@Twihard @Masqueradee @tott
Jag har också episoder där jag känner mig som ett stort misslyckande som knappt haft några kärleksrelationer. Och där jag känner mig väldigt ensam. Men det hjälper att prata om det, man är ju sällan ensam i den situationen även om det känns så.
Jag har de senaste månaderna lyckats utvidga min bekantskapskrets med typ 300% trots pandemi. Mest tack vare att jag vågat öppna upp och berätta
hur ensam jag varit och att jag verkligen vill förändra det. Det har gett ringar på vattnet och jag har inte behövt känna att jag ”tränger mig på”.
Jag är en person som av de allra flesta nog uppfattas som en väldigt positiv och social person, så några blev nog förvånade av att få höra om hur jag har det. Jag har ägnat mycket tid åt att gråta i ensamhet, men mindre sedan jag börjat prata om det. Det känns mindre hopplöst nu.
Jag har också tagit tag i att ta mer initiativ igen (det tar ju ganska mycket kraft, så det orkar jag inte alltid med), och har under våren dragit ihop till både det ena och det andra och inviterat de vänner jag har tillsammans med kollegor och andra som annars inte brukar mötas. Det har gjort att jag blivit inviterad till mer och träffat nytt folk. Plus att jag blivit mer aktiv i de aktiviteter jag sysslar med.
Det är VÄLDIGT mycket bättre odds nu att jag möter både långvariga vänner och träffar en partner.Tinder fungerar dåligt för mig, jag vill träffas under andra omständigheter. Och så känner jag att det för mig är viktigt att ha ett bra nätverk som inte är baserat på en partner.
Men när man går i sina vanliga hjulspår i vardagen är det väldigt lätt att tro att man är värdelös. Man behöver interaktion med andra människor, ytliga kontakter är bättre än inga alls. Det svåraste är starten, att börja våga ta steget ut och prova nya saker och bryta gamla mönster. Men det är väldigt befriande när man märker att det så småningom blir lättare och ger resultat.