• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Scilla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 993

Scilla

Trådstartare
Kommer troligtvis att få ta bort min fina 3-åring för kotsenbensfrakturer på bägge bak han har även två lösabenbitar en pytteliten i hasen och en större i kotan på samma bakben. Kotsenbensfrakturerna sa veterinären att dessa kan vara medfödda då hästen aldrig varit halt och frakturerna är så pass stora att det skulle nästan varit omöjligt att inte märkt när detta skulle ha hänt då vanligtvis hästar med dessa frakturer blir riktigt ordentligt halta.

Jag hade ju planerat att ta samma hingst igen då resultatet blev så otroligt bra om man ser till allt annat som han har presterat. Nu ser ju läget annorlunda ut och frågan är om jag vågar ta samma hingst igen? stoet är röntgat och hon har helt ren och fina ben och inga defekter alls. Jag har även en 1,5 åring efter detta sto men det är ej samma fader på henne och planen är att jag ska röntga henne i vår för att se om även hon har fått denna defekt. Har hon det så blir det ej mer avel på det stoet men om hon är ren hur stor är chansen att detta händer igen med samma hingst? Skulle ni vågat?

Sv: Defekter

Är det en av de hingstar som enligt ryktena lämnar lösa benbitar så hade jag kanske sett mig om efter en annan hingst. Samtidigt sägs det att uppfödningen spelar stor roll om det blir lösa benbitar eller ej. Kanske ska du se över den om det finns något att förbättra, kan vara foder, utevistelse eller något annat. Är det en ras som oftare har lösa benbitar? Har du röntgat stoet känns det som du gjort vad du kan på den sida iallafall..
U

De lösa benbitar du nämner här är ju inte så stor sak i sig, och det är ju absolut inget man avlivar en häst för.

Det som är intressant är ju frakturerna. Kan en fraktur vara medfödd? Har svårt att förstår hur du menar. En fraktur är ju en typ av benbrott!?

Nej den hingsten har inte det ryktet och ingen på mammans sida heller.

Hästen har under hela sin uppväxt tid haft fri tillgång till mat dessutom är hans mamma är en mjölkkossa av stort format han fick så mycket mjölk av henne att han rusade i höjden och höll på att få bockhov men vi lyckades hindra detta med hjälp av min duktiga hovslagare. Kan för mycket mat orsaka lösabenbitar? Frambenen där han höll på att få bockhov är dock jättefina.

Mineraler har han fått hela tiden. Han har gått ute varje år från maj-november sedan stallas han upp och stå inne 18-07 varje dag.

Jag vet inte vad jag skulle kunna gjort annorlunda?

Det är förresten ingen som kan svara hur stor chansen är att en hingst lämnar ocd eller inte, oavsett om hingsten själv har det eller inte.

Studier har visat att det inte är jätteskillnad på hur mycket ocd avkommor får till hingstar som har det mot de som inte har det...

Men för ens egen skulle hade man kanske bytt hingst!

Enligt veterinären så kunde den var medfödd dvs benet kan vara så skört att det inte klarat att hålla ihop och det behöver inte vara ett trauma som orsakat frakturen. Det som talar för det är att han ser nästan exakt likadan ut på bägge benen. Dock sitter de lösabenbitarna bara i det ena benet.

Benbitarna bekymmrade inte veterinären ett dugg de är lätt åtgärdade då de satt så "bra" till.

Ska bli intressant att se om åringen har ocd hon är dock inte alls så lättfödd som honom hon är mer fullblods typ och har inte haft någon risk för bockhov alls utan har växt lugnt och sansat.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 056
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 012
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 211
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 386
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka