Deklaration 2019!

Jag tror jag kommer att få tillbaka satte någon gång under förra året ett frivilligt högre skatteavdrag som skulle vara tillfälligt men jag har nu insett att jag glömt bort att ta bort det vilket inte gör så mycket just nu. :D Har inte Kivra så får vänta tills jag kan logga in på Skatteverket. Men det gör inte mig något det blir ju vad det blir oavsett datum jag får reda på det.
 
Gäller det verkligen de flesta antidepressiva? Jag trodde främst muntorrhet kom av tricykliska, inte SSRI/SNRI
Man får det för SSRI/SNRI, ja.
Åtminstone jag i mitt landsting, men jag har svårt att tro att det skulle vara något lokalt eftersom socialstyrelsen har utformat och godkänner intyget.
 
Jag hade ingen aning. O_o Tack! Jag ska ta upp det med tandläkaren nästa gång jag ska dit. Vart skickar man intyget?

Jag kan inte påminna mig om att det står något om muntorrhet om min medicin och jag har inte noterat något om det. Däremot så sa tandsköterskan när jag var där första gången att det syntes att jag käkade antidepressiv medicin. Jag vet inte vad det var hon noterade. Mycket karies?
Ja, hon noterade antagligen att du hade minskad salivproduktion. Då får man ökad risk för karies.
Det har du fått av din antidepressiva med största sannolikhet.

Du ber antingen tandläkaren eller din läkare ge dig formuläret. Det måste vara den läkare som ordinerar medicinen som ska underteckna. Sen ger du det undertecknade formuläret till din tandläkare.
Man behöver förnya det då och då. Tror det är bar 3-5 år. I mitt fall säger min tandläkare till när det är dags.
 
Ja, hon noterade antagligen att du hade minskad salivproduktion. Då får man ökad risk för karies.
Det har du fått av din antidepressiva med största sannolikhet.

Du ber antingen tandläkaren eller din läkare ge dig formuläret. Det måste vara den läkare som ordinerar medicinen som ska underteckna. Sen ger du det undertecknade formuläret till din tandläkare.
Man behöver förnya det då och då. Tror det är bar 3-5 år. I mitt fall säger min tandläkare till när det är dags.

Missade du @LenaH s inlägg?
 
Ja det förstår jag, men just antidepressiva?
Ja, särskilt antidepressiva men också medicinen risperidon som @MM nämnde.
De flesta psykiatriska mediciner ger muntorrhet, ex antidepressiva, neroleptika, antihistaminer( lergigan, atarax) sömnmediciner, benzo, stämningsstabiliserande ex litium.

Läs gärna FASS. Det står tydligt där. 😉

Jag har mediciner ur samtliga dessa grupper, men finfina tänder. Ingen karies på 43 år. 👍
 
Vänta lite här, vad gäller det för sorts lån?
Gör man något avdrag då eller hur funkar det?
Har också lån jag betalar av men inte direkt märkt av något på deklarationen. 🤔

Det gäller i stort sett alla lån, jag tror att det enda undantaget är CSN-lån. Om du betalar räntan till en bank så ska banken lämna uppgifter till Skatteverket och då är dom uppgifterna redan medräknade i deklarationen.

Om man betalar sina skulder och räntor via Kronofogden tror jag att man behöver ha koll på det själv och lägga till avdragen i deklarationen.
 
Ja, särskilt antidepressiva men också medicinen risperidon som @MM nämnde.
De flesta psykiatriska mediciner ger muntorrhet, ex antidepressiva, neroleptika, antihistaminer( lergigan, atarax) sömnmediciner, benzo, stämningsstabiliserande ex litium.

Läs gärna FASS. Det står tydligt där. 😉

Jag har mediciner ur samtliga dessa grupper, men finfina tänder. Ingen karies på 43 år. 👍

Har du varken sett @LenaH s eller mitt inlägg?

Det är säkert nyttig info för flera men det har ingenting i en deklarationstråd att göra.
 
De hade räknat rätt rejält fel på min ena dotters deklaration, enligt den hade hon tjänat nästan 200 tusen mer än vad hon tjänat och dessutom en kvarskatt på över 50'. Hoppas VERKLIGEN att de korrigerar
Eller är det någon arbetsgivare som klantat sig? Kontrollera de siffrorna, och kontrollera mot lönespec och kontrolluppgifter.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Till veckan kommer deklarationen för många av oss. Man får reda på om får tillbaka på skatten eller om man behöver betala. Jag brukar få...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
30 027
Senast: Unafraid
·
Samhälle Nu är det dags! :D Jag väntar ivrigt på att den ska landa i Kivra. Någon här som redan hunnit få sin? Hur tror ni det ser ut för er i...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
19 163
Senast: Sleepan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ...som jag hade mellan 2006 och 2022 och har beviljat fram till juni 2024 som det är just nu... Idag var det bistert. En av låsgubbarna...
Svar
3
· Visningar
882
Senast: IngelaH
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 893
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30
  • Aggressiv/rädd hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp