Deklaration 2019!

Inte i min :confused: men sambon kanske får all kostnad :D vi äger halva huset var

Det låter konstigt om ni äger halva var? 🤔 Jag och exet hade delad, sen när vi separerade och innan allt var klart med lagfarten så fick han betala skatt för fastigheten (som han inte bodde i längre) varpå jag betalade tillbaka den till honom. Blev en långdragen process tyvär, inte för att vi var oense, utan rent juridiskt.

Nu i år stog det i deklarationen att jag äger hela huset.
 
Det låter konstigt om ni äger halva var? 🤔 Jag och exet hade delad, sen när vi separerade och innan allt var klart med lagfarten så fick han betala skatt för fastigheten (som han inte bodde i längre) varpå jag betalade tillbaka den till honom. Blev en långdragen process tyvär, inte för att vi var oense, utan rent juridiskt.

Nu i år stog det i deklarationen att jag äger hela huset.
Får vänta på att sambons pappersdeklaration kommer.
 
Får betala 1070 kr. Alltid lika surt att inte få tillbaka men det är bättre än förra året iaf så jag klagar inte.
 
Ja nu kanske det inte handlar om vilja, jag vet inte hur insatt du är i psykiska sjukdomstillstånd, men just vilja brukar kanske inte vara grejen. Jag tycker att försäkringskassan borde precis som vilken arbetsgivare som helst kunna ha koll på hur mycket de bör betala in. De är ju en myndighet så svårt kan det ju inte vara att betala rätt skatt för en person som går på sjukersättning sedan många många år.

Men SJÄLVKLART går de på den skattetabell du ska gå under. PRECIS som en arbetsgivare. Det behöver inte bli på öret rätt för det. Det handlar ju om helheten i din ekonomi. Tror du att de drar godtyckligt eller?
 
Jag kan inte se någon klaga på att det dragits för mycket skatt här i tråden och ändå får folk tillbaka åtskilliga tusenlappar. Är det inte rimligt att det ska fungera på samma sätt för de som är mest utsatta?

Det fungerar på samma sätt. Det som drar under året är en uppskattning, om nåt ändrar sig under året, nån tar ut FP eller blir sjuk eller köper hus eller säljer aktier kan inte arbetsgivaren/FK korrigera för.
 
Det fungerar på samma sätt. Det som drar under året är en uppskattning, om nåt ändrar sig under året, nån tar ut FP eller blir sjuk eller köper hus eller säljer aktier kan inte arbetsgivaren/FK korrigera för.
Nej men som jag beskriver tidigare i tråden gäller det inget sådant. Det finns varken arbetsgivare eller tillgångar.
 
Så rent tekniskt så skulle man kunna folkbokföra sig i den billigaste kommunen i november varje år?

Ja just i november bodde jag där. I december flyttade jag därifrån.

Man betalar skatt i den kommun där man var folkbokförd 1 november året innan. Det kallas mantalsskrivning och sker en gång per år. Mantalsskrivningsadress och folkbokföringsadress kan alltså vara två olika.

Du kan ju pröva att försöka folkbokföra dig någonstans där du inte bor, men folkbokföringen är en fristående myndighet som har rätt att vägra att folkbokföra en person på en adress där denne inte bor. Så försöker du skriva dig på en adress där du inte bor har folkbokföringen rätt att besluta att folkbokföra dig på den adress där du verkligen har din dygnsvila.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Till veckan kommer deklarationen för många av oss. Man får reda på om får tillbaka på skatten eller om man behöver betala. Jag brukar få...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
30 027
Senast: Unafraid
·
Samhälle Nu är det dags! :D Jag väntar ivrigt på att den ska landa i Kivra. Någon här som redan hunnit få sin? Hur tror ni det ser ut för er i...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
19 163
Senast: Sleepan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ...som jag hade mellan 2006 och 2022 och har beviljat fram till juni 2024 som det är just nu... Idag var det bistert. En av låsgubbarna...
Svar
3
· Visningar
882
Senast: IngelaH
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 893
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp