De som röstade på Trump?

Absolut fel. Kommunismen under Stalin och Mao tog livet av 10 gånger fler än nazisterna under Adolf.

Ok, tack. Fast det var väl under en längre tidsperiod?
Jag tänkte mer på tex Pol Pot, som tog kål på 3/4 delar av befolkningen i Kambodja på tre år.
Nordkoreanerna har inte haft det inte så roligt heller.

Det gör det dock bara ännu mer obegripligt att det är ok att diskutera på saklig nivå med ett parti med kommunistiska rötter där vissa fortfarande kallar sig kommunister, men inte med ett parti med nazistiska rötter.
 
Absolut fel. Kommunismen under Stalin och Mao tog livet av 10 gånger fler än nazisterna under Adolf.
Det vet vi som har släkt i baltländerna. Det finns flera nivåer i helvetet men det Är fortfarande helvetet. Rwanda och yugoslavien är väl inte heller några stolta stunder i mänsklighetens historia. Detta val, hur det genomförts propagandamässigt är inte någon stolt stund för västvärlden och dess demokratiska samhällssystem.
 
Nej. Jag menar en debattartikel som han skrev i somras. Och jag menar att Trump är fullständigt vansinnig och galen. Inte i meningen psykotisk men nästintill.

Då ligger det nog lite i ditt egenintresse att uppdatera dig ytterligare och ffa hänga med i debatter och vad som sker tänker jag .
 
Word
och nej jag röstade definitivt inte på SD (även om ett nättest ansåg att jag skulle göra det, troligen pga min åsikt att vi ska ha en allmän värnplikt).

För övrigt så lär vi bli tvungna att öka försvarsutgifterna dramatiskt, NATO eller ej. Reinfeldt såg ju försvaret som en mjölkkossa som man kunde helt avskaffa. (där ser man vad lite man vet om framtiden)
USA betalar ju 70% av NATOS kostnader, det lär bli slut på det. Ett "särintresse bland andra" kallade han det för. Hur nu försvaret av vårt land kan vara ett särintresse???? :o . Nåväl vi lägger 1% på försvaret, 2% är vad NATO kräver och eftersom vi inte har skyddet av dom måste vi öka försvarsanslagen omgående.
 
Det vet vi som har släkt i baltländerna. Det finns flera nivåer i helvetet men det Är fortfarande helvetet. Rwanda och yugoslavien är väl inte heller några stolta stunder i mänsklighetens historia. Detta val, hur det genomförts propagandamässigt är inte någon stolt stund för västvärlden och dess demokratiska samhällssystem.

Nja, USA är ju inte Sverige det får vi hålla i minnet.
 
Ok, tack. Fast det var väl under en längre tidsperiod?
Jag tänkte mer på tex Pol Pot, som tog kål på 3/4 delar av befolkningen i Kambodja på tre år.
Nordkoreanerna har inte haft det inte så roligt heller.

Det gör det dock bara ännu mer obegripligt att det är ok att diskutera på saklig nivå med ett parti med kommunistiska rötter där vissa fortfarande kallar sig kommunister, men inte med ett parti med nazistiska rötter.
Det ena partiet kämpar för mänskliga rättigheter, det andra för att avskaffa demokrati och mänskliga rättigheter. Inte på samma skala öht.
 
Det gör det dock bara ännu mer obegripligt att det är ok att diskutera på saklig nivå med ett parti med kommunistiska rötter där vissa fortfarande kallar sig kommunister, men inte med ett parti med nazistiska rötter.
Nazismen som ideologi bygger på uppfattningen att människor föds med olika stort människovärde. Det gör inte kommunismen. Jämför du sd:s och vänsterpartiets partiprogram idag så kommer du se detta återspeglas.
 
Jag tycker genuint illa om att vi ska ha några slags byråkrater och tjänstemän som politiker, politiker ska representera folket. De ska ha visioner och idéer, sen är det bra om de har tjänstemän som tar fram faktaunderlag.
Exakt så. Palme sa -politik är att vilja. Precis så är det. Politiker ska ha idéer och visioner och styra. Byråkrater och tjänstemän ska ta fram faktaunderlagen.

Det jag är trött på är de som tycker att partier ska ändra åsikt för att "folk" tycker annorlunda. I så fall vore det ju meningslöst att ha olika partier. Det vore bara att inrätta ett institut som skickligt tar reda på vad folk tycker och så genomförs politik enligt detta.
Politik är ideologi och idé om samhällsbyggandet. Inte några jävla vindflöjlar.
 
Det var inte ett raljerande; det var ett konstaterande. Att det bara är en mening beror på att jag föredrar att uttrycka mig kort och koncist.
Ja min ditt konstaterande är ju missvisande. Alla som sympatiserar med SD läser inte Avpixlat.
 
Jag tror att det är precis som du säger. Att folk är skittrötta på trängseln i mittfåran, ingen vill ju nånting utom SD...vänsterpartiet kan ju knappast göra nåt för då blir de anklagade för att vara stalinanhängare. Hemligheten ligger väl i att s kanske skulle bli mer ideologiska och faktiskt våga ha några slags idéer om framtiden som ligger till vänster men det kommer de inte.

Jag tycker inte att höger-vänsterskalan är särskilt korrelerad till hur reformradikalt ett parti är.

Liberalerna och Centerpartiet är mycket reformradikala till exempel.

Moderaterna genomförde massor med stora reformer under 8 år. Stora förändringar, på många områden ffa inkomstskatt och socialförsäkringar.

Det enda parti jag ser som lite rädda för reformer och med ganska otydlig ideologi är Socialdemokraterna. De avskaffar inte det de tyckte var dåligt och de kompromissar sönder reformer tills de blir Jaha?
 
Alla som sympatiserar med SD läser inte Avpixlat.
@Shaggy beskrev tidigare:

"De söker informationen hos aftonbladet och expressen och ser mest tjafs om saker som inte berör dem. När de inte hittar den där går de vidare till alternativ media. De letar inte upp partiprogram, många av dem är dåliga läsare eftersom de helt enkelt aldrig läser. "

Därav kommentaren; det är inte läskunnigheten som brister. Det krävs inte mer för att följa Statsministern (eller andra politiker) på Facebook än att läsa alternativ media. Jag är medveten om att en text på mer än tio rader skrämmer somliga och att det känns lättare att kolla ett videoklipp - men den varianten finns ju också tillgänglig för den som önskar. Om man nu verkligen vill veta vad som görs åt de problem man har.
 
Det ena partiet kämpar för mänskliga rättigheter, det andra för att avskaffa demokrati och mänskliga rättigheter. Inte på samma skala öht.

Gör verkligen kommunisterna det??

Folkmorden i Sovjet, Kina, Korea och Kambodja är ursäktade och bortglömda för att grundidén är god?

Jag tycker nog faktiskt att kommunisterna och nazisterna är lika båda kålsupare båda två, på var sin ände av skalan är extremisterna lika farliga.
 
Gör verkligen kommunisterna det??

Folkmorden i Sovjet, Kina, Korea och Kambodja är ursäktade och bortglömda för att grundidén är god?

Jag tycker nog faktiskt att kommunisterna och nazisterna är lika båda kålsupare båda två, på var sin ände av skalan är extremisterna lika farliga.

Ja extremister är farliga.

Men V idag är betydligt trevligare än SD idag.

Det är den stora skillnaden.

Sedan att S pratar med V är inte så konstigt. S är i grunden ett parti till vänster men inte ända ut på kanten, alltså ligger det ganska nära att samarbeta med V.
 
När jag säger sympatisörer menar jag människor som kanske inte röstat på dem tidigare men som mer och mer börjar närma sig dem.

OK. Har du någon teori eller kunskap om hur det egentligen sker, det där mer och mer börjar närma sig dem? Det ordvalet låter som en medveten process där man söker kunskap och min erfarenhet är att man just inte gjort det innan man kastar in sin röst. Eller är processen annorlunda? Lyssnat på arbetskamrater och grannar?
 
Titta lätttillgängligt som satan:
http://www.vansterpartiet.se/visioner-och-ideer-istallet-for-trangseln-i-mitten
https://www.liberalerna.se/
https://www.liberalerna.se/politik/
http://www.socialdemokraterna.se/Var-politik/
https://www.centerpartiet.se/var-politik/
http://www.moderat.se/politik
http://feministisktinitiativ.se/politik/
https://sd.se/var-politik/

Visioner, konkreta förslag, mål och allt finns där. Engagerade människor bakom. Jag tycker det är oerhört respektlöst mot alla dessa människors engagemang att låtsas som att det inte finns tillgängligt. Oerhört respektlöst och ignorant.
"Fast det där kommer inte upp i mitt flöde på fb, alltså finns det inte. Däremot delar alla artiklar och fakta från SD och fb föreslår artiklar jag borde läsa med samma innehåll. Dessutom tittar jag inte på teve, där bara ljuger dem. Tacka vet jag alternativ media. Där tar de upp saker på riktigt och skriver som det ÄR."

Så tror jag många tänker. Och jag sliter mitt hår och får osunda tankar om att människor inte är värda demokrati. Men sen tänker jag lite till. Och pendlar mellan hopp och förtvivlan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Arrende
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp