Tyvärr tror jag inte färre skulle avlidit för att dom satt på en moppe än i en A-traktor, tror snarare betydligt fler med tanke på hur många vuxna beter sig i trafiken.Jag tycker det räcker nu. Det räcker med döda ungdomar och det räcker med sörjande vänner och familjer. Det räcker med unga som mår dåligt för att deras vän dog alldeles för tidigt.
Jag har extremt svårt att förstå beslutet hos den vuxne som tycker att det är okej att sätta sitt barn bakom ratten utan adekvat utbildning och dessutom i en ålder där alla som genomgått tonåren vet att grupptrycket är som störst. Visst kan folk få för sig att de själva kan avgöra om deras barn kan köra eller inte men det kan de såklart inte. Det är därför vi har uppkörning på övriga körkort.
Jag tycker att det är så enormt tragiskt med alla de som har dött och jag tycker det är så fruktansvärt med alla de som nu får leva med att de tillät sitt barn att köra fast de visste att de inte hade den mognad och den kunskap de behövde för att ens ha en chans att framföra sitt fordon säkert. Det är så vidrigt alltihop att jag mår illa.
För mina barn var det här en ickefråga. De visste att det inte ens var lönt att fråga för de visste att svaret var nej. Aldrig i livet att jag skulle utsätta mina barn för något sådant. Det finns tillräckligt med risker i livet ändå utan att behöva utsättas för något sådant som så ung och så omogen. Ja vi bodde på landet utan kollektivtrafik när barnen var tonåringar och ja, det var mycket skjutsande men hellre det än det livsfarliga alternativet a traktor.
Jag hoppas a traktorer förbjuds helt. De har ingen plats i dagens samhälle. Barn till lantbrukare kan få söka dispens för att få köra traktor och då riktig traktor hemma på gården efter att ha kört upp och blivit godkända. Det behöver inte vara något problem. Vi vuxna måste faktiskt skydda våra unga, inte tycka att det är okej att utsätta dem för sådana faror.
Tyvärr blir det inte så stor skillnad på hur vi hanterar grupptryck när vi är 15 eller om vi är 18.
Våran hjärnan är inte färdigutvecklad fören vid 25 och inte 18 år. Att det är 18 som är myndig i Sverige har mer med en slump att göra än något annat.
Ser hellre en 16 åring i en A-traktor än på en lätt mc.