De ökade problemen kring EPA-traktorer (utbruten från Vad gör vi? Del CLXIV)

Nu på morgonen körde jag om en A-traktor med texten KRIMINELL skrivet på bakrutan i STOR text. Jag kan inte säga att jag har speciellt stort förtroende för en tonåring som tycker att det är coolt eller för föräldrarna som godkänner det.

Men alltså... tonåringar försöker ju alltid förfära sina föräldrar och omgivningen i föräldrarnas ålder :D Vi har alla varit unga och gjort uppror på ett eller annat sätt. Jag och min barndomsvän skrattade när hennes son försökte chockera oss, vi hade gjort betydligt värre saker :rofl:

Barn måste få vara barn... men tonåringar måste också få vara tonåringar. I det ingår att göra lite korkade val ibland. Då måste vi som vuxenvärld fånga dem när de landar... och inte stöta bort dem med att vara totalt humorbefriad.
 
Förlåt, men vad är problemet här? Ifall de körde i 30 dvs.

En skoter får inte köras (eller bogseras) på allmän väg. En får korsa vägar eller köra kortast möjliga bit till körbar terräng men inte mer. Ska en skoter transporteras en längre bit på väg är det släp som gäller.

Att sedan en rätt stor del av Norrland skiter fullständigt i det är en annan femma.
 
Ja jag tycker ju alltså inte att man skulle lägga ned busslinjer på landet när du gick på gymnasiet heller :) eller lägga ned skolan för den delen.

Håller med @skogaliten ? (var det du?) som kommenterade att kommunerna inte begripit att alla tjänar på att vissa gemensamma nyttigheter faktiskt kostar pengar, inte tjänar pengar.

(Kommunerna är ju helt vansinniga, en skola här i stan var så dyr att hyra för gymnasieungdomarna att de istället bokade ett konferenshotell och fick till städning, kaffe och bulle för ett lägre pris en vad hyra ett par klassrum skulle kostat när de skulle ha event O_o, de är helt verklighetsfrånvända med sina "marknadshyror". Samma kommun tror att det är kostnadseffektivt att lägga ned den största och populäraste ungdomslokalen i stan (för dyr marknadshyra på huset kommunen själva äger) och ha verksamheten i en omysig industrilokal låångt utanför stan med dålig bussförbindelse... iofs är det väl så att Polisen betalas av staten o psykvården av regionen så det är väl kanske att flytta kostnader...)

Ja det där är så märkligt, och verkar vara väldigt olika från kommun till kommun.

I min jätteblåa kommun kostar det 220:- i timmen att hyra en mindre gympasal i någon av kommunens skolor. 🤷‍♀️
 
Tycker det är intressent att många som sitter i bil tycker att dom i A-traktor kan cykla, gå eller åka kollektivtrafik. Med det synsätt så kan ju även den i bilen välja cykel, gå eller kollektivtrafiken så varför välja den i bilen just bilen?
Ja man kan absolut cykla istället i större omfattning, det yrar ju jag om hela tiden + kollektivtrafik + såklart att få åka med skolbussar som ändå går förbi med andra elever.

Men det är ju större skillnad mellan att köra i 90 och cykla än att köra i 30 och cykla (speciellt som det går att cykla i 30).

Jag skulle ju snarare säga att om alla trafikanter i länet ändå ska åka i 30 på vägen bakom en A-traktor kan de göra om hela vägen till en cykel/ridväg. Vill man åka med tak får det bli häst och vagn. Halva poängen med bil är ju att det går snabbare än häst och cykel. Om det inte gör det kan man lägga ned bil helt med fördel. Det bästa med det hela är väl att då kan de som behöver dra hästen bakom en A-traktor istället dra extraprylarna bakom hästen...

Så har transporten gått full cirkel :laugh:

Sedan släpper väl A-traktorerna ut oändligt mycket mer avgaser än en bil vad jag uppfattat. Såg en artikel med en ungdom det var såååå synd om vars A-traktor drog 2 liter milen (tycker mer synd om jordklotet i det sammanhanget.)

(man får väl gissa att ungdomarna med A-traktor inte ska 6+ mil med dem? och pendlar 3,5 h i vardera riktning btw. Cykla en mil tar typ 30 minuter.)
 
Senast ändrad:
En skoter får inte köras (eller bogseras) på allmän väg. En får korsa vägar eller köra kortast möjliga bit till körbar terräng men inte mer. Ska en skoter transporteras en längre bit på väg är det släp som gäller.

Att sedan en rätt stor del av Norrland skiter fullständigt i det är en annan femma.
OT, men, i Kramfors kommun är det tillåtet med körning av skoter i tätort och på väg. Tror det är den enda kommunen i Sverige där man får göra så. Så om de var någonstans i Kramfors gjorde de inget otillåtet. :angel: Sedan kan man ju såklart ha åsikter om händelsen, oavsett.
 
Men alltså... tonåringar försöker ju alltid förfära sina föräldrar och omgivningen i föräldrarnas ålder :D Vi har alla varit unga och gjort uppror på ett eller annat sätt. Jag och min barndomsvän skrattade när hennes son försökte chockera oss, vi hade gjort betydligt värre saker :rofl:

Barn måste få vara barn... men tonåringar måste också få vara tonåringar. I det ingår att göra lite korkade val ibland. Då måste vi som vuxenvärld fånga dem när de landar... och inte stöta bort dem med att vara totalt humorbefriad.

Jo, men någonstans får de ju ändå tänka på vilken image de ger gruppen de tillhör. I det här fallet förare av A-traktorer. Jag blir inte mer vänligt inställd mot dem när de har såna texter på fordonet. Jag tvivlar starkt på att omdömet är tillräckligt utvecklat för det. Det bidrar bara till att jag tycker att fordonstypen borde förbjudas helt.
 
Nja, är det? Man får se det i procent. Det finns ju vääääldigt många fler bilar och lastbilar i trafik än A-traktorer.
För man ner det på kommunnivå så stämmer det. Vi har inte haft så många epa-olyckor (en eller två?)men minst en gång i månaden välter en lastbil på riksvägen eller kör ner mitträcket.
Kommunen är rejält epatät.

Det är betydligt färre personbilsolyckor en än lastbilar. Och då får man viäl anta att personbilarna är fler än lastbilarna
 
För man ner det på kommunnivå så stämmer det. Vi har inte haft så många epa-olyckor (en eller två?)men minst en gång i månaden välter en lastbil på riksvägen eller kör ner mitträcket.
Kommunen är rejält epatät.

Det är betydligt färre personbilsolyckor en än lastbilar. Och då får man viäl anta att personbilarna är fler än lastbilarna

Ja, lastbilarna orsakar nog rätt många olyckor! Jag bor längst med E6:an i Skåne. Det är ju jätteofta det är en olycka där med lastbil inblandad. Det ser inte riktigt klokt ut när man kör mellan Malmö och Helsingborg. Det är extrem mängd lastbilar. Ofta ska de hålla på och köra om varandra och då skapas långa köer!
 
En skoter får inte köras (eller bogseras) på allmän väg. En får korsa vägar eller köra kortast möjliga bit till körbar terräng men inte mer. Ska en skoter transporteras en längre bit på väg är det släp som gäller.

Att sedan en rätt stor del av Norrland skiter fullständigt i det är en annan femma.
Dess larvband och med måste vill bli totalförstörda? om det inte var snö på vägen.
 
För man ner det på kommunnivå så stämmer det. Vi har inte haft så många epa-olyckor (en eller två?)men minst en gång i månaden välter en lastbil på riksvägen eller kör ner mitträcket.
Kommunen är rejält epatät.

Det är betydligt färre personbilsolyckor en än lastbilar. Och då får man viäl anta att personbilarna är fler än lastbilarna
Och folk är ju jättesura på lastbilar med undermåliga vinterdäck eller blankslitna sommardäck och vill att det ska förbjudas, så det är ju lite samma.
Här ställer de sig och proppar vägarna i varje vinterstorm (Stockholm)
 
Nu på morgonen körde jag om en A-traktor med texten KRIMINELL skrivet på bakrutan i STOR text. Jag kan inte säga att jag har speciellt stort förtroende för en tonåring som tycker att det är coolt eller för föräldrarna som godkänner det.
Hos oss finns det de som har texten
”09: or och Cider”. Jag undrar hur deras föräldrar tolkar den texten.

Förmodligen ”Barn måste få vara barn”.
Eller ”värdegrund är bara ett ord”.
 
En A-traktor är per definition ett fordon som genom sin konstruktiva hastighet inte får gå fortare än 30 km/h på horisontell väg. Om du manipulerar fordonet så att det går fortare spelar det ingen roll att det är registrerat som A-traktor, då är det inte längre en A-traktor utan en bil. Det innebär i förlängningen att försäkringen inte gäller då fordonet inte är den traktor du försäkrade. I stället framförs ett oregistrerat, obesiktat och oförsäkrat fordon utan körkortsbehörighet för fordonet. Brottsrubriceringen är olovlig körning.

Fordonsägaren har ett ansvar då lagtexten gör det möjligt att döma andra än föraren för tillåtande av olovlig körning.

– Det är samma sak om du sitter i en registrerad personbil och låter någon som du vet saknar körkort köra. Här kan föräldrar råka illa ut i två olika situationer. Dels om en förälder står som registrerad ägare till A-traktorn, vilket är vanligt. Då har du som fordonsägare ett ansvar att fordonet är lagligt när du låter ditt barn framföra det. Men även om du som förälder haft vetskap om att fordonet är manipulerat kan du anses ha gjort dig skyldig till tillåtande av olovlig körning. Detta även om fordonet är registrerat på barnet.
Straffet för dessa brott är vanligtvis böter, men det leder också till ett återkallat körkortstillstånd och körkort om 2-6 månader, och indraget handledartillstånd för övningskörning, om sådant finns.
Så som vanligt finns det ganska bra regler - men ont om resurser att se till att de efterlevs
 
Jag antar att skotern bogserades på en släpvagn. Allt annat är sån idioti att det inte finns.

Snö för snöskoter på väg finns knappt alls i Sverige idag.
Ok jag läste det som att de bundit skotern i ett snöre bakom och den hasade på asfalten med en passagerare.
 

Liknande trådar

Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 403
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp