De ökade problemen kring EPA-traktorer (utbruten från Vad gör vi? Del CLXIV)

Tycker jag inte alls, bussarna där hon kör på filmen går vart 10 minut, max, eller det finns två busslinjer förbi och de går båda var tionde minut, så stagger 3 min då, och cykelvägar finns överallt... (korsa hela stan på 30 minuter med cykel utan att lämna cykelbana knappt)
Ingen koll på faktiskt hur ofta bussarna gick där. Går de så ofta är det väl onödigt med EPA. Där jag bor går bussarna betydligt mer sällan och det är ju inte ovanligt att de går sällan när man bor på landet :)
 
Ja det är självklart idiotiskt när folk beter sig illa eller gör dåliga omkörningar.

Däremot säger hon att man kan se det som att få trafikvana eller övningskörning. Där känner jag bara NEJ! Då tror jag inte man förstår farorna att vara i trafiken. Det hade kunnat vara bra träning om föräldrarna var med och utbildade eller om det var längre utbildning. Men nu tycker jag många verkar vara för okunniga och för outbildade för att köra själva.

Sen finns det säkert föräldrar som är med mkt och ser till att ungdomarna får en bättre grund. Men- jag vet ju vissa som inte gör det utan lät ungdomarna köra själva tidigt. Och det är ju där jag tycker det är konstigt- att föräldrar inte tar större ansvar.
En viss form av övningskörning är det ju. Fast man måste göra det bra och hålla hastigheten annars kan de gott ta cykeln eller till fots
 
Däremot är det ett problem med EPA-traktorer överlag. Det är det ju. Annars hade inte folk dött som flugor. Om det mest lämpliga är att göra det olaglig med EPA helt är jag tveksam till just för att det drabbar de som ändå sköter sig. Sedan går det väl att ta sig med andra färdmedel. Samåka. Be föräldrarna skjutsa mm. Så man inte blir strandsatt helt.
 
Och jag tycker att övningskörning behöver göras under kontrollerade former, med förälder eller trafikskola. Det är för farligt annars. Både för egna ungdomarna men också vad de utsätter andra för.
De som får vana av trafiken upplever jag som bättre förare än de som enbart kört på körskola. Där är det ju under kontroll hela tiden.
Just hastigheten som dödar.
 
De som får vana av trafiken upplever jag som bättre förare än de som enbart kört på körskola. Där är det ju under kontroll hela tiden.
Just hastigheten som dödar.
I detta fall behövs ju bara 12 h för att få tillräckligt körkort. Dessutom räcker det att ha kört moppe.
Så ja...jag tycker inte det är tillräckligt med tid för att få köra själv i trafiken när det handlar om en bil.
 
Ja det är tragiskt att vissa ungdomar dör pga de kör fordon som går fortare än de ska och ja, reglerna behöver stramas upp rejält, men ett större problem än epor/a-traktorer i trafiken är alla vuxna i varierande fordon som kör som 1) de stulit bilen och 2) som om de hittat körkortet i flingpaketet.
 
Nej. Skotern bogserades efter EPAn. Inte på släp. Och ja det var vinter.
Spännande med vinter.
Var är det nånstans i Sverige?

De problem jag ser med att bogsera en snöskoter på snötäckt asfaltsväg är att ju högre hastighet ekipaget har, desto större krav ställs det på att underlaget är fast i kurvorna. Skotern vill väldigt gärna åka rakt fram, vilket betyder diket i vänsterkurvor och mötande trafik i högerkurvor.
Men i det här fallet kanske traktorn höll sig till 30km/h, och det är nog inte för fort.
 
Läste artikeln om killen som blåste på i 100km i timmen. Polisen har tydligen gjort riktade insatser mot just epa och drog 9 tillstånd på Lidingö. Vilket inte riktigt kan räknas som ett glesbygdsområde med dålig lokaltrafik. Men är föga förvånande.
 
Läste artikeln om killen som blåste på i 100km i timmen. Polisen har tydligen gjort riktade insatser mot just epa och drog 9 tillstånd på Lidingö. Vilket inte riktigt kan räknas som ett glesbygdsområde med dålig lokaltrafik. Men är föga förvånande.
Här har du en som för en månad se'n uppskattats ha kört 180km/h med polis efter sig.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bgn41q/a-traktor-korde-ifran-polisen-i-180

...och här en som körde 210 inne i Uppsala, och se'n prejades av polis.
https://nyheter24.se/nyheter/aktuel...de-i-210-kilometer-i-timmen-prejades-av-polis
 
Spännande med vinter.
Var är det nånstans i Sverige?

De problem jag ser med att bogsera en snöskoter på snötäckt asfaltsväg är att ju högre hastighet ekipaget har, desto större krav ställs det på att underlaget är fast i kurvorna. Skotern vill väldigt gärna åka rakt fram, vilket betyder diket i vänsterkurvor och mötande trafik i högerkurvor.
Men i det här fallet kanske traktorn höll sig till 30km/h, och det är nog inte för fort.
Ett annat problem är att få stopp på den innan den kraschar rakt in i bilen vid en inbromsning. 🙄
 

Liknande trådar

Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 403
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp