Delad vårdnad?

doglover

Trådstartare
Hur gör ni som har delad vårdnad?

Bor barnet hos er växelvis då?

Är det sunt att ha delad för en 1åring?

Sv: Delad vårdnad?

nu har jag inte barn..men växelboende är nog lite svårt när barnet bara är ett år.. i alla fall varannan vecka.. delad vårdnad är ju både bra och dåligt. är ni sambo sen innan så har antagligen ni redan delad vårdnad om du skrev på ett sånt papper när ditt barn föddes har jag för mig?

har för mig att det är gemensam vårdnad.

men fd sambon vill inte komma på ngn lösning. helst vill han ha ensam vårdnad :cry:

Man kan utgå ifrån att ni har gemensam vårdnad utifrån det du berättar. Att någon av föräldrarna ska få enskild vårdnad är svårt om det inte föreligger synnerliga skäl varför jag inte tycker du ska bry dig så mycket om att han vill ha det. Dock är det inte önskvärt att ett så litet barn ska ha växelvis vårdnad. De lösningar jag(genom mitt jobb)har erfarenhet av är att så små barn har ett varaktigt boende hos någon av föräldrarna men att de vistas några dagar i stöten hos den andra, typ 10 hemma-4 hos andra föräldern.

Ni får diskutera fram en lösning tillsammans, funkar inte det kan ni be om samarbetssamtal genom socialtjänsten för att få hjälp med detta.

Se till att ha barnets bästa framför ögonen,alltid!

1. kontakta familjerådgivningen PRONTO

Jag tror inte växelvis boende vecka till vecka är att rekommendera innan ca 3 års ålder (läst det här på buke bla). Men jag tycker barnet har lika rätt till båda föräldrarna men det bästa kanske är om barnet får sova på samma ställe och ha en fast punkt. Gå på samarbetssamtal och försök vara vuxna och sätta barnet först. Barnet har förmodligen det lika bra hos både dig och sin pappa (ja du vet vad jag menar om det inte är nått "fel" på nån av er så att säga).

Kanske en har boendet och den andra umgås några timmar efter dagis med barnet varje dag hemma hos den som har boendet, den som har boendet kan ha egen tid då.... (försök tänka på alla möjliga lösningar...) tex om du har boendet, pappan hämtar sonen från dagis, åker hem till ditt boende är med sonen, lagar mat har kvalitetstid... samtidigt kan du jobba/utöva intressen/träna/göra ärenden/hälsa på kompisar.... etc..... eller tvärt om att han har boendet och du umgås efter dagis osv....

Försök tänka possitivt kring att ni båda vill ha sonen lika mkt, det finns ju faktiskt de som är med om tvärt om, det tror jag är värre :(

helst vill han ha ensam vårdnad :cry:

Det kan han bara få om du frivilligt ger den till honom eller så får han kontakta en advokat och dra det till rätten. Det ska mycket till innan dom dömer till ensam vårdnad om det är gemensam vårdnad ifrån början.

Jag har gemensam vårdnad om sonen som är 4 år, och vi har haft växelvis boende 1 gång. Det var en kort period över julen 2007 eftersom jag jobbade på 2 ställen just då. Varann vecka jobbade jag 06.00 - 21.15 i 5-6 dagar och sov mina lediga dagar. Annars har sonen sitt boende hos mig.

har för mig att det är gemensam vårdnad.

men fd sambon vill inte komma på ngn lösning. helst vill han ha ensam vårdnad :cry:

Jag tror faktiskt att det är något pappan kör med för han VET att du blir orolig och ledsen av att höra det.

Ni har haft det så stormigt länge nu och fd sambon verkar inte alls speciellt rolig att bo med alls ..

Jag tror både du och sonen får det bättre om ni flyttar isär, i början kommer det vara jätte jobbigt men det går över.

Mina barn har hela tiden sedan skilsmässan -98 (då de var 2,5 resp 4,5 år) bott hos mig och varit hos sin pappa minst varannan helg. Varannanveckasboende funderade vi faktiskt inte ens på då vi båda tyckte att det var viktigt att barnen hade ETT hem, men att de skulle ha tillgång till att träffa båda föräldrarna så mycket som möjligt.
T ex brukade pappan komma ner och bo hos mig och barnen (och min nye man) när han kunde, innan de började skolan.
När de började skolan flyttade han ner från Stockholm med sin nya familj, så att han kunde vara nära sina "första" barn.

Jag och fd maken har gemensam vårdnad.
Sonen bor hos mig och är hos fadern varannan helg.

lite OT.

jag undrar detta då jag inte klarar av att bo med honom längre. han misshandlar mig psyskiskt, har tryckt in mig i en vägg, har varit otrogen mot mig, ljuger.

jag fattar inte hur jag ska orka.

det kommer ta tid innan ja kan flytta. jag har inget jobb och inga pengar alls.

jag pratade med min pappa för typ en timme sen och ville ha stöd men han sa bara att det inte var hans problem och att jag inte bara kan flytta för jag skulle tänka på sonen. det gör jag alltid MEN JAG DÅ???? varför ska jag behöva må så dåligt att jag vill dö?

jag är helt jävla ensam, jag mår så jävla dåligt så det inte är klokt.

jag vill härifrån nu! men jag har som sagt ingenstans att ta vägen och jag kan inte bo gratis heller. har ingen bil, bara en sketen cykel

fyllde frysen med mat för mina sista pengar.

Senast ändrad:

Men om inte små barn mår bra av växelvis boende som varannan veckas boende så måste du stå på dig, barnet ska inte behöva komma i kläm för att pappan är envis och tjurig.

Åh vad jag önskar att jag kunde hjälpa dig, hade vi bott i hus hade jag givetvis lånat ut ett rum, men nu bor vi i en liten 2:a ..

Först måste man skilja på vårdnad och boende.
Gemensam vårdnad heter det när föräldrarna gemensamt har beslutsrätten över barnet. Enskild om bara den ena föräldern har vårdnaden.

Sen är boendet en annan femma och styrs egentligen inte alls av vem som har vårdnaden.
så vill han inte ha det. han vill ha ungefär som varannan vecka.
En ettåring är alldeles för liten för varannan vecka. Det närmaste ni kan komma det är att dela upp veckorna ännu mer och byta boende flera gånger i veckan.

Jag tycker också att ni ska börja med samarbetssamtal på familjerätten, för är ni låsta mot varandra blir det inget annat än pannkaka.

så vill han inte ha det. han vill ha ungefär som varannan vecka.

Typiskt män:grin:

Hursomhelst så menar experter att det inte är lämpligt för delat/växelvis boende innan barnen är 5 år, jag tror personligen att det funkar bara man inte har för många dagar emellan utan byter några ggr/vecka, men det beror även på hur mkt kontakt barnet har med pappan, men inte från ett års ålder.
Varannan vecka är absolut inte att tänka på för så pass små barn, där borde du kunna få hjälp av folk som jobbar med barn som kan intyga den okunnige fadern.
Tycker även du ska kontakta familjerätten så fort han börjar hota, är så leds på att läsa alla dessa trådar där fäderna utövar terror på mammor & barn:devil:

Min kompis och henne sambo separerade när dottern var lite över året. Dom har löst det ungefär så här. Han jobbar i Norge mån-tors, han slutar tidigt på torsdagar, så när han kommer hem från Norge hämtar han dottern på dagis och tar hem henne till sig. Sen är hon där endera tills på lör eller sön...beror helt på. Ibland är hon där tills på måndagen och då kör han henne till dagis innan han åker till Norge. Varannan vecka är min kompis barnfri över helgen, varannan inte. Detta har funkat ypperligt för dom och dottern. Dom har inga strikta regler att: nu ska DU ha henne och nu ska JAG ha henne osv. Även om ena föräldern har henne någon helg så brukar dom ändå göra saker i hop lite då och då, tex åka på utflykt, osv osv.

Men en fråga, vems är lägenheten ni bor i ? Skaffade ni den för gemensamt bruk och flyttade in eller flyttade du in till honom ?

jag pratade med min pappa för typ en timme sen och ville ha stöd men han sa bara att det inte var hans problem och att jag inte bara kan flytta för jag skulle tänka på sonen. det gör jag alltid MEN JAG DÅ???? varför ska jag behöva må så dåligt att jag vill dö?

jag är helt jävla ensam, jag mår så jävla dåligt så det inte är klokt.

jag vill härifrån nu! men jag har som sagt ingenstans att ta vägen och jag kan inte bo gratis heller. har ingen bil, bara en sketen cykel

fyllde frysen med mat för mina sista pengar.
Vilken pappa :crazy:
Sonen mår knappast bra av att det är som det är mellan er heller.

Vart vill du bo?
En vän i närheten här har en stuga att hyra ut billigt. (mellan gbg-asås)

Hoppas det löser sig för dig och din son!

Och ensam vårdnad får pappan knappast, oroa dig inte för det.

*styrkekram*

vi har kommit överrens att han ska bo hos mig, men att pappan får fri tillgång att hälsa på varje dag.

jag pratade med soc, dem sa att jag skulle kolla upp möjligheten med hyresvärdarna häromkring och även utanför kungälv.

för mig spelar det absolut ingen roll vart jag bor, men det får inte vara alltför långt ifrån pappan. sonen ska ju inte mista sin pappa.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 964
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 917
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 764
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 557
Senast: Lejanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar