Deklaration 2019!

Fuck. Första gången jag har fått restskatt. 1500. Fattar inte hur det har gått till eftersom jag aldrig jämkar. :(:nailbiting:
 
Det gäller i stort sett alla lån, jag tror att det enda undantaget är CSN-lån. Om du betalar räntan till en bank så ska banken lämna uppgifter till Skatteverket och då är dom uppgifterna redan medräknade i deklarationen.

Om man betalar sina skulder och räntor via Kronofogden tror jag att man behöver ha koll på det själv och lägga till avdragen i deklarationen.
Kan man se om de redan finns med på deklarationen?
Har förvisso inget minne att jag sagt till om att jag har lån.
 
Jag är för första gången någonsin nervös på riktigt! Har ”alltid” fått tillbaka, mellan 3 och 11.000, oftast runt 6000kr, och förra året fick jag 123!!!! Jag som är totalt okunnig OCH ointresserad har ju ingen förklaring på detta då jag haft samma jobb i 10 år, och samma lån i 4 år.

Blir spännande att se vad det blir denna gång då.... I detta läge är jag glad bara jag slipper betala, men jag är ju ganska orolig för det som sagt... Har dock lite resor att dra av så förhoppningsvis jämnar det ut sig i sånt fall.

I några överväldigade sekunder trodde jag att du fått tillbaka 123 000!
 
Jag har inte Kivra så jag får vänta lite till. Brukar alltid få tillbaka nåt så hoppas detsamma i år. Dom pengarna går isåfall till sparkontot och alla projekt vi har planer för :p Men vi har jordbruksfastighet och brukar få tillbaka tidigast i september.
 
Kan man se om de redan finns med på deklarationen?
Har förvisso inget minne att jag sagt till om att jag har lån.
Ja det bör väl stå tydligt på deklarationen. Är det ett banklån så bör du ha fått en kontrolluppgift där betald ränta står med och isf kommer det automatiskt med i deklarationen.
 
Har fortfarande inte fått min (medan min sambo fick sin i onsdags).

Sålde lägenhet förra året + var sjukskriven, föräldrarledig och började dela på lån, så har inte riktigt koll på hur mkt det blir att betala. Men hoppas det inte blir så mkt mer än jag redan betalat in!
 
Kan man se om de redan finns med på deklarationen?
Har förvisso inget minne att jag sagt till om att jag har lån.
Det står under 8. Avdrag - kapital och är förifyllt (8.1 Ränteutgifter mm). Det gäller både om det är vanliga banklån eller om det är kortkrediter och så. Banken som du betalt räntan till rapporterar in uppgifterna till skatteverket.
 
Jag har fortfarande inte fått någon... 🙄🙄🙄

Visst kan man väll inte räkna ut nu redan vad det blir totalt efter reseavdrag? Det måste man väll vänta på tills den öppnar på skatteverket?
 
Man kan göra avdrag för ränta på bolån (vet inte om det gäller fler sorters lån).
Det står under 8. Avdrag - kapital och är förifyllt (8.1 Ränteutgifter mm). Det gäller både om det är vanliga banklån eller om det är kortkrediter och så. Banken som du betalt räntan till rapporterar in uppgifterna till skatteverket.
Aha, då är jag med. Blev lite fundersam på om det var något jag missat.

När man drar av resor till/från jobbet räknas det från nyår till nyår eller hur gör dom?
Tror förvisso jag ej kommer upp i den summan i år så jag får dra av, men ändå. 😅
 
Tack, men jag blev länkad den i går också, men jag tänkte om fet gick att se enbart vad reseersättningen landar på. Om jag får beskedet i dag vill säga så hade det varit intressany att veta vad hela summan landar på. Får kika på det sen!
Du kan ju använda den tjänsten ovan för att räkna på all skatt och alla avdrag. Eller så kanske https://skatteverket.se/privat/skat...adittreseavdrag.4.515a6be615c637b9aa420e.html är mer vad du verkar jaga?
 
De hade räknat rätt rejält fel på min ena dotters deklaration, enligt den hade hon tjänat nästan 200 tusen mer än vad hon tjänat och dessutom en kvarskatt på över 50'. Hoppas VERKLIGEN att de korrigerar

Be hennes arbetsgivare korrigera, troligen de som angett fel. Annars får hon skicka in rättning själv.
 
Aha, då är jag med. Blev lite fundersam på om det var något jag missat.

När man drar av resor till/från jobbet räknas det från nyår till nyår eller hur gör dom?
Tror förvisso jag ej kommer upp i den summan i år så jag får dra av, men ändå. 😅
Det här är ju deklarationen för år 2018, alltså resor från 1 januari 2018 till 31 december 2018. Årets resor deklarerar du nästa år.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Till veckan kommer deklarationen för många av oss. Man får reda på om får tillbaka på skatten eller om man behöver betala. Jag brukar få...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
30 027
Senast: Unafraid
·
Samhälle Nu är det dags! :D Jag väntar ivrigt på att den ska landa i Kivra. Någon här som redan hunnit få sin? Hur tror ni det ser ut för er i...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
19 163
Senast: Sleepan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ...som jag hade mellan 2006 och 2022 och har beviljat fram till juni 2024 som det är just nu... Idag var det bistert. En av låsgubbarna...
Svar
3
· Visningar
882
Senast: IngelaH
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 893
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp