En gång för länge sedan behövdes det en enklare och billig form av jordbruksmaskiner i lant- och skogsbruk. Då uppfanns EPA-traktorn (som senare definierades om, och blev A-traktor), som kunde byggas av uttjänta vanliga fordon.
Syftet med dessa traktorer var att mindre lantbruk skulle kunna utöka sin vagnspark utan att ruinera sig.
Till begreppet EPA/A-traktor hittar man på regler som passar lant- och skogsbruks)syftet; max 30kmh, 15-årsgräns, bara eventuella passagerare jäms med föraren, inget baksäte eller bagageutrymme tillåtet, krav på draganordning, samma viktregler på släp som för vanliga traktorer, inget bältestvång, etc, etc...
Delvis på grund av fyrhjulingens ankomst, delvis på grund av allmänt bättre ekonomi i samhället har nu dessa specialtraktorer blivit obsoleta.
- - - - -
Redan på 70-talet upptäcktes kryphålet av ungdomar att med en EPA kunde du få köra 'bil' redan som 15-åring. Jag tror inte ens att det behövdes ett körkort på den tiden, moppekort kom betydligt senare. Men dessa EPA-traktorer var uttjänta personbilar eller mindre lastbilar som byggdes om (alltså fysiskt byggdes om) till att bli traktorer. Kupén kortades av, bakändan byggdes om till flak - förutom att maxhastigheten stryptes till 30kmh.
Idag är ofta den enda modifieringen av A-traktorerna en elektronisk strypning av motorn på en i övrigt intakt personbil.
Och det ursprungliga syftet har bytits till att fullt ut utnytja kryphålet ovan; att transportera ungdomar mellan 15 och 18 år.
- - - - -
Så, här är huvudproblemet i den här historien, som jag ser det:
Regelverket är helt anpassat för att stödja jordbruksmaskiner i lant- och skogsbruk.
Användningsområdet är helt anpassat för att ungdomar ska transportera sig själva och jämngamla i trafiken.
Regelverk och användningsområde har divergerat ifrån varandra.
Regelverket måste alltså uppdateras till verkligheten.
Och nu talar jag inte om den här utredningen som kommer i november, utan ett helt nytt regelverk.
Hur det skulle se ut vet inte jag. Men jag skulle vilja att bilar som körs av femtonåringar, och inte håller sig till maxhastigheten skulle beslagtas under en kännbar tid.
- - - - -
Jag illustrerar mitt inlägg med en 450-hästars Porsche till A-traktor, som jag skulle vilja se på en oktoberåker dragandes två vagnar med hösilage.
Om det nu är ett billigt transportbehov som är problemet för ungdomen på bilden, så gissar jag att det blir billigare att köpa in fri taxi under tre år.
Länk:
https://www.bilsport.se/artikel/a-traktor-med-450-hk