De ökade problemen kring EPA-traktorer (utbruten från Vad gör vi? Del CLXIV)

Fattiga har fortfarande inte råd med sånt. Jag anar att du aldrig växt upp fattigt.
Du skrev rika och bortskämda! Det är fortfarande det jag reagerade på! Man behöver inte vara bortskämd för att man är rik!
Och om vi ska fortsätta så finns det något mellan rik och fattig. Och där har jag växt upp. Där man inte kan få allt men där mina föräldrar har prioriterar mig och min syster framför sig själva.
 
Jag kan ändå förstå ungdomarna som bor på landet som har a traktorer. Det är osäkert att åka moped på en väg där det är hög hastighet. När jag gick på högstadiet hade vi 1-2 som hade epa. De var barn till lantbrukare.
Nu har ju var och varannan unge bil. Ungar som bor i stan… Kör finare bilar än vad många vuxna gör. Det hör väl egentligen intw till ämnet. Men sista åren har ju pengar varit billigt och man har kunnat ha spenderarbyxorna på för jämnan. Tror det kommer bli annorlunda nu i och med den ekonomiska situationen vi sitter i, med höjda priser på allt överlag. Kanske gallrar a traktorerna ur sig automatiskt.
 
Jag vet flera föräldrar i min närhet som aldrig skulle låta deras barn köra en mopedbil pga den dåliga krocksäkerheten i dom.

https://teknikensvarld.expressen.se...ilar-ar-krockfarliga-forsakringsbolag-varnar/

De tycker bättre om a-traktorerna då de har samma krocksäkerhet som en vanlig bil oftast.

Är inte barnens säkerhet minst lika viktig som våran? Tycker ditt resonemang låter lite som att bara för det är barn så är inte deras säkerhet viktig.

Då är det bättre att sänka tillåten hastighet för mopedbilarna till 30 km/h om det känns orättvist att dessa, mindre säkra bilar, får köra i 45 km/h.

Samt införa förbud på större vägar utan omkörningsmöjlighet (t ex 2+1-vägar) i rusningstrafik, om det finns alternativa vägar mellan målpunkterna.
 
Vi bor så många ungdomar här kör EPA-traktor (dåligt med buss tex). Nu är våra ungar små än, men vi räknar med att de kommer få köra EPA sen. Jag och sambon (pappan) är dock överens - sköter man sig inte kommer nyckel och bil försvinna raskt. Punkt.
 
Senast ändrad:
Vi bor så många ungdomar här kör EPA-traktor. Nu är våra ungar små än, men vi räknar med att de kommer få köra EPA sen. Jag och sambon (pappan) är dock överens - sköter man sig inte kommer nyckel och bil försvinna raskt. Punkt.
Tänk om fler kunde resonera så.
 
Då är det bättre att sänka tillåten hastighet för mopedbilarna till 30 km/h om det känns orättvist att dessa, mindre säkra bilar, får köra i 45 km/h.

Samt införa förbud på större vägar utan omkörningsmöjlighet (t ex 2+1-vägar) i rusningstrafik, om det finns alternativa vägar mellan målpunkterna.
Må så vara, jag vet att det finns vägar häromkring som är mötesväg med heldraget i flera kilometer och jag hör flera kollegor och fd kollegor som tycker det är värdelöst när de ligger i 30 och anser att de är mer i vägen när de kör i den hastigheten än om de t ex. kört 45.

Sen kan man dividera om att det går snabbare att köra om när det inte är heldraget om de kör 30 än 45. Så vete tusan, men jag tror mer på 45, eu mopparna går i 45.
 
En ekonomiskt rik person är för mig en person som inte behöver tänka på sina utgifter öht.
En stor skillnad på en rik person och en person som har det gott ställt.
Vare sig med den definitionen skulle jag varken kalla mig eller killen för rika.

När jag tänker rik tänker jag i stil med Krösus.
 
Kan vi börja med att skilja på A-traktor och Epa? Epa har inte fått reggats in på ca 45 år.
Teorin och provet för AM-kort är väldigt snarlikt B-kort.
Det som saknas är den praktiska körningen. Tyvärr får inte trafikskolor ha A-traktorer och därför finns ingen övning eller uppkörning på annat än moppe (och det är bara några lektioner, ingen uppkörning)
Teorin idag är absolut fullgod. Detta har vi nött med tonåringen till leda här för att klara provet som inte var lätt.

Bristerna är att föräldrarna har NOLL koll på ungdomarnas A-traktorer. Ungdommarna är också väldigt inovativa på att trimma.

Det finns också en stor klick A-traktorungdommor som sätter en stor ära i att det ska gå sakta och lagligt. Precis som ungdommar som sätter en ära i att inte bruka alkohol eller what ever. Alla är inte röttägg.

Jag som A-traktorförälder skulle vilja se:
- Bättre utbildnig I en A-traktor-inte på moppe.
- Höjd hadtighet till 45 (jag har åkt med och vuxna beter sig fruktansvärt illa och farligt pga den låga hastigheten)
- Bälteskrav för förare och passagerare.
- Max en passagerare.
- Hårdare straff för föräldrar och ungdommar för trim.
- Hårdare kontroller hos besiktningen för trim.

Jag vill inte se ett förbud. De är säkrare i en A-traktor än på en moppe men trimmet dödar ungdommar.
 
Nu har jag aldrig bott i något område där det varit mycket a-traktorer eller epa men jag kan absolut förstå att det behövs i vissa trakter på grund av den usla kollektivtrafiken. Jag kan själv inte framföra motorfordon på grund av sjukdom. Trots att jag bor mitt i en storstad så är det vissa delar som ligger lite mer lantligt men ändå tillhör stan som är rätt hopplösa att ta sig till med buss. Flera byten och det som tar 20-25 minuter med bil kan ta 1-2 timmar med buss beroende på antalet byten och väntetider. I vissa områden kanske det går 1-2 bussar om dagen i vardera riktningen. Så politikerna har verkligen inte gjort det enkelt för nån utan bil att bo varsomhelst.

Kanske kan hårdare regler lösa en del av problematiken men jag undrar det. Är nog alldeles för lätt att manipulera hastigheten på en bil som byggs om till A-traktor misstänker jag. Då kanske senarelagt körkort när man bryter mot reglerna skulle ta mer. En del av problematiken är väl också att polisen inte har resurser att vara ute och göra kontroller i vissa län har ju poliserna dragits ner väldigt kraftigt.
 
Ja, det gör de. Jag har en kollega som bor på landet som har ett barn som snart är i EPA-ålder. Där är planen att skaffa en EPA de sen kan göra om tillbaka till en vanlig bil igen.
En Epa kan aldrig reggas om till vanlig bil igen då den bla har stel bakaxel mm.
En A-traktor kan men det kostar ca 10 000 utöver div ombygge. Det är sällsynt. De flesta A-traktorer byggs på bilar äldre än 15 år och de är inte värda den utgiften.
Sen finns det givetvis ett fåtal undantagsfall.
 
Nu har jag aldrig bott i något område där det varit mycket a-traktorer eller epa men jag kan absolut förstå att det behövs i vissa trakter på grund av den usla kollektivtrafiken. Jag kan själv inte framföra motorfordon på grund av sjukdom. Trots att jag bor mitt i en storstad så är det vissa delar som ligger lite mer lantligt men ändå tillhör stan som är rätt hopplösa att ta sig till med buss. Flera byten och det som tar 20-25 minuter med bil kan ta 1-2 timmar med buss beroende på antalet byten och väntetider. I vissa områden kanske det går 1-2 bussar om dagen i vardera riktningen. Så politikerna har verkligen inte gjort det enkelt för nån utan bil att bo varsomhelst.

Kanske kan hårdare regler lösa en del av problematiken men jag undrar det. Är nog alldeles för lätt att manipulera hastigheten på en bil som byggs om till A-traktor misstänker jag. Då kanske senarelagt körkort när man bryter mot reglerna skulle ta mer. En del av problematiken är väl också att polisen inte har resurser att vara ute och göra kontroller i vissa län har ju poliserna dragits ner väldigt kraftigt.
Min son bor i utkanten av en stan men kollektivtragiken är så usel att A-traktorn är ett måste för att ta sig både till skola (på annan ort) och till sin praktikplats som hör till hans yrkesutbildning.
 
En lördagskväll mötte jag en bil ute på våra krokiga vägar, tänkte att föraren var full först eftersom den körde mitt i vägbanan och nästan prejade ner mig i diket. Döm till min förvåning när jag såg förarna att det måste ha varit två barn, såg ur att vara max 12 år. Jag hoppas att jag har fel, men föraren nådde knappt upp med huvudet över ratten.

Bilen var ingen EPA, utan en vanlig bil med regskyltar. Undrar fortfarande vad det var för några som satt bakom ratten. Jag hann aldrig ringa polisen pga vägbanan samt att bilen försvann ur sikte rätt fort och jag inte kunde vända.
 
Har man råd att köpa bil till ett barn för att barnet ska nöjes-köra så är man både rik och bortskämd. Faktiskt.
Man får en A-traktor påställd och besiktad för 20 000:-.
Vad kostar en moppe idag? En hundvalp är dyrare. För att inte tala om en ponny.

Sonen köpte sin A-traktor för sommarjobbspengar. Likaså hans vänner. Ingen av oss föräldrar är några knösusar. Jag jobbar liksom halvtid i vården utan helt vanliga medelinkomsttagare och knegare.
 
Helt klart tycker jag man bör se över reglerna. Höja hastigheten till 50. Krav på bälte, vinterdäck och bes varje år. I min stad har vi väldigt många A traktorer. Det värsta är alla bilister som kör om på alla möjliga ställen eller när dom tvingar ner ungdomarna på väggrenen. Sedan skulle polisen lägga mer tid på flygande kontroller.
 

Liknande trådar

Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 401
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp