Sånna här uttalanden får mig direkt att tänka på politik och ju högre upp man sitter ju längre ifrån verklig problemlösning kommer man.
Om nu inte trafikverket och poliserna som höll informationen på sonens skola ljög så är olyckor där A-traktor är vållande på fotgängare och andra trafikanter mycket få. Problemet är trimm. Det är i de höga hastigheterna som dessa olyckor skett.
Det problemet är lösbart. Tekniken finns.
Att förbjuda A-traktorerna rätt av tycker jag är helt fel när problemet är lösbart. Fokuset på frågan ligger fel.
Som jag skrivit innan.
- Bälteskrav
- Max en passagerare
- Nya regler runt strypningen
-Höj hastigheten till 45 för att minska påkörningarna bakifrån och köbildning lågfartsvägar för det är oftast de som är svåra att köra åt sidan på.
- Bättre praktisk utbildning.
Jag tror inte att de som hatar A-traktorerna förstår hur mycket de betyder för många ungdommar och vad de faktiskt för med sig för positiva saker. Ser jag i sonens umgänge är detta deras ända intresse. Det är anledningen till att de helgjobbar. Det finns inga fritidsgårdar, motorsport är väldigt mycket dyrare, alla vill inte hänga i stallet.
A-traktorerna är en livsstil för dem. De skruvar ihop, hjälper varandra, byter delar och kunskap.
I grannkommunen var A-traktorburna ungdommar avgörande i somras för att hemtjänsten skulle gå runt.
Fler ungdommar skadas och förolyckas på moppe, cykel och i vatten. Ridsporten är inte så ofarlig den heller. Ändå är det A-traktorer som det heter "inte en ungdom till".
Regelverket behöver absolut uppdateras men ett förbud tycker jag är värdelöst. Och vad har vi då lärt alla de ungdommar som skött sig, jobbat hårt, betalat sin A-traktor och lagt sin skäl i den för att sen göra den till skrot? De som missköter sig kommer hitta på nått annat att "busa med" istället.