De får ju köra moppe i 45 och då är de helt oskyddade.
Om A-traktorn hade fått gå i 45 så hade irritationen minskat och de hade inte stoppat upp lika mycket och därmed hade farliga omkörningar också minskat.
På 70-vägar och högre borde det inte vara ett problem att lätt komma förbi ett fordon i 45. Man kommer ju förbi en bred bondetraktor rätt lätt.
Det är oproblematiskt att köra om en moped. Dessutom så skadas många i mopedolyckor i singelolyckor, snarare än vid sammanstötningar med andra fordon.
Många av de dödliga A-traktor olyckorna har varit singelolyckor.
På en smal och slingrig väg 70-väg, så går det oftast att relativt lätt att hitta platser där man kan köra om ett "långsamgående fordon", det må vara en jordbrukstraktor, eller en A-traktor.
På samma väg kan det vara i stort sett omöjligt att köra förbi en 45 km/t jordbrukstraktor och även en A-traktor.
Irritationen ökar, snarare än minskar.
Det här händer relativt ofta på det vägar jag kör, just att man kommer ikapp en jordbrukstraktor eller A-traktor, och det är inte speciellt kul att ligga i 45 km/t i tre mil. Just den vägen jag tänker mest på, har endast ett fåtal hus längs en tre mil lång sträcka, och inga avfarter till andra samhällen innan man når kommunens centralort. De flesta jordbrukstraktorförarna brukar svänga in på en busshållplats, timmeruppläggsplats eller liknande för att släppa förbi kön som bildas bakom (eller så är de framme dit de ska rätt snart).
Någon A-traktorförare som underlättat för kön bakom har jag ännu inte träffat på...
När farten dessutom kombineras med unga ungdomar med mindre omdöme, som inte har förstånd nog att hålla åt sidan, eller dämpa farten så att bakomvarande kan köra om på lämpliga platser så, nä, jag anser att du (och Tomas Eneroth -
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7663Vv/tomas-eneroth-om-nya-epa-regler-kan-hoja-hastigheten) har fel.