De ökade problemen kring EPA-traktorer (utbruten från Vad gör vi? Del CLXIV)

Därför att A-traktorer är betydligt tyngre! Det är en rätt rejäl skillnad att bli påkörd av 400 kg mopedbil jämfört med att bli påkörd av 2000 kg A-traktor
Jag vet flera föräldrar i min närhet som aldrig skulle låta deras barn köra en mopedbil pga den dåliga krocksäkerheten i dom.

https://teknikensvarld.expressen.se...ilar-ar-krockfarliga-forsakringsbolag-varnar/

De tycker bättre om a-traktorerna då de har samma krocksäkerhet som en vanlig bil oftast.

Är inte barnens säkerhet minst lika viktig som våran? Tycker ditt resonemang låter lite som att bara för det är barn så är inte deras säkerhet viktig.
 
Är det något i samhället som har förändrats så fundamentalt sedan jag var tonåring som gör att a-traktorerna MÅSTE finnas? Jag funderar över det vissa skriver att ungdomarna måste ha dem för att ta sig till skola, nöjen, osv. Till gymnasiet åkte jag buss (ca 2,5 mil). Till bussen var det ett par kilometer. Jag cyklade, gick eller fick skjuts av förälder/kompis förälder. Till nöjen skjutsade föräldrar eller kompis föräldrar. Gör inte föräldrar det nuförtiden?
De där bussarna på landsbygden, som man kunde gå, cykla eller bli skjutsad till, med en hållplats "några kilometer bort", har dragits in helt, och ersatts med "anropstrafik" som är anpassad till att bistå ffa äldre som behöver komma till centralorten för vårdbesök/inköpsrundor och liknande.

Ungdomar kan lära sig att det finns ett fåtal fasta avgångar "med bussen", som man behöver hålla sig, och alltså åka till kompisarna kl 14 när bussen går, och ta den där enda bussen kl 20 hem igen. Att behöva planera och beställa en dag i förväg, när man inte ens vet om man ska iväg, fungerar inte.

Drivkraften i att lägga ner "olönsamma busslinjer", kommer ur ett företagsekonomiskt tänk, istället för ett samhällsekonomiskt och klimatbaserat tänkesätt.

När "vi" byggde kollektivtrafik på landsbygden, om än med en relativt gles turlista, så gjordes med omtanke av medborgarna och med tanken "alla har inte bil", en del är för gamla, en del för unga, en del vill/kan inte köra bil.

Kollektivtrafik var en nyttighet för medborgarna, som fick kosta i rimlig utsträckning, och vi alla, bilburna eller ej, har med våra skatter subventionerat nyttigheten.

Sedan mitten av 1990-talet, så har företagsekonomiska principer allt mer ätit sig in i offentlig verksamhet. Så nu ska varje enskild busslinje vara "lönsam", d.v.s. den får liksom inte kosta för mycket, och sättet att räkna kostnad har förändrats.
Dessutom så är man extremt fyrkantig i vilka sorters bussar man kör med, det ska helst bara vara en sort, för då är drift och underhåll, av just den sortens buss "billigare".
Så på linjer där egentligen minibuss skulle vara miljömässigt, driftsmässigt och platsmässigt lagom, så kör man med jättestora bussar, där de fåtaliga passagerarna sitter i ett hörn... Vilket gör att kostnaden per passagerare är jättehög.

Det är så likt det där med att hyra kommunala lokaler för föreningslivet: Skolans jumpasal finns där, och måste hållas uppvärmd fast den är tom, för den lokala fattiga fotbolls/handbolls/innebandy klubben, har inte råd att betala marknadsmässig hyra för lokalen...
 
De där bussarna på landsbygden, som man kunde gå, cykla eller bli skjutsad till, med en hållplats "några kilometer bort", har dragits in helt, och ersatts med "anropstrafik" som är anpassad till att bistå ffa äldre som behöver komma till centralorten för vårdbesök/inköpsrundor och liknande.

Ungdomar kan lära sig att det finns ett fåtal fasta avgångar "med bussen", som man behöver hålla sig, och alltså åka till kompisarna kl 14 när bussen går, och ta den där enda bussen kl 20 hem igen. Att behöva planera och beställa en dag i förväg, när man inte ens vet om man ska iväg, fungerar inte.

Drivkraften i att lägga ner "olönsamma busslinjer", kommer ur ett företagsekonomiskt tänk, istället för ett samhällsekonomiskt och klimatbaserat tänkesätt.

När "vi" byggde kollektivtrafik på landsbygden, om än med en relativt gles turlista, så gjordes med omtanke av medborgarna och med tanken "alla har inte bil", en del är för gamla, en del för unga, en del vill/kan inte köra bil.

Kollektivtrafik var en nyttighet för medborgarna, som fick kosta i rimlig utsträckning, och vi alla, bilburna eller ej, har med våra skatter subventionerat nyttigheten.

Sedan mitten av 1990-talet, så har företagsekonomiska principer allt mer ätit sig in i offentlig verksamhet. Så nu ska varje enskild busslinje vara "lönsam", d.v.s. den får liksom inte kosta för mycket, och sättet att räkna kostnad har förändrats.
Dessutom så är man extremt fyrkantig i vilka sorters bussar man kör med, det ska helst bara vara en sort, för då är drift och underhåll, av just den sortens buss "billigare".
Så på linjer där egentligen minibuss skulle vara miljömässigt, driftsmässigt och platsmässigt lagom, så kör man med jättestora bussar, där de fåtaliga passagerarna sitter i ett hörn... Vilket gör att kostnaden per passagerare är jättehög.

Det är så likt det där med att hyra kommunala lokaler för föreningslivet: Skolans jumpasal finns där, och måste hållas uppvärmd fast den är tom, för den lokala fattiga fotbolls/handbolls/innebandy klubben, har inte råd att betala marknadsmässig hyra för lokalen...
Förr i tiden körde de skolbussar här med små bussar och kunde därmed minimera restiden på ett bra sätt. Nu kör de jättestora bussar med alla på samma tur, och eftersom vi är mest off är vi alltid först på listan, och de stora bussarna kommer inte ens fram att vända på de små vägarna. Varje tur är en lång upplevelse av fraktalen.

Enligt entreprenören finns inget annat sätt, de små bussarna blir 5-10 % dyrare på totalen och då kan man inte vinna anbudet.

Nu blir det ”win-win” eftersom de bedrövliga restiderna gör att många avstår skolbussen och kör barnen själva - så kan man optimera ännu mer.

Fokus på den vars problem man är där för att lösa är nästan obefintligt.
 
A-traktorer är ju knappast något nytt, även om det verkligen har fått ett uppsving de senaste åren.

Visst gjordes det någon lagändring typ i somras, som gör att föräldrarna (dvs ägaren till a-traktorn) är den som blir straffad om något händer? Tror att föräldrarna kan få körkortet indraget t ex.
 
A-traktorer är ju knappast något nytt, även om det verkligen har fått ett uppsving de senaste åren.

Visst gjordes det någon lagändring typ i somras, som gör att föräldrarna (dvs ägaren till a-traktorn) är den som blir straffad om något händer? Tror att föräldrarna kan få körkortet indraget t ex.
Ja, och det är nog en effektiv metod att minska strulet, indraget körkort och sedan punktmarkering för olovlig körning och sedan lite tid bakom lås och bom för de som inte förstått vad det handlar om. En av de få brottstyper där hårdare straff nog kan ha effekt.
 
A-traktorer är ju knappast något nytt, även om det verkligen har fått ett uppsving de senaste åren.
Ja, här omkring har det verkligen gått ifrån att vara något man nästan aldrig såg, till att vara en väldigt vanlig företeelse. Dessutom är de, som någon redan har nämnt, allt exklusivare bilar och utsmyckade med ljusslingor och dylikt. Jag har sett varianter med såpass tonade rutor att det var helt omöjligt att se in i dem. Förhoppningsvis såg man bättre åt andra hållet.... Det känns som mycket, mycket mer än bara ett nödvändigt transportmedel.
 
Barn ska inte köra bil. De får cykla eller köra moppe. Jag tänker inte dö på vägen bara för barn kör bilar. Och skaffar man barn får man väl köra de? Eller flytta? Min empati för allt det här är försvunnet.
Så länge vi lever i överflöd av pengar kommer EPA vara ett problem, det är jag helt säker på.
När jag var tonåring så använde jag något som kallades ben och satt fast på min kropp, en tingest som vi kallade cykel och har två runda saker vid namn hjul, och när jag blev 15 så fick jag en moped, en sådan där riktig moped med bensin, olja, växlar, vacker, blå och krom. En Suzuki K50. Älskade den högt och kallade den Frihet. Jag var i stort sett oberoende av min mamma och hennes bil.

Min mamma körde mig ytterst sällan. VARFÖR skulle hon? Hon körde inte mig, min 2 år äldre bror eller 2 år yngre syster, men sedan körde hon mina systrar som är 7 och 9 år yngre. Vem är mest självständiga? Vem är mest beroende av andra?

Dagens unge kan banne mig börja göra saker själv utan att få skjuts överallt, det dör de inte av, föräldrar inte någon skyldighet att skjutsa dem eller ens flytta. Det ingår i att bli vuxna att förstå att vi lever på olika vis och har olika förutsättningar. Förstår dock att det är farligt för småttingarna att cykla eller köra moped längs med en väg när de har näsorna trycka i sina mobiler....
 
Ja, och det är nog en effektiv metod att minska strulet, indraget körkort och sedan punktmarkering för olovlig körning och sedan lite tid bakom lås och bom för de som inte förstått vad det handlar om. En av de få brottstyper där hårdare straff nog kan ha effekt.
Bakom lås och bom för ungdomarna alltså?
 
Bakom lås och bom för ungdomarna alltså?
Nej, föräldrarna. Efter indraget körkort där de fortsätter att ta bilen till jobbet.

Jag tror det är väldigt få ungdomar som med föräldrarna ovetandes moddar sina fordon, och ännu färre om det blir en påtaglig risk att familjens försörjning blir kaos när förälder blir av med körkortet.

Det ”coola” i att bryta mot lagen bleknar fort.
 
A-traktorer är ju knappast något nytt, även om det verkligen har fått ett uppsving de senaste åren.

Visst gjordes det någon lagändring typ i somras, som gör att föräldrarna (dvs ägaren till a-traktorn) är den som blir straffad om något händer? Tror att föräldrarna kan få körkortet indraget t ex.
Blev nyfiken och googlade för att försöka hitta vad som faktiskt gäller hittade det här:

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2022/maj/viktig-information-gallande-a-traktorer/
 
Nej, föräldrarna. Efter indraget körkort där de fortsätter att ta bilen till jobbet.

Jag tror det är väldigt få ungdomar som med föräldrarna ovetandes moddar sina fordon, och ännu färre om det blir en påtaglig risk att familjens försörjning blir kaos när förälder blir av med körkortet.

Det ”coola” i att bryta mot lagen bleknar fort.
Och jag anser att det är dags att ungarna får ta konsekvenserna för sitt handlande. VET man hur man ska köra och ändå kör för fort- för den största smällen hamnar på föräldern om de blir tagna, så nog tusan förtjänar de att sitta på anstalt en tid för det brott DE begick, och inte föräldern.

Med ett sådant resonemang tycker jag synd om föräldrarna. Det är ju vanligt att grupptrycket påverkar ungdomarna som kör så att de i stundens hetta handlar fel. Tycker inte att en förälder ska ta största smällen för att en 15-16 åring föll för grupptrycket, en person som kanske ofta annars sköter sig så att föräldrarna tror det ska gå bra.

Det är inte "andras (ouppfostrade) ungar" som gör sådant här..... det tål att tänkas på.
 
När jag var tonåring så använde jag något som kallades ben och satt fast på min kropp, en tingest som vi kallade cykel och har två runda saker vid namn hjul, och när jag blev 15 så fick jag en moped, en sådan där riktig moped med bensin, olja, växlar, vacker, blå och krom. En Suzuki K50. Älskade den högt och kallade den Frihet. Jag var i stort sett oberoende av min mamma och hennes bil.

Min mamma körde mig ytterst sällan. VARFÖR skulle hon? Hon körde inte mig, min 2 år äldre bror eller 2 år yngre syster, men sedan körde hon mina systrar som är 7 och 9 år yngre. Vem är mest självständiga? Vem är mest beroende av andra?

Dagens unge kan banne mig börja göra saker själv utan att få skjuts överallt, det dör de inte av, föräldrar inte någon skyldighet att skjutsa dem eller ens flytta. Det ingår i att bli vuxna att förstå att vi lever på olika vis och har olika förutsättningar. Förstår dock att det är farligt för småttingarna att cykla eller köra moped längs med en väg när de har näsorna trycka i sina mobiler....
Ja jag förstår inte varför barn inte kan cykla idag? O ska de cykla vill de ha en el-cykel? Använd benen vetja! Vi cyklade överallt, oavsett om det var 100 m, 1 km eller 1 mil. Vi lärde oss att vara försiktiga i trafiken, att ta hänsyn och dessutom ”hade vi något att göra” så samhället slapp den enorma skadegörelse och nedskräpning som finns idag.
 
Ja, och det är nog en effektiv metod att minska strulet, indraget körkort och sedan punktmarkering för olovlig körning och sedan lite tid bakom lås och bom för de som inte förstått vad det handlar om. En av de få brottstyper där hårdare straff nog kan ha effekt.

Det tror jag med!

Ja, här omkring har det verkligen gått ifrån att vara något man nästan aldrig såg, till att vara en väldigt vanlig företeelse. Dessutom är de, som någon redan har nämnt, allt exklusivare bilar och utsmyckade med ljusslingor och dylikt. Jag har sett varianter med såpass tonade rutor att det var helt omöjligt att se in i dem. Förhoppningsvis såg man bättre åt andra hållet.... Det känns som mycket, mycket mer än bara ett nödvändigt transportmedel.

Här har det alltid funnits a-traktorer och epor. Kanske pga obefintlig kollektivtrafik?
Visst har det blivit en annan typ av bilar nu, jag tror att det gjordes någon ändring i reglerna för ett par år sedan som har gjort att mer moderna bilar konverteras.
 
A-traktorer är ju knappast något nytt, även om det verkligen har fått ett uppsving de senaste åren.

Visst gjordes det någon lagändring typ i somras, som gör att föräldrarna (dvs ägaren till a-traktorn) är den som blir straffad om något händer? Tror att föräldrarna kan få körkortet indraget t ex.
Nu hittade jag något och det var som jag själv hört:

”Om du som förälder vet att din ungdom kör en manipulerad A-traktor och inte gör något åt det kan du fällas för tillåtande av olovlig körning. Det i sin tur kan leda till att ditt eget körkort blir återkallat, säger Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen.”

Misstänker att det säkert är olika från fall till fall och upp till polisen att bevisa att föräldrarna kände till det. Låter som föräldrar kan neka att de inte kände till det. 🤷🏼‍♀️
 
Har man råd att köpa bil till ett barn för att barnet ska nöjes-köra så är man både rik och bortskämd. Faktiskt.

Fast alltså, man får ju skilja på a-traktor och a-traktor…
Här används de allra flesta a-traktorerna för att ta sig till skola och fritidsaktiviteter, även om det så klart också blir en hel del kompishäng.

Nu har inte vi barn, men som vi bor skulle en a-traktor vara ett fantastiskt alternativ för att inte behöva skjutsa överallt. Bussen går 4 gånger om dagen utöver skolskjuts och ungen skulle få gå 2km till närmsta busshållsplats, dessutom på en riksväg utan cykelbana. Nej tack.
 

Liknande trådar

Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 400
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp