WHAT har man inte registreringsskyltar på EPA-traktorer? Hos oss har man registreringsskyltar på typ nästan allt som har motor och rör sig i trafken.Det tråkiga är att det är svårt att anmäla då det inte finns några reg. skyltar.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
WHAT har man inte registreringsskyltar på EPA-traktorer? Hos oss har man registreringsskyltar på typ nästan allt som har motor och rör sig i trafken.Det tråkiga är att det är svårt att anmäla då det inte finns några reg. skyltar.
Jag vet inte hur de gjort sina undersökningar men jag tror knappast att de har dragit sina slutsatser och idéer om förbättringar ur hatten. Vi kanske inte förstår men förhoppningsvis har polis och Trafikverket större kunskap.Det senare lär väl knappast förändras speciellt mycket av marginell höjning av hastigheten. Jag själv kör på många vägar där det är "omöjligt" att köra om en a-traktor i rusningstrafik och ser en hel del som gör gör det ändå eftersom det är enormt många a-traktorer (gissningsvis är majoriteten på väg till eller från lantbruksgymnasiet längs den vägen) och flera hundra bilister som hamnar i köer efter..
Man måste kraftigt begränsa antalet och låta ungdomarna köra moppe istället (inte mopedbil). Visst att det också är farligt men betydligt mindre stressande för medtrafikanterna eftersom de är betydligt lättare att köra om. På den streckan jag pratar om ovan finns det dessutom en utmärkt cykelväg så en 30-moppe skulle varit betydligt säkrare som transportmedel än något som blockerar hela trafikflödet för hundratals bilister.
Fast epakort är traktorkort. Så föraren av den där traktorn med vagn kan lika gärna vara 15 år.Inte här heller. Bonde traktorer mm gör det. Bönder får gärna vara på vägen. De jobbar med våran mat.
Jo det ska de ha fram. Både på A-traktor och på Epa. Dock inte bak.WHAT har man inte registreringsskyltar på EPA-traktorer? Hos oss har man registreringsskyltar på typ nästan allt som har motor och rör sig i trafken.
Givetvis har dessa ungdomar fått övningsköra mkt med respektive vårdnadshavare innan Vi är väldigt måna om våra barn och många av hästarna är av dyrare prisklass. Vi som vårdnadshavare har ansvaret och skulle inte godkänna våra ungdomar att köra ifall det fanns tveksamheter. För alla oss här fungerar det prickfritt.Ja det var uppe på tapeten för ett tag sedan @AbCdE tyckte det var fullt normalt. Vi var många som reagerade med förvåning.
Jag kan ju tycka att om det är ett så stort problem att hundratals bilister som ska samsas på en och samma sträcka som enormt många a-traktorer att vägverket/kommunen får bygga bort problemet på den sträckan.Det senare lär väl knappast förändras speciellt mycket av marginell höjning av hastigheten. Jag själv kör på många vägar där det är "omöjligt" att köra om en a-traktor i rusningstrafik och ser en hel del som gör gör det ändå eftersom det är enormt många a-traktorer (gissningsvis är majoriteten på väg till eller från lantbruksgymnasiet längs den vägen) och flera hundra bilister som hamnar i köer efter..
Man måste kraftigt begränsa antalet och låta ungdomarna köra moppe istället (inte mopedbil). Visst att det också är farligt men betydligt mindre stressande för medtrafikanterna eftersom de är betydligt lättare att köra om. På den streckan jag pratar om ovan finns det dessutom en utmärkt cykelväg så en 30-moppe skulle varit betydligt säkrare som transportmedel än något som blockerar hela trafikflödet för hundratals bilister.
Ok, dock lite skumt att inte ha bak.Jo det ska de ha fram. Både på A-traktor och på Epa. Dock inte bak.
Håller med. Tycker det ska finnas både fram och bakOk, dock lite skumt att inte ha bak.
Helt galet! Det kör runt barn med moped-kort med hästtransporter med hästar i. Och inte nog med det, lastbilar görs om till A-traktorer så det kommer alltså barn i lastbilar här!Tycker du inte det är det minsta konstigt att en femtonåring som kört upp med moped får dra till exempel en husvagn som en vuxen förare med många års erfarenhet av bilkörning inte får dra utan attt ha gått ytterligare utbildning?
"Körs på mindre vägar"? Vi bor verkligen på olika orter. Här ligger dom på E4, 2+1 väg där övrig trafik går i 110. Lägg till att många har kapad trangel så att det syns extra dåligt att det är ett LGF-fordon du kommer ikapp... Förstår inte att de barnens föräldrar inte är mer rädda om sina barn.
Edit. Såg nu uppföljningen om att barnen kör runt sina hästar själva med A-traktor. Personligen tycker jag det är galet.
Ett utmärkt sätt att bygga bort problemet är att öka antalet cykelvägar och låta ungdomarna åka 30-moppeJag kan ju tycka att om det är ett så stort problem att hundratals bilister som ska samsas på en och samma sträcka som enormt många a-traktorer att vägverket/kommunen får bygga bort problemet på den sträckan.
Det låter som vägen behöver byggas ut oavsett om det är hundratals bilister som trafikerar den och det inte går att köra om.Ett utmärkt sätt att bygga bort problemet är att öka antalet cykelvägar och låta ungdomarna åka 30-moppe
Säkert men den vägen kommer inte att byggas ut utan det anses att folk ska köra en omväg till en annan, större väg, vilket folk inte gör.Det låter som vägen behöver byggas ut oavsett om det är hundratals bilister som trafikerar den och det inte går att köra om.
Det är gammalmodig anledning. Fordonet är en traktor. Av samma anledning måste de ha dragkrok trots att de sällan används. Reglerna kunde helt klart uppdateras och förbättras.Ok, dock lite skumt att inte ha bak.
Håller med.Tycker det är intressent att många som sitter i bil tycker att dom i A-traktor kan cykla, gå eller åka kollektivtrafik. Med det synsätt så kan ju även den i bilen välja cykel, gå eller kollektivtrafiken så varför välja den i bilen just bilen?
Det har faktiskt jag gjort,en blå volvo utanför Eslöv,kön var gigantisk.Oj, så är det INTE här! Jag har nog aldrig någonsin sett en förare av a-traktor köra åt sidan och släppa förbi bilarna bakom. Vissa kör i den minimala vägrenen vilket inte hjälper ett enda dugg om de kör en a-traktor stor som en vanlig bil eller större. Man kommer ändå inte förbi om man får möte och jag tänker inte chansa i backar och kurvor. För att de ska kunna släppa förbi här på ett säkert sätt hade fått köra in på en mindre väg och det har jag aldrig sett nån göra. 80-väg på landet i Skåne.
En annan sak jag och killen satt och diskuterade nu vid köksbordet idag var bältesanvändningen.Nu i September var polis och Trafikverket på sonens yrkesgymnasium. De bjöd in till samtal med föräldrar samt föreläste för kidsen om A-traktorer. De ansåg att hastigheten borde höjas till 45 för att minska olyckor. De borde veta.
Olyckorna sker tydligen i hög hastighet och då singelolyckor med trimmade fordon eller i låg hastighet (30 km) och då är det oftast andra fordon (bilar) som kör på A-traktorerna ochdär bilisten i regel är den vållande.
De blir lärda på trafikskolan att köra till sidan och släppa förbi när de fått 3 bilar efter sig. Tyvärr finns det ju en del som aldrig kommer sköta sig, precis som i allt annat. Det är väl samma killar och tjejer som sen i vuxen ålder fortsätter att bete sig illa i trafiken.Det har faktiskt jag gjort,en blå volvo utanför Eslöv,kön var gigantisk.
Du vet att gamla volvos inte alls är speciellt billiga att "få delar" till längre? Häromkring ser jag några gamla volvos men mest modernare bilar och modernare volvos som är förbi "meka själv åldern" där allt är datorstyrt och man måste lämna in skiten vid minsta lilla. Det är dyrt med bil i dag. Försäkring, drivmedel, däck, service, underhåll och allt annat som tillkommer.De flesta ungdomar häromkring verkar meka med sina a-traktorer själva och har kontakter så de får tag i delar m.m nästan gratis. Det går inte att jämföra med ett djur, det finns faktorer som gör att det blir billigare för vissa.
Sen i teorin kan man ställa av fordon, som då inte kostar något men förvisso inte går att använda under tiden de är avställda. Så nej skulle inte säga att ett fordon är jämförbart med ett djur.
Sen kör förvisso inte ungdomarna här omkring i flådiga moderna bilar, det är rätt mycket gamla Volvos, som är enkla att meka med och få tag i delar med.
Med rätt planering kan även de som ligger i ”mellan landet” ha ”råd” att köpa in en a-traktor till sin tonåring.
Uppenbarligen funkar det då det är rätt många a-traktorer häromkring och långt ifrån alla kommer från välbärgade rika familjer.