De ökade problemen kring EPA-traktorer (utbruten från Vad gör vi? Del CLXIV)

En A-traktor är per definition ett fordon som genom sin konstruktiva hastighet inte får gå fortare än 30 km/h på horisontell väg. Om du manipulerar fordonet så att det går fortare spelar det ingen roll att det är registrerat som A-traktor, då är det inte längre en A-traktor utan en bil. Det innebär i förlängningen att försäkringen inte gäller då fordonet inte är den traktor du försäkrade. I stället framförs ett oregistrerat, obesiktat och oförsäkrat fordon utan körkortsbehörighet för fordonet. Brottsrubriceringen är olovlig körning.

Fordonsägaren har ett ansvar då lagtexten gör det möjligt att döma andra än föraren för tillåtande av olovlig körning.

– Det är samma sak om du sitter i en registrerad personbil och låter någon som du vet saknar körkort köra. Här kan föräldrar råka illa ut i två olika situationer. Dels om en förälder står som registrerad ägare till A-traktorn, vilket är vanligt. Då har du som fordonsägare ett ansvar att fordonet är lagligt när du låter ditt barn framföra det. Men även om du som förälder haft vetskap om att fordonet är manipulerat kan du anses ha gjort dig skyldig till tillåtande av olovlig körning. Detta även om fordonet är registrerat på barnet.
Straffet för dessa brott är vanligtvis böter, men det leder också till ett återkallat körkortstillstånd och körkort om 2-6 månader, och indraget handledartillstånd för övningskörning, om sådant finns.
 
Jag tycker absolut inte det. Jag tycker mer bortskämd är om du hjälper ett barn så mkt så de inte kan klara sig och föra sig senare i livet.
Familjens prioriteringar är väl just familjens.
Ja och då har familjen valt att prioritera att vissa familjemedlemmar har och andra familjemedlemmar inte har -tid eller pengar osv. Sedan var du ju inte specifik med hur prioriterade i det här fallet. Men ska föräldrarna gå med gamla kläder eller äta dåligt eller upphöra med hobbies eller åka buss och cykla för att ge extra utöver materiella saker till barnen, som väldigt många märkeskläder eller en mopedbil. Ska en leva lyxliv och den andra sakna?

Då blir det ju tydligt för barnet att barnet förtjänar att ha mycket materiella saker, alla materiella saker hen vill ha kanske? och förtjänar att få detta ojämnt fördelat i familjen, dvs medan en annan person går utan. Då lär man sig ju inte heller balans och rättvisa.

Sedan kan man väl såklart vara bortskämd av rika föräldrar också som ger utan att säga stopp och nej. Dvs få allt man pekar och allt man önskar sig bortskämd.

Att hjälpa ett barn så mycket att det inte kan klara sig självt är väl snarare i så fall att curla, inte att skämma bort. Men begreppet curla har ju hamnat så konstigt, vissa tycker det är curla att påminna barn om läxor och förhöra dem tex. Det är det ju rimligen inte.

Att inte kunna föra sig i livet är väl att vara ouppfostrad.

Och att lära sig klara sig själv är ju egentligen ganska lätt (dvs lära sig tvätta osv, problemet där är ju snarare orättvisan -någon annan mer oviktig person ska tvätta, än att det skulle vara så svårt att lära sig.)
 
Senast ändrad:
Intressant att en ungdom är bortskämd om föräldrarna betalar försäkring och skatt på en A-traktor och kanske några hundralappar i bensin då och då.
Är en ungdom bortskämd som får ridlektioner och ridutrustning av föräldrarna?
Är en fotboll eller ishockyungdom bortskämd som får klubbavgifter, utrustning och läger bekostade av föräldrarna?
 
Lite avhängit var du bor och din ekonomi.
Med tanke på att många som kör EPA traktor bor lite långt från kommunikationer så kan det vara kanon att ha ett fordon. Men som förälder skulle jag ta en fundering på om jag vill riskera mitt barns liv eller mitt körkort. EPA moppe är ju en livsfarlig plastlåda men du riskerar inte ditt körkort. När det gäller EPA traktorer lyxiga med många hästkrafter är det helt idiotiskt efersom de starka motorerna inte mår bra av att köras så långsamt. Dom sotar igen och kostar 20-40,000 kr att fixa. Underbart nu när sonen har både egenbetald bil och körkort.
 
Ja jag tycker ju alltså inte att man skulle lägga ned busslinjer på landet när du gick på gymnasiet heller :) eller lägga ned skolan för den delen.

Håller med @skogaliten ? (var det du?) som kommenterade att kommunerna inte begripit att alla tjänar på att vissa gemensamma nyttigheter faktiskt kostar pengar, inte tjänar pengar.

(Kommunerna är ju helt vansinniga, en skola här i stan var så dyr att hyra för gymnasieungdomarna att de istället bokade ett konferenshotell och fick till städning, kaffe och bulle för ett lägre pris en vad hyra ett par klassrum skulle kostat när de skulle ha event O_o, de är helt verklighetsfrånvända med sina "marknadshyror". Samma kommun tror att det är kostnadseffektivt att lägga ned den största och populäraste ungdomslokalen i stan (för dyr marknadshyra på huset kommunen själva äger) och ha verksamheten i en omysig industrilokal låångt utanför stan med dålig bussförbindelse... iofs är det väl så att Polisen betalas av staten o psykvården av regionen så det är väl kanske att flytta kostnader...)
Ja, det var jag...

Det är alltså regionerna som hanterar kollektivtrafiken, inte kommunerna.

Vår kommun låter gymnasieungdomar åka skolbuss ("i mån av plats" - det finns nästan alltid plats), det är kommunerna som är skyldiga att anordna skolbuss. Andra kommuner tillåter inte gymnasieungdom på skolbussarna.
Men av någon underlig anledning, så behöver kommunerna INTE anordna skolbuss till gymnasieungdom alls, i grunden därför att "Gymnasiet är frivilligt".

Men i praktiken så är ju gymnasiet ett måste, det finns inget utbud av jobb eller vidareutbildning om man inte gått en gymnasieutbildning.
Att sedan skolbuss till gymnasiet skulle bli lite fyrkantigt för i synnerhet vissa av eleverna, alltså att det inte går att anpassa till halvdagar och praktikscheman där sådant är aktuellt, men visst sjutton borde kommunerna vara skyldiga att åtminstone ha en skolbuss morgon - eftermiddag och ta med gymnasieelever oavsett, och så får väl elever med håltimmar tillbringa tid i skolbiblioteket eller kafeterian...

Jag håller med om det stolliga i fiktiva marknadshyror för kommunala lokaler... NPM (new public management) är upprinnelsen till det här, och en flora av märkliga interndebiteringar och märklig internprissättning.
Det där måste sättas stopp för!

Skriv medborgarförslag till era kommunfullmäktige och till regionen!
 
Idag när jag åkte hem såg jag en a-traktor á la ombyggd Volvo 745 och då det regnat lite så försökte den sladda lite på vägen. Lite olämpligt just där den befann sig när jag såg, då det var huvudled med mötande trafik, bättre de åker till industriområde efter arbetstid och sladda lite, där är det inte så många som kommer störa sig på dom.

När jag såg den sladda där tänkte jag på den här tråden direkt.
 
Lite avhängit var du bor och din ekonomi.
Med tanke på att många som kör EPA traktor bor lite långt från kommunikationer så kan det vara kanon att ha ett fordon. Men som förälder skulle jag ta en fundering på om jag vill riskera mitt barns liv eller mitt körkort. EPA moppe är ju en livsfarlig plastlåda men du riskerar inte ditt körkort. När det gäller EPA traktorer lyxiga med många hästkrafter är det helt idiotiskt efersom de starka motorerna inte mår bra av att köras så långsamt. Dom sotar igen och kostar 20-40,000 kr att fixa. Underbart nu när sonen har både egenbetald bil och körkort.
Fast det här är ju en sanning med stor modifikation, detta att de sotar igen. Det gäller vissa märken och modeller, inte alla A-traktorer. Och jag antar att du menar A-traktorer och inte EPA?
Även om det finns vissa lyxiga A-traktorer så kör merparten äldre bilar. Med äldre menar jag bilar som har 15 år på nacken eller mer.
 
Ja och då har familjen valt att prioritera att vissa familjemedlemmar har och andra familjemedlemmar inte har -tid eller pengar osv. Sedan var du ju inte specifik med hur prioriterade i det här fallet. Men ska föräldrarna gå med gamla kläder eller äta dåligt eller upphöra med hobbies eller åka buss och cykla för att ge extra utöver materiella saker till barnen, som väldigt många märkeskläder eller en mopedbil. Ska en leva lyxliv och den andra sakna?

Då blir det ju tydligt för barnet att barnet förtjänar att ha mycket materiella saker, alla materiella saker hen vill ha kanske? och förtjänar att få detta ojämnt fördelat i familjen, dvs medan en annan person går utan. Då lär man sig ju inte heller balans och rättvisa.

Sedan kan man väl såklart vara bortskämd av rika föräldrar också som ger utan att säga stopp och nej. Dvs få allt man pekar och allt man önskar sig bortskämd.

Att hjälpa ett barn så mycket att det inte kan klara sig självt är väl snarare i så fall att curla, inte att skämma bort. Men begreppet curla har ju hamnat så konstigt, vissa tycker det är curla att påminna barn om läxor och förhöra dem tex. Det är det ju rimligen inte.

Att inte kunna föra sig i livet är väl att vara ouppfostrad.

Och att lära sig klara sig själv är ju egentligen ganska lätt (dvs lära sig tvätta osv, problemet där är ju snarare orättvisan -någon annan mer oviktig person ska tvätta, än att det skulle vara så svårt att lära sig.)
Jag tycker inte som du.
 
Fast det här är ju en sanning med stor modifikation, detta att de sotar igen. Det gäller vissa märken och modeller, inte alla A-traktorer. Och jag antar att du menar A-traktorer och inte EPA?
Även om det finns vissa lyxiga A-traktorer så kör merparten äldre bilar. Med äldre menar jag bilar som har 15 år på nacken eller mer.
Just det A traktor. Var på nyheterna häromdagen från en bilverkstad som märkt att nyare dyrare bilar börjar användas. Men som bilmekanikern sa har föräldrarna råd att sponsra dessa bilar så har dom råd med reparationerna.
 
När jag gick på gymmasiet var det många med trimmade EPA.
Här där jag bor är det ett gäng och trots att jag bor i en större kommun i Skåne är kollektivtrafiken obefintlig om du inte ska till Helsingborg, Lund eller Malmö. 70 eller 80 väg mellan byar och trafikerade riksvägar, så det är EPA eller föräldrar som får köra.
EPA brukar hålla sig till hastigheten här och vi har många, däremot är det en jäkla massa moppar som buskör på kvällarna så att det är obehagligt att ligga bakom dem.
 
Jag tycker att var och en i den här tråden ska sluta tycka att Sveriges A-traktor-scen ser exakt likadan ut som i din kommun i första hand, och angränsande kommuner i andra.

Man kan kolla taxeringskalendern för respektive kommun för att avgöra hur A-traktor-scenen ser ut just där. Det finns kommuner där det inte mekas utan snarare poleras. Där är det extremt långt bort från det jord- och skogsbruk fordonet är tänkt för.
 
Idag när jag åkte hem såg jag en a-traktor á la ombyggd Volvo 745 och då det regnat lite så försökte den sladda lite på vägen. Lite olämpligt just där den befann sig när jag såg, då det var huvudled med mötande trafik, bättre de åker till industriområde efter arbetstid och sladda lite, där är det inte så många som kommer störa sig på dom.

När jag såg den sladda där tänkte jag på den här tråden direkt.
Händer i stort sett varje vecka att jag ser en idiot dom håller på och sladdar när den har mötande. Idag mötte jag en som körde med enbart parkeringsljus. Då tände dem halvljus men släkte dem lika snabbt. Den idioten körde med parkerings ljus häromkvällen och utan bakljus.
 
Jag tycker att var och en i den här tråden ska sluta tycka att Sveriges A-traktor-scen ser exakt likadan ut som i din kommun i första hand, och angränsande kommuner i andra.

Man kan kolla taxeringskalendern för respektive kommun för att avgöra hur A-traktor-scenen ser ut just där. Det finns kommuner där det inte mekas utan snarare poleras. Där är det extremt långt bort från det jord- och skogsbruk fordonet är tänkt för.
Det A-traktorn var till för finns inte längre. Den behövs inte i jordbruket.
Men jag ser absolut att den fyller en funktion på andra sätt idag. Och därför behövs regelverket ändras.
 
Det A-traktorn var till för finns inte längre. Den behövs inte i jordbruket.
Men jag ser absolut att den fyller en funktion på andra sätt idag. Och därför behövs regelverket ändras.
Inte bara ändras.
Dagens regelverk ska skrotas, och ett helt nytt ska skapas.

Och det är trafiksäkerhet som ska vara i fokus till 100% - inte att det ska vara smidigt att flytta en vagn med hösilage från en åker till en annan.
 
Hoppas att det blir förbud mot a-traktorer på 100-vägar
Har 2+1 väg till jobbet och inga större problem på morgonen då jag kör innan de yngre ska till skolan men på eftermiddagen är det km långa köer då de vägrar att gå åt sidan. har sett ambulans med blåljus som ej kommer fram för att de skrattande små liven ännu ej fattar bättre
är glad att ha deltidsbrandkår i byn om något skulle hända
hur man kan få köra tunga fordon på moppekort förstår jag inte
bort med dessa fordon
bor på landet men bussarna går i 20 minuters trafik
 

Liknande trådar

Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 403
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp