Defekter och avel för islandshästar

Sv: Defekter och avel för islandshästar

Man ska även ta med foderbyten som en orsak till eksem. Immunförsvaret har med eksemutbrottet att göra också då 80% av immunförsvaret sitter i magen. Rubbas mag- och tarmbalans kan det lätt utlösa både eksem och allergier. t ex hosta.

Eksem är en allergi. Ofta har eksemhästar fler luftburna allergener som t ex kvalster.

Det är viktigt ha ett mycket bra grovfoder och undvik ge stärkelserika foder som havre och korn. Stärkelsen ställer till oreda i magen och då blir det som du säger, salka, oreda i mag- och tarmsystemet.

En intressant faktor är detta, kopierar från noteringar från eksemföreläsningen:

"Sista forskning är intressant, hästar som kommer till Sverige höst/vinter avmaskas innan de åker hit och har lättare få eksem pga immunförsvaret "sitter och rullar tummarna" då de inte har maskar att kämpa emot så när insekterna kommer frampå våren tar de itu med det nya främamnde som anfalere kroppen och så skapas insektsallergi! Hästar som kommer hit sommartid avmaskas inte och när de väl kommit till Sverige har immunförsvaret fullt upp med att kämpa emot amskarna och bryr sej inte om insekterna. "

Importerade hästar får ofta eksem i snitt 2,4 år efter importen. Det kan hända samma sommar eller nästa, dett är ett snitt. Detta gäller även hästar från Dk.

Jag ger ju Kaela havre, ska jag kanske sluta med det?
Betfor har jag slutat med för det åt hon ändå inte.

Vad kan man ge istället för havren?
Hon får iof Kraft Pluss Grön också men hon är inte så förtjust i den.

Bara hö klarar hon sig inte då hon både är svårfödd+ger di och rids.

Räkna på vad ditt hö innehåller näringsmässigt, komplettera sen med det som behövs för ett sto i hennes position. Havre är väl inte det bästa fodermedlet om det krävs extra ordinära insatser pga krävande behov. Havre innehåller ren basic, och går bra till ett normalhö eller ett hö med lite högre värden.

Om du har ett bra grovfoder - du måste räkna helst som Boj säger - så kan du lägga till Hippo Alfa. De flesta hästar äter det och innehåller mineraler. Mitt sto, som gärna magrar har fått det. Linfröolja är bättre för mag- och tarmsystemet ang eksem.

Jag vet inte om du missförstod men jag menade att hastiga foderombyten kan vara en utav många bidragande orsaker till eksem, inte att det var en huvudfaktor. Men jag tror vi förstod varann rätt ;).
Det med maskarna var intressant, har du några länkar till den här forskningen?

fettso, som em76 rådde - har du testat olja o lusern? Analys på höet?

Jag har min veterinärs utsaga, h-n forskar om eksem. H-n tar bara upp saker som det finns ngt att påvisa på, forskning etc. Skrev dock inte upp varifrån. Dock har det här skrivits om i Islandshäst-tidningen.

Hastiga foderombyten togs ej upp - däremot stärkelserika foder som havre och korn.

Läste en artikel i stallamagazinet i sommras där en isländsk veterinär gjort en forskningsstudie på både spatt och exsem. Där kom hon fram till att spatt är ärftligt ju yngre hästen är vid insjuknandet! Exem däremot kunde hon inte hitta nån direkt koppling till arvbarhet utan det är mera en miljöfaktor!

Jag själv är av den åsikten att spatt är en sjukdom som påverkar hästens ridbarhet och hållbarhet, därmed är den mycket viktigare att få bukt med!

En häst med exsem kan du med god omvådnad nästintill få frisk. Dessutom påverkar inte exsemet hästens ridbarhet i samma utsträkning som spatt!

Jag har röntgat mina avelsston för att vara på den säkra sidan. Det är f*n så mycket viktigare att se till att inte avla på individer med spatt än de hästar som har exsem (nu menar jag inte att det är ok att avla på svenskfödda med exsem utan enligt min åsikt endast islandsfödda då jag anser att deras exsem beror på miljöpåverkan)

Vad ger ni era exemhästar att äta för kraftfoder?
Har förstått att Havre inte är bra likaså betfor.

Läste en artikel i stallamagazinet i sommras där en isländsk veterinär gjort en forskningsstudie på både spatt och exsem. Där kom hon fram till att spatt är ärftligt ju yngre hästen är vid insjuknandet! Exem däremot kunde hon inte hitta nån direkt koppling till arvbarhet utan det är mera en miljöfaktor!

Men här finns andra studier gjorda i Sverige som talar för motsatsen, och gjorda i aktuell miljö nämligen med bitande insekter.

Men här finns andra studier gjorda i Sverige som talar för motsatsen, och gjorda i aktuell miljö nämligen med bitande insekter.

Hon hade inte gjort den på hästar som befann sig på island! De befann sig allt från tyskland till sverige. Hennes studie visade att exsem beror mer på miljöfaktorer än arv! Vilket var tvärtom när det gäller spatt!

Sedan går det alltid att disskutera svenskfödda hästar med exsem! Men där är inte islandshästarna unika, utan vi har samma sak inom halvblod och shetland!

Trots det har man uppgraderat eksem från disposition till ärftlighet, om det nu enbart beror på miljö undrar man ju hur det kommer sig att det faktiskt finns eksemhästar på Island trots att miljön inte överensstämmer med den svenska.

Trots det har man uppgraderat eksem från disposition till ärftlighet, om det nu enbart beror på miljö undrar man ju hur det kommer sig att det faktiskt finns eksemhästar på Island trots att miljön inte överensstämmer med den svenska.

Det är ju väldigt konstigt att man då går ut med en studie om att exsem är tillstörsta del miljöpåverkan på islandsfödda hästar, gjord av en välkänd veterinär från island!

Det lustiga i allt är att exsem är såååå himla omdisskuterat! Medans spatt är det knappt någon som vågar disskutera!
Min åsikt är att spatt är j*vligt mycket viktigare att få bort än exsem!

Det är ju väldigt konstigt att man då går ut med en studie om att exsem är tillstörsta del miljöpåverkan på islandsfödda hästar, gjord av en välkänd veterinär från island!

Det lustiga i allt är att exsem är såååå himla omdisskuterat! Medans spatt är det knappt någon som vågar disskutera!
Min åsikt är att spatt är j*vligt mycket viktigare att få bort än exsem!

Båda sakerna är viktiga.

Den veterinär jag har haft mest kontakt med ang eksem, som också forskar om eksem påvisar arvbarheten.

Ang spatt, kopierar:

en större forskning som omfattade 379 islandshästar i Uppsala och Stockholmsområdet och en liknande men mer omfattande studie på Island med 614 hästar fick man fram att hasvinkeln hade betydelse. Ju mindre vinkel desto högre frekvens benspatt påvisades. (Axelsson, 1999)

Och jag har en isländsk studie, dock är länken dessvärre fn på en extern hårddisk som jag inte kommer åt. Den gjordes på hästar såväl rid som köttdjur, här påvisades samma frekvens av spatt vilket visar att ridningen är av underordnad betydelse i det skedet och att arvbarheten alltså är väldigt stor.

Den stora svenska studie som gjordes på SLU ang eksem, påvisar allergi pga bitande insekter. Allergin i sig är ärftlig, sen påverkar av naturliga skäl även miljö. Alltså kan du har en potentiell eksemhäst utan synbara symptom i en specifik miljö, som sedan kan få ett starkt utbrott vid skifte av miljö.

Man tittar alltså inte bara på miljö biten, man måste även se till hästens förutsättningar för att kunna eller inte kunna utveckla eksem.
Varför utvecklar inte alla hästar eksem i samma miljö, som kan anses som en eksem miljö?

Visst är båda viktiga! Men exsem påverkar inte hästens ridbarhet på samma vis som spatt!

Jag är av den åsikten att hästar som imopteras oftast får exsem av olika andleningar som foderombyte, miljöombyte mm som leder till stress och nedsatt immunförsvar därav får hästenn exsem. Där tror jag inte att arvbarheten är särskillt stor däremot är den säkerligen stor när det sedan kommer till svenskfödda hästar med exsem! Enligt min åsikt kan man inte dra slutsatsen att en impoterad häst med exsem nedärver det till sina avkommor!
Däremot borde det vara avelsförbud på svenskfödda exsem ston enligt min åsikt!
Dessutom borde vara krav på att även ston ska spattröntgas vid visningar! Det borde sedan finnas ett register på alla röntgade hästar!

Liknande trådar

Avel Tänkte jag skulle kolla med alla er som på nåt sätt pysslar med avel. Såg en sån intressant diskussion på FB nyss... Vad anser ni som...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 294
Senast: Molin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar