De ökade problemen kring EPA-traktorer (utbruten från Vad gör vi? Del CLXIV)

Men de som kör om trots att det inte är lämpligt pga "måste fram" kommer troligtvis inte köra om mindre, de kommer fortfarande vilja köra i 70/80/90 osv. Det enda som händer är att det blir svårare och farligare att köra om, dvs köerna blir längre och endast de riktigt stressade och våghalsiga kör om.

För att underlätta omkörning är det bra om vägrenen används av A-förarna (där så finns), och då är 30 en utmärkt hastighet tycker jag.
Idioter kommer alltid finnas i trafiken som gör idiotomkörningar. Finns ingen hastighet i världen som skulle ta bort sådana. Ser sådana dagligen tyvärr. 🤷🏼‍♀️

Vi har en del 2-1 vägar här också och går då a-traktorerna i 45 istället för 30 kommer trafiken flyta lite snabbare fram till två filigt. Vad jag förstått från kollegor och fd kollegor så är det största problemet.

Det finns sträckor häromkring som är drygt 20km där det inte går att köra om.
Hittade en sida och räknade för skojs skull på det för att se vad skillnaden skulle bli om man inte kommer om utan ligger där bakom.

1BE82287-D289-4A0E-91A1-37D8703B6B0E.jpeg


Så ja jag kan nog förstå hur de tänker.
 
Oj, så är det INTE här! Jag har nog aldrig någonsin sett en förare av a-traktor köra åt sidan och släppa förbi bilarna bakom. Vissa kör i den minimala vägrenen vilket inte hjälper ett enda dugg om de kör en a-traktor stor som en vanlig bil eller större. Man kommer ändå inte förbi om man får möte och jag tänker inte chansa i backar och kurvor. För att de ska kunna släppa förbi här på ett säkert sätt hade fått köra in på en mindre väg och det har jag aldrig sett nån göra. 80-väg på landet i Skåne.
Samma här. Det har hänt mig EN gång att en a-traktor har släppt fram. Jag blev jätteförvånad.
 
Nä, det är ju inte det. Personer under 18 år får tyvärr köra a-traktorer som transportmedel och nöjeskörning på allmänna vägar. Det tycker jag inte att de ska få göra. Med undantaget riktiga lantbruksfordon i arbete på fält eller på väg till/från fält.
Jag menade just att lantbruksfordon får framföras.
 
Samma här. Det har hänt mig EN gång att en a-traktor har släppt fram. Jag blev jätteförvånad.
Typ samma här. Har till och med råkat ut för att a-traktor med ung förare svängde ut mot mitten när jag körde om. Riktigt jäkla farligt!

Jag har i stort inga problem med a-traktorer. Det är när förarna så att säga beter sig som sin ålder (jag var också rätt oansvarig när jag var 15..) som jag får problem. Det är livsfarligt!
 
Idioter kommer alltid finnas i trafiken som gör idiotomkörningar. Finns ingen hastighet i världen som skulle ta bort sådana. Ser sådana dagligen tyvärr. 🤷🏼‍♀️

Vi har en del 2-1 vägar här också och går då a-traktorerna i 45 istället för 30 kommer trafiken flyta lite snabbare fram till två filigt. Vad jag förstått från kollegor och fd kollegor så är det största problemet.

Det finns sträckor häromkring som är drygt 20km där det inte går att köra om.
Hittade en sida och räknade för skojs skull på det för att se vad skillnaden skulle bli om man inte kommer om utan ligger där bakom.

Visa bifogad fil 103112

Så ja jag kan nog förstå hur de tänker.

Poängen med att referera till de våghalsiga förarna var inte att det är de som skulle försvinna med en höjd hastighet, utan att det är bara de omkörarna som kommer att fortsätta köra om när andra får svårare att köra om pga den höjda hastigheten det omkörda fordonet.

Självklart kommer man fram fortare med en högre hastighet, men det är inte lämpligt när det samtidigt skapar andra risker och problem. Annars kan vi ju lika gärna säga att ungdomarna borde få köra skyltad hastighet, så stoppar de inte upp trafiken...

Tillägg: på 2+1-vägar tycker jag inte A-traktorer skulle vara tillåtna i morgon-/eftetmiddagsrusning om det finns andra vägar. Det tar längre tid att åka då ja, men det får man planera för då.
 
Fast A-traktorer går i 30…..och körs på mindre vägar. Precis som en vanlig traktor. Vad menar du är skillnaden?
Tycker du inte det är det minsta konstigt att en femtonåring som kört upp med moped får dra till exempel en husvagn som en vuxen förare med många års erfarenhet av bilkörning inte får dra utan attt ha gått ytterligare utbildning?

"Körs på mindre vägar"? Vi bor verkligen på olika orter. Här ligger dom på E4, 2+1 väg där övrig trafik går i 110. Lägg till att många har kapad trangel så att det syns extra dåligt att det är ett LGF-fordon du kommer ikapp... Förstår inte att de barnens föräldrar inte är mer rädda om sina barn.

Edit. Såg nu uppföljningen om att barnen kör runt sina hästar själva med A-traktor. Personligen tycker jag det är galet.
 
Fast A-traktorer går i 30…..och körs på mindre vägar. Precis som en vanlig traktor. Vad menar du är skillnaden?
Att man får köra tungt släp. Mindre vägar? Ja inte här i trakten iaf. För att det är 15 åringar som får köra dem. Jag skall filma nästa gång de kör i rondellen med husvagn tex.
 
Oj, så är det INTE här! Jag har nog aldrig någonsin sett en förare av a-traktor köra åt sidan och släppa förbi bilarna bakom. Vissa kör i den minimala vägrenen vilket inte hjälper ett enda dugg om de kör en a-traktor stor som en vanlig bil eller större. Man kommer ändå inte förbi om man får möte och jag tänker inte chansa i backar och kurvor. För att de ska kunna släppa förbi här på ett säkert sätt hade fått köra in på en mindre väg och det har jag aldrig sett nån göra. 80-väg på landet i Skåne.
Inte här heller. Bonde traktorer mm gör det. Bönder får gärna vara på vägen. De jobbar med våran mat.
 
Tycker du inte det är det minsta konstigt att en femtonåring som kört upp med moped får dra till exempel en husvagn som en vuxen förare med många års erfarenhet av bilkörning inte får dra utan attt ha gått ytterligare utbildning?

"Körs på mindre vägar"? Vi bor verkligen på olika orter. Här ligger dom på E4, 2+1 väg där övrig trafik går i 110. Lägg till att många har kapad trangel så att det syns extra dåligt att det är ett LGF-fordon du kommer ikapp... Förstår inte att de barnens föräldrar inte är mer rädda om sina barn.

Edit. Såg nu uppföljningen om att barnen kör runt sina hästar själva med A-traktor. Personligen tycker jag det är galet.
En vuxen får ju även den köra tungt med en traktor utan be.
 
En vuxen får ju även den köra tungt med en traktor utan be.
Absolut. Av vad jag har det har de vuxna som kör "riktig" traktor också en helt annan medvetenhet i trafiken än A-traktorförarna har. Sen kan jag tycka att det är en helt annan sak att livsmedelsproduktion ska fungera än att femtonåringar (eller vuxna) ska kunna dra runt på tunga husvagnar och hästsläp utan utbildning.
 
Har inga problem med A-traktorer på väggarna, har mer problem med bilförare som har så bråttom och ska om oavsett bra omkörningsställe eller håll i huvudet med omkörning och för att inte tala om hur lite hänsyn bilförare visar när en är ute på vägen vid eftersök.

Det skrivs om ungdomar i sina traktorer sitter med mobilen, tja där händer ju inte så mycket efter 18, 30 eller efter 40 för näsan är ju även i mobilen på vissa även i dessa åldrar när dom är bakom ratten.
 
Poängen med att referera till de våghalsiga förarna var inte att det är de som skulle försvinna med en höjd hastighet, utan att det är bara de omkörarna som kommer att fortsätta köra om när andra får svårare att köra om pga den höjda hastigheten det omkörda fordonet.

Självklart kommer man fram fortare med en högre hastighet, men det är inte lämpligt när det samtidigt skapar andra risker och problem. Annars kan vi ju lika gärna säga att ungdomarna borde få köra skyltad hastighet, så stoppar de inte upp trafiken...

Tillägg: på 2+1-vägar tycker jag inte A-traktorer skulle vara tillåtna i morgon-/eftetmiddagsrusning om det finns andra vägar. Det tar längre tid att åka då ja, men det får man planera för då.
Vi får väl se vad de kommer fram till i november.

Häromkring skulle det bli bättre om de fick gå lika snabbt som mopedbilarna. Det finns rätt gott om dom också här och jag har inte märkt av att trafikanterna har svårare att köra om mopedbilarna än a-traktorerna. Åtminstone inte häromkring, kan inte uttala mig för resten av Sverige.
 
Ja, jag kan verkligen inte se hur en ökning från 30 till 45 km/h skulle underlätta för övrig trafik, och göra situationen säkrare. Jag tror inte heller att det största säkerhetsproblemet ligger hos övrig trafik. Däremot tycker jag att, som du säger, att någon som kör såpass sakta på en väg där hastighetsbegränsningen är bra mycket högre också skulle ha skyldighet att stanna och släppa fram.
Nu i September var polis och Trafikverket på sonens yrkesgymnasium. De bjöd in till samtal med föräldrar samt föreläste för kidsen om A-traktorer. De ansåg att hastigheten borde höjas till 45 för att minska olyckor. De borde veta.
Olyckorna sker tydligen i hög hastighet och då singelolyckor med trimmade fordon eller i låg hastighet (30 km) och då är det oftast andra fordon (bilar) som kör på A-traktorerna ochdär bilisten i regel är den vållande.
 
Nu i September var polis och Trafikverket på sonens yrkesgymnasium. De bjöd in till samtal med föräldrar samt föreläste för kidsen om A-traktorer. De ansåg att hastigheten borde höjas till 45 för att minska olyckor. De borde veta.
Olyckorna sker tydligen i hög hastighet och då singelolyckor med trimmade fordon eller i låg hastighet (30 km) och då är det oftast andra fordon (bilar) som kör på A-traktorerna ochdär bilisten i regel är den vållande.
Det senare lär väl knappast förändras speciellt mycket av marginell höjning av hastigheten. Jag själv kör på många vägar där det är "omöjligt" att köra om en a-traktor i rusningstrafik och ser en hel del som gör gör det ändå eftersom det är enormt många a-traktorer (gissningsvis är majoriteten på väg till eller från lantbruksgymnasiet längs den vägen) och flera hundra bilister som hamnar i köer efter..
Man måste kraftigt begränsa antalet och låta ungdomarna köra moppe istället (inte mopedbil). Visst att det också är farligt men betydligt mindre stressande för medtrafikanterna eftersom de är betydligt lättare att köra om. På den streckan jag pratar om ovan finns det dessutom en utmärkt cykelväg så en 30-moppe skulle varit betydligt säkrare som transportmedel än något som blockerar hela trafikflödet för hundratals bilister.
 

Liknande trådar

Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 402
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp