Defekter och avel för islandshästar

Sv: Defekter och avel för islandshästar

IrpaSnirpa skrev:
Absolut inte.
Jag har kämpat som en gnu med min häst och hennes eksem, men det ger sig inte. Det är januari nu och hon har fortfarande kvar det och jag står helt maktlös, kan inte bada henne nu eftersom det är kallt, kan smörja in två gånger om dagen men ändå se henne stå och klia sig. Idag tog jag och rakade av henne all päls under manen för att lättare kunna behandla det därifrån, pälsen är stora tovor efter allt kliande. Svansen är skorvig men den kliar hon inte. Jag vill inte utsätta en häst för det lidandet som hon går igenom just nu, det är inte schysst mot hästen, men trots att jag gör allt och lägger ut många hundralappar varje månad för att hon skall få diverse saker så hjälper det inte. Blir till att ta med henne hem och sätta henne i badkaren och tvätta som tusan.

Det låter som om din eksemhäst kan ha fått löss ovanpå alltsammans. Det drabbar inte sällan just eksemhästar eftersom de redan är nedsatta i motstånd. Kolla med en veterinär efter behandling för jag tycker det låter lite misstänkt. Lössen slår gärna till just nu...

sambaengi skrev:
Nej! Men jag kan förstå om man behandlar en import så! Det hade jag nog också gjort om jag mot alla odds skulle importera igen. Känner mig lite bränd på eksemrisken för att ge mig på det nu...

Hmm, jag tänkte nu närmast på denna tänkbara situation. Man vet att en eller bägge föräldrar har eksem, skall man då behöva täcka sin avkomma med eksemtäcke för att risken är stor för just eksem?
Att man hanterar en import på detta sätt är ganska förståeligt, här vet man ju inget om en tänkbar reaktion. Men om både sto och hingst vistas i Svergie, och en eller bägge har eksem så har du samma läge som den importerade. Täcka den för att ev kunna slippa eksemet, och det tråkiga är. Kanske är det nödvändigt att täcka, eller så klarar den sig utan täckning fast det vet man ju inte då.:crazy:

Inga löss, då hade fler hästar varit drabbade eftersom detta har pågått sen i höstas.. Dessutom borde vi sett det när vi står som tre puckon och pillar och har oss med manen.

IrpaSnirpa skrev:
Inga löss, då hade fler hästar varit drabbade eftersom detta har pågått sen i höstas.. Dessutom borde vi sett det när vi står som tre puckon och pillar och har oss med manen.

Nja se pälslöss är svåra att se, oftast ser man bara spåren efter dem. Alla hästar drabbas inte heller, vi har återkommande varje år men då på samma hästar och inga andra drabbas.

Ser hästen ut att ha fått en taskig klippning fläckvis, dvs håret ser ojämnt avklippt ut. Då är det pälslöss. Även när man får intesiv klåda på hästen, och den bokstavligen river sig blodig så kan det vara pålslöss. Har ni provat att avmaska, och sen använda Switch. Lokalt kan man även använda såpa med endast en skvätt vatten, bara lite vatten så att såpan riktigt går in på drabbade ställen.

Är det inte pälslöss, så kan man bara beklaga. För då kan du ha en MYCKET allergisk häst, eftersom eksem kan ge en multiallergi så hästen reagerar på en massa olika saker.:(

Pälsätarlösen är förvisso små och kan vara svåra att upptäcka. Och dessutom är det jättevanligt att bara enstaka individer får det. Jag har haft det på någon individ vissa år och det är inte alls ovanligt att bara en individ är smittad i hagen, konstigt nog. Verkar som om lössen föredrar vissa individer precis som bladlöss föredrar växter som utsatts för torka. Växtsaften är sötare och mer koncentrerad då. Men har ni varit så pilliga håller jag med om att ni borde sett dem, i alla fall om det är en svart häst.

Hon är inte fläckig.. :| Hon kliar bara manen på precis samma sätt som i sommras. Inte resten av kroppen, alla hästar går tillsammans i en hage (8 st) så det är väldigt konstigt om ingen annan häst skulle vara drabbad på något sätt. Hon är fin i pälsen, blank och fluffig, inte toffsig förutom i mankammen där hon kliat sig.

Hon fick eksem förra sommaren efter 7 år i Sverige, eksemen har under sommaren vart helt ok men de slog ut när hon flyttade till mig, jag tippar på att hon har någon brist av något slag och försöker klura ut vad det kan vara så hon kan få lite extra gojs i maten. Jag vet att det är hemskt för henne, jag gör det som jag kan just nu, men tyvärr så är mitt enda alternativ att tvätta henne ordentligt och det kan jag inte göra just nu.

Hon är brun, och igår stod jag i 1 timme och pillade bort skorv och liknande, vi har rakat henne under manen där det var en stor tova efter allt kliande (Jag har vart borta i två veckor och inte kunnat hålla koll på henne själv). Och vi såg inga så löss som invaderat henne då.

Jag skall självklart inte utesluta något, men jag tycker att är det löss så borde någon mer vara utsatt och hon borde klia sig på fler ställe än manen då. Idag skall jag gå loss med mamma luskam på henne.

Såg inte ditt mycket uttömmande svar men håller helt med dig. Var däremot försiktig med ett medel som heter Etotalpuder. Tror att det idag är förbjudet till annat än minkar numera eller tom totalförbjudet. Både jag och maken, som annars inte är allergiker annars, blev efter några få ggr användning överkänsliga för detta. Och då utsätts vi bara en kort stund och duschar sedan bort det omedelbart. Har inte använt det sedan en häst svullnade upp på hela halssidan som vi behandlat och tappade all pälsen samt kliade sig sårig på ett dygn! Det var en eicke-eksemhäst som fått löss, något nedsatt och pga av nackproblem. Han hade aldrig behanslats med Etotal tidigare men jag har aldrig sett våldsammare överkänslighetsreaktion på någon av mina hästar i alla fall. Om det inte är förbjudet så rekommenderar jag att inte använda det ändå, även om det är supereffektivt mot löss.

Att täcka och behandla (avels)hästar för att minimera risken att eksem utbryter är en kvistig fråga...

Det lönar sig för en (avels)hästägare att göra så, för eksem som brutit ut kan märkbart minska på hästens värde som avelshäst.

En häst som behandlats så att den inte skall få eksem har inte mindre benägenhet att få det i alla fall. Så om hästen i normala fall skulle ha fått eksem ärvs denna egenskap vidare, trots allt täckande.

Så för RASEN skulle det vara fördelaktigt att alla avelshästar får stå ut med så mycket insekter och annat som möjligt för att eventuell känslighet upptäckts så tidigt som möjligt och de tas ur aveln.

Men för den enskilda hästen och hästägaren är det igen ofördelaktigt...

Nej det sätter sig ofta just lokalt på halsen eller baktill på skinkorna. Och enligt veterinären är det nedsatta hästar som drabbas. Anta sedan att stackaren dessutom är överkänslig för lössen så kan det bli riktigt otrevligt. Har du tur så är det löss och du kan effektivt bota vinterklådan. Är det inte löss utan allergi, ja då är det värre som Boj skrev och låter inte kul alls. :crazy:

grimur skrev:
Att täcka och behandla (avels)hästar för att minimera risken att eksem utbryter är en kvistig fråga...

Det lönar sig för en (avels)hästägare att göra så, för eksem som brutit ut kan märkbart minska på hästens värde som avelshäst.

En häst som behandlats så att den inte skall få eksem har inte mindre benägenhet att få det i alla fall. Så om hästen i normala fall skulle ha fått eksem ärvs denna egenskap vidare, trots allt täckande.

Så för RASEN skulle det vara fördelaktigt att alla avelshästar får stå ut med så mycket insekter och annat som möjligt för att eventuell känslighet upptäckts så tidigt som möjligt och de tas ur aveln.

Men för den enskilda hästen och hästägaren är det igen ofördelaktigt...

Håller med men hur får man det rättvist? Vi har hästar som bor i knottfria område och det är klart att de inte riskerar få eksem medan de som från första början hamnar i knottrikena verkligen riskerar att få eksem! Skall vi utsätta alla för de värsta konottskogarna i Småland där vi har en lång säsong? Det är ju för det första inte praktiskt möjligt och dessutom är det inga hästar som inte lider av knotten så tillvida att det är irriterande. Knotten har ju mångdubblats flera ggr om sista 10 åren, i alla fall i mina trakter och eksemhästarna har ökat i lika stor omfattning blad svenskfödda hästar av skilda raser! Är det inte att utsätta hästarna för onödigt lidande? J

Jag smörjer alla mina hästar mer eller mindre på utsatta ställen eller ser till att de har tillgång till att gå in helst i mörkt stall. Jag blir tokig själv av att vara ute bland knotten. De biter mig i hårbotten och i ansiktet. Det är ingen ovanlig syn med flera hundra små millimeterstora knott på varje häst! Dock ser de svarta hästar bäst så de drabbas värst medan musblacka och särskilt silvermusblacka och även ljust silversvarta hästar har väldigt få på sig. De musblacka kan få dem i sin svarta man förståss och då väldigt koncentrerat i manen. Fuxarna klarar sig också bättre liksom isabell och skimmel.

IrpaSnirpa skrev:

Vår häst hade :devil: pälsätare (Damalinia Equi) förra vintern. Pälsen var avkliad ställvis under manen och även ställvis ruggig och tovig, även det under manen. I övrigt var pälsen tämligen ok (dock inte så glansig och fin som nu...).

En anna häst hade samma symptom. Båda hade anlänt från Island mindre än ett halvår innan och hade nedsatt allmänkondition. Inga andra hästar i deras hage eller stallet hade några symptom.

På vår häst hittade vi löss i pälsen, men inte på den andra (trots idogt sökande). De är inte så lätta att få tag på...

Behandlade med motsvarighet till Switch, tvättade täcken och annan utrustning och hade dem ut över natten i kölden för att bli av med eventuella ägg. Kylde också ner stallet så att ytorna frös (hålls annars aningen på plus för att vattnet inte skall frysa)...

Efter det försvann kliandet och pälsen växte ut och har varit ok sedan dess (på båda hästarna)...

sambaengi skrev:
Är det inte att utsätta hästarna för onödigt lidande?
Jo, jag skulle inte utsätta våra hästar för mer besvär än nödvändigt "bara för att se om de tål det".

grimur skrev:
Säg det! Förde bara fram problematiken, har tyvärr ingen lösning :( ...

Nej de är inte lätt. Hur man än vrider och vänder sig så sitter ändan där bak...! Och tur är väl det?! :D

sambaengi skrev:
Såg inte ditt mycket uttömmande svar men håller helt med dig. Var däremot försiktig med ett medel som heter Etotalpuder. Tror att det idag är förbjudet till annat än minkar numera eller tom totalförbjudet. Både jag och maken, som annars inte är allergiker annars, blev efter några få ggr användning överkänsliga för detta. Och då utsätts vi bara en kort stund och duschar sedan bort det omedelbart. Har inte använt det sedan en häst svullnade upp på hela halssidan som vi behandlat och tappade all pälsen samt kliade sig sårig på ett dygn! Det var en eicke-eksemhäst som fått löss, något nedsatt och pga av nackproblem. Han hade aldrig behanslats med Etotal tidigare men jag har aldrig sett våldsammare överkänslighetsreaktion på någon av mina hästar i alla fall. Om det inte är förbjudet så rekommenderar jag att inte använda det ändå, även om det är supereffektivt mot löss.

Det finns att köpa men är bara till Jaktiller :D

Jag använder det till mina hästar när de har löss. Har gjort det i massor av år och på många många hästar. Har aldrig märkt någon reaktion på mig eller hästarna. Men jag använder det aldrig på hästar som är yngre än 1 år.

/Åsa

Det är bra att de yngre hingstarna röntgas nu, det skapar förhoppningsvis en reflektion kring vilka hästar skall vi avla på. Visserligen innebär spattmarkeringen i WF inte att det är förbjudet att avla på den hingsten, men det är ett steg i rätt riktning.!

Hoppas att alla som betäcker sitt sto i vår funderar över om stoet har något att tillföra aveln i stort. Jag menar inte att vi bara skall avla ston som är elit, bedömda, o superbluppare. Men vi ska inte avla på spatthästar, halta hästar, ”orena” hästar, svårtöltade hästar, även om de är snälla, gulliga eller har fin färg! Då biter vi oss i svansen o bidrar till en ny generation problemhästar.

Håller helt med! Lika lite som vi skall avla hästar med dåligt lynne hur flotta och imponerande gångarter de än har eller hur snygga de ämn är. Kort sagt vi skall avla på friska, välmående, snälla och bra hästar och inte se oss blinda på en eller ett par detaljer som vi imponeras av glömma helheten och att det viktigaste är att det är en häst som fungerar bra som ridhäst och i all hantering och är lättränad och lättlärd!

IrpaSnirpa skrev:

Har en häst med grav eksem mars-okt/nov som mår prima nu TROTS han har pälslöss vid svansroten.
Avmaskning o switch har ingen större effekt på pälslöss. Det som fungerar är fipronil som finns i Frontline vet. Samma man har på katter o hudnar i pipett. Finns även i sprejflaska, beställ bara på apoteket. Spreja på angripna områden, upprepa efter en vecka o för säkerhets skull en gång till tredje evckan.

Men för att återgå till syftet med tråden - om vi som stoägare får den information vi vill ha om hingsten o själva får välja tycker jag det är bra. Vill man som stoägare använda en spatthingst eller en eksemhingst el både och - då har man valt det. Då förutsätter att all information om hingsten verkligen kommer ut på ett bra sätt - det blir väl mest där problemet kommer att ligga. Där hoppas jag det även framkommer om hingsten fått eksemavkommor o i vilket antal.

Blir det hela ordnat på ett bra sätt - öppen o konsturktiv information med valfrihet för stoägare - kanske fler blir medvetna o hingstar där valts bort? Kanske en för stor förhoppning av mej? Det bör då även gälla så att stoägarna tänker till om sitt sto i avelssammanhang.

Det är bra ha drömmar om hur det BORDE vara....

Liknande trådar

Avel Tänkte jag skulle kolla med alla er som på nåt sätt pysslar med avel. Såg en sån intressant diskussion på FB nyss... Vad anser ni som...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 294
Senast: Molin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar