Bara mina reflektioner kring det ni skriver @ekra @Tranan och @Elektronen
Icke självvald ensamhet är ju såklart varken härligt eller bra för hälsan. Men om man känner sig ensam i sin vardag så tror jag verkligen att man ska jobba på det, dvs sina sociala relationer och att hitta nya sammanhang, än att i första hand leta efter det i en partner. Jag tror det bäddar för att man lättare går in och håller kvar i relationer som inte fungerar. Att dejta (och framför allt leva!) utan att känna sig ensam tror jag är en stor framgångsfaktor för välbefinnandet.
Absolut jag håller med dig, jag flyttade till Stockholm för min dåvarande sambos skull, hade nog aldrig flyttat hit annars. När vi gjorde slut efter att jag bott här 1,5 år kändes det extremt ensamt.
Nu känner jag mig inte alls ensam på samma vis även om jag är singel, har två barndomsvänner som bor här nu och lärt känna mer människor.
Att ha ett sammanhang är viktigt, är det jag hittat i dansen och det är väldigt okomplicerade människor i den gruppen.
Men det är inte lätt och jag har iaf upplevt att flera man träffat på dejter här är ganska ensamma, inte att de inte har vänner men de umgås inte så ofta.