De som röstade på Trump?

Fast den här taktiken har ju inte funkat hitills. Om man alienerar dessa människor så slutar det med att de känner sig ännu säkrare på att de har rätt och alal är emot dem. Jag tror att det stora problemet är att människor inte ser att de idag etablerade partierna gör något för dem (nej jag vill inte ha några listor på vad de gjort för folk det är inte mig du ska övertala). Jag bor på en liten ort och folk är förbannat trötta på en massa saker i samhället. De ser att jobben försvinner, sjukvården blir sämre, äldrevården går på knäna, vägarna är usla osv osv. De är inte rasister men har noterat att oavsett om det är de blå eller de röda som sitter i regeringen så fortsätter det att bli sämre. Så kommer Åkesson och co ochlovar en förändring. Nej det är inte till det bättre men det blir iallafall en förändring från något dåligt och de ser det som värt att testa om det faktiskt inte blir bättre.
I sista valet röstade jag inte på det parti jag tordde var bäst utan på det jag trodde var minst dåligt (nej inte SD) helt enkelt för jag inte ser att något parti representerar mig eftersom de inte verkar ha någon vission om vart de vill med samhället utan enbart vill komma till makten.
Jag tror att det är precis som du säger. Att folk är skittrötta på trängseln i mittfåran, ingen vill ju nånting utom SD...vänsterpartiet kan ju knappast göra nåt för då blir de anklagade för att vara stalinanhängare. Hemligheten ligger väl i att s kanske skulle bli mer ideologiska och faktiskt våga ha några slags idéer om framtiden som ligger till vänster men det kommer de inte.
 
Klarar de att läsa på Avpixlat så klarar de att läsa annat också.
Jag tror att den här typen av retorik är fullkomligt kontraproduktiv.

Jag orkar knappt ge mig in och diskutera i en sån här tråd men jag måste säga att jag tror noll och ingenting på att slänga ur sig oneliners där man lite nedlåtande raljerar över dem som röstar SD. Vi har gjort det länge, det funkar inte. Skiten växer bara.

Jag vet inte om @Shaggy själv röstar SD eller är rasist eller nånting sånt, hen är inte en användare jag känner till. Men - hens inlägg om varför folk röstar SD bör ni läsa noggrant. För oavsett om det är en korrekt känsla att saker och ting inte är bra i Sverige så är det en känsla som vissa har. Och att bemöta den känslan med nedlåtande inlägg om hur okunniga såna människor är kommer nog inte göra saker så himla mycket bättre.

Om vissa människor upplever en otrygghet och vissa bara pratar bort den otryggheten, gärna lite raljerande, så känner sig dessa människor inte tagna på allvar, inte lyssnade på, inte representerade. Dyker det då upp ett parti som säger JA, det ÄR för otryggt i Sverige idag så tacka fan för att det är dem de kommer rösta på. Inte andra partier som kan uppfattas som att de inte vill kännas vid deras otrygghet. Oavsett hur korrekt känslan av otrygghet är, huruvida den är baserad på fakta.

Jag tycker att problemet i svensk politik är att det blir som Buke - man vill balansera debatten. Så när idioter som SD dyker upp och kräks rasism och skit (för JO, det gör de!) så vill man gärna väga över åt andra hållet - nej då förorterna är så jävla mysiga, nej då vi har det så himla bra, nej då skolan funkar finfint - vilket gör att man tappar trovärdighet. För oavsett hur bra siffrorna ser ut idag så finns det GIVETVIS saker att förbättra. Jag är arg på de andra partierna som inte verkar ha nån tydlig profil, ingen tydlig vilja, inget jävla driv.

Jag tycker att SD förstör det här landet. Jag förbannar varenda människa som röstar på dem. SD är inte svaret på nåt problem för de har en politik baserad på rasism och ett partiprogram som är som en jävla schweizerost. Att en alltför stor grupp människor inte ser det är ett problem som måste lösas - och jag tror vägen fram är total noll tolerans mot rasism samtidigt som vi som är anti-SD bör försöka att inte vara elitistiska och nedlåtande.
 
En del är faktaresistenta på riktigt. En del bryr sig väldigt lite om vad som är fakta. En del har total foliehatt. En del saknar bara kunskapen att förstå att grannen pratar rappakalja. Jag vill inte uttala mig om procenttal av befolkningen.

Lösningen är kunskap. Men jag påpekade svårigheten i att förmedla den, när man dömer ut all information som inte går i den riktning man redan vet är rätt.
Det vete fan. Politik är känslor i allra högsta grad, och att förmedla något slags hopp. Jag tycker genuint illa om att vi ska ha några slags byråkrater och tjänstemän som politiker, poltiker ska representera folket. De ska ha visioner och idéer, sen är det bra om de har tjänstemän som tar fram faktaunderlag.
 
@Shaggy @Kattennizze mfl : precis det ni reflekterar över gör även otroligt många etablerade mediekanaler med sina analyser /reflektioner just nu i dagarna efter valet och hur "förbluffande" det blev för världen, precis som jag försökt kommentera i tidigare inlägg i denna tråd .

Att medierna, utifrån sitt väldigt prominenta fördömande generellt av Trump , varit gynnande för Trump och valet , analyseras även det i debatt/analysprogram .

Men som sagt - att läsa kvällspressen blir svårt om man vill hänga med "på riktigt "...så mycket det nu är möjligt för gemene man ....
 
Problemet var ju att hillarys största argument var ni kan ju inte rösta på Trump för han är ju kvinnohatande, homofobisk rasist som inte ens är duktig på att driva företag. (Han hade tjänat mer på att låta sina ärva 200 milj dollar nånting vara på banken än att leka affärsman). Det hade ju hon helt rätt i, men snacka om att underskatta väljarna. Ingen ville ha mer av samma visade det sig. Kanske hade bernie sanders ändå vunnit mot Trump? (Vet inte varför det blev fet stil, gaaaaah)
 
@Shaggy @Kattennizze mfl : precis det ni reflekterar över gör även otroligt många etablerade mediekanaler med sina analyser /reflektioner just nu i dagarna efter valet och hur "förbluffande" det blev för världen, precis som jag försökt kommentera i tidigare inlägg i denna tråd .

Att medierna, utifrån sitt väldigt prominenta fördömande generellt av Trump , varit gynnande för Trump och valet , analyseras även det.
Jag har uppmärksammat det. Dock trodde jag att Trump skulle vinna redan i somras efter jag läst ovan nämnda Michael Moores artikel som han skrev då. Jag tänkte att Clinton aldrig skulle ha en chans, till min omgivnings stora förtret. Aldrig har ett vad var det jag sa känts så surt. Och hemskt. Och nu ska han bygga muren tydligen. Karln är ju fullständigt vansinnig!
 
Jag tror att den här typen av retorik är fullkomligt kontraproduktiv.

Jag orkar knappt ge mig in och diskutera i en sån här tråd men jag måste säga att jag tror noll och ingenting på att slänga ur sig oneliners där man lite nedlåtande raljerar över dem som röstar SD. Vi har gjort det länge, det funkar inte. Skiten växer bara.

Jag vet inte om @Shaggy själv röstar SD eller är rasist eller nånting sånt, hen är inte en användare jag känner till. Men - hens inlägg om varför folk röstar SD bör ni läsa noggrant. För oavsett om det är en korrekt känsla att saker och ting inte är bra i Sverige så är det en känsla som vissa har. Och att bemöta den känslan med nedlåtande inlägg om hur okunniga såna människor är kommer nog inte göra saker så himla mycket bättre.

Om vissa människor upplever en otrygghet och vissa bara pratar bort den otryggheten, gärna lite raljerande, så känner sig dessa människor inte tagna på allvar, inte lyssnade på, inte representerade. Dyker det då upp ett parti som säger JA, det ÄR för otryggt i Sverige idag så tacka fan för att det är dem de kommer rösta på. Inte andra partier som kan uppfattas som att de inte vill kännas vid deras otrygghet. Oavsett hur korrekt känslan av otrygghet är, huruvida den är baserad på fakta.

Jag tycker att problemet i svensk politik är att det blir som Buke - man vill balansera debatten. Så när idioter som SD dyker upp och kräks rasism och skit (för JO, det gör de!) så vill man gärna väga över åt andra hållet - nej då förorterna är så jävla mysiga, nej då vi har det så himla bra, nej då skolan funkar finfint - vilket gör att man tappar trovärdighet. För oavsett hur bra siffrorna ser ut idag så finns det GIVETVIS saker att förbättra. Jag är arg på de andra partierna som inte verkar ha nån tydlig profil, ingen tydlig vilja, inget jävla driv.

Jag tycker att SD förstör det här landet. Jag förbannar varenda människa som röstar på dem. SD är inte svaret på nåt problem för de har en politik baserad på rasism och ett partiprogram som är som en jävla schweizerost. Att en alltför stor grupp människor inte ser det är ett problem som måste lösas - och jag tror vägen fram är total noll tolerans mot rasism samtidigt som vi som är anti-SD bör försöka att inte vara elitistiska och nedlåtande.
Word
och nej jag röstade definitivt inte på SD (även om ett nättest ansåg att jag skulle göra det, troligen pga min åsikt att vi ska ha en allmän värnplikt).
 
Problemet var ju att hillarys största argument var ni kan ju inte rösta på Trump för han är ju kvinnohatande, homofobisk rasist som inte ens är duktig på att driva företag. (Han hade tjänat mer på att låta sina ärva 200 milj dollar nånting vara på banken än att leka affärsman). Det hade ju hon helt rätt i, men snacka om att underskatta väljarna. Ingen ville ha mer av samma visade det sig. Kanske hade bernie sanders ändå vunnit mot Trump? (Vet inte varför det blev fet stil, gaaaaah)

Feel the Bern hade nog haft en större chans att engagera demokraterna än Hillary hade. Hon upplevdes som more of the same, same och det ville inte landsbygdsamerikanen ha. Ja jag säger landsbygd för de största befolkningscentrana röstade Demokratiskt. Och det är därför man använder elektorer och inte popular vote, då skulle nämligen 4-5 områden med urban stadsmiljö alltid vinna över hela kontinenten USA.
 
Problemet var ju att hillarys största argument var ni kan ju inte rösta på Trump för han är ju kvinnohatande, homofobisk rasist som inte ens är duktig på att driva företag. (Han hade tjänat mer på att låta sina ärva 200 milj dollar nånting vara på banken än att leka affärsman). Det hade ju hon helt rätt i, men snacka om att underskatta väljarna. Ingen ville ha mer av samma visade det sig. Kanske hade bernie sanders ändå vunnit mot Trump? (Vet inte varför det blev fet stil, gaaaaah)

Det är ju ett jävla problem att använda det som ett argument. Att försöka vinna ett val genom att slänga en massa skit på motparten är ju urbota idiotiskt.


 
Jag vill såklart understryka att jag själv raljerar nedlåtande över SD:are. Man är ju inte mer än människa. Men det betyder inte att jag tror att det är rätt väg att gå.

Det är vi rätt vana vid att höra så jag tror ingen bryr sig längre. Ironi, sarkasm och fula påhopp vinner inga val i vårt land. Hur många gånger har inte Lövén anklagat Jimmie för hakkorsflaggor , yada yada.
Och hur bra har det gått? 24,4 enligt Sentios oktobermätning.
 
Fick en länk skickad till mig av en vän idag: http://ledarsidorna.se/2016/11/ann-heberlein-usa-valet-och-det-glomda-folket/

Funderar på det hon skriver gällande vilka de "glömda männen" är och jämförelsen med "missnöjesröstarna" i Sverige. Detta var en lite ny vinkel för mig, men jag tror säkert att fler här på buke har tankar kring detta.

Sen gillar jag inte att det nästan blir raljerande i motsatt riktning mot "vänster feministerna" och ursäktande av de som röstar på Trump/SD, men jag tycker i stort att vinkeln är intressant.

Tankar?

Det är tydligen väldigt tungt för världens 1% rikaste länder när fler länder blir rikare och då de absolut rikaste länderna blir relativt och faktiskt sett fattigare.
 
@Kattennizze antar att du menar filmen Michael Moore - inte artikeln ?
Utöver det så ang att Trump skulle vara galen så nej absolut inte är han det ?
Varför skulle han öht anses vara det ???
 
En sak jag har väldigt svårt att förstå är varför vänsterpartiet är okej att diskutera med men inte SD.
Vänsterpartiet är väl ett gammalt kommunistparti??

Och jag undrar om inte kommunisterna faktiskt har gjort ännu mer hemskt än nazisterna, i mindre skala bara. Och därför är det inte lika välkänt.

Jag gillar varken extermhögern eller vänstern men vi måste prata med dem och föra konstruktiva samtal med dem eftersom en stor del av våran befolkning har röstat fram dem. Vi kan inte hålla på med förnekelse och pajkastning vare sig politiker eller journalister.
 
Jag tror att det är precis som du säger. Att folk är skittrötta på trängseln i mittfåran, ingen vill ju nånting utom SD...vänsterpartiet kan ju knappast göra nåt för då blir de anklagade för att vara stalinanhängare. Hemligheten ligger väl i att s kanske skulle bli mer ideologiska och faktiskt våga ha några slags idéer om framtiden som ligger till vänster men det kommer de inte.

Att Lövén åkte till Saudiarabien tillsammans med Wallenberg säger väl allt om S :heart Näringslivet?. Dom sitter i samma båt som Ebba sjunger...
 
En sak jag har väldigt svårt att förstå är varför vänsterpartiet är okej att diskutera med men inte SD.
Vänsterpartiet är väl ett gammalt kommunistparti??

Och jag undrar om inte kommunisterna faktiskt har gjort ännu mer hemskt än nazisterna, i mindre skala bara. Och därför är det inte lika välkänt.

Jag gillar varken extermhögern eller vänstern men vi måste prata med dem och föra konstruktiva samtal med dem eftersom en stor del av våran befolkning har röstat fram dem. Vi kan inte hålla på med förnekelse och pajkastning vare sig politiker eller journalister.

Absolut fel. Kommunismen under Stalin och Mao tog livet av 10 gånger fler än nazisterna under Adolf.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Arrende
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp