Defekter och avel för islandshästar

Sv: Defekter och avel för islandshästar

Men studier pratade du om själv att de inte var tillförlitliga?
SLU vet jag vad de har för hemsida, men eftersom du så starkt framhäver dina åsikter hade det varit intressant att ta del av de forskningsrön du grundar dina tankar på.

Här blir man minst sagt mörkrädd, få på detta forum besitter såna kunskaper om både spatt och eksem som jag vet att Boj gör. Även Silverkedjan har enorma kunskaper, länkar har vi fått oss till livs av bägge dessa användare som både stöder och styrker det som skrivits här. Att det finns flera användare som av bekvämlighetsskäl inte har varken lust eller ork att vilja ta reda på fakta, är ju oerhört tråkigt. Jag har en gång i tiden varit en av de som inte sett på eksem som särskilt allvarlig, att det finns grader av eksem har jag också blivit väl medveten om genom att flera av våra inackorderingar är islandshäst.
Man blir oerhört upprörd över när användare skriver att ägare till eksem hästar inte tagit hand om dem, så kanske det är med många men det är långt ifrån hela sanningen.

För två år sedan fick en av våra inackorderingar ta bort pga mycket grav eksem, valet gjorde hästägaren själv och försäkringen täckte inte detta. Men hästen hade så grava problem att den mådde oerhört dåligt, ägaren gjorde allt för sin häst och lite till. Ändå räckte inte det, man hade provat allt som fanns att tillgå utan resultat. Veterinären rekommenderade också avlivning, då alla möjligheter var uttömda.

Innan man sätter sig ner och skriver i ett forum i en anklagande och oförskämd ton, är det lämpligt att sätta sig in i problematiken på ett bättre sätt än vad som nu gjorts. Istället för att tro en massa, och komma med lösryckta påståenden är det läge att informera sig bättre. Använd internet som alla andra, googla och ta reda på de ni söker istället för att vara oförskämda.

Vuxna människor, det har vi inte med att göra. Sandlåda, ja.

Allvarligt, så finns det ingen orsak att fortsätta diskussionen. Jag inser att det är en omogen tonåring trots att du påstår dig ha både man och barn, dessvärre tror jag dig inte. Orsaken är tonfallet och alla stavfel, det du skriver hör jag dagligen min ena 17-åring säga och därför är din trovärdighet inte så stor.

Det där var väl också onödigt?:confused:

Här blir man minst sagt mörkrädd, få på detta forum besitter såna kunskaper om både spatt och eksem som jag vet att Boj gör. Även Silverkedjan har enorma kunskaper, länkar har vi fått oss till livs av bägge dessa användare som både stöder och styrker det som skrivits här. Att det finns flera användare som av bekvämlighetsskäl inte har varken lust eller ork att vilja ta reda på fakta, är ju oerhört tråkigt. Jag har en gång i tiden varit en av de som inte sett på eksem som särskilt allvarlig, att det finns grader av eksem har jag också blivit väl medveten om genom att flera av våra inackorderingar är islandshäst.
Man blir oerhört upprörd över när användare skriver att ägare till eksem hästar inte tagit hand om dem, så kanske det är med många men det är långt ifrån hela sanningen.

För två år sedan fick en av våra inackorderingar ta bort pga mycket grav eksem, valet gjorde hästägaren själv och försäkringen täckte inte detta. Men hästen hade så grava problem att den mådde oerhört dåligt, ägaren gjorde allt för sin häst och lite till. Ändå räckte inte det, man hade provat allt som fanns att tillgå utan resultat. Veterinären rekommenderade också avlivning, då alla möjligheter var uttömda.

Innan man sätter sig ner och skriver i ett forum i en anklagande och oförskämd ton, är det lämpligt att sätta sig in i problematiken på ett bättre sätt än vad som nu gjorts. Istället för att tro en massa, och komma med lösryckta påståenden är det läge att informera sig bättre. Använd internet som alla andra, googla och ta reda på de ni söker istället för att vara oförskämda.

Tack för ditt inlägg!

Men lägg av, det är ett anonymt forum och varför har jag inte rätt att ifrågasätta andras åsikter och teorier? Jag vet inte ens vem Boj är, varför ska jag lita på någon som är anonym på ett forum på internet?

Jag har själv haft hand om eksemhästar och jag vet vilket enormt arbete det innebär.

Jag ville bara ta del av Bojs källor eftersom h*n och jag uppenbarligen inte har samma åsikter eller tagit del av samma forskningsresultat. Så fort man höjer tonen här inne tar alla åt sig och det urartar sig genast i en pajkastning utan dess like. Just därför brukar jag hålla mig ifrån diskussionerna och tänker så göra i fortsättningen med.

Tack för mig i eksemdebatten.

Då kan jag som inte vanligtvis hänger på islandsforumet bidra med ett forskningsresultat:

Grandinson mfl (forskning gjord på SLU) kom fram till en arvbarhet på 0.26, vilket är ganska högt i dessa sammanhang.

Senast ändrad:

Men lägg av, det är ett anonymt forum och varför har jag inte rätt att ifrågasätta andras åsikter och teorier? Jag vet inte ens vem Boj är, varför ska jag lita på någon som är anonym på ett forum på internet?

Jag har själv haft hand om eksemhästar och jag vet vilket enormt arbete det innebär.

Jag ville bara ta del av Bojs källor eftersom h*n och jag uppenbarligen inte har samma åsikter eller tagit del av samma forskningsresultat. Så fort man höjer tonen här inne tar alla åt sig och det urartar sig genast i en pajkastning utan dess like. Just därför brukar jag hålla mig ifrån diskussionerna och tänker så göra i fortsättningen med.

Tack för mig i eksemdebatten.

men vi som VET vem Boj är kan tala om att hon vet vad hon pratar om.

Jag har inte läst tråden så nogrannt, men vad jag har förstått är att det diskution om att det borde förbjudas med avel på eksem samt spatt hästar :crazy: ?

Spatt har jag inte så mycket kunskap inom. Men däremot förbjuda avel på eksem hästar? Där jag red innan hade dem två stycken avelsto som hade eksem. (Dem var impoterade från island) Ingen lämnade en ända eksem avkomma, vad jag vet. Så är chansen jätte stor att avkomman verkligen får det? Inte vad jag har förståss iallafall :crazy: .

Tackar och bockar för ett välformulerat inlägg.

Jag läser den här tråden i tysthet då jag inte är tillräckligt insatt för att ge mig in i diskussionen som den nu nått men finner det högst intressant och ska själv klicka mig in på SLU's hemsida.

Jag kommer inte med några lösa påstående en känd isländsk vetereinär har gjort en omfattande studie om det här med spatt och eksem. Om vissa personer här inne hade tagit sig till hästmässan i Västerås så hade man fått ta del av detta seminarium och förstått vad det är jag pratar om så man kan ju undra vem det är som är lat och oinformerad här?
Sen har man rätt till sin personliga åsikt. Det är ju trots allt sverige vi lever i.

Senast ändrad av en moderator:

Knapp

Skriver in samma inlägg här istället för att kapa Fettsos tråd ang hingstar, så behöver det inte skrivas om defekter i hennes tråd.

Varför gör man inte som inom rasavel på hundar? skulle vara mycket enklare egentligen, hundar med fel på ex.vis ögon eller att föräldradjuren inte är ögonlysta så får man inte regga avkomma, inom vissa raser krävs Mh test mm för att regga osv och det är ju det enda som kan göras för att komma tillrätta med sjukdomar mm som är ärftliga. Nu kanske det är svårt inom Islandshästaveln men någonstans måste ju saker begränsas när uppfödare inte kan ta ansvar för vad de avlar med.

Varför gör man inte som inom rasavel på hundar? skulle vara mycket enklare egentligen, hundar med fel på ex.vis ögon eller att föräldradjuren inte är ögonlysta så får man inte regga avkomma, inom vissa raser krävs Mh test mm för att regga osv och det är ju det enda som kan göras för att komma tillrätta med sjukdomar mm som är ärftliga. Nu kanske det är svårt inom Islandshästaveln men någonstans måste ju saker begränsas när uppfödare inte kan ta ansvar för vad de avlar med.

Problemet med defekter i islandshästaveln är väl den att det är så gott som omöjligt att hålla koll på. Hur ska SIF veta om stoet/hingsten har t.ex. eksem? Tar man hand om det syns det ju ofta inte. Spatt är det ju enklare med, fast ändå inte helt enkelt då det ofta utvecklas ganska sent och då kanske man redan har tagit ett par avkommor. Allternativt kan man ju då låta bli att avla på dessa avkommor med spattföräldrar.

Dessutom påverkar ju miljön eksemet oerhört mycket. Har man en häst som visar symtom där det finns rellativt mycket knott osv. kanske den är symtomfri vid kusten. Hur ska man då veta?

Då kan jag som inte vanligtvis hänger på islandsforumet bidra med ett forskningsresultat:

Grandinson mfl (forskning gjord på SLU) kom fram till en arvbarhet på 0.26, vilket är ganska högt i dessa sammanhang.

Då kan man fundera på hur tillförlitligt det resultatet är när inte alla som blev tillfrågade har deltagit i undersökningen. Arvbarheten kan vara mindre men kan också vara större.

Men gör skillnad på studie och studie, länken du fick är baserad på enkät den du svarade på är en studie som gjordes parareellt av en andra forskare. Vad man totalt sett kan utläsa av bägge dessa studier är, eksem har en ärftlighet vilka individer det gäller är något man nu försöker forska fram.

Men nu hänvisar du till helt fel underökning, den är INTE baserad på enkät.

Så innan man skriver, sätt dig gärna in i vad saken gäller.;)

http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001223/01/282_Louise_Lindberg.pdf

Den länk du precis har lagt ut bygger visst på en enkätstudie. Står klart och tydligt under 1. Referat " Denna studie bygger på enkätsvar som samlats in från islandshästägare i Sverige under 2005"
Undrar vem det är som borde läsa igenom vad hon lägger upp.....

Ja den länk jag la (Lindberg mfl) ut är baserad på enkät, den studie Grandinson mfl gjorde på SLU och som Toga svarade på är INTE baserad på enkät.

Undrar vem det är som borde läsa igenom vad hon lägger upp.....

Och nu väntar jag bara på några ord från dig.

Ja den länk jag la (Lindberg mfl) ut är baserad på enkät, den studie Grandinson mfl gjorde på SLU och som Toga svarade på är INTE baserad på enkät.

Och nu väntar jag bara på några ord från dig.

Jaså det gör du.

Liknande trådar

Avel Tänkte jag skulle kolla med alla er som på nåt sätt pysslar med avel. Såg en sån intressant diskussion på FB nyss... Vad anser ni som...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 294
Senast: Molin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar