Defekter och avel för islandshästar

Sv: Defekter och avel för islandshästar

Jag vill påstå motsatsen, visst sjutton kan eksem påverka ridbarheten, det har inte minst synts vid besiktningar på tävling då ekipage stoppats just pga grövre anslag av eksem. För de som tagit bort hästar med eksem har också samma åsikt, att ridbarheten minskar eller uteblir.

Jag vill påstå motsatsen, visst sjutton kan eksem påverka ridbarheten, det har inte minst synts vid besiktningar på tävling då ekipage stoppats just pga grövre anslag av eksem. För de som tagit bort hästar med eksem har också samma åsikt, att ridbarheten minskar eller uteblir.

Ja men det beror ju på hur man sköter det! Har hästen spatt så har den! Exsem går att behandla, men det beror ju på hur engagerad man är som hästägare!

Jag anser nog att man inte ska förringa något av dessa, spatt i sig kan vara allt från lindrig till riktigt lömsk. Precis så är det också med eksem, i de flesta fall kan du lindra symptom med bra skötsel. OBS jag skriver inte rätt skötsel, för någon sådan finns inte. Rätt för en individ är inte det per automatik för nästa, och dessvärre finns exempel på fall som är riktigt elaka trots rigorös omvårdnad. Tror det finns några sådana forumanvändare, som har en sådan tråkig erfarenhet tyvärr.

Jag anser nog att man inte ska förringa något av dessa, spatt i sig kan vara allt från lindrig till riktigt lömsk. Precis så är det också med eksem, i de flesta fall kan du lindra symptom med bra skötsel. OBS jag skriver inte rätt skötsel, för någon sådan finns inte. Rätt för en individ är inte det per automatik för nästa, och dessvärre finns exempel på fall som är riktigt elaka trots rigorös omvårdnad. Tror det finns några sådana forumanvändare, som har en sådan tråkig erfarenhet tyvärr.

Det är ju din åsikt och den får stå för dig! Jag har ju som sagt en annan åsikt när det gäller spatt och exsem!

Jag har råkat ut för obehandlad eksem. Har du sett en häst med grav eksem som far väldigt illa så tar man inte ut och rider den hästen. Det finns stora variationer i sjukdomsbilderna, både bland eksem och spatt. Grav spatt med deformerade leder och grav eksem där inte ens cortisonsprutor hjälper mot klådan förutom all optimal skötsel. Sedan finns det lättare av båda, spatt som är vilande och där det är bra hålla igång hästen liksom eksem där täcke räcker för att hålla eksemet i schack. Allt är inte svart och vitt/antingen eller.

Jag har råkat ut för obehandlad eksem. Har du sett en häst med grav eksem som far väldigt illa så tar man inte ut och rider den hästen. Det finns stora variationer i sjukdomsbilderna, både bland eksem och spatt. Grav spatt med deformerade leder och grav eksem där inte ens cortisonsprutor hjälper mot klådan förutom all optimal skötsel. Sedan finns det lättare av båda, spatt som är vilande och där det är bra hålla igång hästen liksom eksem där täcke räcker för att hålla eksemet i schack. Allt är inte svart och vitt/antingen eller.

Jodå jag har sett många hästar med gravt exsem! Stora vätskande sår i man och svans samt över kroppen (dessa hästar reds på tur 2-3 pass om dagen). Några av dessa hästar har jag sedan sett med annan ägare och då har det knappt synts att de har exsem trots att de har befunnit sig i samma knottrika miljö!

Så kom inte till mig och säg att exsem inte går att behandla! Det handlar om hur engagerad hästägare man är.

Spatt kan du som sagt inte göra så mycket åt har det börjat så har det! Det på verkar visst hästen! Dessutom borde det vara förbjudet att avla på hästar som visat förändringar på röntgen!

Det är nog ingen, alternativt få som håller med dig på den punkten. Hästar med defekter såsom eksem eller spatt ska inte användas i avel.

Då skulle vi knappt ha några islandshästar eftersom de som kommer från island oftast får exsem! Då kanske man inte ska använda Flipi vars mamma har exsem??? Eller alla andra hingstar vars möderne har exsem???

Dessutom har jag varit tydlig med att säga att min åsikt är att man inte ska avla på hästar med spatt och svenskfödda hästar med exsem! Läs ordentligt!

Senast ändrad av en moderator:

Ja, du drog saken till sin spets. Spatt och eksem är defekter som finns med på avelslistan, och är sådana där individen anses olämplig som avelshäst.

Men lilla vän! Det är ju sanningen! Tänk om man förbjuder att avla på importerade hästar med exsem så går man enligt mig miste om den största genetiskabank vi har! Hade vi inte avlat på de hästar som har tagits in så hade vi knappt kommit nånstans inom avlen! Många av vårra topp hingstar härstammar från island i rakt nedstigande led. Där finns och så chansen att mödernet har exsem!

Jag tror du behöver läsa på lite till, resonemanget som förs fn ligger på låg kunskapsnivå och svaren sådana som kan förväntas av en tonåring som inte får som h*n vill.;)

Jag tror du behöver läsa på lite till, resonemanget som förs fn ligger på låg kunskapsnivå och svaren sådana som kan förväntas av en tonåring som inte får som h*n vill.;)

Jaså det säger du! Hmm småbarns morsa, men visst!
Det är mina åsikter som jag har skrivit! Dem står jag för! Jag anser inte att man ska sätta avelsförbud på ett islandsfött sto med exsem! Absolut inte om hon har bra stam eller en bra bedömning samt har gett bra avkommer! Däremot om hon sedan ger exsem avkommor får man ta ställning!

Däremot är min åsikt den att svenskfödda ston med exsem absolut inte ska användas inom avlen.

Jag anser inte att man ska sätta avelsförbud på ett islandsfött sto med exsem! Absolut inte om hon har bra stam eller en bra bedömning samt har gett bra avkommer! Däremot om hon sedan ger exsem avkommor får man ta ställning!

Däremot är min åsikt den att svenskfödda ston med exsem absolut inte ska användas inom avlen.

Eksem är inte alltid direkt förvärvbart, detta går att läsa sig till om man vill. Kruxet med eksem är, att avkomman i sig kan vara symptomfri men sedan själv få avkommor med eksem. Vid det laget om och när det upptäcks, kan samma sto ha fått flera potentiella eksem avkommor.

Jag kan faktiskt inte begripa ditt resonemang, det finns gott om svenska ston med en fantastisk stam och spektakulära gångarter. Vad menar du skulle skilja i resonemanget mellan ett importsto och en svensk fött sto?
Var tror eksemet kommer ifrån? Även detta svensk födda sto har ju sina släktingar från Island. Så om inte importston nedärver eksem, varifrån har denna svensk födda häst då fått sitt eksem?

Eksem är inte alltid direkt förvärvbart, detta går att läsa sig till om man vill. Kruxet med eksem är, att avkomman i sig kan vara symptomfri men sedan själv få avkommor med eksem. Vid det laget om och när det upptäcks, kan samma sto ha fått flera potentiella eksem avkommor.

Jag kan faktiskt inte begripa ditt resonemang, det finns gott om svenska ston med en fantastisk stam och spektakulära gångarter. Vad menar du skulle skilja i resonemanget mellan ett importsto och en svensk fött sto?
Var tror eksemet kommer ifrån? Även detta svensk födda sto har ju sina släktingar från Island. Så om inte importston nedärver eksem, varifrån har denna svensk födda häst då fått sitt eksem?

Ja visst finns det många bra svenskfödda ston! Men vi har ändå ett större utbud på island och jag vill inte gå miste om det genom att välja bort islandsfödda exsem ston! Om man hade gjort det hade många utav våra svenskfödda ston och hingstar kanske inte funnits idag!
När det kommer till svenskfödda hästar med exsem är det givet att det har med arvbarheten. Men alla impoterade hästar med exsem tror inte jag nedäver det utan i vissa fall är det en miljöpåverkan! Sedan går det ju inte att se förens de har gett en avkomma med exsem!

Men du talar emot dig själv, ser du inte det?

När det kommer till svenskfödda hästar med exsem är det givet att det har med arvbarheten. Men alla impoterade hästar med exsem tror inte jag nedäver det utan i vissa fall är det en miljöpåverkan!

Varifrån tror du, eftersom det är vad du själv skriver att du tror. Dessa svenska hästar, varifrån har de fått sin eksem? De importerade hästar som får eksem anser du enbart handlar om miljöpåverkan, men om det sen befinner sig importer i samma miljö som INTE får eksem vad beror då det på?

Det finns ju svenskfödda hästar, med svenskfödda föräldrar, som har fått eksem. Och hur man tolkar forskningen och dess resultat tycks vara minst sagt individuellt.. Du och BalderumNorr anser att eksem är en sjukdom som nedärvs, andra resonerar att det är minst lika mycket miljöpåverkan, däribland jag.
Min personliga åsikt är att eksem är väldigt individuellt, det går inte dra alla över en kam och säga att man borde förbjuda all avel på eksemhästar. Avelsbasen borde bli tämligen liten ändå, det finns som sagt många svenskfödda hästar med isländsk stam bakom sig, ska vi förbjuda dom också bara för att vara på den säkra sidan?

Men du talar emot dig själv, ser du inte det?

Varifrån tror du, eftersom det är vad du själv skriver att du tror. Dessa svenska hästar, varifrån har de fått sin eksem? De importerade hästar som får eksem anser du enbart handlar om miljöpåverkan, men om det sen befinner sig importer i samma miljö som INTE får eksem vad beror då det på?

Fast för mig stämmer inte det där resonemanget. Det kan vara en häst som är känsligare än de andra, som har rubbad mag-/tarmbalans t ex. Varför får vi människor glutenallergi och eksem när inte ens föräldrar eller syskon har det?

Nu är det inte min personliga åsikt, utan den allmänna hos de som gjort studier på islandshästen. Om en import inte hade ärftlig eksem, då måste man fråga sig vilket värde den studien har som man vill göra på Island där man urskiljer eksem benägna hästar innan import. Allt för att slippa få dessa problem efter en import, vad är det då man studerar?

Sen ställer jag dig samma fråga, släpp in 10 importer i ett knottrikt område. Säg att 5 utvecklar eksem, men inte de andra 5. Hur kommer det sig?

Fast för mig stämmer inte det där resonemanget. Det kan vara en häst som är känsligare än de andra, som har rubbad mag-/tarmbalans t ex. Varför får vi människor glutenallergi och eksem när inte ens föräldrar eller syskon har det?

Därför att det finns anlag för allergi, sen i vilken form den allergin visar sig kan vara olika. Eksemhästar har i de flesta fall en sk multiallergi, dvs utbrottet sker pga t ex bitande insekter. (över 90% enligt studie reagerar på det) Man har också sett att dessa hästar ofta utvecklar allergi för annat också, såsom kvalster mm.

Jodå jag har sett många hästar med gravt exsem! Stora vätskande sår i man och svans samt över kroppen (dessa hästar reds på tur 2-3 pass om dagen). Några av dessa hästar har jag sedan sett med annan ägare och då har det knappt synts att de har exsem trots att de har befunnit sig i samma knottrika miljö!

Så kom inte till mig och säg att exsem inte går att behandla! Det handlar om hur engagerad hästägare man är.

Spatt kan du som sagt inte göra så mycket åt har det börjat så har det! Det på verkar visst hästen! Dessutom borde det vara förbjudet att avla på hästar som visat förändringar på röntgen!

Så du menar, jag som skött min eksemhäst i 12 år är helt oengagerad. Tack för det. Han är avlivad för sin eksem efter samråd med veterinär som forskar om just eksem, vi var överens. Gränsen är nådd, lidandet är för stort.

Liknande trådar

Avel Tänkte jag skulle kolla med alla er som på nåt sätt pysslar med avel. Såg en sån intressant diskussion på FB nyss... Vad anser ni som...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 294
Senast: Molin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar