S
sambaengi
Sv: Defekter och avel för islandshästar
Det låter som om din eksemhäst kan ha fått löss ovanpå alltsammans. Det drabbar inte sällan just eksemhästar eftersom de redan är nedsatta i motstånd. Kolla med en veterinär efter behandling för jag tycker det låter lite misstänkt. Lössen slår gärna till just nu...
IrpaSnirpa skrev:Absolut inte.
Jag har kämpat som en gnu med min häst och hennes eksem, men det ger sig inte. Det är januari nu och hon har fortfarande kvar det och jag står helt maktlös, kan inte bada henne nu eftersom det är kallt, kan smörja in två gånger om dagen men ändå se henne stå och klia sig. Idag tog jag och rakade av henne all päls under manen för att lättare kunna behandla det därifrån, pälsen är stora tovor efter allt kliande. Svansen är skorvig men den kliar hon inte. Jag vill inte utsätta en häst för det lidandet som hon går igenom just nu, det är inte schysst mot hästen, men trots att jag gör allt och lägger ut många hundralappar varje månad för att hon skall få diverse saker så hjälper det inte. Blir till att ta med henne hem och sätta henne i badkaren och tvätta som tusan.
Det låter som om din eksemhäst kan ha fått löss ovanpå alltsammans. Det drabbar inte sällan just eksemhästar eftersom de redan är nedsatta i motstånd. Kolla med en veterinär efter behandling för jag tycker det låter lite misstänkt. Lössen slår gärna till just nu...