Deklarera avdrag för resor

Har du betalat med kort så kan de vilja se att det är ditt kort.

Nu är granskningarna oftast inte SÅ ingående, man får ett frågeformulär att fylla i och är det hyfsat trovärdigt så brukar det inte vara mer strul än så.

Kan de väl få. Men det vore skönt att slippa stöket. Det finns roligare saker att göra.

Jag blir helt kallsvettig när jag läser denna tråden. Känns som jag högst troligen kommer bli granskad. Jag fick nämligen mitt första heltidsjobb förra året. Dit hade jag enkel resa 16 mil. Med andra ord blev det väldigt många mil körda. Vi har två bilar + bytt ut en av bilarna under året = väldigt svårt att visa de exakta mätarställningarna. Bensinkvitton har jag inga och bensinkort använder vi oss inte av. Jag tänkte mig att eftersom de ser min bostadsadress och min arbetsgivare så förstår de att jag måste åka från punkt A till B varje arbetsdag. Tänkte inte att det behövde vara så mycket krångligare än så, men som det låter på er så finns det stor risk för det... Dessutom sparade jag över 2 h per dag på att ta bilen så det var inte heller ett alternativ.

Känns som jag kan ha svårt att bevisa mina mil om de vill ha en massa :(

Värt att tänka på är att för alla som läser tråden och framöver osv spara kvitton/bevis. Man är skyldig att göra det - men det är ju sällan något man tänker på. Det gjorde inte jag heller förrän mamma blev granskad. Är ju så lätt tro det räcker med bostadsort, arbetsplatsort och (i mitt fall) avsaknad av allmänna kommunikationer. Men har man otur så räcker inte det.

Vet man bara innan är det ju lätt spara årens kvitton, och om man säljer en bil noga skriva in mätarställning osv. Men det gäller ju som sagt att man tänker på det.

Värt att tänka på är också att världen inte går under om man inte kan bevisa sina utlägg. Det enda som händer är att man måste betala mer skatt ;).

Värt att tänka på är också att världen inte går under om man inte kan bevisa sina utlägg. Det enda som händer är att man måste betala mer skatt ;).

Sant. Fast att inte få de avdrag man räknat med och ev (beroende på situation) få ett skattetillägg kan vara "halva världen" ändå.

I mitt fall drygt 30 000 kr ;). Skulle kännas lite surt ändå måste jag säga, men så är det när man är ny på arbetsmarknaden och inte riktigt har koll. Alla jag pratat med har bara sagt "ja, men resorna är ju bara göra avdrag för sen", och det är det ju, så länge man inte blir granskad :)

En liten update från mig. Självklart blev jag granskad för mina transportkostnader. Inte jätteförvånande. Jag tycker dock att Skatteverket har varit lite dåliga efter detta.

Jag fick brevet om att jag skulle bli granskad den 4:e maj. Redan den 8:e maj behövde kompletteringarna vara inne. Jag försökte komplettera med så mycket som möjligt av det de efterfrågade, men kunde inte riktigt få tag på alla uppgifter på så kort tid. Det var bland annat extremt svårt att få tag på gamla tidtabeller för kollektivtrafiken så jag kunde skriva rätt tider.

Någon vecka därefter fick jag bara ett mail som sa "Tack för ditt svar. Återkoppling kommer att skickas skriftligen.". Efter detta har jag inte hört något. Hade ju känts bra om man fick reda på hur lång tid de tror att allting tar eller om uppgifterna var tillräckliga för att göra en bedömning.

Jag hade en förhoppning om att kunna få återbäringen till midsommar eftersom de ville ha uppgifterna så tidigt, men efter att ha läst lite på skatteverket så verkar det som att det blir tidigast augusti så fort man blivit granskad. Är det någon som vet något om detta?

Jag hade en förhoppning om att kunna få återbäringen till midsommar eftersom de ville ha uppgifterna så tidigt, men efter att ha läst lite på skatteverket så verkar det som att det blir tidigast augusti så fort man blivit granskad. Är det någon som vet något om detta?

Skulle nog säga att du ska ha omåttlig tur för att få pengarna i augusti om du blivit reviderad.

Man är ju skyldig att ha alla underlag iordning, så att det är kort tid att skicka in är kanske inte så konstigt. Jag tror nog att det är bättre att du räknar med pengarna till jul, och blir positivt överraskad om de kommer tidigare.

En liten update från mig. Självklart blev jag granskad för mina transportkostnader. Inte jätteförvånande. Jag tycker dock att Skatteverket har varit lite dåliga efter detta.

Jag fick brevet om att jag skulle bli granskad den 4:e maj. Redan den 8:e maj behövde kompletteringarna vara inne. Jag försökte komplettera med så mycket som möjligt av det de efterfrågade, men kunde inte riktigt få tag på alla uppgifter på så kort tid. Det var bland annat extremt svårt att få tag på gamla tidtabeller för kollektivtrafiken så jag kunde skriva rätt tider.

Någon vecka därefter fick jag bara ett mail som sa "Tack för ditt svar. Återkoppling kommer att skickas skriftligen.". Efter detta har jag inte hört något. Hade ju känts bra om man fick reda på hur lång tid de tror att allting tar eller om uppgifterna var tillräckliga för att göra en bedömning.

Förr om åren har det i alla fall varit så att de som blivit granskade inte kunnat få innan midsommar.

Du vet att du har rätt att komplettera din deklaration i fem år va? Så vill du nu skicka in mer bevis för dina avdrag kan du göra det!

Skulle nog säga att du ska ha omåttlig tur för att få pengarna i augusti om du blivit reviderad.

Man är ju skyldig att ha alla underlag iordning, så att det är kort tid att skicka in är kanske inte så konstigt. Jag tror nog att det är bättre att du räknar med pengarna till jul, och blir positivt överraskad om de kommer tidigare.
Då får jag väl räkna med jul då... :(

Förr om åren har det i alla fall varit så att de som blivit granskade inte kunnat få innan midsommar.

Du vet att du har rätt att komplettera din deklaration i fem år va? Så vill du nu skicka in mer bevis för dina avdrag kan du göra det!
Det är nog samma nu. Det lät ju så utifrån vad jag läste på skatteverkets hemsida. Vad bra det hade varit om de kunnat börja granska lite tidigare när man ändå lämnade in direkt när det öppnade. Men men... Den som väntar på något gott... :banghead:

Du är skyldig att hålla underlag på alla avdrag du yrkar på.
Ja, underlag ja. Men de krävde MASSOR som underlag. Det var liksom inte bara bensinkvitton + mätarställning som jag trodde. Jag har inte hittat någon info om vad de eftersökt, mer än det som andra skrivit på olika forum. Ingen info som jag hittat via skatteverkets hemsida, utan infon fick jag först 4:e maj.

Då får jag väl räkna med jul då... :(

Det är nog samma nu. Det lät ju så utifrån vad jag läste på skatteverkets hemsida. Vad bra det hade varit om de kunnat börja granska lite tidigare när man ändå lämnade in direkt när det öppnade. Men men... Den som väntar på något gott... :banghead:
De kan ju inte börja granska förrän efter slutdatum då du faktiskt har all rätt att ändra din deklaration ända fram till 23.59 den sista dagen.

Ja, underlag ja. Men de krävde MASSOR som underlag. Det var liksom inte bara bensinkvitton + mätarställning som jag trodde. Jag har inte hittat någon info om vad de eftersökt, mer än det som andra skrivit på olika forum. Ingen info som jag hittat via skatteverkets hemsida, utan infon fick jag först 4:e maj.

Du ska kunna styrka dina avdrag och rätten till dem. Alltså kan det ju handla om att påvisa att bilen är motiverad som färdmedel. Därigenom uteslutande andra, kollektiva, sätt att ta sig till jobbet. Det handlar ju om att du själv måste ha kommit fram till att du har rätt till avdraget, och hur göra det utan underlag?

De kan ju inte börja granska förrän efter slutdatum då du faktiskt har all rätt att ändra din deklaration ända fram till 23.59 den sista dagen.
Konstigt då att brevet var daterat 31a maj, när sista datum för deklarationen iår var 4:e? Jag fick ju som sagt inte brevet förrän den 4:e dock eftersom det var valborg imellan. Så uppenbarligen kunde de begära in uppgifter innan tiden för ändringar var ute :)

Du ska kunna styrka dina avdrag och rätten till dem. Alltså kan det ju handla om att påvisa att bilen är motiverad som färdmedel. Därigenom uteslutande andra, kollektiva, sätt att ta sig till jobbet. Det handlar ju om att du själv måste ha kommit fram till att du har rätt till avdraget, och hur göra det utan underlag?
Ja... jag borde kanske ha tänkt på att printscreenat tidtabellerna. Jag kollade ju tidtabellerna innan jag började ta bilen, men tänkte givetvis inte på att kopiera dessa. Så jag gjorde väl fel. Det var i alla fall lögn i helvete att lyckas få tag i förra årets tidtabeller. I båda de länen som jag passerade på resan till arbetet har de nämligen tagit bort alla former av tryckta tabeller :(. Blev efter mycket kopplande kopplad till en trafikplanerare, som inte svarade i telefonen :up:.

Liknande trådar

Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 984
Senast: Sel
·
Skola & Jobb Jag förstår att kostnaden för att äga en bil beror på en massa saker som bränsleförbrukning, försäkring, skatt, årsmodell, hur långt jag...
2
Svar
29
· Visningar
5 803
Senast: Torktumlare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V