Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag vill bara lägga till att jag hörde på radion att i år kommer de granska de som gör reseavdrag för första gången och nya småföretagare
Detta för att dessa ska få chansen att göra rätt från början.
Litet knapplån på det fetstilta
Det där har jag faktiskt funderat lite på när det gäller bil, jag måste använda bil till jobbet. Det finns inte kollektivt och jag kan aldrig eller mycket mycket sällan samåka med någon.
Jag använder bilen eftersom jag bor som jag gör på landet. Hur ska man kunna visa upp, vid en koll, att man faktiskt använt sej av bilen? Spara kvitton på alla tankningar (Gör nån det??) ? Mätarställning? Jag använder ju inte bilen bara till arbetet?
Nu är det väl inte så svårkollat för min del så, men tanken har slagit mej hur man gör isf. Nån som vet?
Jag har svårt att tro att man måste visa biljetter och bensinkvitton?
det är ju lätt att kolla med arbetsgivaren hur mycket man jobbat och då framgår det ju hur mycket man varit på jobbet.
Jo du kan behöva visa kvitton om du blir granskad. Ganska logiskt - avdragsrätten sitter ihop med en kostnad. Den kostnaden ska du kunna bevisa. På samma sätt som du inte skulle få avdrag för exv facklitteratur utan kvitto.
Fast å andra sidan är det väl ingen som tror att det varit gratis att åka de där milen? Man får ju göra avdrag med 18,5 kr per mil oavsett om bilen drar 0,5 eller 1,5 liter per mil och oberoende av bilens ålder eller liknande.
Det är lite spännande för nästa år kommer min make att behöva göra reseavdrag. Han har gjort det tidigare vid sitt förra jobb och det har gått bra, han har inte blivit granskad. Men nu kommer han pendla en längre sträcka och jag funderar på det där med besiktningsprotokoll, det är svårt att begära in från oss eftersom vi inte besiktigat bilen ännu. Det finns alltså inte uppgift om mätarställning hos besiktningen så vi får väl hoppas att det duger med räkningen från bensinkortet. Vi sparar inte kvitton, vi har OK/statoil kort och då står ju antal liter och datum. Dessutom kommer han köra 2 olika bilar beroende på vilken bil jag behöver.
Känns som att det kan bli klurigt detta. Men det går inte att åka kollektivt så på något annat sätt kan vi inte göra..
Finns inte kollektivt som alternativ är det inte så svårt att motivera
Och sträckan är ju lätt att verifiera mot adresserna.
Inte säkert att de godtar det rakt av. Man kan ju ha samåkt t ex.
Fast å andra sidan är det väl ingen som tror att det varit gratis att åka de där milen? Man får ju göra avdrag med 18,5 kr per mil oavsett om bilen drar 0,5 eller 1,5 liter per mil och oberoende av bilens ålder eller liknande.
Jag skrev inte att de garanterat godkänner.
Jag skrev att det inte är så svårt att motivera.
Ja men det är för att ersätta kostnad för milen och då måste du bevisa att du har kört dem. Vilket mätarställning plus bränslekvitton bevisar.
Jag skulle tro kvitton blir mindre betydelsefulla i takt med mindre manipulerbara mätarställningar.
Du ska kunna visa att DU betalat och inte någon annan. Dvs faktiskt haft kostnaden.
Hur kan de se på kvittona att det är jag som betalat? Det står ju inte mitt namn på dessa.
Jag får hoppas att de godkänner att jag visar upp mina kontoutdrag (och min egen hushållsbokföring), eftersom jag saknar kvitton på de flesta tankningarna. Min chef kan i alla fall garantera att jag inte har bensin som löneförmån och jag står dessutom som ägare på bilen. Att misstänka att någon annan okänd eller dito kompis skulle ha betalat mina arbetsresor blir bara löjligt. Jag är dessutom singel och saknar familj.
Hur kan de se på kvittona att det är jag som betalat? Det står ju inte mitt namn på dessa.
Jag får hoppas att de godkänner att jag visar upp mina kontoutdrag (och min egen hushållsbokföring), eftersom jag saknar kvitton på de flesta tankningarna. Min chef kan i alla fall garantera att jag inte har bensin som löneförmån och jag står dessutom som ägare på bilen. Att misstänka att någon annan okänd eller dito kompis skulle ha betalat mina arbetsresor blir bara löjligt. Jag är dessutom singel och saknar familj.
Jag tror faktiskt inte att de lägger jättemycket tid på det, ett år hade jag granskning på företaget och fick skicka in kopior på de tio största transaktionerna. Det var några brev fram och tillbaka, sen var det fine med det.
OM du blir granskad, jag har 500 m till busshållsplatsen och bor 15 km från hemmet och har aldrig blivit granskad. Första bussen går en kvart innan jag börjar jobbet så det funkar inte för mig med kollektivtrafiken.
Har du betalat med kort så kan de vilja se att det är ditt kort.
Nu är granskningarna oftast inte SÅ ingående, man får ett frågeformulär att fylla i och är det hyfsat trovärdigt så brukar det inte vara mer strul än så.