Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nu på morgonen körde jag om en A-traktor med texten KRIMINELL skrivet på bakrutan i STOR text. Jag kan inte säga att jag har speciellt stort förtroende för en tonåring som tycker att det är coolt eller för föräldrarna som godkänner det.
Jag mötte en A-traktor som bogserade en snöskoter med passagerare på. På 70-väg!!!
Förlåt, men vad är problemet här förutom föraren på skotern? Ifall de körde i 30 dvs.Jag mötte en A-traktor som bogserade en snöskoter med passagerare på. På 70-väg!!!
Förlåt, men vad är problemet här? Ifall de körde i 30 dvs.
Två passagerare på skotern och de hade ingen hjälm tycker jag ändå är ett problem när det framförs på en ganska hårt trafikerad 70 väg.Förlåt, men vad är problemet här förutom föraren på skotern? Ifall de körde i 30 dvs.
Ja jag tycker ju alltså inte att man skulle lägga ned busslinjer på landet när du gick på gymnasiet heller eller lägga ned skolan för den delen.
Håller med @skogaliten ? (var det du?) som kommenterade att kommunerna inte begripit att alla tjänar på att vissa gemensamma nyttigheter faktiskt kostar pengar, inte tjänar pengar.
(Kommunerna är ju helt vansinniga, en skola här i stan var så dyr att hyra för gymnasieungdomarna att de istället bokade ett konferenshotell och fick till städning, kaffe och bulle för ett lägre pris en vad hyra ett par klassrum skulle kostat när de skulle ha event , de är helt verklighetsfrånvända med sina "marknadshyror". Samma kommun tror att det är kostnadseffektivt att lägga ned den största och populäraste ungdomslokalen i stan (för dyr marknadshyra på huset kommunen själva äger) och ha verksamheten i en omysig industrilokal låångt utanför stan med dålig bussförbindelse... iofs är det väl så att Polisen betalas av staten o psykvården av regionen så det är väl kanske att flytta kostnader...)
Ja man kan absolut cykla istället i större omfattning, det yrar ju jag om hela tiden + kollektivtrafik + såklart att få åka med skolbussar som ändå går förbi med andra elever.Tycker det är intressent att många som sitter i bil tycker att dom i A-traktor kan cykla, gå eller åka kollektivtrafik. Med det synsätt så kan ju även den i bilen välja cykel, gå eller kollektivtrafiken så varför välja den i bilen just bilen?
OT, men, i Kramfors kommun är det tillåtet med körning av skoter i tätort och på väg. Tror det är den enda kommunen i Sverige där man får göra så. Så om de var någonstans i Kramfors gjorde de inget otillåtet. Sedan kan man ju såklart ha åsikter om händelsen, oavsett.En skoter får inte köras (eller bogseras) på allmän väg. En får korsa vägar eller köra kortast möjliga bit till körbar terräng men inte mer. Ska en skoter transporteras en längre bit på väg är det släp som gäller.
Att sedan en rätt stor del av Norrland skiter fullständigt i det är en annan femma.
Men alltså... tonåringar försöker ju alltid förfära sina föräldrar och omgivningen i föräldrarnas ålder Vi har alla varit unga och gjort uppror på ett eller annat sätt. Jag och min barndomsvän skrattade när hennes son försökte chockera oss, vi hade gjort betydligt värre saker
Barn måste få vara barn... men tonåringar måste också få vara tonåringar. I det ingår att göra lite korkade val ibland. Då måste vi som vuxenvärld fånga dem när de landar... och inte stöta bort dem med att vara totalt humorbefriad.
För man ner det på kommunnivå så stämmer det. Vi har inte haft så många epa-olyckor (en eller två?)men minst en gång i månaden välter en lastbil på riksvägen eller kör ner mitträcket.Nja, är det? Man får se det i procent. Det finns ju vääääldigt många fler bilar och lastbilar i trafik än A-traktorer.
För man ner det på kommunnivå så stämmer det. Vi har inte haft så många epa-olyckor (en eller två?)men minst en gång i månaden välter en lastbil på riksvägen eller kör ner mitträcket.
Kommunen är rejält epatät.
Det är betydligt färre personbilsolyckor en än lastbilar. Och då får man viäl anta att personbilarna är fler än lastbilarna
Tycker jag inte alls, bussarna där hon kör på filmen går vart 10 minut, max, eller det finns två busslinjer förbi och de går båda var tionde minut, så stagger 3 min då, och cykelvägar finns överallt... (korsa hela stan på 30 minuter med cykel utan att lämna cykelbana knappt)Från ett annat perspektiv från en klok ungdom:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/epa-foraren-thilma-folk-kor-som-idioter
Dess larvband och med måste vill bli totalförstörda? om det inte var snö på vägen.En skoter får inte köras (eller bogseras) på allmän väg. En får korsa vägar eller köra kortast möjliga bit till körbar terräng men inte mer. Ska en skoter transporteras en längre bit på väg är det släp som gäller.
Att sedan en rätt stor del av Norrland skiter fullständigt i det är en annan femma.
Och folk är ju jättesura på lastbilar med undermåliga vinterdäck eller blankslitna sommardäck och vill att det ska förbjudas, så det är ju lite samma.För man ner det på kommunnivå så stämmer det. Vi har inte haft så många epa-olyckor (en eller två?)men minst en gång i månaden välter en lastbil på riksvägen eller kör ner mitträcket.
Kommunen är rejält epatät.
Det är betydligt färre personbilsolyckor en än lastbilar. Och då får man viäl anta att personbilarna är fler än lastbilarna
Hos oss finns det de som har textenNu på morgonen körde jag om en A-traktor med texten KRIMINELL skrivet på bakrutan i STOR text. Jag kan inte säga att jag har speciellt stort förtroende för en tonåring som tycker att det är coolt eller för föräldrarna som godkänner det.
Jag antar att skotern bogserades på en släpvagn. Allt annat är sån idioti att det inte finns.Dess larvband och med måste vill bli totalförstörda? om det inte var snö på vägen.
Så som vanligt finns det ganska bra regler - men ont om resurser att se till att de efterlevsEn A-traktor är per definition ett fordon som genom sin konstruktiva hastighet inte får gå fortare än 30 km/h på horisontell väg. Om du manipulerar fordonet så att det går fortare spelar det ingen roll att det är registrerat som A-traktor, då är det inte längre en A-traktor utan en bil. Det innebär i förlängningen att försäkringen inte gäller då fordonet inte är den traktor du försäkrade. I stället framförs ett oregistrerat, obesiktat och oförsäkrat fordon utan körkortsbehörighet för fordonet. Brottsrubriceringen är olovlig körning.
Fordonsägaren har ett ansvar då lagtexten gör det möjligt att döma andra än föraren för tillåtande av olovlig körning.
– Det är samma sak om du sitter i en registrerad personbil och låter någon som du vet saknar körkort köra. Här kan föräldrar råka illa ut i två olika situationer. Dels om en förälder står som registrerad ägare till A-traktorn, vilket är vanligt. Då har du som fordonsägare ett ansvar att fordonet är lagligt när du låter ditt barn framföra det. Men även om du som förälder haft vetskap om att fordonet är manipulerat kan du anses ha gjort dig skyldig till tillåtande av olovlig körning. Detta även om fordonet är registrerat på barnet.
Straffet för dessa brott är vanligtvis böter, men det leder också till ett återkallat körkortstillstånd och körkort om 2-6 månader, och indraget handledartillstånd för övningskörning, om sådant finns.
Ok jag läste det som att de bundit skotern i ett snöre bakom och den hasade på asfalten med en passagerare.Jag antar att skotern bogserades på en släpvagn. Allt annat är sån idioti att det inte finns.
Snö för snöskoter på väg finns knappt alls i Sverige idag.