Bor också väldigt lantligt med icke-existerande kollektivtrafik (utom skolbuss, som dock tar med även gymnasieungdomar).
Vissa föräldrar tar stort ansvar för att deras "EPA" ungdomar ska ha lagliga (långsamma) fordon, medan andra i stort sett struntar i, eller t.o.m. tycker det är helt OK med manipulerade fordon.
Jag har sett ett flertal avarter med buskörning och andra som sköter sig väl.
Jag tror att det vore klokt att hitta ett sätt där föräldrarna är ansvariga för när underåriga förare kör manipulerade fordon, buskör och på andra sätt skapar oreda där man bryter mot trafikreglerna, eller i vissa fall mot ordningsregler.
Om föräldrarna ger signaler om att det är OK med manipulerade fordon som går att köra för fort, så blir det svårt att hejda beteendet.
Dessutom så bör reglerna runt registreringsskyltar på A-traktorer ändras, så att de ska ha skyltar både bak- och fram, för att underlätta identifikation. "Vanlig" traktor kan ha reg skylten fram, eller på sidan framme (det fungerar inte så bra praktiskt med regskylt bak på jordbrukstraktor), men regeln borde vara att fordon som innan ombyggnad är avsedda att reg skylt fram+bak, ska ha det även efter ombyggnad.
Så om det skulle gå att skapa något slags solidariskt straffansvar mellan barn och förälder, så att indraget körkort t.ex. även drabbar föräldern, så skulle föräldrarna antagligen vilja skydda det egna körkortet genom att säkerställa att A-traktorn inte är manipulerad.
Skärpta regler runt besiktning, t.ex. kortare intervall än idag, obligatorisk ombesiktning vid ägarbyte vore också förmånligt.
Samt gärna högre krav på traktorutbildningen avseende körning på väg.