Varför är det sjukt ifall de har ett bra dragfordon?Sinnessjukt.... och ännu sjukare de får köra tungt släp för det är en traktor.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför är det sjukt ifall de har ett bra dragfordon?Sinnessjukt.... och ännu sjukare de får köra tungt släp för det är en traktor.
För att om man kör vanlig personbil får man inte köra tungt släp om man inte har be kort.Varför är det sjukt ifall de har ett bra dragfordon?
Exakt så.Måste man verkligen in under plomberingen för att växla mellan laglig-läge och räjser-mode?
I min enfald trodde jag att man hade en liten extrasladd in i kupén, som man med en liten dold brytare togglade bilens styrelektronik till att ha regulator inkopplad (laglig-läge) och att ha regulator förbikopplad (räjser-mode)?
Ja, jag kan verkligen inte se hur en ökning från 30 till 45 km/h skulle underlätta för övrig trafik, och göra situationen säkrare. Jag tror inte heller att det största säkerhetsproblemet ligger hos övrig trafik. Däremot tycker jag att, som du säger, att någon som kör såpass sakta på en väg där hastighetsbegränsningen är bra mycket högre också skulle ha skyldighet att stanna och släppa fram.Det är oproblematiskt att köra om en moped. Dessutom så skadas många i mopedolyckor i singelolyckor, snarare än vid sammanstötningar med andra fordon.
Många av de dödliga A-traktor olyckorna har varit singelolyckor.
På en smal och slingrig väg 70-väg, så går det oftast att relativt lätt att hitta platser där man kan köra om ett "långsamgående fordon", det må vara en jordbrukstraktor, eller en A-traktor.
På samma väg kan det vara i stort sett omöjligt att köra förbi en 45 km/t jordbrukstraktor och även en A-traktor.
Irritationen ökar, snarare än minskar.
Det här händer relativt ofta på det vägar jag kör, just att man kommer ikapp en jordbrukstraktor eller A-traktor, och det är inte speciellt kul att ligga i 45 km/t i tre mil. Just den vägen jag tänker mest på, har endast ett fåtal hus längs en tre mil lång sträcka, och inga avfarter till andra samhällen innan man når kommunens centralort. De flesta jordbrukstraktorförarna brukar svänga in på en busshållplats, timmeruppläggsplats eller liknande för att släppa förbi kön som bildas bakom (eller så är de framme dit de ska rätt snart).
Någon A-traktorförare som underlättat för kön bakom har jag ännu inte träffat på...
När farten dessutom kombineras med unga ungdomar med mindre omdöme, som inte har förstånd nog att hålla åt sidan, eller dämpa farten så att bakomvarande kan köra om på lämpliga platser så, nä, jag anser att du (och Tomas Eneroth - https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7663Vv/tomas-eneroth-om-nya-epa-regler-kan-hoja-hastigheten) har fel.
Håller med. Med tanke på vad som händer i ett barns hjärna under tonåren är det rätt obegripligt att 15-åringar ska få framföra tunga fordon ute på vägarna.Jag tycker det borde förbjudas som det är idag. Höj åldersgränsen till 18 och kräv ordentlig utbildning (uppkörning och teori) för att få köra a-traktor på väg. På eget fält kan det ligga kvar som nu. Men de som ska köra på allmänna vägar vill jag att de ska vara 18 år och jag vill att fordonet ska vara identifierbart både framifrån och bakifrån.
Fast A-traktorer går i 30…..och körs på mindre vägar. Precis som en vanlig traktor. Vad menar du är skillnaden?För att om man kör vanlig personbil får man inte köra tungt släp om man inte har be kort.
Jag bor i en stad med väldigt många EPAfordon.En 15-åring har avlidit efter en krock med ett träd. I en epa. Knappast att den körde lagligt.
Så jävla onödigt.
Det du säger är alltså bort med a-traktorer och epor helt från vägarna.Jag tycker det borde förbjudas som det är idag. Höj åldersgränsen till 18 och kräv ordentlig utbildning (uppkörning och teori).
Det du säger är alltså bort med a-traktorer och epor helt från vägarna.
De flesta ungdomar häromkring verkar meka med sina a-traktorer själva och har kontakter så de får tag i delar m.m nästan gratis. Det går inte att jämföra med ett djur, det finns faktorer som gör att det blir billigare för vissa.Precis som med en hund så är inte bara inköpspriset som avgör om man kan ha en a-traktor/epa. Den ska försörjas också. Skulle en 15 åring ha ett extrajobb bredvid skolan och tjäna så pass mycket att den har råd med reparationer, service och däck i tid och otid. Det är trots allt en bil..... en hund kan man köpa billigt och kostar faktiskt inte lika mycket i drift. En häst däremot, finns en anledning till att många fattiga inte har en häst, ens om de fick den gratis liksom.
Må så vara, jag vet att det finns vägar häromkring som är mötesväg med heldraget i flera kilometer och jag hör flera kollegor och fd kollegor som tycker det är värdelöst när de ligger i 30 och anser att de är mer i vägen när de kör i den hastigheten än om de t ex. kört 45.
Sen kan man dividera om att det går snabbare att köra om när det inte är heldraget om de kör 30 än 45. Så vete tusan, men jag tror mer på 45, eu mopparna går i 45.
Där finns ett stort problem, det där med att släppa fram.Ja, jag kan verkligen inte se hur en ökning från 30 till 45 km/h skulle underlätta för övrig trafik, och göra situationen säkrare. Jag tror inte heller att det största säkerhetsproblemet ligger hos övrig trafik. Däremot tycker jag att, som du säger, att någon som kör såpass sakta på en väg där hastighetsbegränsningen är bra mycket högre också skulle ha skyldighet att stanna och släppa fram.
Där finns ett stort problem, det där med att släppa fram.
Det är många som inte gör det. Jag har fått nys på att vissa av dom tävlar vem som kan ha längst kö bakom sig.
De fattar inte att de bidrar till irritationen och vissa farliga omkörningar till följd av det.
Det enda jag sett är att det finns en rekommendation att se ska gå åt sidan och underlätta för annan trafik, ingen lag eller regel.
Ja, jag tycker inte så stora och tunga fordon ska framföras av barn på allmänna vägar. Bara den här veckan körde jag om en a-traktor (ombyggd SUV, så inte en liten sak) där det satt två småpojkar med sina näsor i mobilerna. Ja, även föraren. Ute på fält vid arbete med riktiga traktorer tycker jag att reglerna ska vara som idag. Men inte på allmänna vägar. Där tycker jag att alla som framför så tunga fordon ska vara 18 år gamla.
Vilket majoriteten av förarna gör. Häromkring.Det enda jag sett är att det finns en rekommendation att se ska gå åt sidan och underlätta för annan trafik, ingen lag eller regel.
Det är ju redan så.Tillägg: Jag kan gå så långt att riktiga traktorer (lantbrukstraktorer, inte ombyggda Volvos och SUV:ar) kan få köras på allmänna vägar av yngre än 18 åringar om det sker i samband med arbete på den egna gården. T.ex. till och från fältet. Men inte som transportmedel eller nöjeskörning.
Vilket majoriteten av förarna gör. Häromkring.
Det är ju redan så.
Tillägg: åtminstone för en herrans massa år sen när jag tog traktorkort i gymnasiet.