De ökade problemen kring EPA-traktorer (utbruten från Vad gör vi? Del CLXIV)

En annan sak jag och killen satt och diskuterade nu vid köksbordet idag var bältesanvändningen.
Killen hade hört något att om de höjer till 45 så skulle det ev bli krav på bälte.

Det är klart att om man kör ett fordon utan bälte i hög hastighet och krockar är sannolikheten stor för dödlig utgång.
Det finns bevis på att bälte räddar liv många gånger. Viktigt också att det inte är ok att köra för fort ändå även om man använder bälte.

Å andra sidan får vi väl se vad som händer, Ebba Busch hade varit på lastbilsmässan på Elmia och pratat något om vanligt körtkort redan vid 16 års ålder och hon sitter i regeringen nu, så vi får se vad som kommer hända framöver.
Får väl bara hoppas det blir något bra, som blir säkrare än idag. 🙈
Vanligt körtkort vid 16 år som i USA är bara idiotiskt.
Det är bättre att uppdatera A-traktorreglerna så att de passar dagens trafik.
Bälte borde vara en självklarhet.
Som förälder får man idag ställa krav själv på sin ungdom och kontrollera att det efterföljs.
Både jag och pappan har åkt med, vi kontrollkör A-traktorn ibland, vi kräver bältesanvändning och max en passagerare. Vi möter dessutom kidsen ibland på vägarna och ser att de sköter sig. Annars ryker A-traktorn och hjälpen till riktiga körkortet.
 
Vanligt körtkort vid 16 år som i USA är bara idiotiskt.
Det är bättre att uppdatera A-traktorreglerna så att de passar dagens trafik.
Bälte borde vara en självklarhet.
Som förälder får man idag ställa krav själv på sin ungdom och kontrollera att det efterföljs.
Både jag och pappan har åkt med, vi kontrollkör A-traktorn ibland, vi kräver bältesanvändning och max en passagerare. Vi möter dessutom kidsen ibland på vägarna och ser att de sköter sig. Annars ryker A-traktorn och hjälpen till riktiga körkortet.
Vi får väl se vad som händer. Vi kan bara hoppas på det bästa.

Tycker också bälte är en självklarhet, blev lite förvånad när jag fick höra att det inte var någon lag på att använda det i en a-traktor utan enbart rekommendation.
 
Du vet att gamla volvos inte alls är speciellt billiga att "få delar" till längre? Häromkring ser jag några gamla volvos men mest modernare bilar och modernare volvos som är förbi "meka själv åldern" där allt är datorstyrt och man måste lämna in skiten vid minsta lilla. Det är dyrt med bil i dag. Försäkring, drivmedel, däck, service, underhåll och allt annat som tillkommer.

Det handlar inte om rätt planering alls faktiskt. Klart det finns en och annan som har sparat ihop till en atraktor och lever på hoppet att den inte går sönder, för när den gör det har de inte råd att reparera den, men frågan är om det är gott ägarskap? Hur välservad och underhållen blir den? Hur bra är däcken? Det är min erfarenhet att när man ligger liksom på gränsen i sin ekonomi så är det lätt att snåla in en del, ibland lite dumsnålt på en del ställen. Det är trots allt ofta medelklassen och upp som har a-traktor, de har råd att försörja den också, med två föräldrar, bättre löner osv.
Nu vet inte jag vad du klassar som gammal Volvo men den sonen har, en S70 som är mycket vanlig A-traktormodell är inte dyr i delar iaf. Det är en modell som slutade tillverkas för 22 år sen så den borde väl räknas till gammal. Utöver den så har han köpt en projekt A-traktor som han renoverar. Det är en Volvo 740. Förutom skroten och marketplace så byts mycket fram och tillbaka mellan kompisar. Det är inga hiskiliga summor direkt.
Han bekostar allt själv, inklusive försäkring och bränsle med sommarjobb och lite helgjobb. Jag har absolut inte råd att bidra. A-traktorn besiktigas som alla andra fordon. Jag tycker ungdommarna verkar lägga hela sin själ och ekonomi i att vårda dessa fordon. Nyttigt lärdom.
 
Jag hatar både EPA traktorer och vingliga moppar som kör på stora vägar med tung trafik. Att hamna bakom en vanlig traktorn är rätt trist det också men det är mest vissa tider på året det händer och lite mer förståeligt på nåt vis.
Jag har ett barn som närmar sig åldern och vill inte ha henne på nåt av det. Moppe känns också livsfarligt på sånna vägar när stressade bilar ska klämma sig förbi...
Kan nog tycka att kör ma i trafik ska man vara myndig och ha körkort. Varför ska 16 åringar köra traktorer i trafik egentligen? Är ju inte ett skvatt lättare än att köra bil?
 
Jag hatar både EPA traktorer och vingliga moppar som kör på stora vägar med tung trafik. Att hamna bakom en vanlig traktorn är rätt trist det också men det är mest vissa tider på året det händer och lite mer förståeligt på nåt vis.
Jag har ett barn som närmar sig åldern och vill inte ha henne på nåt av det. Moppe känns också livsfarligt på sånna vägar när stressade bilar ska klämma sig förbi...
Kan nog tycka att kör ma i trafik ska man vara myndig och ha körkort. Varför ska 16 åringar köra traktorer i trafik egentligen? Är ju inte ett skvatt lättare än att köra bil?
Du låter som en olämplig bilförare. Hat till medtrafikanter hör inte hemma i trafiken. Då ska man nog jobba lite på sig själv.
Och tycker man att ett tvåväxlat fordon som går i 30 km är lika svårkört som en bil så ska man inte köra bil över 30 km själv.
Låter du ditt barn cykla i trafik? Är det mindre farligt?
 
Nu vet inte jag vad du klassar som gammal Volvo men den sonen har, en S70 som är mycket vanlig A-traktormodell är inte dyr i delar iaf. Det är en modell som slutade tillverkas för 22 år sen så den borde väl räknas till gammal. Utöver den så har han köpt en projekt A-traktor som han renoverar. Det är en Volvo 740. Förutom skroten och marketplace så byts mycket fram och tillbaka mellan kompisar. Det är inga hiskiliga summor direkt.
Han bekostar allt själv, inklusive försäkring och bränsle med sommarjobb och lite helgjobb. Jag har absolut inte råd att bidra. A-traktorn besiktigas som alla andra fordon. Jag tycker ungdommarna verkar lägga hela sin själ och ekonomi i att vårda dessa fordon. Nyttigt lärdom.
Det är den uppfattningen jag fått här också i alla fall om man lyssnar på tonåringen som berättar om sina kompisar och hur de gör.
 
Du låter som en olämplig bilförare. Hat till medtrafikanter hör inte hemma i trafiken. Då ska man nog jobba lite på sig själv.
Och tycker man att ett tvåväxlat fordon som går i 30 km är lika svårkört som en bil så ska man inte köra bil över 30 km själv.
Låter du ditt barn cykla i trafik? Är det mindre farligt?
Jag tycker själv att Traktor är stort och tungt och kör helst inte i trafiken med den. Jordbrukstraktor då.
Och det är inte jag som kör om dessa ungdomar utan jag ser hur många andra gör.
På sånna vägar hag menar cyklar ingen alls faktiskt. Det är vägräcken och 100 väg.
 
Jag tycker själv att Traktor är stort och tungt och kör helst inte i trafiken med den. Jordbrukstraktor då.
Och det är inte jag som kör om dessa ungdomar utan jag ser hur många andra gör.
På sånna vägar hag menar cyklar ingen alls faktiskt. Det är vägräcken och 100 väg.
På 100-väg får ingen A-traktor eller moppe köra ändå så dessa vägar kan vi lämna utanför diskussionen.
 
På 100-väg får ingen A-traktor eller moppe köra ändå så dessa vägar kan vi lämna utanför diskussionen.
Jo det får dom, det är bara motorväg och motortrafikled de inte får köra på.

2-1 vägarna är 100-väg och väldigt sällsynt motortrafikleder och där kör a-traktorer, moppar och vanliga traktorer och de vägarna har räcken.
 
Jo det får dom, det är bara motorväg och motortrafikled de inte får köra på.

2-1 vägarna är 100-väg och väldigt sällsynt motortrafikleder och där kör a-traktorer, moppar och vanliga traktorer och de vägarna har räcken.
Sant, 1-2 vägar får de köra.
Jag bor längs 45:an som är 100-väg och den får man inte köra på-motorled.
 
Sant, 1-2 vägar får de köra.
Jag bor längs 45:an som är 100-väg och den får man inte köra på-motorled.
Här har vi 27:an som är 100-väg där det är 2-1 väg och där får de köra, de får dock inte köra där 27:an går på 40:an i Borås ner mot Göteborg för där är motorväg.

Förvisso hade det varit bättre att inte ha dom på 2-1 vägar heller men men. Finns å andra sidan andra knepiga saker i trafiken man förundras över också och funderar på hur de tänkte om de tänkte när de satte lagar/regler osv.
 
Tillägg: Jag kan gå så långt att riktiga traktorer (lantbrukstraktorer, inte ombyggda Volvos och SUV:ar) kan få köras på allmänna vägar av yngre än 18 åringar om det sker i samband med arbete på den egna gården. T.ex. till och från fältet. Men inte som transportmedel eller nöjeskörning.
Exakt så var ju tanken bakom EPA-traktorerna en gång i tiden. Dom skulle även kunna hjälpa till i jordbruket/skogsbruket :up:
Undrar vad som "gick snett" sen :confused:

Jag förfasas över de små A-traktorerna som inte är annat än en skolåda på hjul, totalt livsfarliga! Jag skulle aldrig sätta min unge i en sån!
Här är det mest tjejjer som kör sådana små skolådor, samtidigt som man messar på telefonen eller fixar håret...

Det borde vara ett separat körkort för att framföra en "bil" i trafiken kontra en moppe, som minimum tycker jag. Tillbaka till separata traktorkort, bilkort och moppekort. Då dör nog trenden ut ganska fort :up:
 
Exakt så var ju tanken bakom EPA-traktorerna en gång i tiden. Dom skulle även kunna hjälpa till i jordbruket/skogsbruket :up:
Undrar vad som "gick snett" sen :confused:

Jag förfasas över de små A-traktorerna som inte är annat än en skolåda på hjul, totalt livsfarliga! Jag skulle aldrig sätta min unge i en sån!
Här är det mest tjejjer som kör sådana små skolådor, samtidigt som man messar på telefonen eller fixar håret...

Det borde vara ett separat körkort för att framföra en "bil" i trafiken kontra en moppe, som minimum tycker jag. Tillbaka till separata traktorkort, bilkort och moppekort. Då dör nog trenden ut ganska fort :up:

Beskrivningen låter mer som en mopedbil. Många A-traktorer är idag ombyggda bilar
 
Givetvis har dessa ungdomar fått övningsköra mkt med respektive vårdnadshavare innan 🤦‍♀️ Vi är väldigt måna om våra barn och många av hästarna är av dyrare prisklass. Vi som vårdnadshavare har ansvaret och skulle inte godkänna våra ungdomar att köra ifall det fanns tveksamheter. För alla oss här fungerar det prickfritt.

Men det kan väl inte finnas utbildningar där det på något sätt ingår eller förväntas att barn ska köra sina egna hästar till träningar? Hur gör de kidsen som inte har någon A-traktor? O_o

Aldrig tänkt tanken att det är tillåtet att åka runt med sin häst om man är under 18 och utan körkort. Det var nytt!
 
Jag tycker det räcker nu. Det räcker med döda ungdomar och det räcker med sörjande vänner och familjer. Det räcker med unga som mår dåligt för att deras vän dog alldeles för tidigt.

Jag har extremt svårt att förstå beslutet hos den vuxne som tycker att det är okej att sätta sitt barn bakom ratten utan adekvat utbildning och dessutom i en ålder där alla som genomgått tonåren vet att grupptrycket är som störst. Visst kan folk få för sig att de själva kan avgöra om deras barn kan köra eller inte men det kan de såklart inte. Det är därför vi har uppkörning på övriga körkort.

Jag tycker att det är så enormt tragiskt med alla de som har dött och jag tycker det är så fruktansvärt med alla de som nu får leva med att de tillät sitt barn att köra fast de visste att de inte hade den mognad och den kunskap de behövde för att ens ha en chans att framföra sitt fordon säkert. Det är så vidrigt alltihop att jag mår illa.

För mina barn var det här en ickefråga. De visste att det inte ens var lönt att fråga för de visste att svaret var nej. Aldrig i livet att jag skulle utsätta mina barn för något sådant. Det finns tillräckligt med risker i livet ändå utan att behöva utsättas för något sådant som så ung och så omogen. Ja vi bodde på landet utan kollektivtrafik när barnen var tonåringar och ja, det var mycket skjutsande men hellre det än det livsfarliga alternativet a traktor.

Jag hoppas a traktorer förbjuds helt. De har ingen plats i dagens samhälle. Barn till lantbrukare kan få söka dispens för att få köra traktor och då riktig traktor hemma på gården efter att ha kört upp och blivit godkända. Det behöver inte vara något problem. Vi vuxna måste faktiskt skydda våra unga, inte tycka att det är okej att utsätta dem för sådana faror.
 
Jag tycker det räcker nu. Det räcker med döda ungdomar och det räcker med sörjande vänner och familjer. Det räcker med unga som mår dåligt för att deras vän dog alldeles för tidigt.

Jag har extremt svårt att förstå beslutet hos den vuxne som tycker att det är okej att sätta sitt barn bakom ratten utan adekvat utbildning och dessutom i en ålder där alla som genomgått tonåren vet att grupptrycket är som störst. Visst kan folk få för sig att de själva kan avgöra om deras barn kan köra eller inte men det kan de såklart inte. Det är därför vi har uppkörning på övriga körkort.

Jag tycker att det är så enormt tragiskt med alla de som har dött och jag tycker det är så fruktansvärt med alla de som nu får leva med att de tillät sitt barn att köra fast de visste att de inte hade den mognad och den kunskap de behövde för att ens ha en chans att framföra sitt fordon säkert. Det är så vidrigt alltihop att jag mår illa.

För mina barn var det här en ickefråga. De visste att det inte ens var lönt att fråga för de visste att svaret var nej. Aldrig i livet att jag skulle utsätta mina barn för något sådant. Det finns tillräckligt med risker i livet ändå utan att behöva utsättas för något sådant som så ung och så omogen. Ja vi bodde på landet utan kollektivtrafik när barnen var tonåringar och ja, det var mycket skjutsande men hellre det än det livsfarliga alternativet a traktor.

Jag hoppas a traktorer förbjuds helt. De har ingen plats i dagens samhälle. Barn till lantbrukare kan få söka dispens för att få köra traktor och då riktig traktor hemma på gården efter att ha kört upp och blivit godkända. Det behöver inte vara något problem. Vi vuxna måste faktiskt skydda våra unga, inte tycka att det är okej att utsätta dem för sådana faror.


Precis så! Helt och hållet!👍
 

Liknande trådar

Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 402
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp