Ja steget att åka hem till någon annan och städa, tvätta och diska mot att han byter däck ibland hade nog varit lite längre...Absolut! Väldigt mycket av könsrollsskiten är ju koncentrerat kring hemmet.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja steget att åka hem till någon annan och städa, tvätta och diska mot att han byter däck ibland hade nog varit lite längre...Absolut! Väldigt mycket av könsrollsskiten är ju koncentrerat kring hemmet.
Jag tycker nog det viktigaste när det gäller fritidssysselsättningar är att man har förståelse för den andres intressen. Det är viktigare med samsyn på grundläggande värderingar faktiskt.
Om man delar hushåll får båda givetvis kompromissa om man har utrymmeskrävande intressen men det säger ju sig självt.
Så den andra personen måste vara intresserad av dig som mer än vän för att du ska kunna bli intresserad av den?Fast om jag tänker att någon "bara" är ute efter att vara vän, då blir jag inte intresserad av mer än så. Det är för mig inga problem alls att tex ta första initiativet till en dejt eller att kolla av hur mycket en dejt vill, men lär jag känna någon i ett icke-dejtingsammanhang och blir vän med den, då missar jag lätt om den senare upptäcker att den vill mer.
Kanske?Så den andra personen måste vara intresserad av dig som mer än vän för att du ska kunna bli intresserad av den?
Ja jag vet inte jag tycker bara det verkar märkligt om ens egna intresse skulle vara beroende av den andresKanske?
För mig framstår det som den mest rimliga ingången att man vid behov delar utrymmet i hemmet genom att var och en undviker att breda ut sig och sitt alltför mycket, snarare än genom att man drar upp gränser för sin "tolerans" med den andra. Det är otrevligt med en relation som bygger på att parterna sätter gränser för varandra. Bättre att bara själv tänka lite på hur man uppför sig och hur mycket plats man tar.
Det funkar bra såtillvida att ingen av oss tvingar med den andre - eller ”offrar sig” - på något den inte vill. Det är jag som till skillnad från min partner har några specifika intressen och hobbies som jag gärna utövar, och jag har litet grann förlikat mig med att, numera, göra dem utan partnern.Intressant, men ni tycker ändå att det fungerar ?I mitt fall har vi båda reagerat på att vi har ganska olika intressen och att det finns risk att en alltid ska få "offra sig" och följa med på något den inte är så sugen på .
För min del kan jag ju bli att känna att är det saker som kostar pengar kan det ju skära sig en del.
Ja, det är litet av poängen - jag har upplevt en stärkt samhörighet och tyckt om att dela de upplevelserna med den person som står mig närmast. På liknande sätt som många tycker om att äta middag med just sin partner, sova med den, resa med den... så har jag tyckt om att t ex runda av veckan tillsammans i stallet eller ridhuset en fredagkväll, rida ut ihop en helgdag, eller göra någon av ett par andra stora gemensamma intressen ihop. Jag har aldrig haft behovet att ha mina hobbies som något slags fristad från partnern, vilket jag uppfattar kan vara rätt vanligt annars.Du tycker inte att hon är utbytbar vid aktiviteter? Alltså är det viktigt att just hon är den som delar upplevelsen med dig?
Fast jag tycker det är ganska naturligt. De män jag träffat och blivit vänner med har jag liksom inte sett som något annat förrän de uttryckt ett intresse av att vilja mer, och då har jag fått börja tänka i nya banor.Ja jag vet inte jag tycker bara det verkar märkligt om ens egna intresse skulle vara beroende av den andres![]()
Varför skulle det vara naturligt? Någon måste ju alltid bli/vara intresserad förstFast jag tycker det är ganska naturligt. De män jag träffat och blivit vänner med har jag liksom inte sett som något annat förrän de uttryckt ett intresse av att vilja mer, och då har jag fått börja tänka i nya banor.
Intressant, men ni tycker ändå att det fungerar ?I mitt fall har vi båda reagerat på att vi har ganska olika intressen och att det finns risk att en alltid ska få "offra sig" och följa med på något den inte är så sugen på .
För min del kan jag ju bli att känna att är det saker som kostar pengar kan det ju skära sig en del.
Fortsätt umgås och njut?Åh, no! Hjälp mig nu allvetande buke!
Jag som inte skulle ha någon pojkvän, utan bara ut på äventyr kom bara till 'äventyr 2'. Och nu tror jag att där börjar dyka upp känslor...
Hur berättar man sånt? Berättar man det ens? (jag vill ABSOLUT inte kalla det kär ännu - men trots allt ett större intresse än bara ett äventyr)
Ingen aning om hur han känner. Ibland får jag känslan av att han kanske har samma 'intresse', andra gånger är jag övertygad om att han bara ser det som ett äventyr.
Vad bör jag göra?![]()
Just hästintresset är ju så pass könssegregerat, att kvinnor inte riktigt kan hoppas på att hitta en man som rider. Jag ser nog, för min del, tiden i stallet i första hand som att jag hänger med min häst. Jag har knappt behov av månniskor då. Men stallet är absolut inte en "fristad" från partner. Den känslan hade jag ogillat och tolkat problematiserande.Ja, det är litet av poängen - jag har upplevt en stärkt samhörighet och tyckt om att dela de upplevelserna med den person som står mig närmast. På liknande sätt som många tycker om att äta middag med just sin partner, sova med den, resa med den... så har jag tyckt om att t ex runda av veckan tillsammans i stallet eller ridhuset en fredagkväll, rida ut ihop en helgdag, eller göra någon av ett par andra stora gemensamma intressen ihop. Jag har aldrig haft behovet att ha mina hobbies som något slags fristad från partnern, vilket jag uppfattar kan vara rätt vanligt annars.
Ja.. Hade det bara varit så lätt....Fortsätt umgås och njut?