Deklaration 2019!

Jag är förvirrad över varför jag ens har fått en deklaration? Det var ju logiskt när jag ägde hus men det tog exet över för två år sedan så förra året ska ju ha varit sista deklarationen O_o
 
Vänta förresten, har det något att göra med att den fastigheten var en jordbruksfastighet? Måste man ha minst ett år eller så med en blank deklaration då för att säkerställa att man inte har något med den att göra längre?
 
Det är helt tomt i deklarationen?

Japp! Finns inget någonstans (självklart eftersom jag bott utomlands i över 5 år).

Innan exet tog över fastigheten så fick jag fylla i någon specialare för enskild verksamhet (pga jordbruksfastighet) varje år men den överläts i Maj 2017 så förra året borde ha varit sista med en deklaration. Den som är utskickad i år ser ut som en vanlig deklaration istället för den jag fått innan men den har inget i sig.
 
Japp! Finns inget någonstans (självklart eftersom jag bott utomlands i över 5 år).

Innan exet tog över fastigheten så fick jag fylla i någon specialare för enskild verksamhet (pga jordbruksfastighet) varje år men den överläts i Maj 2017 så förra året borde ha varit sista med en deklaration. Den som är utskickad i år ser ut som en vanlig deklaration istället för den jag fått innan men den har inget i sig.
Då är det nog säkert att Skatteverket tycker att "hmm, Inglorion hade ju något att deklarera förra året, bäst att vi skickar ut en vanlig inkomstdeklaration i år". Men det blir ju en enkel deklaration att lämna in åtminstone ;)
 
Då är det nog säkert att Skatteverket tycker att "hmm, Inglorion hade ju något att deklarera förra året, bäst att vi skickar ut en vanlig inkomstdeklaration i år". Men det blir ju en enkel deklaration att lämna in åtminstone ;)

Precis :D Hon använder ju BankID ett par gånger om året högst så nu ska vi stressa henne igen med att hoppas på att hon kommer ihåg lösenordet :rofl:

Inte för att jag har deklarerat på över fem år egentligen. Jag har ju bara tryckt i att den andra personen ska göra det för fastigheten :)
 
När man är sjukskriven eller har sjukersättning har man ofta det av en anledning vilket kan göra att den typen av aktivteter blir svårt att utföra. Då vore det toppen om myndigheterna kunde hjälpa till så det hela inte blir värre genom diverse skatteskulder.

Håller helt med dig!
Men tyvärr fungerar inte FK på det viset.
 
Pengarna verkar man dock kunna få tidigt ändå, om man är snabb på att deklarera och min kraschade hjärna fattar den här artikeln rätt.

https://www.expressen.se/dinapengar/skatteverkets-besked-om-2019-ars-skatteaterbaring/

Yes Kivra informerade för rätt länge sedan att man får skatteåterbäringen utbetald redan i april om man inte gör några ändringar/tillägg:

26552
 
Ja, det är gratis. Men du får inte skattebeskedet snabbare om du skaffar det nu. Jag tror det var 28 februari som var sista datum för att skaffa det i tid inför årets deklaration. Men till nästa år funkar det ju.
Som @Magiana säger. Det är försent för i år. Man kunde läsa lite överallt vilka datum som gällde för vad.

Tack, ja en kompis sa samma sak igår. Får vänta ändå då, men aja, det var inte hela världen.
 
Nu har även vi som inte har Kivra fått besked :D Jag får tillbaka 2295 kr, det ska in på sparkontot och får väl finansiera något av alla projekt vi ständigt håller på med under året :p Maken har inte kollat än men han brukar få tillbaka ungefär samma som mig, eventuellt lite mer.

Kul, har du fått med snigelpost alltså?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Till veckan kommer deklarationen för många av oss. Man får reda på om får tillbaka på skatten eller om man behöver betala. Jag brukar få...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
30 027
Senast: Unafraid
·
Samhälle Nu är det dags! :D Jag väntar ivrigt på att den ska landa i Kivra. Någon här som redan hunnit få sin? Hur tror ni det ser ut för er i...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
19 162
Senast: Sleepan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ...som jag hade mellan 2006 och 2022 och har beviljat fram till juni 2024 som det är just nu... Idag var det bistert. En av låsgubbarna...
Svar
3
· Visningar
882
Senast: IngelaH
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 893
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp