De ökade problemen kring EPA-traktorer (utbruten från Vad gör vi? Del CLXIV)

Det senare lär väl knappast förändras speciellt mycket av marginell höjning av hastigheten. Jag själv kör på många vägar där det är "omöjligt" att köra om en a-traktor i rusningstrafik och ser en hel del som gör gör det ändå eftersom det är enormt många a-traktorer (gissningsvis är majoriteten på väg till eller från lantbruksgymnasiet längs den vägen) och flera hundra bilister som hamnar i köer efter..
Man måste kraftigt begränsa antalet och låta ungdomarna köra moppe istället (inte mopedbil). Visst att det också är farligt men betydligt mindre stressande för medtrafikanterna eftersom de är betydligt lättare att köra om. På den streckan jag pratar om ovan finns det dessutom en utmärkt cykelväg så en 30-moppe skulle varit betydligt säkrare som transportmedel än något som blockerar hela trafikflödet för hundratals bilister.
Jag vet inte hur de gjort sina undersökningar men jag tror knappast att de har dragit sina slutsatser och idéer om förbättringar ur hatten. Vi kanske inte förstår men förhoppningsvis har polis och Trafikverket större kunskap.
 
Ja det var uppe på tapeten för ett tag sedan @AbCdE tyckte det var fullt normalt. Vi var många som reagerade med förvåning.
Givetvis har dessa ungdomar fått övningsköra mkt med respektive vårdnadshavare innan 🤦‍♀️ Vi är väldigt måna om våra barn och många av hästarna är av dyrare prisklass. Vi som vårdnadshavare har ansvaret och skulle inte godkänna våra ungdomar att köra ifall det fanns tveksamheter. För alla oss här fungerar det prickfritt.
 
Det senare lär väl knappast förändras speciellt mycket av marginell höjning av hastigheten. Jag själv kör på många vägar där det är "omöjligt" att köra om en a-traktor i rusningstrafik och ser en hel del som gör gör det ändå eftersom det är enormt många a-traktorer (gissningsvis är majoriteten på väg till eller från lantbruksgymnasiet längs den vägen) och flera hundra bilister som hamnar i köer efter..
Man måste kraftigt begränsa antalet och låta ungdomarna köra moppe istället (inte mopedbil). Visst att det också är farligt men betydligt mindre stressande för medtrafikanterna eftersom de är betydligt lättare att köra om. På den streckan jag pratar om ovan finns det dessutom en utmärkt cykelväg så en 30-moppe skulle varit betydligt säkrare som transportmedel än något som blockerar hela trafikflödet för hundratals bilister.
Jag kan ju tycka att om det är ett så stort problem att hundratals bilister som ska samsas på en och samma sträcka som enormt många a-traktorer att vägverket/kommunen får bygga bort problemet på den sträckan. 🤷‍♀️
 
Tycker du inte det är det minsta konstigt att en femtonåring som kört upp med moped får dra till exempel en husvagn som en vuxen förare med många års erfarenhet av bilkörning inte får dra utan attt ha gått ytterligare utbildning?

"Körs på mindre vägar"? Vi bor verkligen på olika orter. Här ligger dom på E4, 2+1 väg där övrig trafik går i 110. Lägg till att många har kapad trangel så att det syns extra dåligt att det är ett LGF-fordon du kommer ikapp... Förstår inte att de barnens föräldrar inte är mer rädda om sina barn.

Edit. Såg nu uppföljningen om att barnen kör runt sina hästar själva med A-traktor. Personligen tycker jag det är galet.
Helt galet! Det kör runt barn med moped-kort med hästtransporter med hästar i. Och inte nog med det, lastbilar görs om till A-traktorer så det kommer alltså barn i lastbilar här!
 
Jag kan ju tycka att om det är ett så stort problem att hundratals bilister som ska samsas på en och samma sträcka som enormt många a-traktorer att vägverket/kommunen får bygga bort problemet på den sträckan. 🤷‍♀️
Ett utmärkt sätt att bygga bort problemet är att öka antalet cykelvägar och låta ungdomarna åka 30-moppe :up:
Ökar dessutom möjligheterna alla människor att slippa ta bilen också även om just problemet på den sträckan jag pratar om inte är brist på cykelvägar.
 
Det låter som vägen behöver byggas ut oavsett om det är hundratals bilister som trafikerar den och det inte går att köra om.
Säkert men den vägen kommer inte att byggas ut utan det anses att folk ska köra en omväg till en annan, större väg, vilket folk inte gör.
 
Tycker det är intressent att många som sitter i bil tycker att dom i A-traktor kan cykla, gå eller åka kollektivtrafik. Med det synsätt så kan ju även den i bilen välja cykel, gå eller kollektivtrafiken så varför välja den i bilen just bilen?
Håller med.
Infrastukturen är väldigt annorlunda i dag mot "när jag var tonåring".
Kollektivtrafiken har urholkats. Belastningen på vägarna har ökat markant förr fanns inte alltid en bil i varje hushåll. Idag finns oftast 2. Även farten har ökat. Det är många av mina "gamla vägar" som jag aldrig skulle vilja gå eller cykla på längre.
Klimatet har också hårdnat i samhället. Trots väktare på ortens busscentral sker rån där varje vecka.
 
Oj, så är det INTE här! Jag har nog aldrig någonsin sett en förare av a-traktor köra åt sidan och släppa förbi bilarna bakom. Vissa kör i den minimala vägrenen vilket inte hjälper ett enda dugg om de kör en a-traktor stor som en vanlig bil eller större. Man kommer ändå inte förbi om man får möte och jag tänker inte chansa i backar och kurvor. För att de ska kunna släppa förbi här på ett säkert sätt hade fått köra in på en mindre väg och det har jag aldrig sett nån göra. 80-väg på landet i Skåne.
Det har faktiskt jag gjort,en blå volvo utanför Eslöv,kön var gigantisk.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Nu i September var polis och Trafikverket på sonens yrkesgymnasium. De bjöd in till samtal med föräldrar samt föreläste för kidsen om A-traktorer. De ansåg att hastigheten borde höjas till 45 för att minska olyckor. De borde veta.
Olyckorna sker tydligen i hög hastighet och då singelolyckor med trimmade fordon eller i låg hastighet (30 km) och då är det oftast andra fordon (bilar) som kör på A-traktorerna ochdär bilisten i regel är den vållande.
En annan sak jag och killen satt och diskuterade nu vid köksbordet idag var bältesanvändningen.
Killen hade hört något att om de höjer till 45 så skulle det ev bli krav på bälte.

Det är klart att om man kör ett fordon utan bälte i hög hastighet och krockar är sannolikheten stor för dödlig utgång.
Det finns bevis på att bälte räddar liv många gånger. Viktigt också att det inte är ok att köra för fort ändå även om man använder bälte.

Å andra sidan får vi väl se vad som händer, Ebba Busch hade varit på lastbilsmässan på Elmia och pratat något om vanligt körtkort redan vid 16 års ålder och hon sitter i regeringen nu, så vi får se vad som kommer hända framöver.
Får väl bara hoppas det blir något bra, som blir säkrare än idag. 🙈
 
De flesta ungdomar häromkring verkar meka med sina a-traktorer själva och har kontakter så de får tag i delar m.m nästan gratis. Det går inte att jämföra med ett djur, det finns faktorer som gör att det blir billigare för vissa.
Sen i teorin kan man ställa av fordon, som då inte kostar något men förvisso inte går att använda under tiden de är avställda. Så nej skulle inte säga att ett fordon är jämförbart med ett djur.

Sen kör förvisso inte ungdomarna här omkring i flådiga moderna bilar, det är rätt mycket gamla Volvos, som är enkla att meka med och få tag i delar med.

Med rätt planering kan även de som ligger i ”mellan landet” ha ”råd” att köpa in en a-traktor till sin tonåring.

Uppenbarligen funkar det då det är rätt många a-traktorer häromkring och långt ifrån alla kommer från välbärgade rika familjer. 🤷🏼‍♀️
Du vet att gamla volvos inte alls är speciellt billiga att "få delar" till längre? Häromkring ser jag några gamla volvos men mest modernare bilar och modernare volvos som är förbi "meka själv åldern" där allt är datorstyrt och man måste lämna in skiten vid minsta lilla. Det är dyrt med bil i dag. Försäkring, drivmedel, däck, service, underhåll och allt annat som tillkommer.

Det handlar inte om rätt planering alls faktiskt. Klart det finns en och annan som har sparat ihop till en atraktor och lever på hoppet att den inte går sönder, för när den gör det har de inte råd att reparera den, men frågan är om det är gott ägarskap? Hur välservad och underhållen blir den? Hur bra är däcken? Det är min erfarenhet att när man ligger liksom på gränsen i sin ekonomi så är det lätt att snåla in en del, ibland lite dumsnålt på en del ställen. Det är trots allt ofta medelklassen och upp som har a-traktor, de har råd att försörja den också, med två föräldrar, bättre löner osv.
 

Liknande trådar

Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 402
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp