Sv: Del II Hur går de för era 0.6or
Jag rider 2-3 ggr/v nu och då blir det mellan 10-20 min /gång.
Uppdatering från oss
Jag och Chili var ute på våran första riktiga uteritt i torsdags. Vi hade sällskap av ett annat ekipage och tog en liten sväng i skog/på grusväg. Chili var kanonsnäll och tyckte att det var jätteroligt
Hon var verkligen säker på foten och det kändes som om jag satt på en pansarvagn eller nåt
Vi skulle hålla oss till skritt och lite trav men Chili ramlade in i galopp vid ett tillfälle i traven så jag lät henne galoppera några språng innan jag saktade av. (härlig känsla!
)
På väg hem så blev den andra hästen som var med rädd för något och kastade av sin ryttare. Chili verkade inte riktigt fatta vad som hände så hon stod helt blick still för att sedan snällt springa med mig fram (när jag suttit av) till tjejen som ramlat av för att se hur det hade gått. Som tur är gick det bra, så det var nyttig miljöträning för både matte och häst
Och vi har ju börjat med bettet nu. Chili gillar sitt tredelade sötmalmsbett så vi använder det. Hon har nu haft bett 4 gånger sedan tandläkarbesöket. Red för tränaren igen igår efter vinteruppehållet och Chili var bara så himla redig!
Jobbade henne i rundcorallen. Först med tyglarna knutna i sadelhornet så hon fick joxa lite med bettet och känna tyglarnas tyngd och få lite tid på sig att slappna av. Sedan fäste vi ena tygeln lite kortare än den andra i sadeln så hon fick gå runt och själv komma underfund med hur hon blir av med trycket från bettet. Det var inga som helst problem utan hon fixade det på nolltid i bägge varven.
Vi fick beröm (
) för att vi har en fin relation och har gjort ett jättebra grundarbete.
Sedan sa tränaren åt mig att sitta upp och rida.
haha, blev genast jättenervös och tänkte "inte kan jag väl rida på bettet redan?"
Men det gick galant och som sagt, Chili var så himla duktig!