Defekter och avel för islandshästar

Sv: Defekter och avel för islandshästar

Enig! Självklart skall vi inte heller avla på hästar med svårigheter (även för den skicklige ryttaren) att gå rent i gångarterna även hästen är "så snäll". Likaså skall hästar med defekter i rörelserna (läs: spatt, hälta, ryggproblem) heller avlas på även om hästen har en "fin färg".

Det ger en etisk avel med hästar som fungerar att rida!

Balderum skrev:
Men för att återgå till syftet med tråden - om vi som stoägare får den information vi vill ha om hingsten o själva får välja tycker jag det är bra. Vill man som stoägare använda en spatthingst eller en eksemhingst el både och - då har man valt det. Då förutsätter att all information om hingsten verkligen kommer ut på ett bra sätt - det blir väl mest där problemet kommer att ligga. Där hoppas jag det även framkommer om hingsten fått eksemavkommor o i vilket antal.

Blir det hela ordnat på ett bra sätt - öppen o konsturktiv information med valfrihet för stoägare - kanske fler blir medvetna o hingstar där valts bort? Kanske en för stor förhoppning av mej? Det bör då även gälla så att stoägarna tänker till om sitt sto i avelssammanhang.

Det är bra ha drömmar om hur det BORDE vara....
Vi kan ju spinna vidare på det här med information från hingstägaren. jag tycker det är bra om vi börjar betona detaa mera. En tanke jag precis fick är att SIF skulle kunna göra ett standarskontrakt där hingstägaren fick intyga vissa grundläggande egenskaper om hingsten.

Om en hingstägare tex ändå mörkar att hingsten har eksem borde det kunna räknas som bedrägeri. Det skulle vara intressant att se ett sådant mål drivas i domstol.

Lånar knapp för jag tyckte de tre föregående inläggen var jättebra allesammans och håller helt med både Balderum, populus och TomasN.

Kan inte annat än hålla med - rasar in tänkvärda inlägg nu :)
Balderum, väldigt väl uttryckt :bow:

*knapp*

Det är INTE pälslöss häststackarn har, jag har letat och letat och letat i två dagar, hittar ingenting förutom en :devil: massa mjäll. Har kollat med bekanta med islandshästar och alla tror som jag att hon ev kan ha någon form av brist, detta är hennes "första" år som eksemhäst, (fick eksem sent på sommaren 2004 i samband med en skada) vet inte om det kan medföra att det blir värre för henne, dessutom bytte hon stall när det var som värst med knott och fick då tillgång till kliställen som hon inte haft innan. Mitt fel helt klart men det fanns inga klifria hagar, nu väntar jag på bättre väder och skall bada henne såsnart det är möjligt, fram tillsdess får jag pilla och massera och smörja och ha mig, samt klura ut vad det är hon kan sakna.

Tack för svar!

Det här var jättesvårt men jag kan säga ett de förbaskade pälsätarna ser ut som vita, smala mjäll. För din och hästens skull hoppas jag fortfarande att det inte är eksem som är så aktivt vid den här årstiden. Jag ger extra mineraler och kalk, köper något som heter Biomineral som jag ger i fodret samt hästarna har fri tillgång till mineralbalja och saltsten året om. Du kan ha en magstörning. Havre eller foder med havre i, är en vanlig orsak till det. Det är rätt syrabildande så kroppen kan bli försurad. Mina hästar får inte havre eller annat spannmål. Endast riktigt svårfödda kan få kornkross. Prova fodervinäger i maten och varm, uppblött luzernpellets med aningen betfor för smakens skull. I början kan de tveka att äta men efter ett par veckor brukar de älska luzernen.

Varnar för allt färdigblandat och pelleterat foder. Tex bildas det skadliga ämnen om spannmål och betfor blandas och får stå ihop. Det skall man alltid låta svälla var för sig och inte blanda ihop förrän man serverar maten. Tänk er då färdigblandat och processat foder där dessa ingredienser varit blandade i månader... Inte bra för magen och kroppen!

Bangsi skrev:
Det finns att köpa men är bara till Jaktiller :D

Jag använder det till mina hästar när de har löss. Har gjort det i massor av år och på många många hästar. Har aldrig märkt någon reaktion på mig eller hästarna. Men jag använder det aldrig på hästar som är yngre än 1 år.

/Åsa

Glömde svara dig innan: Vi har också använt det på våra utan problem innan, mer än att vi inte tål det. Den aktuella hästen som fick rejäl svullnad, tappade håret och blev sårig och skorvig av det, var 4 år. Reaktionen kom på 1 dygn och jag vågar inte använa det efter den händelsen. Har också haft en reaktion på Switch on där hästen svullnade i mankammen och i alla fyra benen på några timmar och jag fick ställa mig och tvätta häst mitt i natten. Hon rörde sig alldeles stelt och stabbigt. Enda och sista gången jag använde det medlet... Båda är ju gift. Kan man använda mer naturliga och ofarliga ämnen så är det bättre. Men de är ju oftast inte lika effektiva, tyvärr.

Jättebra tips! Tackar och puttar upp. :bow:

Vi kan ju spinna vidare på det här med information från hingstägaren. jag tycker det är bra om vi börjar betona detaa mera. En tanke jag precis fick är att SIF skulle kunna göra ett standarskontrakt där hingstägaren fick intyga vissa grundläggande egenskaper om hingsten.

Om en hingstägare tex ändå mörkar att hingsten har eksem borde det kunna räknas som bedrägeri. Det skulle vara intressant att se ett sådant mål drivas i domstol.

Jag har tagit mitt ansvar och jag tror att jag är först med att gå ut med att min hingst har eksem. Jag har skrivit ut det i Hingststamboken 2008 och jag är nu väldigt nyfiken på reaktionen utifrån. ÄR det positivt att jag gått ut med detta och hur många kommer våga att betäcka med honom för att de VET att han har eksem? Jag har sett minst en till hingst som har eksem, men jag är inte 100% och många lämnar sina ston till den hingsten i god tro, för det syns ju inte så mycket :o

Allt handlar om pengar, en bristvara för mig, men ärlighet varar längst, tänkte börja skapa en ny trend, kallas ärlighetstrenden :p

Det här är en så gammal tråd, kanske jobbigt att påbörja där man slutade.Man kanske hade kunnat påbörja en ny tråd om detta?
Nu kommer jag låta pessimistisk men personligen skulle jag aldrig våga avla på hästar med eksem.
Jag skulle våga köpa hästar med eksem som håller sig på en sansad nivå med täcke & olika medel men inte avla fram nya sådana & inte avla på mina hästar med eksem(har inga sådana).
Men jag talar inte för alla stoägare som sagt.
Skitbra att du påpekar att din hingst har eksem, ärlighet gör att man kan sova gott om natten.
Tyvärr tänker inte alla som du gör.
Sedan är det upp till stoägarna att avgöra om de vill använda din hingst eller ej.

Du är nog inte först. Vet att Malou gick ut med i islandhästen att Kjarni frá Kalfstödum togs ur aveln i sverige pg.a exem. Helt rätt som hingstägare tycker jag! stå på dig! Bra att hingstägare är raka och inget mygel.

Nu har jag inte fått WF än , men hur många avkommor har han fått efter att han åkte till Danmark?

Fyrahundra frågetecken! Vad har jag missat? Är det tillåtet att hingstar med eksem går i avel i Sverige?

Det är tillåtet. Var det inte nån EU-regel som hindrade Sverige från att ta bort hingstar ur avel med spatt och eksem?

Det här är en så gammal tråd, kanske jobbigt att påbörja där man slutade.Man kanske hade kunnat påbörja en ny tråd om detta?
Nu kommer jag låta pessimistisk men personligen skulle jag aldrig våga avla på hästar med eksem.
Jag skulle våga köpa hästar med eksem som håller sig på en sansad nivå med täcke & olika medel men inte avla fram nya sådana & inte avla på mina hästar med eksem(har inga sådana).
Men jag talar inte för alla stoägare som sagt.
Skitbra att du påpekar att din hingst har eksem, ärlighet gör att man kan sova gott om natten.
Tyvärr tänker inte alla som du gör.
Sedan är det upp till stoägarna att avgöra om de vill använda din hingst eller ej.

Tänkte mer på att det är information som varit gällande ganska länge och inte tagits upp så tydligt. Kanske skulle jag ha startat en ny tråd, men det tordes jag inte....:angel:

Förstår dig helt ut, det måste få vara upp till stoägarna.

Jag vill förstås förmedla att alla Kristalls avkommor som VI känner till är eksemfria. Om det finns någon som har en eksemavkomma till våran hingst så är jag MYCKET angelägen att höra mer så man kan gå ut med rätt info. Min egen avkomma är minst angripen av alla mina hästar. Kristall har vad jag kallar "Lindrig eksem" då han endast kliar man och svansrot. Det är ju inte kul det heller förstås, men om jag jämför med en verksamhetsvalack jag har, som är sårig på hela kroppen och skapet värst angripet, så har Kristall lindrig eksem.
Har en bild där Kjarni, Kristall och "silver"Askur töltar bredvid varann. Jag tyckte det var lite lustigt att bägge K'na hade fått eksem:D

Linisen:
Jag menade att jag nog är först ut att gå ut med ekseminfon i hingststamboken. Annars var det ju helt riktigt, Malou gick först ut och det året hade jag mitt lånesto hos honom:p. Jag skulle även kalla hans eksem för "lindrig". Vet flera som skulle betäcka med Kjarni trots eksemet, och däribland jag själv.

Hur är det med spatt då?

Bra att du är ärlig!
Jag kommer inte använda någon hingst med eksem, och jag både frågar hingstägaren och tittar på hingsten själv.

Liknande trådar

Avel Tänkte jag skulle kolla med alla er som på nåt sätt pysslar med avel. Såg en sån intressant diskussion på FB nyss... Vad anser ni som...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 294
Senast: Molin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar