De ökade problemen kring EPA-traktorer (utbruten från Vad gör vi? Del CLXIV)

Man får köra den efter att bara ha tagit körkort för moppe vilket tar 12 timmar. Jag tycker det är läskigt eftersom den kan orsaka så mkt skada. Oavsett hastighet tycker jag man behöver mer utbildning för att få köra ett så stort fordon.
Precis, tappa kontrollen över denna och meja ner fotgängare = vågar mer eller mindre garantera att fotgängaren dör även om det ”bara” går i 30. Jag blir helst inte påkörd av en moped heller men måste jag välja tar jag hellre en moped än en lastbil.
 
Ja, jag vill då inte möta det här ekipaget framfört av en 15-åring. O_o

Visa bifogad fil 104269

Han får alltså köra med släp kopplat så länge det är tomt.
Fan ska man koppla på släp för om det ska vara tomt? Låter helt meningslöst. Ja jag vet att man ibland kan behöva flytta släp och då är de tomma men min fördom är att man i såna här fall kopplar på släp för att det ska va lite ballt.
 
Man får köra den efter att bara ha tagit körkort för moppe vilket tar 12 timmar. Jag tycker det är läskigt eftersom den kan orsaka så mkt skada. Oavsett hastighet tycker jag man behöver mer utbildning för att få köra ett så stort fordon.
Har man en sådan traktor så kan du lita på att föräldrarna ser till att han måste öva innan han får köra själv. Dessa fordon är inte gratis.
 
Har man en sådan traktor så kan du lita på att föräldrarna ser till att han måste öva innan han får köra själv. Dessa fordon är inte gratis.

För att traktorns inköpskostnad så vida överstiger barnets värde? Det låter som fantastiskt kajkat föräldraskap att det ska krävas ett svindyrt fordon för att man ska kunna lita på att föräldrarna ser värdet i att kunna framföra ett fordon med rimliga risker. Om det krävs och utgör skillnaden; så litar jag absolut inte på de föräldrarna ändå.
 
För att traktorns inköpskostnad så vida överstiger barnets värde? Det låter som fantastiskt kajkat föräldraskap att det ska krävas ett svindyrt fordon för att man ska kunna lita på att föräldrarna ser värdet i att kunna framföra ett fordon med rimliga risker. Om det krävs och utgör skillnaden; så litar jag absolut inte på de föräldrarna ändå.
Haha nej det var ett himla kasst argument 😂
 
Har man en sådan traktor så kan du lita på att föräldrarna ser till att han måste öva innan han får köra själv. Dessa fordon är inte gratis.
Varför ska jag lita på det? De är väl redan orimliga som gett honom fordonet. Så varför skulle de plötsligt vara rimliga inom något annat område. Den där kan nog köra ned ganska mycket stolpar och cyklister utan att få lacken skrapad.

Folk är ju inte nödvändigtvis extra kloka bara för att de är rika. Typ: äh det är väl klart att föräldrarna till Putte aldrig skulle låta din sjuåring spela GTA hemma hos Putte, Putte har ju en jättefin dyr speldator och spelar hockey och fint hus har de med.

Man skulle ju snarare tänkt tvärtom, de här föräldrarna är så kloka att de gett sitt barn en cykel trots att de hade haft råd med en Epa (vaddetnuheter) lastbil, Porche, vilka ovanligt kloka föräldrar, de har nog även lärt sina barn trafikvett.
 
Har man en sådan traktor så kan du lita på att föräldrarna ser till att han måste öva innan han får köra själv. Dessa fordon är inte gratis.
Jag tycker det är för osäkert att lita till att föräldrarna fixar det. Jag ser ju hela tiden A-traktorer- stora rejäla bilar med triangel bak- som kör alldeles för fort och slarvigt. Om deras föräldrar inte har koll- varför ska vi lita till att andra har det?
Trafiksäkerhet är alldeles för viktigt. Till exempel vägen där jag bor. En 30-väg som är kurvig med mkt vilda djur och barn på cykel. Här ser jag hela tiden A-traktorer som kör alldeles för fort och är för slarviga.
Så tex mina grannar som har barn som tidigare cyklade till skolan känner nu osäkerhet just pga dessa A-traktorer som exploderat i antal i området.
Så ett av de stora problemen jag ser är hur vi ska skydda andra i trafiken? Det krävs en viss mognad och konsekvenstänkande för att förstå hur man ska köra när man ser barn på cykel och för att förstå att man inte bara kan dra på för fullt. Om det istället kommer en moppe så är den så mkt mindre och smalare vilket innebär att den är lättare att undvika att krocka med.
 
Varför ska jag lita på det? De är väl redan orimliga som gett honom fordonet. Så varför skulle de plötsligt vara rimliga inom något annat område. Den där kan nog köra ned ganska mycket stolpar och cyklister utan att få lacken skrapad.

Folk är ju inte nödvändigtvis extra kloka bara för att de är rika. Typ: äh det är väl klart att föräldrarna till Putte aldrig skulle låta din sjuåring spela GTA hemma hos Putte, Putte har ju en jättefin dyr speldator och spelar hockey och fint hus har de med.

Man skulle ju snarare tänkt tvärtom, de här föräldrarna är så kloka att de gett sitt barn en cykel trots att de hade haft råd med en Epa (vaddetnuheter) lastbil, Porche, vilka ovanligt kloka föräldrar, de har nog även lärt sina barn trafikvett.
Tja, ägaren till denna är ett företag som även äger 6 lastbilar. Då ägaren/företaget till denna vet nog mycket väl om risker med tunga fordon.
 
Jag tycker absolut att reglerna måste ändras! Men jag känner fler familjer med stora A-traktorer och som värnar om både barn och fordon. Vilket var underförstått, tänkte jag 🤷‍♀️ Men ni är så anti att det spelar verkligen ingen roll vilka fakta som läggs upp. Jag tycker jag har rätt bra insyn i A-traktornas verklighet och familjerna med stora fordon har bra koll! De som är farligast är dom med kapade gamla Volvo.
 
Jag tycker absolut att reglerna måste ändras! Men jag känner fler familjer med stora A-traktorer och som värnar om både barn och fordon. Vilket var underförstått, tänkte jag 🤷‍♀️ Men ni är så anti att det spelar verkligen ingen roll vilka fakta som läggs upp. Jag tycker jag har rätt bra insyn i A-traktornas verklighet och familjerna med stora fordon har bra koll! De som är farligast är dom med kapade gamla Volvo.
Fast vänta... A-traktorer finns ju i hela landet gissar jag. Om det fungerar bra där du bor- jättebra.
Men vi andra har ju koll på andra områden.
Jag är egentligen inte anti- jag förstår att det är till hjälp för de som tex bor utan kollektivtrafik. Men jag tycker inte att det fungerar bra idag och framförallt innebär de stora risker i trafiken. Så då behöver man se över dessa.

Dessutom om A-traktorerna är viktiga för transport pga bristande lokaltrafik så finns ju ingen anledning då att ha en lastbil? Då kan man ju ta sig fram i något mindre. Så visst handlar det om intresse också och inte bara transport.
 
Tja, ägaren till denna är ett företag som även äger 6 lastbilar. Då ägaren/företaget till denna vet nog mycket väl om risker med tunga fordon.
Jag förstår inte vad föräldrarna äger eller hur rika de är har med saken att göra?

Du menar att om man ser ett fordon som buskörs eller körs för snabbt så är det i alla fall inte ett barn till rika föräldrar?

(utan då skulle det vara fordon till någon fattig förälder som inte vet om riskerna, eftersom den är fattig.)
Eller du menar att det inte händer att dessa fordon körs för fort och slarvigt alls?

Eller du menar att ju fler lastbilar någon äger och ju mer presenter barnet får desto lydigare och mer väluppfostrade barn har de?

För ingen förälder i de här sammanhangen har ju någonsin låtit självisk och som om de bryr sig mest om vad som är inuti fordonet och väldigt lite om vad som är utanför det?

(om du undrar så tycker jag hela debatten på föräldrasidan låter äckligt fokuserad på deras älskling inuti fordonet och totalt oförstående inför gångtrafikanter och cyklister utanför det).

De där föräldrarna till den ungen är säkert helt förvissade om sitt barns trygghet och har inte ens reflekterat över någon annans säkerhet. För väl medvetna om vad barnet sitter i vet de väl att både betongsuggor, ridhusväggar, lyktstolpar och cyklister åker all världens väg innan barnet ens märker att det skakar i kupén.
 
Jag tycker absolut att reglerna måste ändras! Men jag känner fler familjer med stora A-traktorer och som värnar om både barn och fordon. Vilket var underförstått, tänkte jag 🤷‍♀️ Men ni är så anti att det spelar verkligen ingen roll vilka fakta som läggs upp. Jag tycker jag har rätt bra insyn i A-traktornas verklighet och familjerna med stora fordon har bra koll! De som är farligast är dom med kapade gamla Volvo.
För dom som har de kapade gamla Volvo-bilarna är de fattigaste eller? Så det är alltså de fattiga som är farliga och som man ska undvika?
 
Jag tycker absolut att reglerna måste ändras! Men jag känner fler familjer med stora A-traktorer och som värnar om både barn och fordon. Vilket var underförstått, tänkte jag 🤷‍♀️ Men ni är så anti att det spelar verkligen ingen roll vilka fakta som läggs upp. Jag tycker jag har rätt bra insyn i A-traktornas verklighet och familjerna med stora fordon har bra koll! De som är farligast är dom med kapade gamla Volvo.
Jag betvivlar inte att de värnar om barnet och fordonet...

Jag betvivlar att de värnar om någonting annat.

Vissa enligt uppgift i tråden värnar ju också om barnets rätt att köra fordonet trimmat osv. (dvs vet att det körs för snabbt)
 

Liknande trådar

Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 403
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Glasögon
  • Parfym
  • Huslån vilken bank?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp