Deklaration 2019!

Angående FK, och allt sådant. Tänk på att man ingenstans betalar "rätt" skatt, såvida man inte ber om jämkning. Eftersom man går efter skattetabeller, som är baserade på ett intervall, både skattesatsmässigt och inkomstmässigt, så blir det i väldigt stor utsträckning lite fel. Sedan är det väl så att även små fel blir jobbiga när man har låg inkomst.
Jag tar ett mycket enkelt exempel, extremt förenklat:
10000 i månadslön och skattesats ligger på 30.51%. Då går man efter skattetabell 31, vilket då räknar på 31% skatt. Så man betalar 3100 kr i skatt per månad, trots att man egentligen skulle betala 3051, alltså skulle man då få tillbaka 588 kr.
10000 i månadslön, och skattesats ligger på 31.49%. Då går man efter skattetabell 31, etc, etc. Samma skillnad, men nu har man 588 kr i kvarskatt istället.
Sedan tillkommer då alla avdrag, så siffrorna här stämmer inte för fem öre i praktiken, men hoppas det framgår varför som det kan bli lite konstigt.
 
Ja nu kanske det inte handlar om vilja, jag vet inte hur insatt du är i psykiska sjukdomstillstånd, men just vilja brukar kanske inte vara grejen. Jag tycker att försäkringskassan borde precis som vilken arbetsgivare som helst kunna ha koll på hur mycket de bör betala in. De är ju en myndighet så svårt kan det ju inte vara att betala rätt skatt för en person som går på sjukersättning sedan många många år.
Fast skatten varierar ju beroende på i vilken kommun du bor.
Men om vilja/ork/lust osv gör det fullkomligt omöjligt med telefonsamtalet så återstår ändå alternativ två, att vara medveten om att det dras mindre och vara förberedd på det. Så är det för alla som har med FK att göra.
 
Fast skatten varierar ju beroende på i vilken kommun du bor.
Men om vilja/ork/lust osv gör det fullkomligt omöjligt med telefonsamtalet så återstår ändå alternativ två, att vara medveten om att det dras mindre och vara förberedd på det. Så är det för alla som har med FK att göra.
Ja och försäkringskassan hämtar sin information från folkbokföringen. Sedan är det inte så lätt att ha koll på hur mycket skatt som ska dras. Råd om hur man ska göra har jag inte bett om.
 
Den här fredagen började ju inte så dumt! (Har jobbat natt så för mig är det morgon fortfarande :angel:)

16870kr ska jag få tillbaks! Minst 10 av dem ska in på sparkontot. Ska fundera på om jag Inte är värd att unna mig något lite extra lyxigt i vår/sommar :love:
 
Angående FK, och allt sådant. Tänk på att man ingenstans betalar "rätt" skatt, såvida man inte ber om jämkning. Eftersom man går efter skattetabeller, som är baserade på ett intervall, både skattesatsmässigt och inkomstmässigt, så blir det i väldigt stor utsträckning lite fel. Sedan är det väl så att även små fel blir jobbiga när man har låg inkomst.
Jag tar ett mycket enkelt exempel, extremt förenklat:
10000 i månadslön och skattesats ligger på 30.51%. Då går man efter skattetabell 31, vilket då räknar på 31% skatt. Så man betalar 3100 kr i skatt per månad, trots att man egentligen skulle betala 3051, alltså skulle man då få tillbaka 588 kr.
10000 i månadslön, och skattesats ligger på 31.49%. Då går man efter skattetabell 31, etc, etc. Samma skillnad, men nu har man 588 kr i kvarskatt istället.
Sedan tillkommer då alla avdrag, så siffrorna här stämmer inte för fem öre i praktiken, men hoppas det framgår varför som det kan bli lite konstigt.
Bra förklaring @Sharpless !
En tycker ju att skillnaden mellan skattesatserna är pytteliten, men många bäckar små...
Jag kom faktiskt fram till Skatteverket (efter 25 minuter i telefonkö) och hon jag pratade med gav rådet att jag skulle be min arbetsgivare använda skattetabellen över den jag går efter nu, för det var skillnaden mellan att få tillbaka eller betala 2000 kr, tydligen.
Sedan i höstas har jag dock bett lönekontoret att dra 200 kr extra skatt varje månad, så till nästa år borde det vara lugnt.
 
Angående FK, och allt sådant. Tänk på att man ingenstans betalar "rätt" skatt, såvida man inte ber om jämkning. Eftersom man går efter skattetabeller, som är baserade på ett intervall, både skattesatsmässigt och inkomstmässigt, så blir det i väldigt stor utsträckning lite fel. Sedan är det väl så att även små fel blir jobbiga när man har låg inkomst.
Jag tar ett mycket enkelt exempel, extremt förenklat:
10000 i månadslön och skattesats ligger på 30.51%. Då går man efter skattetabell 31, vilket då räknar på 31% skatt. Så man betalar 3100 kr i skatt per månad, trots att man egentligen skulle betala 3051, alltså skulle man då få tillbaka 588 kr.
10000 i månadslön, och skattesats ligger på 31.49%. Då går man efter skattetabell 31, etc, etc. Samma skillnad, men nu har man 588 kr i kvarskatt istället.
Sedan tillkommer då alla avdrag, så siffrorna här stämmer inte för fem öre i praktiken, men hoppas det framgår varför som det kan bli lite konstigt.
Hur kommer det sig att man inte alltid dra den övre av de två då, få människor klagar ju på att de får tillbaka på skatten.
 
Får tillbaka strax under 12’ plus typ lika mycket i körersättning. Ska betala av lite skit krediter som vi har kvar och spara dem tusenlapparna vi lägger på det varje månad på sparkontot istället. 👍
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Till veckan kommer deklarationen för många av oss. Man får reda på om får tillbaka på skatten eller om man behöver betala. Jag brukar få...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
30 027
Senast: Unafraid
·
Samhälle Nu är det dags! :D Jag väntar ivrigt på att den ska landa i Kivra. Någon här som redan hunnit få sin? Hur tror ni det ser ut för er i...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
19 163
Senast: Sleepan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ...som jag hade mellan 2006 och 2022 och har beviljat fram till juni 2024 som det är just nu... Idag var det bistert. En av låsgubbarna...
Svar
3
· Visningar
882
Senast: IngelaH
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 893
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Bästa råttgiftet?
  • Vad gör vi? Del CCIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp