Defekter och avel för islandshästar

Sv: Defekter och avel för islandshästar

Regeln om spattröntgen är inte ny!! Den fanns åtminstonde för ett år sedan då jag spattröntgade min hingst (8 år gammal) han var tack o lov fri !! Han är oxå helt fri från exem, det kan vem som helst se med den man som han har!! Jag tycker att det är helt rätt med både röntgen och ärligheten om exemhingstar men det borde oxå vara så att hingstägare skulle få samma information om stona annars är vi ju bara tillbaka på ruta ett iaf..

Regeln om spattröntgen är inte ny!! Den fanns åtminstonde för ett år sedan då jag spattröntgade min hingst (8 år gammal) han var tack o lov fri !! Han är oxå helt fri från exem, det kan vem som helst se med den man som han har!! Jag tycker att det är helt rätt med både röntgen och ärligheten om exemhingstar men det borde oxå vara så att hingstägare skulle få samma information om stona annars är vi ju bara tillbaka på ruta ett iaf..

Jag håller med dig, ston med spatt och eksem bör inte heller användas i aveln! Om vi konsekvent uteslöt både spatt- och eksemhästar ur aveln så kanske vi skulle bli av med dessa problem så småningom, eller åtminstone minska förekomsten....

Hur är det med spattröntgen på hingstar, måste den göras om varje år?

Hur är det med spatt då?

Det jag skriver är ju lite på en höft, då jag bara skriver så jag minns det var sagt.

Enligt föreläsaren bekräftade hon att all spatt ÄR ärftlig, men ju yngre hästen är när den får spatt desto mer skada gör den, spatten alltså :). En häst som visar spatt på röntgen men inte reagerar på böjprov är den som visar minst ärvbarhet.

Så ska man avla på spatt så ska man inte veta om det :idea:

Spattfynd har enligt föreläsaren hittats på hästskelett sedan flera hundra år tillbaka, då de begravde hästen med krigaren. Spatten är något som islandshästen kommer att dras med även långt efter vi har lämnat jordelivet.

Detta med spatt är något som är ännu mer *hysh hysh*, att avla på spatt. Jag hävdar, har man bestämt sig för att "medvetet" avla på spatthäst så SKA man meddela detta till blivande köpare av avkomman om man nu säljer denne. Tyvärr gör folk inte detta heller, då det ligger pengar i att hålla tyst. Jag tror det är få som överhuvudtaget har ett samvete när det gäller hästförsäljning. Man undanhåller fakta för att få ut sina pengar. Och då är jag normalt ganska godtrogen, men i detta är jag det INTE. Jag är fullständigt övertygad om, även av erfarenhet, att folk låter bli att säga negativa saker om hästarna, just för att få dem sålda. Åker man in till klinik ska kliniken vara tvungen att rapportera spattfynd till SIF och detta registreras i WF.

Men de ston och hingstar som får spatt efter 10 års ålder och inte visar reaktion på böjprov kommer simma vidare och avlas vidare på... Så när man köper en häst, vet man ju inte om modern eller fadern kommer få spatt om ett par år eller redan har det. Det här är djupt förstås och det är väl upp till oss att komma på en bra lösning som strävar fram mot målet och vi har ju börjat med att selektera ut de hingstar som har spatt vid tidig ålder vilket var den spatten som var mest ärftlig.

Ang eksem, jag undrar dock hur man skulle tänka om tex Spuni skulle få eksem. Skulle vi sluta använda denna topphingst för det? Några skulle nog givetvis låta bli trots att de kanske har en mycket fin avkomma utan eksem i hagen som de villigt avlar vidare på.

Hörde att Otúr frá Saudarkroki(orkar inte stava det korrekt), hade eksem och ändå avlar vi på hingstar med Orri i sig som då är avkommors avkommor till en eksemhingst? Då kanske man skulle passa sig för att avla ett eksemsto med hingst som har Otúr i sig.

Nu är jag kanske lite provokativ och långsökt, men försök att inte läsa det så, utan tänk min fråga mer som en liten tanke att grunna på, vart ska vi dra gränserna för att de ska bli så rätt som möjligt?
Vi är ju alla ute efter en bra och frisk häst.

Jag håller med dig, ston med spatt och eksem bör inte heller användas i aveln! Om vi konsekvent uteslöt både spatt- och eksemhästar ur aveln så kanske vi skulle bli av med dessa problem så småningom, eller åtminstone minska förekomsten....

Hur är det med spattröntgen på hingstar, måste den göras om varje år?

Nej ! Det görs en gång efter 5 års ålder..

Det jag skriver är ju lite på en höft, då jag bara skriver så jag minns det var sagt.

Enligt föreläsaren bekräftade hon att all spatt ÄR ärftlig, men ju yngre hästen är när den får spatt desto mer skada gör den, spatten alltså :). En häst som visar spatt på röntgen men inte reagerar på böjprov är den som visar minst ärvbarhet.

Så ska man avla på spatt så ska man inte veta om det :idea:

Spattfynd har enligt föreläsaren hittats på hästskelett sedan flera hundra år tillbaka, då de begravde hästen med krigaren. Spatten är något som islandshästen kommer att dras med även långt efter vi har lämnat jordelivet.

Detta med spatt är något som är ännu mer *hysh hysh*, att avla på spatt. Jag hävdar, har man bestämt sig för att "medvetet" avla på spatthäst så SKA man meddela detta till blivande köpare av avkomman om man nu säljer denne. Tyvärr gör folk inte detta heller, då det ligger pengar i att hålla tyst. Jag tror det är få som överhuvudtaget har ett samvete när det gäller hästförsäljning. Man undanhåller fakta för att få ut sina pengar. Och då är jag normalt ganska godtrogen, men i detta är jag det INTE. Jag är fullständigt övertygad om, även av erfarenhet, att folk låter bli att säga negativa saker om hästarna, just för att få dem sålda. Åker man in till klinik ska kliniken vara tvungen att rapportera spattfynd till SIF och detta registreras i WF.

Men de ston och hingstar som får spatt efter 10 års ålder och inte visar reaktion på böjprov kommer simma vidare och avlas vidare på... Så när man köper en häst, vet man ju inte om modern eller fadern kommer få spatt om ett par år eller redan har det. Det här är djupt förstås och det är väl upp till oss att komma på en bra lösning som strävar fram mot målet och vi har ju börjat med att selektera ut de hingstar som har spatt vid tidig ålder vilket var den spatten som var mest ärftlig.

Ang eksem, jag undrar dock hur man skulle tänka om tex Spuni skulle få eksem. Skulle vi sluta använda denna topphingst för det? Några skulle nog givetvis låta bli trots att de kanske har en mycket fin avkomma utan eksem i hagen som de villigt avlar vidare på.

Hörde att Otúr frá Saudarkroki(orkar inte stava det korrekt), hade eksem och ändå avlar vi på hingstar med Orri i sig som då är avkommors avkommor till en eksemhingst? Då kanske man skulle passa sig för att avla ett eksemsto med hingst som har Otúr i sig.

Nu är jag kanske lite provokativ och långsökt, men försök att inte läsa det så, utan tänk min fråga mer som en liten tanke att grunna på, vart ska vi dra gränserna för att de ska bli så rätt som möjligt?
Vi är ju alla ute efter en bra och frisk häst.

Visst har du rätt i dina tankegångar !! Det är ju en hur svår fråga som helst som vi kan stöta och blöta länge,länge. Speciellt det där med Exem och varför exemet kommer.. Jag inbillar mig att det finns många, många som har anlag för exem där det inte blommar ut överhuvud taget förrän individen utsätts för långvarig stress, som i sin tur gör att immunförsvaret blir starkt nedsatt.. Exempelvis, om en hingst samtidigt tävlas och går i aveln med väldigt många ston. Det finns ju tydligen exemhästar (läs nu både hingstar, ston o valacker) som har sk mycket lindrig exem dvs, exemet kommer inte förrän sommaren är slut och övergått i höst.. Är det kanske som med oss människor och ex psoriasis som oxå kan bryta ut i stress och sedan försvinna för att inte komma tillbaka förrän man blir stressad?? Jag är ju absolut ingen expert men har som alla andra funderingar kring islandshästens sk deffekter.

Ah, då förstår jag vad du menar. Vet allt det där med Kjarni då jag har min häst uppstallad hos Malou. Vi väntar en Kjarni avkomma här idagarn! :bump:

Avis....:love:

Hon har inga planer på att ta hem han igen, nu när dimman lättat:p

Det var alltså menat som en fråga... Tror du Malou kommer ta hem Kjarni eller blir han kvar i Danmark?

Han kommer att bli kvar. Kommer inte tas hem till Sverige ngt mer då han mår så bra nere i danmark. Han har ett underbart hingstliv där nere med sällskapsdamer året om och mår prima! Men det är ju inte så långt att åka i danmark från sverige om man vill använda honom som hingst. Bron har ju gjort det kortare:idea:

ja jag skulle kunna anv en hingst med exem!
för jag tror att precis som med människor så är vissa individer av våra hästar överkänsliga mot giftet i knott och mygg,ingen vet ju exakt vad som utlöser exemet,bara spekulationer!
Nej uppfyller hingsten mina övriga krav så varför inte?

Men vissa gener som bidrar till överkänslighet riskerar att föras vidare.

ge dig ... då skulle folk inte heller skaffa barn bara för att man är allergisk mot pollen,getingar eller nötter och hur många andra saker som helst! Allt det riskeras då att föras vidare... och tittar man på studierna som är gjorda på exemhästar så kan man ändå inte se ett 100% samband med ärftlighet!

Nu tycker jag att du är ute och cyklar:grin: Att jämställa hästavel med att skaffa barn känns lite snett!
Jag har inga krav på mitt barn att ha ska bli bättre än oss föräldrar eller att han ska vara felfri och frisk, om han kommer behöva glasögon som mig och pappan gör det ingenting.
I min hästavel däremot försöker jag producera så felfria exemplar som möjligt (det är ju en utopi men ändå ett mål att sträva mot), jag vill helst att det ska bli en häst som är bättre än sina föräldrar, jag avlar genom att VÄLJA de individer jag avlar på. Jag tycker inte det tillhör ett djurs rättigheter att få en avkomma.

ge dig ... då skulle folk inte heller skaffa barn bara för att man är allergisk mot pollen,getingar eller nötter och hur många andra saker som helst! Allt det riskeras då att föras vidare... och tittar man på studierna som är gjorda på exemhästar så kan man ändå inte se ett 100% samband med ärftlighet!

Tänk - folk vänder och vrider på undersökningarna så det passar dess egna syften. Den veterinär jag lyssnat på säger bestämt det finns ärftlighet.

Tänk - folk vänder och vrider på undersökningarna så det passar dess egna syften. Den veterinär jag lyssnat på säger bestämt det finns ärftlighet.

Jodå, såpass att man uppgraderade både spatt och eksem från disposition till ärftlig men kanske inte i rakt nedstigande led.

Man kan se ett samband, men som Boj skriver, det behöver inte vara exakt nedstigande led.Av vad jag läst av dina få inlägg så har du skrivit att du "tror" & sedan skrivit dina teorier, jag tror inte, jag följer forskningen.

Nu handlade detta om islandshästavel, men ja, allergi hos människor är oxå ärftligt, liksom depressioner & andra sjukdomar.Detta är inget nytt, men människor kan själv bestämma om de vill föröka sig & tänka på riskerna, islandshästar kalkylerar inga riskfaktorer:angel:

Som fullkomlig nybörjare undrar jag hur man kan vara säker på att man köper en exemfri islänning? Finns det någon speciell ålder där detta bör visat sig, eller ska de ha tillbringat ett visst antal år utanför island för att man ska kunna konstatera att de är exemfria?

Det finns inga garantier, de kan utveckla exem vid hög ålder även om de importerades som unghästar.
Det man kan tänka på är vad för miljö hästen utsatts för tidigare, samt i vilken miljö man bor själv. Har hästen klarat många år i mkt knottrikt område utan att få exem kan man väl räkna den som ganska "säker" (men helt säker kan man ju aldrig vara). Har den däremot hela tiden sedan den kommit till sverige stått där det inte är så mkt knott, och sedan köper man den och flyttar till ett knottrikt område, så är risken säkert större att exemet bryter ut, om anlagen finns där.

Jag har nu läst så gott som hela tråden.

Kaela importerades som 7-åring i Januari 2007 till Danmark, reds in snabbt och såldes vidare till en tjej i Sverige som direkt sålde henne igen till en annan tjej och sen köpte jag henne.

Jag bor i ett EXTREMT knottrikt område med sumpmark och skog rakt in på hus och stall, hagarna är fulla av skog/träd på sina ställen alla utom två och där är träden ändå precis inpå.
Jag täckade henne och smorde in i förebyggande syfte och första sommaren klarade sig bra,men i år när hon fått föl har hon kliat sig extremt på träden, så ansiktet blir sårigt, dock ej så mkt på man och svans.
Hon har heller ingen vågig svullen mankam eller svans.
Oskar shettisen som aldrig haft exem har i år kliat sig massor, har bara halva manen kvar.

Hm vet inte vart jag vill komma mer än att vi bor i ett extremt område, bäbis har också kliat svansen lite.

Man ska även ta med foderbyten som en orsak till eksem. Immunförsvaret har med eksemutbrottet att göra också då 80% av immunförsvaret sitter i magen. Rubbas mag- och tarmbalans kan det lätt utlösa både eksem och allergier. t ex hosta.

Liknande trådar

Avel Tänkte jag skulle kolla med alla er som på nåt sätt pysslar med avel. Såg en sån intressant diskussion på FB nyss... Vad anser ni som...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 294
Senast: Molin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar