Är det något i samhället som har förändrats så fundamentalt sedan jag var tonåring som gör att a-traktorerna MÅSTE finnas? Jag funderar över det vissa skriver att ungdomarna måste ha dem för att ta sig till skola, nöjen, osv. Till gymnasiet åkte jag buss (ca 2,5 mil). Till bussen var det ett par kilometer. Jag cyklade, gick eller fick skjuts av förälder/kompis förälder. Till nöjen skjutsade föräldrar eller kompis föräldrar. Gör inte föräldrar det nuförtiden?
De där bussarna på landsbygden, som man kunde gå, cykla eller bli skjutsad till, med en hållplats "några kilometer bort", har dragits in helt, och ersatts med "anropstrafik" som är anpassad till att bistå ffa äldre som behöver komma till centralorten för vårdbesök/inköpsrundor och liknande.
Ungdomar kan lära sig att det finns ett fåtal fasta avgångar "med bussen", som man behöver hålla sig, och alltså åka till kompisarna kl 14 när bussen går, och ta den där enda bussen kl 20 hem igen. Att behöva planera och beställa en dag i förväg, när man inte ens vet om man ska iväg, fungerar inte.
Drivkraften i att lägga ner "olönsamma busslinjer", kommer ur ett företagsekonomiskt tänk, istället för ett samhällsekonomiskt och klimatbaserat tänkesätt.
När "vi" byggde kollektivtrafik på landsbygden, om än med en relativt gles turlista, så gjordes med omtanke av medborgarna och med tanken "alla har inte bil", en del är för gamla, en del för unga, en del vill/kan inte köra bil.
Kollektivtrafik var en nyttighet för medborgarna, som fick kosta i rimlig utsträckning, och vi alla, bilburna eller ej, har med våra skatter subventionerat nyttigheten.
Sedan mitten av 1990-talet, så har företagsekonomiska principer allt mer ätit sig in i offentlig verksamhet. Så nu ska varje enskild busslinje vara "lönsam", d.v.s. den får liksom inte kosta för mycket, och sättet att räkna kostnad har förändrats.
Dessutom så är man extremt fyrkantig i vilka sorters bussar man kör med, det ska helst bara vara en sort, för då är drift och underhåll, av just den sortens buss "billigare".
Så på linjer där egentligen minibuss skulle vara miljömässigt, driftsmässigt och platsmässigt lagom, så kör man med jättestora bussar, där de fåtaliga passagerarna sitter i ett hörn... Vilket gör att kostnaden per passagerare är jättehög.
Det är så likt det där med att hyra kommunala lokaler för föreningslivet: Skolans jumpasal finns där, och måste hållas uppvärmd fast den är tom, för den lokala fattiga fotbolls/handbolls/innebandy klubben, har inte råd att betala marknadsmässig hyra för lokalen...