Deklaration 2019!

Och jag åkte på att betala...:cry: 1100 nånting. Trots huslån och allt. Så jäkla trist!
Det var inte så farligt, jag vet när jag hade misst första jobb sa arbetsgivaren att ja ej skulle komma upp i beloppet för att skatta. Mamma var hela tiden tveksam och jag hade pengar sparade fick betala ca 5000 - 6000kr, det var sura pengar för en tonåring.
I och för sig surt att behöva betala oavsett belopp, hörde någon som fått betala närmare 70 000kr.

Har ej fått mitt besked än om jag får tillbaka eller inte. Återstår att se, enligt mina beräkningar blir det garanterat en repris av föregående år. Jag får tillbaka på skatten, sen så fort den landat på kontot åker den tillbaka som skatt då bilens skatt skulle betalas och var runt den summan jag fick tillbaka. Något ironiskt. 🙄😅
 
Jag får tillbaks ca 5000 kr. Men jag förstår inte varför jag ska betala till Gotlands kommun!? Jag bodde ju för tusan i Linköping vid den tiden.

Borde man ringa skatteverket om det? Linköping har lägre inkomstskatt nämligen...

vart var du folkbokförd? man registreras i nya kommunen i nov varje år. Fram tills dess betalar du till din gamla kommun.
 
Det var inte så farligt, jag vet när jag hade misst första jobb sa arbetsgivaren att ja ej skulle komma upp i beloppet för att skatta. Mamma var hela tiden tveksam och jag hade pengar sparade fick betala ca 5000 - 6000kr, det var sura pengar för en tonåring.
I och för sig surt att behöva betala oavsett belopp, hörde någon som fått betala närmare 70 000kr.

Har ej fått mitt besked än om jag får tillbaka eller inte. Återstår att se, enligt mina beräkningar blir det garanterat en repris av föregående år. Jag får tillbaka på skatten, sen så fort den landat på kontot åker den tillbaka som skatt då bilens skatt skulle betalas och var runt den summan jag fick tillbaka. Något ironiskt. 🙄😅

Nej, men hade ju varit roligare att få tillbaka! :p Lär väll dock bli en liten summa tillbaka endå efter jag dragit för resorna. Lite fickpengar till resan åtminstonde! :up:
 
Fast antingen så ringer man ett samtal till FK och ber dem dra mer skatt eller om man nu pga omständigheter inte kan/vill/vågar/orkar ringa så får man gilla läget att de drar lite mindre skatt och istället försöka lägga undan lite pengar tills det är dags för deklaration.
Eller så får man skatteskulder som byggs på hos kronofogden vilket gör att man inte kan få lån eller hyra bostad och blir bostadslös.
 
Får tillbaka ca 7000kr och då har jag inte gjort mina reseavdrag ännu så räknar med ca 15 tusen nånting, en trevlig sparpeng rätt in på bäbiskontot! :love:
 
vart var du folkbokförd? man registreras i nya kommunen i nov varje år. Fram tills dess betalar du till din gamla kommun.
Så rent tekniskt så skulle man kunna folkbokföra sig i den billigaste kommunen i november varje år?

Ja just i november bodde jag där. I december flyttade jag därifrån.
 
Ja det är ju ett alternativ om man inte vill ringa till FK.
Ja nu kanske det inte handlar om vilja, jag vet inte hur insatt du är i psykiska sjukdomstillstånd, men just vilja brukar kanske inte vara grejen. Jag tycker att försäkringskassan borde precis som vilken arbetsgivare som helst kunna ha koll på hur mycket de bör betala in. De är ju en myndighet så svårt kan det ju inte vara att betala rätt skatt för en person som går på sjukersättning sedan många många år.
 
Jag fick min deklaration och först blev jag sur eftersom jag ska betala till Svenska kyrkan. Sen kollade jag när jag gick ur kyrkan och det var visst ett år sen och inte före 1 november 2017 som jag trodde :p

Jag får iaf tillbaka drygt 26' och sen lite mer för jobbresor. Det stör mig men inte så mycket att jag orkar engagera mig. (Fjolåret var iofs lite extra stökigt eftersom jag fick ärva fonder efter mormor och de valde jag att justera lite.)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Till veckan kommer deklarationen för många av oss. Man får reda på om får tillbaka på skatten eller om man behöver betala. Jag brukar få...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
30 027
Senast: Unafraid
·
Samhälle Nu är det dags! :D Jag väntar ivrigt på att den ska landa i Kivra. Någon här som redan hunnit få sin? Hur tror ni det ser ut för er i...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
19 163
Senast: Sleepan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ...som jag hade mellan 2006 och 2022 och har beviljat fram till juni 2024 som det är just nu... Idag var det bistert. En av låsgubbarna...
Svar
3
· Visningar
882
Senast: IngelaH
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 893
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp