Deklarera avdrag för resor

Magiana

Trådstartare
Jag kommer i år att för första gången göra avdrag för arbetsresor men undrar lite hur jag ska räkna. Jag har nämligen lite alternativa sätt att ta mig till jobbet.

I dagsläget åker jag bil hela vägen. Det är 3 mil enkel väg och det tar mig cirka 30-35 minuter att åka.

Några hundra meter hemifrån finns det buss men tidtabellen är lite väl gles så jag vinner 2 timmar och 50 minuter per dag på att ta bilen i stället för den bussen.

1 mil hemifrån går det två andra busslinjer och om jag tar bilen dit och sedan den ena bussen till jobbet och den andra hem så vinner jag bara cirka 35 minuter på att ta bilen, men eftersom det inte finns allmänna kommunikationsmedel för att jag ska kunna åka med dessa bussar så är det ju fortfarande kvalificerande för avdraget, om jag förstått det rätt.

Jag har räknat ut att jag hade 218 arbetsdagar förra året.

Om jag åker bil hela vägen t.o.r. blir det 24198 kr men om jag åker bil 1/3 och buss 2/3 av sträckan så blir det
16366 kr förutsatt att jag köper årskort. Om jag i stället köper månadskort för 790 kr i 11 månader så blir det 16756 kr.

Är det det billigaste resalternativet jag ska räkna på eller hur jag faktiskt åker? Och när det gäller busskortet, räknar jag på månadskort eller årskort?

Jag insåg precis att om jag skulle åka bil 1 mil och buss resten av sträckan så blir bilkostnaden cirka 8000 kr vilket inte ger rätt till avdrag men då behöver man ju köpa busskort och hamnar på över 16 000 kr men bussresorna är visst inte avdragsgilla. Jag som trodde att det var den totala reskostnaden som räknades.

Det var visst fel av mig att man inte kunde dra av för bussresorna. Skriver av direkt från Dags att deklarera:

Om du har åkt kollektivt har du rätt att göra avdrag för utgifterna om avståndet är minst 2 km. (Ja, det är mer än 2 km.)

Har du kört bil eller motorcykel har du rätt att gör avdrag för utgifterna om avståndet är minst 5 km. Du måste dessutom ha gjort en tidsvinst på minst 2 timmar per dag för fram- och återresa, jämfört med om du åkt kollektivt.
(Tidsvinsten mellan buss hemifrån jämfört med bilen är mer än 2 timmar.)

Du har också rätt att göra avdrag för bil eller motorcykel om det inte finns några allmänna kommunikationsmedel och om avståndet är minst 2 km.
(Om jag tar någon annan busslinje än den hemma så finns det inga allmänna kommunikationsmedel till närmaste busshållplats som ligger mer än 2 km hemifrån.)

Så antingen tar det mig mer än 2 timmar extra per dag att åka eller så finns det inte kollektivtrafik på nära håll. Jag tolkar det som att man kan göra avdrag om man uppfyller någon av ovanstående kriterier.

Från skatteverkets hemsida, länken ovan:

Om allmänna kommunikationer saknas bara för en del av sträckan och denna delsträcka är minst två kilometer får du göra avdrag för bilkostnader för hela sträckan. En förutsättning för att göra avdrag för bilresor är att du använt bil för hela sträckan. Har du använt bil för del av sträckan har du rätt till avdrag för bilkostnader för denna sträcka.

På hemsidan framgår det dock inte att resorna med kollektivtrafik är avdragsgilla för sträckor längre än 2 km som tillkommer utöver bilresorna.

Sedan är ju frågan hur du faktiskt rest. Du kan inte dra av för fiktiva resor, utan för faktiska resor. Har du kvitton på hur du rest?

Sedan är ju frågan hur du faktiskt rest. Du kan inte dra av för fiktiva resor, utan för faktiska resor. Har du kvitton på hur du rest?
Litet knapplån på det fetstilta

Det där har jag faktiskt funderat lite på när det gäller bil, jag måste använda bil till jobbet. Det finns inte kollektivt och jag kan aldrig eller mycket mycket sällan samåka med någon.
Jag använder bilen eftersom jag bor som jag gör på landet. Hur ska man kunna visa upp, vid en koll, att man faktiskt använt sej av bilen? Spara kvitton på alla tankningar (Gör nån det??) ? Mätarställning? Jag använder ju inte bilen bara till arbetet?
Nu är det väl inte så svårkollat för min del så, men tanken har slagit mej hur man gör isf. Nån som vet?

Jag har rest med bil hela vägen. I skatteverkets "Dags att deklarera" står det:

Du ska kunna visa hur långt bilen körts under året t.ex. genom besiktningsprotokoll med mätarställning. Du ska även kunna visa dina bensinkostnader.

Det förstnämnda är ju inget problem. Däremot har jag långt ifrån alla kvitton kvar på bensin. Vissa automater är dessutom krångliga med kvitton. Men mina kostnader syns i mitt kontoutdrag och de är bokförda i min hushållsbokföring. Det är sällan eller aldrig jag köpt något annat i samband med tankning men i så fall står det i min bokföring och kvitto finns (är kvittosamlare ;)). Jämför man dessa med antal mil så ser man att det är realistiska siffror som det inte finns anledning att ifrågasätta.

Jag har givetvis åkt privat också, men då jag vet hur lång sträckan är till och från jobbet och hur många gånger jag åkt, så kan man med ledning av det se hur stor del som är jobbresor och hur stor del som är privat åkande. Och i skatteverkets text står det att man ska kunna visa sina kostnader, inte specifikt att man ska ha kvitto. Det borde ju inte kunna bli problem, tycker jag.

När en släkting gjorde avdrag för jobbresorna fick hon bara hälften , anledning: hon jobbade 50%. Att hon körde sträckan t.o.r. varje vardag tog inte Skatteverket hänsyn till... :banghead:

Jag har svårt att tro att man måste visa biljetter och bensinkvitton?

det är ju lätt att kolla med arbetsgivaren hur mycket man jobbat och då framgår det ju hur mycket man varit på jobbet.

Jag har svårt att tro att man måste visa biljetter och bensinkvitton?

det är ju lätt att kolla med arbetsgivaren hur mycket man jobbat och då framgår det ju hur mycket man varit på jobbet.

De kan begära in kvitton, ja.

Att man har jobbat ett visst antal dagar betyder inte att man kört bil alla de dagarna. Eller kollektivt. Man kanske har fått skjuts, sovit över osv.

De kan begära in kvitton, ja.

Att man har jobbat ett visst antal dagar betyder inte att man kört bil alla de dagarna. Eller kollektivt. Man kanske har fått skjuts, sovit över osv.
Oj en gång till.

Den som kör till jobbet använder väl bilen till en hel massa andra saker också. Det verkar vara svårjobbat att kunna plocka fram exakt vad som är "jobb-bensin" och vad som är privat? Kvitto bevisar ju endast att man köpt drivmedel - inte vad det använts till.

Har man någonsin hört talar om någon som bara kört till jobbet med sin bil...?

Oj en gång till.

Den som kör till jobbet använder väl bilen till en hel massa andra saker också. Det verkar vara svårjobbat att kunna plocka fram exakt vad som är "jobb-bensin" och vad som är privat? Kvitto bevisar ju endast att man köpt drivmedel - inte vad det använts till.

Har man någonsin hört talar om någon som bara kört till jobbet med sin bil...?

Nej visst är det så. Men bilen bör ju minst ha gått den sträckan och tankats så mycket som man kan anta eller hur?

Liknande trådar

Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 984
Senast: Sel
·
Skola & Jobb Jag förstår att kostnaden för att äga en bil beror på en massa saker som bränsleförbrukning, försäkring, skatt, årsmodell, hur långt jag...
2
Svar
29
· Visningar
5 803
Senast: Torktumlare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar