Definiera medryttare. Vad är en medryttare?

TinyWiny

Trådstartare
Behöver hjälp med att definiera vad en medryttare är inför en överklagan om mer hjälp för mina handikapp. Biståndshandläggaren anser att jag kan fixa en medryttare som kan hjälpa mig att rida och jag menar att det fungerar inte så. Snälla lämna diskussionen om betala eller inte betala utanför.
Tack på förhand.
 
Sv: Definiera medryttare. Vad är en medryttare?

Jag antar att du faktiskt behöver hjälp med specifika saker specifika tider. Tex mocka varje dag och liknande. Sådant går ju absolut inte att ha en medryttare till, de har inte det som jobb och kan ju självklart komma och gå som de vill (utan mer påföljd än att du nekar dem att komma tillbaka såklart, men det löser ju inte problemet) .
 
Sv: Definiera medryttare. Vad är en medryttare?

en medryttare är en person som hyr din häst under en dag och sköter om häst + stall under den dagen.
en beridare är en person som utbildar din häst mot betalning,
en stallskötare är en person som sköter om häst och stall mot betalning.

såklart kan en medryttare utbilda hästen, men det är ofta att medryttaren hyr hästen och betalar antingen genom stall jobb eller pengar.
 
Sv: Definiera medryttare. Vad är en medryttare?

Jag förstår inte riktigt frågeställningen.
Söker du en person som kan rida din häst?
Eller en person som hjälper dig med stallsysslor?
 
Sv: Definiera medryttare. Vad är en medryttare?

Jag behöver hjälp med att förklara för en helt oinsatt person vad det innebär att vara medryttare.
Jag är alltså sjuk och handikappad och behöver någon som hjälper mig att rida så många dagar som det går i veckan för att hålla igång kroppen och därmed må bättre. Jag försöker förklara att en medryttare inte gör det som jag behöver. Ingen skulle vilja bli medryttare på de premisserna, att göra iordning min häst och bara skritta fem minuter på dåliga dagar, utan det får man betala någon för. En medryttare vill ju kunna rida ordentligt, något som jag inte längre kan.
 
Sv: Definiera medryttare. Vad är en medryttare?

Jag antar att du faktiskt behöver hjälp med specifika saker specifika tider. Tex mocka varje dag och liknande. Sådant går ju absolut inte att ha en medryttare till, de har inte det som jobb och kan ju självklart komma och gå som de vill (utan mer påföljd än att du nekar dem att komma tillbaka såklart, men det löser ju inte problemet) .

Mockning och så får jag ordna på annat sätt för kommunen hjälper ingen att kunna ha kvar sina djur. Det jag behöver hjälp med är att rida med mig. Ta ansvar för mig och min häst om jag blir dålig på turen eller i stallet och hjälpa mig att göra iordning min häst när vi ska rida. Det lär ju ingen medryttare göra precis.
 
Sv: Definiera medryttare. Vad är en medryttare?

En medryttare rider och sköter oftast hästen helt själv på de dagar medryttaren har fått tilldelade av ägaren till hästen.

En medryttares funktion är INTE att hjälpa ägaren upp i sadeln/hjälpa ägaren att rida/göra i ordning hästen åt ägaren.

En medryttare är alltså en person som själv vill rida och göra i ordning hästen åt sig själv och inte åt någon annan.
 
Sv: Definiera medryttare. Vad är en medryttare?

Som medryttare förväntar man sig fritt (inom överenskomna ramar) få bestämma när, vad och hur man tänker lägga upp sin dag med hästen. Man rider ett pass själv, upplagt på det sätt man själv ville göra den dagen. Är fri att ändra sig tidsmässigt utan att meddela någon så länge man sköter de uppdrag man överenskommit om. Som medryttare sköter man enbart hästen och åtagande man kommit överens om kring hästen.

Jag hade varit väldigt ”besviken” om jag som medryttare även behövt ta hand om ägaren. Hade nog inte varit långvarig. Du får ursäkta men :)

Kanske kan man hitta någon som kan tänka sig få ”varannan” gång. Dvs ibland sköta sig själv och ibland hjälpa till. Men helt ärligt så kan det kanske vara svårt att hitta lämplig person… så formulera på till biståndsansvariga och lycka till.
 
Sv: Definiera medryttare. Vad är en medryttare?

verkar ju som att du behöver en assistent med häst intresse = en som har det som jobb. inte en medryttare. men ja, för en oinsatt person kan ordet medryttare vara = en person som rider med en, som ett sällskap vid ridturer.
 
Sv: Definiera medryttare. Vad är en medryttare?

Hur hade människan tänkt sig? Skulle medryttaren hjälpa dig med din häst och sedan rida med dig, fast med en annan häst, tror ingen skulle vilja gå med på det upplägget utan att få betalt. Vet inte hur du bor men en medryttare kan ju vara svårt att hitta även utan detta upplägg!
 
Sv: Definiera medryttare. Vad är en medryttare?

En medryttare rider och sköter oftast hästen helt själv på de dagar medryttaren har fått tilldelade av ägaren till hästen.

En medryttares funktion är INTE att hjälpa ägaren upp i sadeln/hjälpa ägaren att rida/göra i ordning hästen åt ägaren.

En medryttare är alltså en person som själv vill rida och göra i ordning hästen åt sig själv och inte åt någon annan.

Får jag lov att använda dina ord i mitt överklagande?

Förövrigt håller jag helt med dig.
 
Sv: Definiera medryttare. Vad är en medryttare?

Känner en som hjälper en förståndshandikappad vid ridning.
Hon skjutsar, hämtar och hjälper till leder hästen.mm.
Det är kommunen som har gett henne den tjänsten.
Nu är det ju något helt annat än det du ber om men det enda fall jag känner till.
Jag vet inte vilka typer av hjälp man kan få vid funktionsnedsättning.
Frågan är kanske om ridningen räknas som rehabilitering i ditt fall, då skall du absolut ha hjälp.
En medryttare tar hand om hästen när ägaren inte är i stallet oftast med ett förutbestämt schema. Du kan ju ha medryttare också vissa dagar men det är ju inte det frågan handlat om och det har biståndshandläggaren inte med att göra.
 
Sv: Definiera medryttare. Vad är en medryttare?

Som medryttare förväntar man sig fritt (inom överenskomna ramar) få bestämma när, vad och hur man tänker lägga upp sin dag med hästen. Man rider ett pass själv, upplagt på det sätt man själv ville göra den dagen. Är fri att ändra sig tidsmässigt utan att meddela någon så länge man sköter de uppdrag man överenskommit om. Som medryttare sköter man enbart hästen och åtagande man kommit överens om kring hästen.

Jag hade varit väldigt ”besviken” om jag som medryttare även behövt ta hand om ägaren. Hade nog inte varit långvarig. Du får ursäkta men :)

Kanske kan man hitta någon som kan tänka sig få ”varannan” gång. Dvs ibland sköta sig själv och ibland hjälpa till. Men helt ärligt så kan det kanske vara svårt att hitta lämplig person… så formulera på till biståndsansvariga och lycka till.

Får jag använda dina ord högst upp också?
Du behöver inte alls be om ursäkt för för mig är det så självklart att ingen skulle gå med på en sådan lösning. Inte ens varannan gång tror jag att det hade fungerat och jag har ju inget behov av att någon annan rider hästarna åt mig för det är ju jag själv som vill rida men jag behöver ju hjälp.
 
Sv: Definiera medryttare. Vad är en medryttare?

Du behöver en personlig assistent som kan vara med dig i stallet helt enkelt! :)
 
Sv: Definiera medryttare. Vad är en medryttare?

verkar ju som att du behöver en assistent med häst intresse = en som har det som jobb. inte en medryttare. men ja, för en oinsatt person kan ordet medryttare vara = en person som rider med en, som ett sällskap vid ridturer.

Ja precis men en assistent får jag inte för jag kan gå på toa själv (tack och lov) och då behöver man ingen assistent enligt Sveriges lagar. Det jag får är några timmar men jag behöver fler timmar för vi hinner inte på de timmar vi har idag och jag behöver fler dagar att rida på. Jag har en helt underbar tjej som hjälper mig idag men hon är anställd på timme och ingen kan leva på 9 timmars lön i veckan. Innan jobbade hon på en ridskola på förmiddagarna och då var det ju perfekt men nu är det jobbet slut för det var bara på ett år de behövde hjälp där. Helst hade jag velat ha henne på iallafall 30 timmar i veckan för det hade gjort mig så gott och hade gett mig ett liv värt att kalla liv. Idag anser biståndsbedömaren t.ex. att jag bara behöver äta en gång om dagen och inte alls om min sambo jobbar borta vilket han kan göra i veckor och i streck.
 
Sv: Definiera medryttare. Vad är en medryttare?

Hur hade människan tänkt sig? Skulle medryttaren hjälpa dig med din häst och sedan rida med dig, fast med en annan häst, tror ingen skulle vilja gå med på det upplägget utan att få betalt. Vet inte hur du bor men en medryttare kan ju vara svårt att hitta även utan detta upplägg!

Vi hade medryttare förut innan jag blev så sjuk och min dotter inte hann med sin häst som hon ville men det var inte så att jag kunde välja och vraka precis utan det var väl några stycken som visade intresse. Vi bor 1 mil utanför stan utan bussförbindelser och då är det svårt att behålla och ens få någon att vilja vara medryttare.
Att någon skulle vilja bli medryttare på de premisserna det hade blivit här anser jag som uteslutet utan betalning och då är det inte en medryttare i mina ögon längre utan min medhjälpare vid ridning.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 726
Senast: SwedEmB
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
647
Senast: Miingla
·
Juridik & Ekonomi Hej på er! Jag undrar om ni kunde hjälpa mig angående vilket mobilabonnemang som är mest prisvärd och fungerar bra? I dagsläget har...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 023
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp