Deklaration 2019!

Men jag lär ju inte få tillbaka över 22.000kr?!

Nej, din beskattningsbara inkomst minskar med 22.000. När din inkomst minskar minskar också mängden skatt du ska betala. Skillnaden mellan "den första skatten" och skatten efter avdraget är det du kommer få tillbaka. Hur mycket detta blir beror på din inkomstnivå (vilken marginalskatt du har).

Edit: Här kan du givet din inkomstnivå få en uppskattning av hur stor andel av dina 22000 du kommer få tillbaka.

https://www.skatteverket.se/privat/...eseavdrag.5.6efe6285127ab4f1d25800027451.html

Är förvisso inte baserat på 2018 men lär ju stämma ungefärligt iaf så länge du inte ligger alldeles på gränsen för någon brytpunkt.
 
Men jag lär ju inte få tillbaka över 22.000kr?!

Efter lite googling så verkar det som om jag får iaf ca 6500kr in för reseersättningen. Ca 30% kan man räkna med att få behålla av den summan (22.300) tydligen. Blir spännande att se om det stämmer någorlunda. Bara vänta in skattebeskedet nu så jag vet vad hela summan blir.
 
Ta den summan du räknade ut nu, leta reda på alla kontrolluppgifter du fått och använd den första länken.

Jo, men är inte hemma, så kan inte kolla upp det. Hann inte igår efter jobb och stall , och nu åter på jobb igen och hade varit intressant att veta ungefärlig totala summan om den skatteuträkningen trillar in idag under dagen. Nu har jag ett liiiiitet hum iallafall och slipper få totalt hjärtstopp om jag har lite restskatt.
 
Fast den rättelsen måste ni begära från den som betalt ut ersättningen, de skickar ny korrigerad kontrolluppgift till SKV.

Hon kan se att det är något som heter Livsuniversitetet som har lämnat info att hon har fått en betalning på flera hundra tusen vilken inte är sant - hon har inte haft med dom att göra alls. Så nu har hon lite att rådda med
 
Be hennes arbetsgivare korrigera, troligen de som angett fel. Annars får hon skicka in rättning själv.

Hon har upptäckt att det är nån som heter livsuniversitetet som har angett att hon har fått flera hundra tusen. Hon vet inte ens vilka de är. Så nu måste hon rådda i detta
 
Hon kan se att det är något som heter Livsuniversitetet som har lämnat info att hon har fått en betalning på flera hundra tusen vilken inte är sant - hon har inte haft med dom att göra alls. Så nu har hon lite att rådda med

De verkar inte så svåra att hitta, ett samtal dit och begäran om rättelse kan vara en bra början.
 
Hon kan se att det är något som heter Livsuniversitetet som har lämnat info att hon har fått en betalning på flera hundra tusen vilken inte är sant - hon har inte haft med dom att göra alls. Så nu har hon lite att rådda med
Då borde hon väl fått en inkomstuppgift också?
Eller så är de bara så enkelt att de skrivit fel personnummer?
 
Gick plus detta år med lite över 5 000,-

Går direkt till avbetalning på sadeln eller sparkontot. Har inte bestämt mig än. Har haft sjukt mycket extra utgifter under hela hösten/vintern och det verkar aldrig ta slut på eländet
 
Enkelt åtgärdat-ring F-kassan och be dom dra mer i skatt. Så slipper man kvarskatt.
När man är sjukskriven eller har sjukersättning har man ofta det av en anledning vilket kan göra att den typen av aktivteter blir svårt att utföra. Då vore det toppen om myndigheterna kunde hjälpa till så det hela inte blir värre genom diverse skatteskulder.
 
76 kr tillbaka! Efter avdrag + att jag ska få tillbaka 3000 pga ändrad inkomst 2017 (betalade tillbaka vabb till FK 2018 för inkomstår 2017) så borde det landa på + typ 7000kr till mig. Får det i december om jag minns rätt (har 2 företag). Sen ska min enskilda firma tyvärr betala en del skatt men det har ju företaget egna pengar till. Mitt ab ska inte betala något pga gått fett mkt minus, sisådär 300 000 :D
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Till veckan kommer deklarationen för många av oss. Man får reda på om får tillbaka på skatten eller om man behöver betala. Jag brukar få...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
30 027
Senast: Unafraid
·
Samhälle Nu är det dags! :D Jag väntar ivrigt på att den ska landa i Kivra. Någon här som redan hunnit få sin? Hur tror ni det ser ut för er i...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
19 163
Senast: Sleepan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ...som jag hade mellan 2006 och 2022 och har beviljat fram till juni 2024 som det är just nu... Idag var det bistert. En av låsgubbarna...
Svar
3
· Visningar
882
Senast: IngelaH
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 893
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp