Sv: Definiera medryttare. Vad är en medryttare?
Tack! Då gör jag det.
Javisst får du det!
Tack! Då gör jag det.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Javisst får du det!
Känner en som hjälper en förståndshandikappad vid ridning.
Hon skjutsar, hämtar och hjälper till leder hästen.mm.
Det är kommunen som har gett henne den tjänsten.
Nu är det ju något helt annat än det du ber om men det enda fall jag känner till.
Jag vet inte vilka typer av hjälp man kan få vid funktionsnedsättning.
Frågan är kanske om ridningen räknas som rehabilitering i ditt fall, då skall du absolut ha hjälp.
En medryttare tar hand om hästen när ägaren inte är i stallet oftast med ett förutbestämt schema. Du kan ju ha medryttare också vissa dagar men det är ju inte det frågan handlat om och det har biståndshandläggaren inte med att göra.
Antar att du har ledsagning via LSS och personkrets 3? Eftersom lagen säger att ledsagning är till för att den funktionshindrade ska kunna leva ett så normalt liv som möjligt och kunna delta i fritidsaktiviteter så tycker jag absolut du ska stå på dig och använda de ord som skrivits ovanför.
Att titta på när en medryttare rider är inte att delta i den fritidsaktivitet du skulle utfört och du varit frisk.
3 timmar i stallet inkl mockning, matordning och ridning är vad jag lägger som frisk person, kan du inte få med en arbetsterapeut eller nåt ut och kolla och mäta tiden?
Men nej, det där kan de inte hävda. För att det ska vara sjukgymnastik ska det vara en sjukvårdande behandling som journalförs. Det är ungefär som att nån som vill träna på gym inte skulle få ledsagning/assistans under själva gympasset för att det är "rehab". Är det ingen sjukgymnast inblandad är det inte sjukgymnastik i den meningen!
KL
Såvitt jag vet är LSS en rättighetslagstiftning om du har en diagnos som går in i personkretsen OCH ett funktionshinder pga det.
SoL är biståndsprövat och inte en rättighetslag, det handlar om hjälp att klara vardagen, det nödvändiga i första hand som städning, handla osv. Viss ledsagning om du inte klarar dej själv. Men mycket mera begränsat och hästar hör knappast till vardagliga behov även om det kan kännas så.
Att följa med om du inte kan ta dej dit är en sak, men att borsta och sadla och rida åt dej, nej knappast. Det är skattepengar vi talar om och kommunen har riktlinjer att följa, inte upp till enskild biståndshandläggare om du tror det.
Du får väl överklaga avslaget så får du se hur det går om rätten håller med dej.
Medryttare kan du väl ha som rider gratis mot att hjälpa dej en del? Inte så konstigt? Så hårt kan du väl inte rida att inte hästen kan gå dubbla pass, den dagen du rider?
Alternativet är ridskola och handikappridning.
Man måste som sagt inse att kommunen handskas med skattepengar och inte kan lägga ut dem hur som helst.
Du borde väl rimligen kunna få någon typ av assistent vid dessa tillfällen, som hjälper dig där du inte kan själv just då eller annars.
Använd vad du vill
Och lycka till!
Men varför kämpa emot LSS? Det finns ingen regel som säger att man enbart är berättigad till LSS om man inte kan gå själv på toaletten bara för att man ingår i personkrets 3. Däremot får du ju inte lika många timmar berättigade om du klarar en del av din personliga hygien på egen hand.
Jag vet flera med betydande funktionshinder som klarar större delen av dagen på egen hand men som har ett antal timmar /dag eller /vecka enligt LSS.
Då hamnar ju saken i ett annat läge och du slipper att så mycket energi går åt andra saker om du får ledsagarservice/assistans fler timmar.
Ja tack men det får man inte när man klarar av att gå på toa själv.
Ja tack men det får man inte när man klarar av att gå på toa själv.