De ökade problemen kring EPA-traktorer (utbruten från Vad gör vi? Del CLXIV)

Jag tycker det räcker nu. Det räcker med döda ungdomar och det räcker med sörjande vänner och familjer. Det räcker med unga som mår dåligt för att deras vän dog alldeles för tidigt.

Jag har extremt svårt att förstå beslutet hos den vuxne som tycker att det är okej att sätta sitt barn bakom ratten utan adekvat utbildning och dessutom i en ålder där alla som genomgått tonåren vet att grupptrycket är som störst. Visst kan folk få för sig att de själva kan avgöra om deras barn kan köra eller inte men det kan de såklart inte. Det är därför vi har uppkörning på övriga körkort.

Jag tycker att det är så enormt tragiskt med alla de som har dött och jag tycker det är så fruktansvärt med alla de som nu får leva med att de tillät sitt barn att köra fast de visste att de inte hade den mognad och den kunskap de behövde för att ens ha en chans att framföra sitt fordon säkert. Det är så vidrigt alltihop att jag mår illa.

För mina barn var det här en ickefråga. De visste att det inte ens var lönt att fråga för de visste att svaret var nej. Aldrig i livet att jag skulle utsätta mina barn för något sådant. Det finns tillräckligt med risker i livet ändå utan att behöva utsättas för något sådant som så ung och så omogen. Ja vi bodde på landet utan kollektivtrafik när barnen var tonåringar och ja, det var mycket skjutsande men hellre det än det livsfarliga alternativet a traktor.

Jag hoppas a traktorer förbjuds helt. De har ingen plats i dagens samhälle. Barn till lantbrukare kan få söka dispens för att få köra traktor och då riktig traktor hemma på gården efter att ha kört upp och blivit godkända. Det behöver inte vara något problem. Vi vuxna måste faktiskt skydda våra unga, inte tycka att det är okej att utsätta dem för sådana faror.
Tyvärr tror jag inte färre skulle avlidit för att dom satt på en moppe än i en A-traktor, tror snarare betydligt fler med tanke på hur många vuxna beter sig i trafiken.

Tyvärr blir det inte så stor skillnad på hur vi hanterar grupptryck när vi är 15 eller om vi är 18.
Våran hjärnan är inte färdigutvecklad fören vid 25 och inte 18 år. Att det är 18 som är myndig i Sverige har mer med en slump att göra än något annat.

Ser hellre en 16 åring i en A-traktor än på en lätt mc.
 
Ser hellre en 16 åring i en A-traktor än på en lätt mc.
Här håller inte jag med.
A-traktorn kan du sätta dig i och åka rätt ut i trafiken "bara" du har fått AM-kortet.
För att få ta lätt mc så måste du ha en handledare (vuxen, min 24 år, godkänd från tv, mc-kort i minst 5 av de senaste 10 åren) med dig om du inte kör på körskola.
Och som mc-åkare så lär man sig snabbt att man måste vara oerhört uppmärksam på övrig trafik, man får s.a.s "köra åt alla andra"... eftersom man är så oskyddad.
 
Här håller inte jag med.
A-traktorn kan du sätta dig i och åka rätt ut i trafiken "bara" du har fått AM-kortet.
För att få ta lätt mc så måste du ha en handledare (vuxen, min 24 år, godkänd från tv, mc-kort i minst 5 av de senaste 10 åren) med dig om du inte kör på körskola.
Och som mc-åkare så lär man sig snabbt att man måste vara oerhört uppmärksam på övrig trafik, man får s.a.s "köra åt alla andra"... eftersom man är så oskyddad.

Här är den viktigaste skillnaden att de måste övningsköra med godkänd handledare.
Något jag anser man ska införa även på AM-utbildningen.
 
Tyvärr tror jag inte färre skulle avlidit för att dom satt på en moppe än i en A-traktor, tror snarare betydligt fler med tanke på hur många vuxna beter sig i trafiken.

Tyvärr blir det inte så stor skillnad på hur vi hanterar grupptryck när vi är 15 eller om vi är 18.
Våran hjärnan är inte färdigutvecklad fören vid 25 och inte 18 år. Att det är 18 som är myndig i Sverige har mer med en slump att göra än något annat.

Ser hellre en 16 åring i en A-traktor än på en lätt mc.
Skillnaden är väl den att på en moped/lätt mc kör man ihjäl sig själv, i värsta fall sig själv och en passagerare. A-traktorerna proppar de fulla med kompisar och alla stryker med.
 
Här håller inte jag med.
A-traktorn kan du sätta dig i och åka rätt ut i trafiken "bara" du har fått AM-kortet.
För att få ta lätt mc så måste du ha en handledare (vuxen, min 24 år, godkänd från tv, mc-kort i minst 5 av de senaste 10 åren) med dig om du inte kör på körskola.
Och som mc-åkare så lär man sig snabbt att man måste vara oerhört uppmärksam på övrig trafik, man får s.a.s "köra åt alla andra"... eftersom man är så oskyddad.
Precis- Liksom på cykel (...) vet man att alla är ute efter att ha ihjäl en (lite överdrivet men ändå). Man har en koll på omgivningen som är nödvändig om man vill överleva. I en A-traktor tycks de tro att de är skyddade från allt och kör som idioter, bara för att de har ett tunt plåtskal runt sig. Big mistake.
 
Jag har inte last hela traden, men forvanas definitivt over hur lagarna i Sverige ser ut for A-traktor forare.

Har i USA har man i de flesta stater (lagen ar olika i alla individuella stater) ratt att ta korkort nar man ar 16 ar. Det ar dock ett "riktigt" korkort och inte nagon "enklare variant". Sedan galler speciella regler innan man fyller 18 och ar myndig. Orsaken att de flesta Stater har 16 som korkorts alder ar ju de enorma avstanden tillsammans med avsaknad av bussar. Reglerna ar lite olika stat for stat, men har i Oregon galler:

De kan inte ha passagerare under 21 ar. De kan inte kora mellan midnatt och 5 pa morgonen. De kan inte anvanda cell phones nar de kor (olagligt for alla i Oregon, maste vara "hands free") men ungdomar ar inte tillatna att anvanda hands free heller.
Nu ma jag vara en "dinosaurie" ... men jag tycker att det ar utmarkta regler for nya unga forare som har bilen/A-traktorn for att kunna ta sig till skola och fritids intressen.
 
Precis- Liksom på cykel (...) vet man att alla är ute efter att ha ihjäl en (lite överdrivet men ändå). Man har en koll på omgivningen som är nödvändig om man vill överleva. I en A-traktor tycks de tro att de är skyddade från allt och kör som idioter, bara för att de har ett tunt plåtskal runt sig. Big mistake.
St skillnaden mellan a-traktor och cykel, är väl att det är sällan cyklister risker att döda förbipasserande.
 
St skillnaden mellan a-traktor och cykel, är väl att det är sällan cyklister risker att döda förbipasserande.
Nej verkligen inte. Nu var det inte så jag menade - jag menar att som moped/mc-förare (eller cyklist...) är man tvingad att ha bättre koll, att köra försiktigare och vara mer medveten - om man vill överleva. Mc-förare och cyklister har järnkoll på sin omgivning. Det verkar inte A-traktorförarna alltid ha..... De tycks se sig som skyddare och säkra i sina plåtburkar, till skillnad från de exponerade mc/moped/cykel-förarna.
 
Nej verkligen inte. Nu var det inte så jag menade - jag menar att som moped/mc-förare (eller cyklist...) är man tvingad att ha bättre koll, att köra försiktigare och vara mer medveten - om man vill överleva. Mc-förare och cyklister har järnkoll på sin omgivning. Det verkar inte A-traktorförarna alltid ha..... De tycks se sig som skyddare och säkra i sina plåtburkar, till skillnad från de exponerade mc/moped/cykel-förarna.
Tja, finns en anledning till varför jag inte cyklar eller kör mc. för mig är det bilister mer än förare i ett fordon som inte går fortare än 30. Hastighet är en stor bidragande anledning till att oskyddade trafikanter dör, större risk med tråkig utgång av att bli påkörd av en bil som går i 70 än en A-traktor som går i 30.

Sedan vet i tusan hur mycket försiktigare än på mc är när dom kör om på höger sida för att komma längst fram till rödljusen eller i köer eller vuxna cykister som helt plötsligt befinner sig på höger sida om en i en rodel som bara har en fil och inte bryr sig det minsta om att bilen blinkar ut från rondelen.
 
Olyckorna sker tydligen i hög hastighet och då singelolyckor med trimmade fordon eller i låg hastighet (30 km) och då är det oftast andra fordon (bilar) som kör på A-traktorerna ochdär bilisten i regel är den vållande.
I kommunen där jag bor hade vi en sån där upphinningsolycka tidigare i år.

En A-traktor körde lagligt 30kmh på 70- väg. Blir upphunnen av bil i 150 knyck, som kvaddar båda fordon.

Den upphinnande bilen var klassad bil vid olyckan eftersom det var en modifierad A-traktor.
Märkligt nog dog ingen.
 
Vanligt körtkort vid 16 år som i USA är bara idiotiskt.
Det är bättre att uppdatera A-traktorreglerna så att de passar dagens trafik.
Bälte borde vara en självklarhet.
Som förälder får man idag ställa krav själv på sin ungdom och kontrollera att det efterföljs.
Både jag och pappan har åkt med, vi kontrollkör A-traktorn ibland, vi kräver bältesanvändning och max en passagerare. Vi möter dessutom kidsen ibland på vägarna och ser att de sköter sig. Annars ryker A-traktorn och hjälpen till riktiga körkortet.
Men exakt! Svårare än så är det inte.
 
Men det kan väl inte finnas utbildningar där det på något sätt ingår eller förväntas att barn ska köra sina egna hästar till träningar? Hur gör de kidsen som inte har någon A-traktor? O_o

Aldrig tänkt tanken att det är tillåtet att åka runt med sin häst om man är under 18 och utan körkort. Det var nytt!
Det finns inga utbildningar, vi föräldrar utför den med våra ungdomar. De andra står inackorderade på skolan.
 

Liknande trådar

Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 403
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp