Definiera medryttare. Vad är en medryttare?

Sv: Definiera medryttare. Vad är en medryttare?

Tyvärr har jag inte så mkt mer att komma med då mina kollegor enbart gör bedömningar men aldrig tar eller får veta hur det går med några beslut...
Hoppas att det löser sig!

Okej, men tack för att du försökte hjälpa mig :laugh:
 
Sv: Definiera medryttare. Vad är en medryttare?

*kl*

Jag vet inte alls hur detta hänger ihop men jag skriver en rad iaf. Arbetsterapeut. Kan inte en sådan komma ut o göra en bedömning och att du sedan kan ha med den bedömningen som 'extrahjälp/bilaga' när du skickar in din överklagan?

Jag ska prata med min arbetsterapeut och se vad hon säger. Tack för din input :laugh:
 
Sv: Definiera medryttare. Vad är en medryttare?

Jag förstår verkligen att det betyder mycket för dig att ha häst och rida. Har själv häst till stor del för "mindfulness" och vet hur gott det gör för både själ och kropp.

Tyvärr är verkligheten dock sådan som några i tråden har skrivit, att det handlar om skattepengar som fördelas. Även om man tycker att du har helt rätt så räcker inte pengarna till! Basala behov går då före. Hoppas att det kan lösa sig och att du får den hjälp du behöver! Det är mycket sorgligt att LSS-branschen spårat ur så mycket att människor berövas den hjälp de egentligen har rätt till, på grund av fusk och felanvändning av pengar.

Men du har nog missförstått lite vad LSS och personlig assistans innebär. Det är inte tillåtet enligt lag att ha en PA som alltiallo för exempelvis husmålning. Assistansbranschen har varit alltför dåligt reglerad men tydligare regelverk är på väg eftersom kostnaderna skenar och fusket är så utbrett (budgeten för personlig assistans närmar sig kostnaden för hela svenska försvaret, ca 40 miljarder kronor per år). Men, man kan få rätt till assistans för hästskötsel och ridning om man har LSS i nuläget. Som sagt sker dock stora åtstramningar och timmarna skärs ned på många håll.

Du beskriver din hemsituation som mycket besvärlig, kanske kan du ompröva rätten till personlig assistans och få tillbaka mer av din frihet? Alternativet blir väl som flera har föreslagit här, att försöka hitta en person du trivs med som hjälper dig med ridningen mot att själv få rida, typ "medryttare special".

Jag tror inte att jag har missförstått vad en PA får göra då jag har haft det så nära. En PA ska ju utföra det som dess brukare inte längre kan göra och om brukaren skulle målat sitt hus så varför skulle då inte en PA kunna göra det i brukarens ställe. Det är ju inte så att det är en heltidssysselsättning utan just det egna huset. Jag menar, har man bra färg så målar man ju inte särskilt ofta ;)
Oavsett så har jag inte tänkt be någon PA måla mitt hus utan det viktiga för mig är att jag få tillbaka chansen till ett bra liv. Det är ju ändå så att jag ska leva med mig själv förmodligen minst dubbelt så länge som jag har levt och ska jag orka det så måste jag få mer hjälp.
Jag personligen tycker att vårt sk. försvar är ganska onödigt för vill någon ta över vårt lilla land så gör dem det oavsett det lilla försvar vi har idag eller inte så de pengarna kan gå till bättre saker. Jag tycker inte att det är särskilt anmärkningsvärt att det kostar mycket pengar. Sverige är ett rikt land som har råd att hjälpa sina sjuka medlemmar. Att det sedan fuskas är så obegripligt för mig att någon kan med men det hjälper ju inte för att få bort fusket.

Ja det är besvärligt och jag kommer ansöka om personligassistent igen.
 
Senast ändrad:
Sv: Definiera medryttare. Vad är en medryttare?

Inget sagt om din situation, jag kan knappast ha en åsikt om vilken hjälp du verkligen behöver via internet så här. Som svensk medborgare reagerar jag dock, folk ska ha rätt till ett vettigt liv, men det rimmar illa att man få hjälp med husmålning, trädgårdsarbete, stallskötsel etc klarar man den typen av arbete i större omfattning så har man för mycket hjälp. Nivån på hjälp ska inte basera sig på vilket boende man har råd med och inte utökas för att man har råd med hästar, stall mm,

I mina ögon ska man ha rätt till hjälp för att klara vardagliga bestyr såsom toalett, mat städning, inköp ... behov som alla har. utöver det så ska man även få assistans för att ha meningsfull fritid och givetvis rehabilitering. För fritidsaktiviteter/nöje borde en rimlig nivå ligga på ca 15 timmar eller så, få friska har mer tid än så att lägga på fritidssysselsättning + extra hjälp under några veckors semester för att kunna resa mm.
 
Senast ändrad:
Sv: Definiera medryttare. Vad är en medryttare?

Nu visar du verkligen att du inte har förstått lagstiftningen eller vad man som brukare har rätt till och inte. Läs det Bambi skriver! Det framgår klart och tydligt att Bambi är mer insatt än du!

Jag frågade för säkerhets skull en god vän som sen många år är beslutsfattare både vad gäller SoL och LSS och kan det mesta i frågan. Hon gapade över dina krav. Det beslut du har fått är helt rimligt och även om du själv tycker att du borde få den här hjälpen så är det en helt annan sak vad du har rätt till.

En sak som du bör ha klart för dej, jag tar det igen (tror jag skrev det förrut)

-LSS är en rättighetslag som ger dej vissa rättigheter om du uppfyller vissa kriterier vilket du inte gör. Det är en dyr lag där man mer och mer har kommit att strama åt pga att kommunerna inte mäktar med de enorma kostnader det innebär.

-SOL är en helt annan lag och där är biståndet endast behovsprövat, och i ditt fall har man gjort en behovsprövning och kommit fram till vad du har rätt att få. Även här är det enorma summor som dethandlar om i kommunernas budgetar, pengar som kommer in via skattemedel och som ska fördelas inom en rad områden som handlar om vård och omsorg om barn unga funktionshindrade, äldre, människor som inte kan klara sin egen försörjning, som har stora sociala pch psykiatriska problem, osv. Du är bara en enda person av alla dessa och dina behov måste faktiskt vägas in i det totala behovet inom kommunen.
Då är det ren lyxhjälp i ditt fall, du har redan hjälp motsvarande mer än en kvarts heltidstjänst, kanske närmare halvtid totalt räknat. Det är mycket och då måste det täcka det absolut nödvändigaste som du behöver och dit kan inte ridningen höra. Även om du anser det.
Det finns inte heller folk som enligt SoL får assistans att måla hus och klippa rosor. I så fall handlar det om beslut som borde ses över, det är en marknad med olika bolag som lever på detta och det krävs mycket av en biståndshandläggare för att hinna med att följa upp behov och se till att pengarna räcker till dem som bäst behöver.
 
Sv: Definiera medryttare. Vad är en medryttare?

Inget sagt om din situation, jag kan knappast ha en åsikt om vilken hjälp du verkligen behöver via internet så här. Som svensk medborgare reagerar jag dock, folk ska ha rätt till ett vettigt liv, men det rimmar illa att man få hjälp med husmålning, trädgårdsarbete, stallskötsel etc klarar man den typen av arbete i större omfattning så har man för mycket hjälp. Nivån på hjälp ska inte basera sig på vilket boende man har råd med och inte utökas för att man har råd med hästar, stall mm,

I mina ögon ska man ha rätt till hjälp för att klara vardagliga bestyr såsom toalett, mat städning, inköp ... behov som alla har. utöver det så ska man även få assistans för att ha meningsfull fritid och givetvis rehabilitering. För fritidsaktiviteter/nöje borde en rimlig nivå ligga på ca 15 timmar eller så, få friska har mer tid än så att lägga på fritidssysselsättning + extra hjälp under några veckors semester för att kunna resa mm.

Så är det också och ska vara, som jag skrev till TS, om det förekommer att folk får assistans till målning av hus så är det pga missar som borde ses över, tex att man tagit långa beslut som inte följs upp, kanske har en person i första beslutet fått ett antal timmar som den sen inte behöver pga oliak orsaker. Företaget som utför jobbar ju på och vill ha uppdragen och slår troligen inte larm om att brukaren nu själv kan utföra mer syssslor, utan kanske istället gör annat, som tex klippa rosor eller hjälpa till med annat.
Men det handlar om dålig uppföljning, de pengar som finns måste gå till dem som har de största behoven.
LSS blev ju en långt dyrare lag än man tänkt sej, och där stramas åt mer och mer. Det finns en gräns för resurserna helt enkelt.
 
Sv: Definiera medryttare. Vad är en medryttare?

Det verkar som att handläggaren helt missförstått konceptet med "medryttare" (medryttare = en person som rider istället för ryttaren - vilket i ditt fall blir helt fel eftersom det är du som behöver ridningen för att din kropp ska fungera).
Efter vad du berättat om din livssitation tycker jag nog att du verkar få rätt få timmar i relation till vad du klarar eller ej.

En fråga, är det nödvändigt att ledsagaren själv rider? Om denne kan promenera bredvid så blir det en häst mindre att sadla och tränsa och du får ett större utbud av assistenter att välja mellan?
Jag vet att min farmor fick besök någon gång per vecka av en pensionär som ställde upp som "gratis sällskap". De fikade under dessa träffar men det finns kanske de som lika gärna går en promenad i skogen och därmed gör dig sällskap.

Jag önskar dig ett stort lycka till med ansökan!
 
Sv: Definiera medryttare. Vad är en medryttare?

Helt OT, men jag har en skada på senan i axeln som inte kommer att läka, och som gör det svårt för mig att hålla armen så som man gör när man rider. Har försökt i flera omgångar att rida "bara lite" och rida "försiktigt", men alltid blivit dålig igen. Man blir så sur:cool: Speciellt då jag annars fungerar och kan göra nästan vad som helst, bara jag inte gör det för mycket. Men stallet saknar jag, men vad ska jag där och göra, liksom.

Synd att vi bor så långt ifrån varandra :( Hoppas verkligen du hittar en lösning.

Börja med enhandsridning.
 
Sv: Definiera medryttare. Vad är en medryttare?

Båda mina axlar är dåliga, men den högra är värre. Jag är bara så fånig att jag vill rida som jag alltid gjort, liksom. Ska ha paus ett tag till, och sedan se hur jag ska fortsätta. Men tack för alla tips!:bow:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 726
Senast: SwedEmB
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
647
Senast: Miingla
·
Juridik & Ekonomi Hej på er! Jag undrar om ni kunde hjälpa mig angående vilket mobilabonnemang som är mest prisvärd och fungerar bra? I dagsläget har...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 023
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp