De ökade problemen kring EPA-traktorer (utbruten från Vad gör vi? Del CLXIV)

Jag har inte last hela traden, men forvanas definitivt over hur lagarna i Sverige ser ut for A-traktor forare.

Har i USA har man i de flesta stater (lagen ar olika i alla individuella stater) ratt att ta korkort nar man ar 16 ar. Det ar dock ett "riktigt" korkort och inte nagon "enklare variant". Sedan galler speciella regler innan man fyller 18 och ar myndig. Orsaken att de flesta Stater har 16 som korkorts alder ar ju de enorma avstanden tillsammans med avsaknad av bussar. Reglerna ar lite olika stat for stat, men har i Oregon galler:

De kan inte ha passagerare under 21 ar. De kan inte kora mellan midnatt och 5 pa morgonen. De kan inte anvanda cell phones nar de kor (olagligt for alla i Oregon, maste vara "hands free") men ungdomar ar inte tillatna att anvanda hands free heller.
Nu ma jag vara en "dinosaurie" ... men jag tycker att det ar utmarkta regler for nya unga forare som har bilen/A-traktorn for att kunna ta sig till skola och fritids intressen.

Fast att låta 16-åringar köra i full hastighet är minst lika mycket idioti det.
 
Där jag bor finns det många epa, Atraktor, mopedbilar och allt vad de heter. Vissa sköter sig riktigt bra och är ansvarsfulla men långt ifrån alla. Jag ser inte så stora problem på morgonen när jag gissar att de är på väg till skolan. Men- däremot på kvällar. De sitter ofta i knät på varandra och alldeles för många i fordonet. Jag har åtskilliga gånger sett hur de ligger bredvid varandra och tävlar, kör flera varv i rondeller åt fel håll, hur även den som kör sitter och sprayar och borstar håret och massa annat. De har jättekul och använder fordonen som ett sätt att umgås. Jag har också pratat med några som körde oansvarigt och min granne pratade med deras föräldrar och vissa har blivit polisanmälda. Det märkliga är ju att föräldrarna inte tar hårdare tag mot lekandet?
Min tanke är att det borde inte vara tillåtet att skjutsa andra i dessa fordon för då tror jag man får bort en stor del av lekandet. För jag förstår att det underlättar för många att kunna köra. Men något måste göras då jag tycker det är för många som inte verkar förstå vilken risk det är att köra ett fordon.
 
En gång för länge sedan behövdes det en enklare och billig form av jordbruksmaskiner i lant- och skogsbruk. Då uppfanns EPA-traktorn (som senare definierades om, och blev A-traktor), som kunde byggas av uttjänta vanliga fordon.

Syftet med dessa traktorer var att mindre lantbruk skulle kunna utöka sin vagnspark utan att ruinera sig.
Till begreppet EPA/A-traktor hittar man på regler som passar lant- och skogsbruks)syftet; max 30kmh, 15-årsgräns, bara eventuella passagerare jäms med föraren, inget baksäte eller bagageutrymme tillåtet, krav på draganordning, samma viktregler på släp som för vanliga traktorer, inget bältestvång, etc, etc...

Delvis på grund av fyrhjulingens ankomst, delvis på grund av allmänt bättre ekonomi i samhället har nu dessa specialtraktorer blivit obsoleta.

- - - - -
Redan på 70-talet upptäcktes kryphålet av ungdomar att med en EPA kunde du få köra 'bil' redan som 15-åring. Jag tror inte ens att det behövdes ett körkort på den tiden, moppekort kom betydligt senare. Men dessa EPA-traktorer var uttjänta personbilar eller mindre lastbilar som byggdes om (alltså fysiskt byggdes om) till att bli traktorer. Kupén kortades av, bakändan byggdes om till flak - förutom att maxhastigheten stryptes till 30kmh.

Idag är ofta den enda modifieringen av A-traktorerna en elektronisk strypning av motorn på en i övrigt intakt personbil.
Och det ursprungliga syftet har bytits till att fullt ut utnytja kryphålet ovan; att transportera ungdomar mellan 15 och 18 år.

- - - - -
Så, här är huvudproblemet i den här historien, som jag ser det:
Regelverket är helt anpassat för att stödja jordbruksmaskiner i lant- och skogsbruk.
Användningsområdet är helt anpassat för att ungdomar ska transportera sig själva och jämngamla i trafiken.
Regelverk och användningsområde har divergerat ifrån varandra.

Regelverket måste alltså uppdateras till verkligheten.
Och nu talar jag inte om den här utredningen som kommer i november, utan ett helt nytt regelverk.
Hur det skulle se ut vet inte jag. Men jag skulle vilja att bilar som körs av femtonåringar, och inte håller sig till maxhastigheten skulle beslagtas under en kännbar tid.

- - - - -
Jag illustrerar mitt inlägg med en 450-hästars Porsche till A-traktor, som jag skulle vilja se på en oktoberåker dragandes två vagnar med hösilage.
Om det nu är ett billigt transportbehov som är problemet för ungdomen på bilden, så gissar jag att det blir billigare att köpa in fri taxi under tre år.

A-traktor.jpg


Länk: https://www.bilsport.se/artikel/a-traktor-med-450-hk
 
Vi har en gigantisk ombyggd lastbil som är reggad Epa i området. Typ timmer lastbil i storlek. Den kör en 15 åring med moppekort.
Har funnits en här med, men de är nog inte så billiga att köra just nu när dieseln är snordyr.

Sen tycker jag förvisso det är synd att göra a-traktor av en lastbil.
Om vanliga trafikanter tycker lastbilar är i vägen och halvsvåra att köra om pga dålig sikt är det inte direkt positivt med en långsamtgående lastbil. 🤷🏼‍♀️
 
Har funnits en här med, men de är nog inte så billiga att köra just nu när dieseln är snordyr.

Sen tycker jag förvisso det är synd att göra a-traktor av en lastbil.
Om vanliga trafikanter tycker lastbilar är i vägen och halvsvåra att köra om pga dålig sikt är det inte direkt positivt med en långsamtgående lastbil. 🤷🏼‍♀️
Jag ser inget problem alls i att göra A-traktor av en lastbil.
Om den byggs om med det ursprungliga syftet i baktanke.
 
Ifråga om A-traktor vs lätt mc tycker jag att jag ser en grundläggande skillnad i kultur, intrycket baseras på att ha haft familjemedlemmar både i A-traktorer och på motorcyklar plus närmare 40 år eget motorcyklande.
Båda kategorierna lider förstås av all problematik som kommer med 15-16-åriga barn i trafiken. Men i A-traktorkollektivet finns ffa gruppfenomen som inte finns, eller iaf inte lika uttalat, på mc. En singelolycka på mc innebär en skadad, en singelolycka med A-traktor innebär inte sällan 3-5 skadade. Det finns grupptryck både i traktorn och mellan förare. Det finns historiskt en tradition av att försöka lura polis genom olika varianter av kreativa hastighetsspärrar.
Utbildningsnivån är ju också i olika solsystem.

Sen uppfattar jag att föräldrar till mc-körande barn på gruppnivå är mer engagerade och involverade i barnens trafikbeteende och faktiska mc-liv än vad föräldrar till barn med A-traktorer är. Återväxten bland motorcyklister är generellt skral och en stor andel av mc-körande 16-åringar har en eller flera aktiva motorcyklister i familjen.

Jag tror att en rätt långtgående reformering av behörighetskraven, plus regelverket på fordonssidan, är ofrånkomlig om inte A-traktorer skall förbjudas helt. Vilket vore synd imho, utifrån att de ju kan vara väldigt bra i ffa glesbygd.
 
Kan vi börja med att skilja på A-traktor och Epa? Epa har inte fått reggats in på ca 45 år.
Teorin och provet för AM-kort är väldigt snarlikt B-kort.
Det som saknas är den praktiska körningen. Tyvärr får inte trafikskolor ha A-traktorer och därför finns ingen övning eller uppkörning på annat än moppe (och det är bara några lektioner, ingen uppkörning)
senast igår frågade polisen jag pratade med i telefonen om det var vanliga bilar eller EPA traktorer. Nä sa jag det är a-traktor.....
 
Fast att låta 16-åringar köra i full hastighet är minst lika mycket idioti det.

Mitt inlagg var narmast for att poangtera att OM man nu ska ha sa unga personer i trafiken finns det flera enkla satt att atminstone fa slut pa buskorningen. Dessutom ser det ju ut som en en storre mangd undommar inte respekterar de atgarder som ar/ska vara i plats for att fa kora overhuvud taget.
 
Citerat:

"Thilma menar att A-traktorer är ett bra sätt för unga att få trafikvana och att man ska tänka på det som att det är övningskörning."

När man övningskör har man en vuxen godkänd person med sig i bilen som håller koll på en. Stor skillnad.
Nja håller man bara låg hastighet och kan grunderna så. Problemet är ju när vettet försvinner och hastigheten ökar. Men att medtrafikanter som hon beskrev beter sig så är ju rent av gräsligt. Vad lär man ungdomarna om man slänger flaskor och kycklingar på en :crazy:

Nej jag blir inte hysteriskt glad när jag ser en A-traktor men de har rätt att befinna sig på vägen. Bästa vore om alla tog sitt ansvar. Inte körde om på dåliga ställen, blinkade och att ungdomarna skötte sig såklart
 
Här där vi bor kryllar det av dels mopedbilar (men de går iaf långsamt) och a-traktorer. De allra flesta jag ser går faktiskt långsamt, några enstaka som kör alldeles för fort. Däremot åker de ofta för många i..

Hade det varit min unge som misskötte sig med sin a-traktor (hon är 7 så det är ett tag kvar) hade jag blivit vansinnig! A-traktorn hade rykt direkt då.

Det måste bli hårdare straff, för barnen verkar ju ha noll konsekvenstänk.
 

Liknande trådar

Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 403
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp