De ökade problemen kring EPA-traktorer (utbruten från Vad gör vi? Del CLXIV)

Ett annat problem är att få stopp på den innan den kraschar rakt in i bilen vid en inbromsning. 🙄
Tänkte på det också.
Det finns ju inte nån bra broms på skotrar, som hjulfordon har. Men det är ju samma sak där, problemet ökar i takt med hastigheten, och även om linan görs kortare.
 
En viss form av övningskörning är det ju. Fast man måste göra det bra och hålla hastigheten annars kan de gott ta cykeln eller till fots
Ja alltså jag vet ju inte hur det är med krocktester och 30 km i timmen, men jag vill helst inte bli överkörd av någon som övningskör i 30 när jag cyklar...

Eller, eftersom folk är mest noga med den som kör eftersom det är deras barn och det som spelar mest roll är om barnet i bilen är ok, så mitt barn cyklar där de övningskör, men barn på cykel är kanske mindre värda? Sedan så som hon i filmen släppte ratten med båda händer för att vifta, så nonchalant skulle då jag inte släppt min ratt med båda händer i ens 30 -längs en led som svärmar av gående och cyklister. Så de lär sig massor om att bilar är leksaker.

Sedan "gott ta cykeln" som om det vore någonting hemskt. Eller för den delen ett långsammare färdsätt än det de använder. En cykel driven av en ungdom går lätt i 30 eller mer.
 
Senast ändrad:
Spännande med vinter.
Var är det nånstans i Sverige?

De problem jag ser med att bogsera en snöskoter på snötäckt asfaltsväg är att ju högre hastighet ekipaget har, desto större krav ställs det på att underlaget är fast i kurvorna. Skotern vill väldigt gärna åka rakt fram, vilket betyder diket i vänsterkurvor och mötande trafik i högerkurvor.
Men i det här fallet kanske traktorn höll sig till 30km/h, och det är nog inte för fort.
Norrbottens kustland. Nu skulle inte skotern så långt men de var ändå på vägen. Sen hävdade de att de inte körde skotern på skolans område när de sladdade runt efter EPAn. (skoterkörning är förbjudet på skolområdet) De åkte ju bara. :banghead:

Påhittiga grabbar.
 
En Epa kan aldrig reggas om till vanlig bil igen då den bla har stel bakaxel mm.
En A-traktor kan men det kostar ca 10 000 utöver div ombygge. Det är sällsynt. De flesta A-traktorer byggs på bilar äldre än 15 år och de är inte värda den utgiften.
Sen finns det givetvis ett fåtal undantagsfall.
Här i "byn" vimlar det av A-traktorer och jag vill påstå att kanske en eller två av dem är byggda på äldre bilar. De flesta är nyare BMW, Porsche och bilar av typ Amarok och Dodge Ram.
De sköter sig för det mesta men de "hänger" precis utanför där jag bor och det händer lite för ofta att man möter dem på breställ i korsningen och det är skitläskigt. Och när det regnat eller som nu när frosten börjat komma vet man att det inte blir mycket sömn på nätterna då de samlas och kör streetrace och burnouts.

Med det sagt är jag inte emot att ungdomarna har sina bilar. Under sommaren anställde en av de lokala handlarna motorburen ungdom för att köra ut varor och det tycker jag är toppen.
Kompisens son finansierar sitt nöjeskörande med att hjälpa folk att köra saker till tippen (med hästsläp) och har har jobb i princip varje dag efter skolan. I hans gäng om ca 25 bilar är det endas två som INTE är trimmade. Tyvärr för hans del har han en mycket maskinkunnig bonuspappa som regelbundet kollar igenom och provkör bilen så han skulle inte komma undan med att trimma sin.
 
Barn ska inte köra bil. De får cykla eller köra moppe. Jag tänker inte dö på vägen bara för barn kör bilar. Och skaffar man barn får man väl köra de? Eller flytta? Min empati för allt det här är försvunnet.
Så länge vi lever i överflöd av pengar kommer EPA vara ett problem, det är jag helt säker på.
:bow::bow::bow:
 
Eller hur! Jag bor i förort, med goda bussförbindelser in till stan och bra cykelvägar. Ändå står det moppebilar och A-traktorer lite överallt på parkeringarna här. Det går inte på något rimligt vis att påstå att det behövs för att ungdomarna ska kunna ta sig till skola eller aktiviteter. Snäppet värre några km bort i dyra nybyggda villaområdet där en kollega bor. Där är det populärt att låna föräldrarnas golfbil, klämma den full med kompisar och köra rally på cykelvägarna till mataffären/pizzerian.
Same. Där finns MYCKET kollektiv trafik här och jag har inte heller någon empati för dessa "stackars ungdomar". Min sambo pendlar till jobbet med buss varje dag, men dessa bortskämde ungar skall minsann ta EPA till gymnasiet för tänk om man skulle cykla eller ta buss.... Dom kör väldigt ofta som idioter, senast i veckan någon tjej som slingrade runt på vägen, såg när hon körde av att hon minsann satt på mobilen, dessutom körde hon olagligt ut i en rondell precis framför mig fast hon har väjningsplikt.

Avskaffa EPA. Ärlig talat verkar dagens ungdomar så fruktansvärt bortskämda. Som en medryttare i ett förre stall, som fick rida gratis, buss precis framför gården, men hen kunna inte ta sig ditt om inte pojkvännen skulle skjutsa.... (En av dom vuxna inackordningar tog bussen) har verkligen noll respekt för det där. Jag cyklade glatt till stallet i hela min ungdom, även i skitväder i blåsiga Danmark. Skaffade körkort i 26års ålder, så det är verkligen ett I-lands problem med dessa "stackars ungdomar".
 
Same. Där finns MYCKET kollektiv trafik här och jag har inte heller någon empati för dessa "stackars ungdomar". Min sambo pendlar till jobbet med buss varje dag, men dessa bortskämde ungar skall minsann ta EPA till gymnasiet för tänk om man skulle cykla eller ta buss.... Dom kör väldigt ofta som idioter, senast i veckan någon tjej som slingrade runt på vägen, såg när hon körde av att hon minsann satt på mobilen, dessutom körde hon olagligt ut i en rondell precis framför mig fast hon har väjningsplikt.

Avskaffa EPA. Ärlig talat verkar dagens ungdomar så fruktansvärt bortskämda. Som en medryttare i ett förre stall, som fick rida gratis, buss precis framför gården, men hen kunna inte ta sig ditt om inte pojkvännen skulle skjutsa.... (En av dom vuxna inackordningar tog bussen) har verkligen noll respekt för det där. Jag cyklade glatt till stallet i hela min ungdom, även i skitväder i blåsiga Danmark. Skaffade körkort i 26års ålder, så det är verkligen ett I-lands problem med dessa "stackars ungdomar".

Samma här. I samhället jag jobbar så finns det mycket EPA. Det går flera bussar i timmen precis förbi gymnasieskolan OCH samhället har egen tågstation där det går tåg från regelbundet. Så de kör definitivt inte A-traktor p.g.a. att kollektivtrafik inte finns.
 
De som får vana av trafiken upplever jag som bättre förare än de som enbart kört på körskola. Där är det ju under kontroll hela tiden.
Just hastigheten som dödar.
Ja men det går ju att få på fler sätt :)
rent av effektivare.

https://cyclingmagazine.ca/sections...t-cyclists-are-better-drivers-than-motorists/

“Cycling trains you to be more alert to the dangers of road use and better able to anticipate hazards,” explained Nick Day of Chris Knott Insurance to Forbes. “You’re more aware of how you fit into your surroundings, and you’ll ride, or drive, accordingly. Physical exercise [also] leads to improved mental agility, making cyclists more responsive drivers.”

Chris Knott Insurance conducted an analysis of its crash data and observed that cyclists make less than half the number of insurance claims than non-cyclist drivers. The data showed that 13 per cent of insured drivers filed at least one claim per year while only six per cent of cyclists who were insured on the cyclist-driver policy made claims.

Men vad sägs om det här då. En möjlighet att få tillåtelse att köra A-traktor osv för de ungdomar som har just långt till kollektivtrafik och/eller en nedsatt förmåga att ta sig tex 600 meter till sin buss/inte har fysisk möjlighet att cykla 5 km (dvs inte klarar att cykla i 15 minuter) till skolan/aktiviteten. (tillståndsprocesser kostar alltid tid och pengar, men eftersom de ändå har ett prov och en uppkörning så är ett tillfälle för en myndighetskontakt redan klar. Man kan sätta en kostnad på det och bidrag till de med behov som inte har råd med Epa eller vad det hette.)
 
Senast ändrad:
(cyklar och regler
1% av observerade cyklister i Danmark "kamikaze" bröt mot någon trafikregel, ytterligare 4% gled över en regel på ett sätt som inte var trafikfara. I ett iofs mycket bra trafiksystem. Forskarna hade gissat på 15-20% farliga regelbrott.)
 
Det går inte riktigt ihop för mig. Samtidigt som det klagas vilt på bränslepriserna, folk kan inte bo kvar för att det blir för dyrt att ta bilen, så finns det uppenbarligen pengar nog för ungdomarna att nöjesköra. Om nu föräldrarna inte kan skjutsa fanns det förr i tiden något som hette samåkning. Detta för att dels minska bränslekostnaderna för vuxna men också för barn. En förälder åkte en runda och lämnade. En annan förälder hämtade. Lite obekvämt att behöva passa tiden och man får vänta ibland och hålla sig till de tider föräldern kommer och hämtar.

Iaf anser jag nog att epa och a-traktor ska förbjudas i storstadsområden. Punkt och slut. I Stockholm finns det faktiskt inte någon ursäkt (som på Lidingö) att köra epa.
 
Det går inte riktigt ihop för mig. Samtidigt som det klagas vilt på bränslepriserna, folk kan inte bo kvar för att det blir för dyrt att ta bilen, så finns det uppenbarligen pengar nog för ungdomarna att nöjesköra. Om nu föräldrarna inte kan skjutsa fanns det förr i tiden något som hette samåkning. Detta för att dels minska bränslekostnaderna för vuxna men också för barn. En förälder åkte en runda och lämnade. En annan förälder hämtade. Lite obekvämt att behöva passa tiden och man får vänta ibland och hålla sig till de tider föräldern kommer och hämtar.

Iaf anser jag nog att epa och a-traktor ska förbjudas i storstadsområden. Punkt och slut. I Stockholm finns det faktiskt inte någon ursäkt (som på Lidingö) att köra epa.
Fast många av ungdommarna betalar sin egen bensin med helg och lovjobb. Sen finns det såklart alltid de som har rika föräldrar. Så var det även när jag var stalltjej. En del hade egna, dyra tävlingshästar, transporter, dyr utrustning och fina ridkläder. Andra tog varenda stalltjänstgöringspass för att få ihop ridbiljetter och köpte begagnatprylar och fick sen höra att det var en överklasshobby.
 
Han kör i 30! Hur kan det vara läskigare än en vanlig traktor?
Ja, jag vill då inte möta det här ekipaget framfört av en 15-åring. O_o

1667213103096.png


Han får alltså köra med släp kopplat så länge det är tomt.
 

Liknande trådar

Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 403
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Huslån vilken bank?
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Glasögon

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp