De ökade problemen kring EPA-traktorer (utbruten från Vad gör vi? Del CLXIV)

Måste man verkligen in under plomberingen för att växla mellan laglig-läge och räjser-mode?

I min enfald trodde jag att man hade en liten extrasladd in i kupén, som man med en liten dold brytare togglade bilens styrelektronik till att ha regulator inkopplad (laglig-läge) och att ha regulator förbikopplad (räjser-mode)?
Exakt så.
 
Jag tycker det borde förbjudas som det är idag. Höj åldersgränsen till 18 och kräv ordentlig utbildning (uppkörning och teori) för att få köra a-traktor på väg. På eget fält kan det ligga kvar som nu. Men de som ska köra på allmänna vägar vill jag att de ska vara 18 år och jag vill att fordonet ska vara identifierbart både framifrån och bakifrån.
 
Det är oproblematiskt att köra om en moped. Dessutom så skadas många i mopedolyckor i singelolyckor, snarare än vid sammanstötningar med andra fordon.

Många av de dödliga A-traktor olyckorna har varit singelolyckor.

På en smal och slingrig väg 70-väg, så går det oftast att relativt lätt att hitta platser där man kan köra om ett "långsamgående fordon", det må vara en jordbrukstraktor, eller en A-traktor.
På samma väg kan det vara i stort sett omöjligt att köra förbi en 45 km/t jordbrukstraktor och även en A-traktor.

Irritationen ökar, snarare än minskar.

Det här händer relativt ofta på det vägar jag kör, just att man kommer ikapp en jordbrukstraktor eller A-traktor, och det är inte speciellt kul att ligga i 45 km/t i tre mil. Just den vägen jag tänker mest på, har endast ett fåtal hus längs en tre mil lång sträcka, och inga avfarter till andra samhällen innan man når kommunens centralort. De flesta jordbrukstraktorförarna brukar svänga in på en busshållplats, timmeruppläggsplats eller liknande för att släppa förbi kön som bildas bakom (eller så är de framme dit de ska rätt snart).
Någon A-traktorförare som underlättat för kön bakom har jag ännu inte träffat på...

När farten dessutom kombineras med unga ungdomar med mindre omdöme, som inte har förstånd nog att hålla åt sidan, eller dämpa farten så att bakomvarande kan köra om på lämpliga platser så, nä, jag anser att du (och Tomas Eneroth - https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7663Vv/tomas-eneroth-om-nya-epa-regler-kan-hoja-hastigheten) har fel.
Ja, jag kan verkligen inte se hur en ökning från 30 till 45 km/h skulle underlätta för övrig trafik, och göra situationen säkrare. Jag tror inte heller att det största säkerhetsproblemet ligger hos övrig trafik. Däremot tycker jag att, som du säger, att någon som kör såpass sakta på en väg där hastighetsbegränsningen är bra mycket högre också skulle ha skyldighet att stanna och släppa fram.
 
Jag tycker det borde förbjudas som det är idag. Höj åldersgränsen till 18 och kräv ordentlig utbildning (uppkörning och teori) för att få köra a-traktor på väg. På eget fält kan det ligga kvar som nu. Men de som ska köra på allmänna vägar vill jag att de ska vara 18 år och jag vill att fordonet ska vara identifierbart både framifrån och bakifrån.
Håller med. Med tanke på vad som händer i ett barns hjärna under tonåren är det rätt obegripligt att 15-åringar ska få framföra tunga fordon ute på vägarna.
 
En 15-åring har avlidit efter en krock med ett träd. I en epa. Knappast att den körde lagligt.
Så jävla onödigt.
Jag bor i en stad med väldigt många EPAfordon.
I länets EPAtätaste stad....suck.
Vad som är inne att ha varierar under åren. Ett tag var det BMW som gällde, senaste åren verkar det ha varit att ha så stor EPA som möjligt, gärna en rejäl, tung SUV.
Vi har dessutom en flaskhals på en stor snabb matarled som gör att det blir låååånga köer bitvis.
Att komma från tillåtna 110, ned till 90 och strax därefter upptäcka att du måste bromsa ned hårt till 20-30 och tuffa på i den hastigheten ett tag. Trafikfara. Det tär nog på bilisternas tålamod när det händer varje vardag efter 16 och 17.
Lyckligtvis klarar jag mig från det där för det mesta numera då jag jobbar hemifrån flera dagar och kan sluta lite tidigare de andra dagarna för att slippa kön.
Det har också (är?) varit poppis bland en del EPAförare att tävla om hur många bilar man kan ha i kö bakom sig....

Jag tycker ändå inte att någon höjning av hastigheten för dem ska tillåtas.
Möjligen om de måste ta samma körkortprov teori för att få Bkort.
Men alla16åringars hjärnor är väl inte mogna att framföra bilar i högre hastighet ändå.
Jag gissar att den en gång i världen var en anledning till att det blev 18årsgräns för körkort.
 
Det du säger är alltså bort med a-traktorer och epor helt från vägarna.

Ja, jag tycker inte så stora och tunga fordon ska framföras av barn på allmänna vägar. Bara den här veckan körde jag om en a-traktor (ombyggd SUV, så inte en liten sak) där det satt två småpojkar med sina näsor i mobilerna. Ja, även föraren. Ute på fält vid arbete med riktiga traktorer tycker jag att reglerna ska vara som idag. Men inte på allmänna vägar. Där tycker jag att alla som framför så tunga fordon ska vara 18 år gamla.
 
Precis som med en hund så är inte bara inköpspriset som avgör om man kan ha en a-traktor/epa. Den ska försörjas också. Skulle en 15 åring ha ett extrajobb bredvid skolan och tjäna så pass mycket att den har råd med reparationer, service och däck i tid och otid. Det är trots allt en bil..... en hund kan man köpa billigt och kostar faktiskt inte lika mycket i drift. En häst däremot, finns en anledning till att många fattiga inte har en häst, ens om de fick den gratis liksom.
De flesta ungdomar häromkring verkar meka med sina a-traktorer själva och har kontakter så de får tag i delar m.m nästan gratis. Det går inte att jämföra med ett djur, det finns faktorer som gör att det blir billigare för vissa.
Sen i teorin kan man ställa av fordon, som då inte kostar något men förvisso inte går att använda under tiden de är avställda. Så nej skulle inte säga att ett fordon är jämförbart med ett djur.

Sen kör förvisso inte ungdomarna här omkring i flådiga moderna bilar, det är rätt mycket gamla Volvos, som är enkla att meka med och få tag i delar med.

Med rätt planering kan även de som ligger i ”mellan landet” ha ”råd” att köpa in en a-traktor till sin tonåring.

Uppenbarligen funkar det då det är rätt många a-traktorer häromkring och långt ifrån alla kommer från välbärgade rika familjer. 🤷🏼‍♀️
 
Må så vara, jag vet att det finns vägar häromkring som är mötesväg med heldraget i flera kilometer och jag hör flera kollegor och fd kollegor som tycker det är värdelöst när de ligger i 30 och anser att de är mer i vägen när de kör i den hastigheten än om de t ex. kört 45.

Sen kan man dividera om att det går snabbare att köra om när det inte är heldraget om de kör 30 än 45. Så vete tusan, men jag tror mer på 45, eu mopparna går i 45.

Men de som kör om trots att det inte är lämpligt pga "måste fram" kommer troligtvis inte köra om mindre, de kommer fortfarande vilja köra i 70/80/90 osv. Det enda som händer är att det blir svårare och farligare att köra om, dvs köerna blir längre och endast de riktigt stressade och våghalsiga kör om.

För att underlätta omkörning är det bra om vägrenen används av A-förarna (där så finns), och då är 30 en utmärkt hastighet tycker jag.
 
Ja, jag kan verkligen inte se hur en ökning från 30 till 45 km/h skulle underlätta för övrig trafik, och göra situationen säkrare. Jag tror inte heller att det största säkerhetsproblemet ligger hos övrig trafik. Däremot tycker jag att, som du säger, att någon som kör såpass sakta på en väg där hastighetsbegränsningen är bra mycket högre också skulle ha skyldighet att stanna och släppa fram.
Där finns ett stort problem, det där med att släppa fram.
Det är många som inte gör det. Jag har fått nys på att vissa av dom tävlar vem som kan ha längst kö bakom sig. 🤦🏼‍♀️
De fattar inte att de bidrar till irritationen och vissa farliga omkörningar till följd av det.

Det enda jag sett är att det finns en rekommendation att se ska gå åt sidan och underlätta för annan trafik, ingen lag eller regel.
 
Där finns ett stort problem, det där med att släppa fram.
Det är många som inte gör det. Jag har fått nys på att vissa av dom tävlar vem som kan ha längst kö bakom sig. 🤦🏼‍♀️
De fattar inte att de bidrar till irritationen och vissa farliga omkörningar till följd av det.

Det enda jag sett är att det finns en rekommendation att se ska gå åt sidan och underlätta för annan trafik, ingen lag eller regel.

De fattar det. De bara skiter i det och tycker att det är roligt. Det är en del av orsaken till att jag inte tycker att det är lämpligt med a-traktor för barn.
 
Ja, jag tycker inte så stora och tunga fordon ska framföras av barn på allmänna vägar. Bara den här veckan körde jag om en a-traktor (ombyggd SUV, så inte en liten sak) där det satt två småpojkar med sina näsor i mobilerna. Ja, även föraren. Ute på fält vid arbete med riktiga traktorer tycker jag att reglerna ska vara som idag. Men inte på allmänna vägar. Där tycker jag att alla som framför så tunga fordon ska vara 18 år gamla.

Tillägg: Jag kan gå så långt att riktiga traktorer (lantbrukstraktorer, inte ombyggda Volvos och SUV:ar) kan få köras på allmänna vägar av yngre än 18 åringar om det sker i samband med arbete på den egna gården. T.ex. till och från fältet. Men inte som transportmedel eller nöjeskörning.
 
Tillägg: Jag kan gå så långt att riktiga traktorer (lantbrukstraktorer, inte ombyggda Volvos och SUV:ar) kan få köras på allmänna vägar av yngre än 18 åringar om det sker i samband med arbete på den egna gården. T.ex. till och från fältet. Men inte som transportmedel eller nöjeskörning.
Det är ju redan så.
Tillägg: åtminstone för en herrans massa år sen när jag tog traktorkort i gymnasiet.
 
Vilket majoriteten av förarna gör. Häromkring.

Oj, så är det INTE här! Jag har nog aldrig någonsin sett en förare av a-traktor köra åt sidan och släppa förbi bilarna bakom. Vissa kör i den minimala vägrenen vilket inte hjälper ett enda dugg om de kör en a-traktor stor som en vanlig bil eller större. Man kommer ändå inte förbi om man får möte och jag tänker inte chansa i backar och kurvor. För att de ska kunna släppa förbi här på ett säkert sätt hade fått köra in på en mindre väg och det har jag aldrig sett nån göra. 80-väg på landet i Skåne.
 
Det är ju redan så.
Tillägg: åtminstone för en herrans massa år sen när jag tog traktorkort i gymnasiet.

Nä, det är ju inte det. Personer under 18 år får tyvärr köra a-traktorer som transportmedel och nöjeskörning på allmänna vägar. Det tycker jag inte att de ska få göra. Med undantaget riktiga lantbruksfordon i arbete på fält eller på väg till/från fält.
 

Liknande trådar

Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 402
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp