Jag tror att den här typen av retorik är fullkomligt kontraproduktiv.
Jag orkar knappt ge mig in och diskutera i en sån här tråd men jag måste säga att jag tror noll och ingenting på att slänga ur sig oneliners där man lite nedlåtande raljerar över dem som röstar SD. Vi har gjort det länge, det funkar inte. Skiten växer bara.
Jag vet inte om
@Shaggy själv röstar SD eller är rasist eller nånting sånt, hen är inte en användare jag känner till. Men - hens inlägg om varför folk röstar SD bör ni läsa noggrant. För oavsett om det är en korrekt känsla att saker och ting inte är bra i Sverige så är det en känsla som vissa har. Och att bemöta den känslan med nedlåtande inlägg om hur okunniga såna människor är kommer nog inte göra saker så himla mycket bättre.
Om vissa människor upplever en otrygghet och vissa bara pratar bort den otryggheten, gärna lite raljerande, så känner sig dessa människor inte tagna på allvar, inte lyssnade på, inte representerade. Dyker det då upp ett parti som säger JA, det ÄR för otryggt i Sverige idag så tacka fan för att det är dem de kommer rösta på. Inte andra partier som kan uppfattas som att de inte vill kännas vid deras otrygghet. Oavsett hur korrekt känslan av otrygghet är, huruvida den är baserad på fakta.
Jag tycker att problemet i svensk politik är att det blir som Buke - man vill balansera debatten. Så när idioter som SD dyker upp och kräks rasism och skit (för JO, det gör de!) så vill man gärna väga över åt andra hållet - nej då förorterna är så jävla mysiga, nej då vi har det så himla bra, nej då skolan funkar finfint - vilket gör att man tappar trovärdighet. För oavsett hur bra siffrorna ser ut idag så finns det GIVETVIS saker att förbättra. Jag är arg på de andra partierna som inte verkar ha nån tydlig profil, ingen tydlig vilja, inget jävla driv.
Jag tycker att SD förstör det här landet. Jag förbannar varenda människa som röstar på dem. SD är inte svaret på nåt problem för de har en politik baserad på rasism och ett partiprogram som är som en jävla schweizerost. Att en alltför stor grupp människor inte ser det är ett problem som måste lösas - och jag tror vägen fram är total noll tolerans mot rasism samtidigt som vi som är anti-SD bör försöka att inte vara elitistiska och nedlåtande.