De ökade problemen kring EPA-traktorer (utbruten från Vad gör vi? Del CLXIV)

Jag tycker det räcker nu. Det räcker med döda ungdomar och det räcker med sörjande vänner och familjer. Det räcker med unga som mår dåligt för att deras vän dog alldeles för tidigt.

Jag har extremt svårt att förstå beslutet hos den vuxne som tycker att det är okej att sätta sitt barn bakom ratten utan adekvat utbildning och dessutom i en ålder där alla som genomgått tonåren vet att grupptrycket är som störst. Visst kan folk få för sig att de själva kan avgöra om deras barn kan köra eller inte men det kan de såklart inte. Det är därför vi har uppkörning på övriga körkort.

Jag tycker att det är så enormt tragiskt med alla de som har dött och jag tycker det är så fruktansvärt med alla de som nu får leva med att de tillät sitt barn att köra fast de visste att de inte hade den mognad och den kunskap de behövde för att ens ha en chans att framföra sitt fordon säkert. Det är så vidrigt alltihop att jag mår illa.

För mina barn var det här en ickefråga. De visste att det inte ens var lönt att fråga för de visste att svaret var nej. Aldrig i livet att jag skulle utsätta mina barn för något sådant. Det finns tillräckligt med risker i livet ändå utan att behöva utsättas för något sådant som så ung och så omogen. Ja vi bodde på landet utan kollektivtrafik när barnen var tonåringar och ja, det var mycket skjutsande men hellre det än det livsfarliga alternativet a traktor.

Jag hoppas a traktorer förbjuds helt. De har ingen plats i dagens samhälle. Barn till lantbrukare kan få söka dispens för att få köra traktor och då riktig traktor hemma på gården efter att ha kört upp och blivit godkända. Det behöver inte vara något problem. Vi vuxna måste faktiskt skydda våra unga, inte tycka att det är okej att utsätta dem för sådana faror.
:bow::bow::bow:👏👏
 
Här i området finns det tre ungdomar som kör A-traktor som jag känner till, två av dem har jag sett färdas i hastigheter uppåt 90. Den tredje, lagliga, åkte jag härom veckan bakom då denne helt plötsligt parkerade och stod på tomgång mitt i en uppförsbacke på en 70 väg. Föraren förstod till sist efter mycket väntande att jag inte tänkte köra om när sikt helt saknades och hastigheten var hög, och körde då över krönet. Skälet till parkeringen mitt på vägen var att föraren skulle hålla på med telefonen. Detta var ändå bättre än det tidigare tillfället då jag åkt bakom samma bil som vinglat fram och tillbaka på vägbanan, och vid omkörning ser att föraren håller på med telefonen under färd.
Bristen på utbildning om trafikregler och förmåga att ta ansvar samt uppskatta konsekvenser är ett stort problem med själva fenomenet A-traktor för tonåringar. De skall ju trots allt färdas på vägen och har lika stort ansvar som vanliga bilister, och utbildningen bör därmed rimligtvis vara lika omfattande, och så kunde man göra ett kort, utökat prov för B-kortsbehörighet när man har åldern inne. Om nu A-traktorn är lämplig att finnas kvar.
 
Sånna här uttalanden får mig direkt att tänka på politik och ju högre upp man sitter ju längre ifrån verklig problemlösning kommer man.

Om nu inte trafikverket och poliserna som höll informationen på sonens skola ljög så är olyckor där A-traktor är vållande på fotgängare och andra trafikanter mycket få. Problemet är trimm. Det är i de höga hastigheterna som dessa olyckor skett.
Det problemet är lösbart. Tekniken finns.
Att förbjuda A-traktorerna rätt av tycker jag är helt fel när problemet är lösbart. Fokuset på frågan ligger fel.
Som jag skrivit innan.
- Bälteskrav
- Max en passagerare
- Nya regler runt strypningen
-Höj hastigheten till 45 för att minska påkörningarna bakifrån och köbildning lågfartsvägar för det är oftast de som är svåra att köra åt sidan på.
- Bättre praktisk utbildning.

Jag tror inte att de som hatar A-traktorerna förstår hur mycket de betyder för många ungdommar och vad de faktiskt för med sig för positiva saker. Ser jag i sonens umgänge är detta deras ända intresse. Det är anledningen till att de helgjobbar. Det finns inga fritidsgårdar, motorsport är väldigt mycket dyrare, alla vill inte hänga i stallet.
A-traktorerna är en livsstil för dem. De skruvar ihop, hjälper varandra, byter delar och kunskap.
I grannkommunen var A-traktorburna ungdommar avgörande i somras för att hemtjänsten skulle gå runt.
Fler ungdommar skadas och förolyckas på moppe, cykel och i vatten. Ridsporten är inte så ofarlig den heller. Ändå är det A-traktorer som det heter "inte en ungdom till".

Regelverket behöver absolut uppdateras men ett förbud tycker jag är värdelöst. Och vad har vi då lärt alla de ungdommar som skött sig, jobbat hårt, betalat sin A-traktor och lagt sin skäl i den för att sen göra den till skrot? De som missköter sig kommer hitta på nått annat att "busa med" istället.
 

Ja det är självklart idiotiskt när folk beter sig illa eller gör dåliga omkörningar.

Däremot säger hon att man kan se det som att få trafikvana eller övningskörning. Där känner jag bara NEJ! Då tror jag inte man förstår farorna att vara i trafiken. Det hade kunnat vara bra träning om föräldrarna var med och utbildade eller om det var längre utbildning. Men nu tycker jag många verkar vara för okunniga och för outbildade för att köra själva.

Sen finns det säkert föräldrar som är med mkt och ser till att ungdomarna får en bättre grund. Men- jag vet ju vissa som inte gör det utan lät ungdomarna köra själva tidigt. Och det är ju där jag tycker det är konstigt- att föräldrar inte tar större ansvar.
 
Jag anmälde för några år sen i min stad, den gick väldigt mycket fortare än 30. Jag hoppas att vi var så specifika när vi beskrev utseendet att lokalpolisen kände igen den. Det var dock innan det blev så fruktansvärt många epor.
Jag börjar känna att jag har för dålig koll för att anmäla, har nästan aldrig sett en köra under 40-45 så jag har nog börjat anta att de går regelmässigt upp till 50. Ingen registreringsskylt har många heller.
 
Sånna här uttalanden får mig direkt att tänka på politik och ju högre upp man sitter ju längre ifrån verklig problemlösning kommer man.

Om nu inte trafikverket och poliserna som höll informationen på sonens skola ljög så är olyckor där A-traktor är vållande på fotgängare och andra trafikanter mycket få. Problemet är trimm. Det är i de höga hastigheterna som dessa olyckor skett.
Det problemet är lösbart. Tekniken finns.
Att förbjuda A-traktorerna rätt av tycker jag är helt fel när problemet är lösbart. Fokuset på frågan ligger fel.
Som jag skrivit innan.
- Bälteskrav
- Max en passagerare
- Nya regler runt strypningen
-Höj hastigheten till 45 för att minska påkörningarna bakifrån och köbildning lågfartsvägar för det är oftast de som är svåra att köra åt sidan på.
- Bättre praktisk utbildning.

Jag tror inte att de som hatar A-traktorerna förstår hur mycket de betyder för många ungdommar och vad de faktiskt för med sig för positiva saker. Ser jag i sonens umgänge är detta deras ända intresse. Det är anledningen till att de helgjobbar. Det finns inga fritidsgårdar, motorsport är väldigt mycket dyrare, alla vill inte hänga i stallet.
A-traktorerna är en livsstil för dem. De skruvar ihop, hjälper varandra, byter delar och kunskap.
I grannkommunen var A-traktorburna ungdommar avgörande i somras för att hemtjänsten skulle gå runt.
Fler ungdommar skadas och förolyckas på moppe, cykel och i vatten. Ridsporten är inte så ofarlig den heller. Ändå är det A-traktorer som det heter "inte en ungdom till".

Regelverket behöver absolut uppdateras men ett förbud tycker jag är värdelöst. Och vad har vi då lärt alla de ungdommar som skött sig, jobbat hårt, betalat sin A-traktor och lagt sin skäl i den för att sen göra den till skrot? De som missköter sig kommer hitta på nått annat att "busa med" istället.
Det kom ju en lag ändring om att det bara skulle va en passagerare, men den va lite luddig och verkade som de va upp till var och en polis att avgöra va de tyckte. Inget direkt tydligt.

Ska se om jag kan hitta det jag tänker på.
 
Det kom ju en lag ändring om att det bara skulle va en passagerare, men den va lite luddig och verkade som de va upp till var och en polis att avgöra va de tyckte. Inget direkt tydligt.

Ska se om jag kan hitta det jag tänker på.
Nu ska vi se hittade lite:

Enklare beskrivet får en A-traktor till exempel inte ha ett bagageutrymme och det ska inte vara möjligt att sitta i baksätet. Däremot får säte för en eller två passagerare bredvid förarsätet behållas vid ombyggnaden.

Om en A-traktor är återställd med baksäte och eller bagageutrymme kan föraren dömas för olovlig körning, om personen saknar körkortsbehörighet för personbil.


https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2022/maj/viktig-information-gallande-a-traktorer/

Hittade även ett klipp på svt:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/hur-manga-far-man-sitta-i-en-a-traktor

Ah nu hittade jag det jag tänkte på:

Nu öppnar en dom i Uddevalla tingsrätt för att fler poliser ska kunna bötfälla på plats om man bedömer att passagerarna är så många eller sitter så att det kan utgöra en trafikfara. Ordningsboten på 1 000 kronor får föraren betala.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dneqKz/nu-blir-det-svarare-att-trangas-i-a-traktorn
 
Min grabb är snart i A-traktor ålder, och högsta önskan är ju en A-traktor, Vi har diskuterat lite runt regler. Hur man beter sig med mer. Det första han sa när jag fråga hur man beter sig i trafiken är, får han nån bakom sig, kör han åt sidan så fort som möjligt. Han kommer använda bälte, då han känner sig trygg med det, Har sagt till han, att minsta lilla, så blir de körförbud på traktorn, och jag eller hans pappa kommer provköra den titt som tätt, så den går lagligt. Peppar peppar så är de flesta här i kring duktiga på att gå åt sidan, om de får bilar bakom sig. Vi kommer även övningsköra med han, förklara vad skyltar betyder med mer. Mer info behövs till föräldrar så de lär sig förstå, för de är nog många som är okunniga i fordon, därav många som är olagliga.
 
En stor del av problemet är att kollektivtrafiken måste gå med vinst i min region. Här läggs bussar ner kors och tvärs och offentliga medel satsas på pendeltåg och expressbussar samt stadstrafiken. Det finns stora kommundelar helt utan linjelagd kollektivtrafiken utan där får man vara glad att man har tillgång till närtrafik, off peak till en egen taxa så har man månadskort så måste man ändå betala 70 spänn för att åka nånstans man inte vill. Skulle jag nyttja den så måste jag åka till centralorten, som är åt helt fel håll mot där jag hämtar ut paket och tar kollektivtrafik till min arbetsort.

Vi kan inte begära att ungdomarna cyklar flera mil för att regionpolitikerna lägger ner busslinjer.
Min kusin var tvungen att köra a traktor varje dag till sitt gymnasium pga byns enda busslinje las ner och skolskjutsarna fick hon inte åka med
 
Jag har hellre barn i en skyddad epa än oskyddade på cykel eller moppe i den tunga trafik som kör på vägarna här.

Dessutom är detta en fluga som kommer att gå över. :)
Fast min 12 åring är ändå oskyddad på sin cykel när den skyddade EPA 16 åringen kör för fort förbi. Förstår inte varför det är sådant fokus på vad som är inuti en EPA och så lite fokus på vad som är utanför den. (dessutom får min barn motion på cykeln om man jämför med cykel på vägen. I tex lokala bostadsområden som här.)

Om det är en fluga som går över, varför behöver de dem?

Men jag tycker absolut att om 16 åringar bör köra bil, i 40+ (eller 30 för den delen) bland oskyddade trafikanter att körkort från 16 vore en bra idé. Om deras hjärnor inte är mogna för det, ska de då köra bland oskyddade trafikanter?
 
Vi kan inte begära att ungdomarna cyklar flera mil för att regionpolitikerna lägger ner busslinjer.
Min kusin var tvungen att köra a traktor varje dag till sitt gymnasium pga byns enda busslinje las ner och skolskjutsarna fick hon inte åka med
Man kan absolut begära att politiker inte lägger ned busslinjer och lokala skolor och man kan begära att de bygger cykelbanor.

Speciellt med tanke på miljön.
 
Man kan absolut begära att politiker inte lägger ned busslinjer och lokala skolor och man kan begära att de bygger cykelbanor.

Speciellt med tanke på miljön.
Redan när jag gick på gymnasiet, som tur var i trean så lades linjebussen ner hem till min by. Tre mil till skolan så hade inget val än att köra varje dag. Är så tacksam över att dieseln då var billig. Innan de la ner busslinjen så hade jag en buss på morgonen och en buss hem. Mån-fre endast skoldagar så var ändå tvungen att fixa skjuts för att göra något. Jag förstår ungdomarna som måste ha a-traktorn. Även fast jag tuggar fradga när jag hamnar bakom dem nu när jag kör bil.
 
Gick från buke till Aftonbladet och givetvis en ny olycka.
 

Bifogade filer

  • 68A82C65-8710-4512-9784-EAE139C16020.png
    68A82C65-8710-4512-9784-EAE139C16020.png
    71,6 KB · Visningar: 42
Redan när jag gick på gymnasiet, som tur var i trean så lades linjebussen ner hem till min by. Tre mil till skolan så hade inget val än att köra varje dag. Är så tacksam över att dieseln då var billig. Innan de la ner busslinjen så hade jag en buss på morgonen och en buss hem. Mån-fre endast skoldagar så var ändå tvungen att fixa skjuts för att göra något. Jag förstår ungdomarna som måste ha a-traktorn. Även fast jag tuggar fradga när jag hamnar bakom dem nu när jag kör bil.
Ja jag tycker ju alltså inte att man skulle lägga ned busslinjer på landet när du gick på gymnasiet heller :) eller lägga ned skolan för den delen.

Håller med @skogaliten ? (var det du?) som kommenterade att kommunerna inte begripit att alla tjänar på att vissa gemensamma nyttigheter faktiskt kostar pengar, inte tjänar pengar.

(Kommunerna är ju helt vansinniga, en skola här i stan var så dyr att hyra för gymnasieungdomarna att de istället bokade ett konferenshotell och fick till städning, kaffe och bulle för ett lägre pris en vad hyra ett par klassrum skulle kostat när de skulle ha event O_o, de är helt verklighetsfrånvända med sina "marknadshyror". Samma kommun tror att det är kostnadseffektivt att lägga ned den största och populäraste ungdomslokalen i stan (för dyr marknadshyra på huset kommunen själva äger) och ha verksamheten i en omysig industrilokal låångt utanför stan med dålig bussförbindelse... iofs är det väl så att Polisen betalas av staten o psykvården av regionen så det är väl kanske att flytta kostnader...)
 
Du skrev rika och bortskämda! Det är fortfarande det jag reagerade på! Man behöver inte vara bortskämd för att man är rik!
Och om vi ska fortsätta så finns det något mellan rik och fattig. Och där har jag växt upp. Där man inte kan få allt men där mina föräldrar har prioriterar mig och min syster framför sig själva.
Fast är inte det lite en del i bortskämd? Om föräldrarna prioriterar barnen väldigt mycket i ekonomin? Att det inte finns en jämnhet i fördelningen av de ekonomiska resurserna i familjen? och föräldrarna därför måste avstå väldigt mycket för att ge barnen extra saker som andra föräldrar kanske inte kan eller vill (avstå mycket för att) förse med. Och därmed öka jakten på status.

(Det var det jag la i bortskämd som liten, dvs den klasskamrat som fick mycket på bekostnad av sin mamma och på bekostnad av regler som samhället och skolan hade men som mamman satte åt sidan för sitt barn. Den andra delen är väl att sätta sitt barn framför andras barn.)
 
Senast ändrad:
Fast är inte det lite en del i bortskämd? Om föräldrarna prioriterar barnen väldigt mycket i ekonomin? Att det inte finns en jämnhet i fördelningen av de ekonomiska resurserna i familjen?
Jag tycker absolut inte det. Jag tycker mer bortskämd är om du hjälper ett barn så mkt så de inte kan klara sig och föra sig senare i livet.
Familjens prioriteringar är väl just familjens.
 

Liknande trådar

Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 403
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp