Defekter och avel för islandshästar

Sv: Defekter och avel för islandshästar

Det finns ju svenskfödda hästar, med svenskfödda föräldrar, som har fått eksem. Och hur man tolkar forskningen och dess resultat tycks vara minst sagt individuellt.. Du och BalderumNorr anser att eksem är en sjukdom som nedärvs, andra resonerar att det är minst lika mycket miljöpåverkan, däribland jag.
Min personliga åsikt är att eksem är väldigt individuellt, det går inte dra alla över en kam och säga att man borde förbjuda all avel på eksemhästar. Avelsbasen borde bli tämligen liten ändå, det finns som sagt många svenskfödda hästar med isländsk stam bakom sig, ska vi förbjuda dom också bara för att vara på den säkra sidan?

:banana:Håller fullständigt med Salka!:banana:

Så du menar, jag som skött min eksemhäst i 12 år är helt oengagerad. Tack för det. Han är avlivad för sin eksem efter samråd med veterinär som forskar om just eksem, vi var överens. Gränsen är nådd, lidandet är för stort.

Ja det kanske! Su får ta det precis som du vill!
Jag har som sagt sett hästar med väldigt gravt exsem med västskande sår på större delen av hästarnas kroppar. För att sedan efter 2-3 år se dessa hästar igen nästan helt symptomfria med en engagerad hästägare.

Men du talar emot dig själv, ser du inte det?

Varifrån tror du, eftersom det är vad du själv skriver att du tror. Dessa svenska hästar, varifrån har de fått sin eksem? De importerade hästar som får eksem anser du enbart handlar om miljöpåverkan, men om det sen befinner sig importer i samma miljö som INTE får eksem vad beror då det på?

Som jag skrev innan: Jag anser inte att man ska sätta avelsförbud på ett islandsfött sto med exsem! Absolut inte om hon har bra stam eller en bra bedömning samt har gett bra avkommer! Däremot om hon sedan ger exsem avkommor får man ta ställning!

Nä du jag anser inte att de enbart beror på miljö! Men min åsikt är den att miljön har en stor betydelse och att hästar är olika stresståliga!
De som INTE får exsem kanske är mer stresståliga, har kommit in som unghästar och inte utsats för nån vidare stress, kanske har de fått bättre foder. Kanske hade de ett bättre immunförsvar! Kanske hade de en väldigt engagerad häst ägare som täckte hästen och/eller tog in den under dess färsta år i sverige.

Väldigt mycket kanske här, kanske du borde läsa lite mer av de studier och avhandlingar som finns.;)

Jag har valt att ta del av all den forskning som finns att tillgå fn av just spatt och eksem, det valet har inte du gjort. Nog måste man väl ändå anse att studier och forskning är mer verklighetsförankrade än vad en tro är, eller vad tycker du själv?

Jag har valt att ta del av all den forskning som finns att tillgå fn av just spatt och eksem, det valet har inte du gjort. Nog måste man väl ändå anse att studier och forskning är mer verklighetsförankrade än vad en tro är, eller vad tycker du själv?

JO det är sant! Jag har också läst en hel del om spatt och exsem. Men sedan måste man också bilda sig en egen uppfattning. Jag har valt att lägga vikt på den forskning som en isländsk veterinär gjort på både exsem och spatt! Rätt eller fel beror på vem man frågar.

Miss proffs har uttalat sig! Uhhh

Herregud, hur gammal är du egentligen? Det var det tråkigaste uttalandet jag har sett på det här forumet på länge.

Angående ämnet så har jag inte satt mig in i faktan tillräckligt mycket för att kunna säga bu eller bä. Mitt hjärta säger att jag vill kunna avla på islandsfödda ston. Hjärnan säger åt mig att det är hemskt att produvera hästar som kanske får eksem, och att importera ö.h.t för del delen. Får hästne eksem här hade dn haft det mycket bättre om den fått stanna på Island, och jag hade kunnat hitta en lika trevlig häst ngn annanstans.
Men som sagt. Jag VET inte, så jag uttalar mig inte om fakta heller.

Det som viktigt att komma ihåg är, det du refererar till är ingen forskning utan en studie. En studie är användbar tills motsatsen är bevisad, nu finns det senare studier som påvisar något helt annat.

Herregud, hur gammal är du egentligen? Det var det tråkigaste uttalandet jag har sett på det här forumet på länge.

Angående ämnet så har jag inte satt mig in i faktan tillräckligt mycket för att kunna säga bu eller bä. Mitt hjärta säger att jag vill kunna avla på islandsfödda ston. Hjärnan säger åt mig att det är hemskt att produvera hästar som kanske får eksem, och att importera ö.h.t för del delen. Får hästne eksem här hade dn haft det mycket bättre om den fått stanna på Island, och jag hade kunnat hitta en lika trevlig häst ngn annanstans.
Men som sagt. Jag VET inte, så jag uttalar mig inte om fakta heller.

Tillräkligt gammal för att ha både barn och man!

Om vi inte hade impoterat från början hade vi inte haft denna underbara ras här i sverige! Kanske är det som en veterinär sa till mig en gång att Islandshästar hör inte hemma någon annanstans än just på island!

Nu är det inte min personliga åsikt, utan den allmänna hos de som gjort studier på islandshästen.

Sen ställer jag dig samma fråga, släpp in 10 importer i ett knottrikt område. Säg att 5 utvecklar eksem, men inte de andra 5. Hur kommer det sig?

Bra, visa då länkar eller annan källa så man själv kan ta del av det.

Jag säger som innan, somliga är mer mottagliga! Jag anser att miljön är en stor bidragande faktor, hur många hästar har man inte hört talats om/sett med egna ögon som har importerats, vandrat runt hos olika ägare och sen har eksem brytit ut? Jag säger inte heller att man helt kan undvika det genom att hästen inte vandrat runt eller skötts minutiöst med försiktiga foderbyten, täcken från dag 1 osv, somliga har det säkert genetiskt men nej - arvet är inte allt! Och att då förbjuda all avel med eksemhästar vore förkastligt.

Det är ännu så länge inte helt bevisat att eksem enbart nedärvs genetiskt, och OM det nu är så som du hävdar, varför har inte t ex EU förbjudit den aveln?

Sorry, men det lät inte så på ditt språk. Jag känner inte många vuxna människor som uttrycker sig så omoget.

Nej, du har rätt. Kanske skulle de stannat på Island?
Nu är det iaf så att vi har rasen i Sverige, och det är jag jätteglad över. Men vi har trots allt byggt upp en egen avel här, och andra hingstar finns att tillgå i Danmark, Tyskland, Norge, osv.
Vi behöver alltså inte i onödan ta in hästar från Island och riskera att de får eksem, och ett ganska trist liv. Inte nu längre.

Det som viktigt att komma ihåg är, det du refererar till är ingen forskning utan en studie. En studie är användbar tills motsatsen är bevisad, nu finns det senare studier som påvisar något helt annat.

Denna studie är inte gammal om det var det du menade! Den är från i år!

Om ja nu förstår dig rätt så tycker du att all avel på exsem hästar borde förbjudas? Men då är ju min fråga tycker inte du att vi går miste om en heldel bra material som kanske inte alls för exsemet vidare?

Jag har impoterat hästar från island och tänker fortsätta göra det just för att där finns en enorm genbank som jag absolut inte vill gå miste om. Skulle vi nu börja fördjuda avel på exsem hästar blir urvalet väldigt lite som salka skrev här tidigare och tillslut skulle vi ha en väldigt hög inavelskofficient.

Dessutom finns det många utav våra svenskfödda topphingstar och ston som har möderne med exsem. Skulle vi förbjuda avel på dessa då?

Ge oss länkar eller någon annan källa som kan bekräfta dina teorier.

Bra, visa då länkar eller annan källa så man själv kan ta del av det.

Jag säger som innan, somliga är mer mottagliga! Jag anser att miljön är en stor bidragande faktor, hur många hästar har man inte hört talats om/sett med egna ögon som har importerats, vandrat runt hos olika ägare och sen har eksem brytit ut? Jag säger inte heller att man helt kan undvika det genom att hästen inte vandrat runt eller skötts minutiöst med försiktiga foderbyten, täcken från dag 1 osv, somliga har det säkert genetiskt men nej - arvet är inte allt! Och att då förbjuda all avel med eksemhästar vore förkastligt.

Det är ännu så länge inte helt bevisat att eksem enbart nedärvs genetiskt, och OM det nu är så som du hävdar, varför har inte t ex EU förbjudit den aveln?

:bow:Heja Salka! Håller fullständigt med dig!:bow:

SLU, läs på SLU. Där finns flera offentliga studier gjorda, du precis som Lenja kan enkelt ta er dit även utan länk. Det handlar bara om vad man vill se, och inte vad man tror.

Till Lenja

Denna studie är inte gammal om det var det du menade! Den är från i år!

Nej den är inte från i år, eftersom du själv hänvisar till den så antar jag även att du har tillgång till studien i sin helhet. Den är daterad, så du enkelt kan läsa när den gjordes.

Senast ändrad:

SLU, läs på SLU. Där finns flera offentliga studier gjorda, du precis som Lenja kan enkelt ta er dit även utan länk. Det handlar bara om vad man vill se, och inte vad man tror.

Nu talar du väl ändå emot dig själv lilla vän!

Nej den är inte från i år, eftersom du själv hänvisar till den så antar jag även att du har tillgång till studien i sin helhet. Den är daterad, så du enkelt kan läsa när den gjordes.[/QUOTE]

Om den inte vore aktuell så skulle ju inte hästmagazinet trycka den! Eller?

Allvarligt, så finns det ingen orsak att fortsätta diskussionen. Jag inser att det är en omogen tonåring trots att du påstår dig ha både man och barn, dessvärre tror jag dig inte. Orsaken är tonfallet och alla stavfel, det du skriver hör jag dagligen min ena 17-åring säga och därför är din trovärdighet inte så stor.

Allvarligt, så finns det ingen orsak att fortsätta diskussionen. Jag inser att det är en omogen tonåring trots att du påstår dig ha både man och barn, dessvärre tror jag dig inte. Orsaken är tonfallet och alla stavfel, det du skriver hör jag dagligen min ena 17-åring säga och därför är din trovärdighet inte så stor.

Du är ju lika omogen du som gör ett sånt personangrepp. Ursäkta mig att jag är dyslektiker och har en kort stubin när det kommer till den här disskusionen.

Liknande trådar

Avel Tänkte jag skulle kolla med alla er som på nåt sätt pysslar med avel. Såg en sån intressant diskussion på FB nyss... Vad anser ni som...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 294
Senast: Molin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar