Deklarera avdrag för resor

När en släkting gjorde avdrag för jobbresorna fick hon bara hälften , anledning: hon jobbade 50%. Att hon körde sträckan t.o.r. varje vardag tog inte Skatteverket hänsyn till... :banghead:
Allmänt

hade man kunnat överklaga detta? Med att bevisa sin rätt med kvitton eller mätarställning?
(Avd Magnum med tusen frågor:angel:)

Allmänt

hade man kunnat överklaga detta? Med att bevisa sin rätt med kvitton eller mätarställning?
(Avd Magnum med tusen frågor:angel:)
Jo det hade säkert gått men hon orkade inte.
Det är ju helt logiskt att om man jobbar 50% har man hälften så långt till jobbet :up: och det var ingen kort sträcka heller, 6 mil enkel väg så 12 mil om dagen körde hon.

Jag har alltid dragit av för bil och aldrig har dom frågat efter kvitto. Men det är ju ganska enkelt att kolla om dom skulle vilja, då jag bor där det inte går att åka kommunalt och hur långt jag har t o från jobbet. Så kan jag inte komma till och från jobbet på annat sätt, sen om jag skulle vilja fuska med samåkning eller liknande (nu gör jag ju inte det) så tror jag inte att det skulle göra nån skillnad, utan dom ser väl sannolikheten att jag behöver bilen t o från jobbet och att det är si och så många mil fram och tillbaks, vilket gör den summa jag drar av rimlig. Det är nog mer om du börjar dra av orimliga summor som inte stämmer riktigt som jag tror att dom kanske skulle begära in kvitton eller kolla upp på annat sätt.

Använder man sin egen bil i jobbet/företaget ska man föra journal. Misstänker att det är lämpligt om man vill göra avdrag för resor tor jobbet också.

Använder jag min egen bil antecknar jag:

Mätarställning vid start: xxxxxx
Mätarställning vid uppdragets slut: yyyyyy

Övriga körsträckor anges som privata.

Använder man sin egen bil i jobbet/företaget ska man föra journal. Misstänker att det är lämpligt om man vill göra avdrag för resor tor jobbet också.

Använder jag min egen bil antecknar jag:

Mätarställning vid start: xxxxxx
Mätarställning vid uppdragets slut: yyyyyy

Övriga körsträckor anges som privata.

Jag har tänkt tanken, men hur blir det om/när man inte åker raka vägen hem eller till jobbet? Det känns inte som ett klockrent alternativ heller. Många av mina privata mil uppkommer genom att jag inte kör raka spåret till/från jobbet.

Jag har tänkt tanken, men hur blir det om/när man inte åker raka vägen hem eller till jobbet? Det känns inte som ett klockrent alternativ heller. Många av mina privata mil uppkommer genom att jag inte kör raka spåret till/från jobbet.

Fast ska du dra av är det givetvis den kortaste vägen som gäller. Om du väljer att åka och handla på XX stormarknad vilket ger en längre väg hem är det en privat resa. Undantaget är väl om du måste åka en annan väg pga att ordinarie vägen inte är farbar av någon anledning.

Får man en fråga från Skatteverket brukar det mesta gå att få igenom (såvida det inte är helt regelvidrigt eller rakt av olagligt) om man kan motivera det och kan backa upp det med någon form av dokumentation.

Fast ska du dra av är det givetvis den kortaste vägen som gäller. Om du väljer att åka och handla på XX stormarknad vilket ger en längre väg hem är det en privat resa. Undantaget är väl om du måste åka en annan väg pga att ordinarie vägen inte är farbar av någon anledning.

Får man en fråga från Skatteverket brukar det mesta gå att få igenom (såvida det inte är helt regelvidrigt eller rakt av olagligt) om man kan motivera det och kan backa upp det med någon form av dokumentation.

Helt självklart! Det är ju av den anledningen en körjournal inte skulle fungera i praktiken då den inte redovisar den kortaste vägen till/från jobbet de dagar man väljer att åka en annan väg.

Jag räknar bara hur många dagar jag varit på jobbet under året och sedan redovisar jag antalet arbetade dagar X mil till jobbet oavsett om jag jobbat hel eller del av dag.
Rimligen räcker det med att mätarställningen överstiger kört antal mil över året, körjoural känns övernitiskt på något sätt.

Körjournal hade jag känts lite överdrivet, men det är ju av vikt att inte sköna, utan att faktiskt se till att man har de milen på mätaren som man begär avdrag för. Och att SKV går på att man har exakt samma körda mil per år som körda till jobbet, känns också osannolikt.

Att få sedan åker på revision, är ju en annan sak.

Jag har 101km till jobbet men skriver bara upp 100 (*2) per dag ;)

Jag jämkar i år efter ett litet kortsiktigt beslut i höstas men där har jag ju redan redovisat hur jag gör så det torde gå bra. Bilen jag kör går dessutom minst 100 mil mer varje månad än de vidriga dryga 400 jag kör.

Jag har svårt att tro att man måste visa biljetter och bensinkvitton?

det är ju lätt att kolla med arbetsgivaren hur mycket man jobbat och då framgår det ju hur mycket man varit på jobbet.

Jag har lyckats med att bli granskad för mina reseavdrag två gånger (har gjort stora avdrag). De har då begärt in uppgifter som styrker att jag inte kan åka kollektivt (jag har kopierat busstidtabell samt visat att det inte gick att åka buss), uppgifter om arbetsplats, bostadsadress och avstånd, antal arbetade dagar samt kopia på besiktningsprotokoll på bilen (och uppgifter om den som regnummer och ägare etc). Ett år hade jag dessutom krånglat till det genom att byta jobb mitt på året samt bytt bil mitt på året. Jag har fått igenom mina avdrag båda gångerna utan problem.

Jag har lyckats med att bli granskad för mina reseavdrag två gånger (har gjort stora avdrag). De har då begärt in uppgifter som styrker att jag inte kan åka kollektivt (jag har kopierat busstidtabell samt visat att det inte gick att åka buss), uppgifter om arbetsplats, bostadsadress och avstånd, antal arbetade dagar samt kopia på besiktningsprotokoll på bilen (och uppgifter om den som regnummer och ägare etc). Ett år hade jag dessutom krånglat till det genom att byta jobb mitt på året samt bytt bil mitt på året. Jag har fått igenom mina avdrag båda gångerna utan problem.

Det är lite spännande för nästa år kommer min make att behöva göra reseavdrag. Han har gjort det tidigare vid sitt förra jobb och det har gått bra, han har inte blivit granskad. Men nu kommer han pendla en längre sträcka och jag funderar på det där med besiktningsprotokoll, det är svårt att begära in från oss eftersom vi inte besiktigat bilen ännu. Det finns alltså inte uppgift om mätarställning hos besiktningen så vi får väl hoppas att det duger med räkningen från bensinkortet. Vi sparar inte kvitton, vi har OK/statoil kort och då står ju antal liter och datum. Dessutom kommer han köra 2 olika bilar beroende på vilken bil jag behöver.
Känns som att det kan bli klurigt detta. Men det går inte att åka kollektivt så på något annat sätt kan vi inte göra..

Det är lite spännande för nästa år kommer min make att behöva göra reseavdrag. Han har gjort det tidigare vid sitt förra jobb och det har gått bra, han har inte blivit granskad. Men nu kommer han pendla en längre sträcka och jag funderar på det där med besiktningsprotokoll, det är svårt att begära in från oss eftersom vi inte besiktigat bilen ännu. Det finns alltså inte uppgift om mätarställning hos besiktningen så vi får väl hoppas att det duger med räkningen från bensinkortet. Vi sparar inte kvitton, vi har OK/statoil kort och då står ju antal liter och datum. Dessutom kommer han köra 2 olika bilar beroende på vilken bil jag behöver.
Känns som att det kan bli klurigt detta. Men det går inte att åka kollektivt så på något annat sätt kan vi inte göra..

Fast ni har ju föregående års besiktningsprotokoll. Är bilen nyinköpt är det inga problem, kolla med Transportstyrelsen. Via dem kan man få gamla protokoll.

Edit: Fel av mig, man får kolla via de företag som utför bilprovning.

Fast ni har ju föregående års besiktningsprotokoll. Är bilen nyinköpt är det inga problem, kolla med Transportstyrelsen. Via dem kan man få gamla protokoll.

Edit: Fel av mig, man får kolla via de företag som utför bilprovning.
Nä bilen är aldrig besiktigad. Vet inte om det är nästa år vi ska besikta första gången tror jag..den är ganska ny. Så det var det jag funderade över, då finns det väl inte officiellt någonstans?!

Finns inte kollektivt som alternativ är det inte så svårt att motivera :)

Och sträckan är ju lätt att verifiera mot adresserna.

Liknande trådar

Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 984
Senast: Sel
·
Skola & Jobb Jag förstår att kostnaden för att äga en bil beror på en massa saker som bränsleförbrukning, försäkring, skatt, årsmodell, hur långt jag...
2
Svar
29
· Visningar
5 803
Senast: Torktumlare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar