De ökade problemen kring EPA-traktorer (utbruten från Vad gör vi? Del CLXIV)

Ja man borde ha mer vett än så.. det finns ingen som helst anledning för ett BARN att köra en lastbil på våra vägar. Ingen! Hade möjligtvis köpt det om barnet typ knäckte extra som flyttfirma (och hade rätt försäkringar för sin flyttfirma) men det vågar jag faktiskt gissa att han inte gör.

Precis. Är man en ansvarsfull och normalbegåvad person så inser man både hur omfattande den döda vinkeln är och hur outvecklat konsekvenstänk ett barn har.

För att ta svängolyckor som exempel. Högersvängande lastbilar eller bussar är inblandade i sex av sju dödliga cykelolyckor i Stockholm innerstad, dvs. olyckor som sker i en hastighet som vida understiger den lagliga maxfarten hos en EPA.
 
Ah sorry att jag tog bort. Skrev bara att jag får ju inte köra en buss eller hans lastbil eller ens ett hästsläp som har en viss vikt i förhållande till min bils på en 30-väg i stan.

Det finns ju specialutbildningar för att köra buss och lastbil (och ändå körs cyklister över i högersväng, i typ 20 km i timman). Men om man är 16 behöver man inte ens körkort för att göra det. O_o
 
För dom som har de kapade gamla Volvo-bilarna är de fattigaste eller? Så det är alltså de fattiga som är farliga och som man ska undvika?
Dom kapade kan innehålla en hel del gamla hemmasvettsingar i balkar sen de kapades och byggdes om. Balkar som sen släpper vid en påkörning bakifrån och hamnar i kupén hos ungdomarna. De är alltså för förarens skull de är farliga. Inte för medtrafikanter.
 
Ja man borde ha mer vett än så.. det finns ingen som helst anledning för ett BARN att köra en lastbil på våra vägar. Ingen! Hade möjligtvis köpt det om barnet typ knäckte extra som flyttfirma (och hade rätt försäkringar för sin flyttfirma) men det vågar jag faktiskt gissa att han inte gör.
Jag hade personligen inte varit så orolig för just den a-traktorn eller a-traktorer av den typen. Har inte hört/läst om några olyckor där en lastbils a-traktor vart inblandad i.
Hade vart mer orolig för de vanliga lastbilarna för de går fortare, tyngre och händer mycket mer olyckor.

Sen tycker jag också de behöver se över reglerna och göra om. Får väl se vad de kommer fram till. Var det inte imorgon de första förslagen skulle släppas?
 
Precis, tappa kontrollen över denna och meja ner fotgängare = vågar mer eller mindre garantera att fotgängaren dör även om det ”bara” går i 30. Jag blir helst inte påkörd av en moped heller men måste jag välja tar jag hellre en moped än en lastbil.
Bara 30... jo beror på hur man definierar 30...
 
En kompromiss jag kan tänka mig är att, ungdomen lämnar in en begäran om tillåtelse att framföra en epa traktor. Myndigheterna, ex polisen och någon annan tillsynsmyndighet gör en bedömning om det finns behov, för livskvalitet, att äga en epa traktor. Finns det, det, så utfärdas ett tillstånd. Då kommer vi runt hela resonemanget att vissa ungdomar inte kan ta sig någonstans själva pga usel lokaltrafik. Och att ungarna på Lidingö och liknande ställen sladdar omkring med sina dyra och tunga fordon.

Jag vill dessutom se att alla epa traktorer, liksom bilar, är märkta och registrerade och finns i ett nationellt register, det borde vara helt självklart. Om någon kör en epa traktor utan tillstånd eller trimmar då kan hen inte köra upp för vanligt körkort förrän vid 20 års ålder.
 
Ang riktiga traktorer så körs de på vår väg (asfalterad väg genom villaområde) i hemsk fart av 15-åriga killar som iofs tydligen gör det "i jobbet" inom familjen. Dvs familjen har jordbruk och de kör traktorn. Men traktorerna är enorma och det går INTE i 30..... De dundrar förbi vår grind så man blir rädd.

Jag tycker barn ska hålla sig till mopeder.
 
En kompromiss jag kan tänka mig är att, ungdomen lämnar in en begäran om tillåtelse att framföra en epa traktor. Myndigheterna, ex polisen och någon annan tillsynsmyndighet gör en bedömning om det finns behov, för livskvalitet, att äga en epa traktor. Finns det, det, så utfärdas ett tillstånd. Då kommer vi runt hela resonemanget att vissa ungdomar inte kan ta sig någonstans själva pga usel lokaltrafik. Och att ungarna på Lidingö och liknande ställen sladdar omkring med sina dyra och tunga fordon.

Jag vill dessutom se att alla epa traktorer, liksom bilar, är märkta och registrerade och finns i ett nationellt register, det borde vara helt självklart. Om någon kör en epa traktor utan tillstånd eller trimmar då kan hen inte köra upp för vanligt körkort förrän vid 20 års ålder.
(det är liksom så ironiskt att de inte har registreringsskylt bak också :laugh: man behöver veta skylten om man vill klaga på dem men om man inte kan köra fort nog för att köra om dem får man inte heller veta vad som stod på skylten :rofl:)
 
Jag undrar vad den nya regeringen har för inställning. Uppenbarligen är det en majoritet av vuxna som vill avskaffa epa traktorerna. Allting är invandrares fel.
 
En kompromiss jag kan tänka mig är att, ungdomen lämnar in en begäran om tillåtelse att framföra en epa traktor. Myndigheterna, ex polisen och någon annan tillsynsmyndighet gör en bedömning om det finns behov, för livskvalitet, att äga en epa traktor. Finns det, det, så utfärdas ett tillstånd. Då kommer vi runt hela resonemanget att vissa ungdomar inte kan ta sig någonstans själva pga usel lokaltrafik. Och att ungarna på Lidingö och liknande ställen sladdar omkring med sina dyra och tunga fordon.

Jag vill dessutom se att alla epa traktorer, liksom bilar, är märkta och registrerade och finns i ett nationellt register, det borde vara helt självklart. Om någon kör en epa traktor utan tillstånd eller trimmar då kan hen inte köra upp för vanligt körkort förrän vid 20 års ålder.
Gillart!

(gillar Aftonbladetartikeln om helförbud ännu mer, men tillstånd är en bit på väg.

Till exempel borde införandet av nuvarande regelverk ha föregåtts av en konsekvensanalys av hur personbilskörkortet påverkas när 15-åringar tillåts att under minst tre år grundlägga felbeteenden i trafiken. Vi bör fundera över hur trafiklärare ska kunna påverka dessa felbeteenden - om de ens ges möjlighet - när det är dags för personbilskörkort.)
 
Jag hade personligen inte varit så orolig för just den a-traktorn eller a-traktorer av den typen. Har inte hört/läst om några olyckor där en lastbils a-traktor vart inblandad i.
Hade vart mer orolig för de vanliga lastbilarna för de går fortare, tyngre och händer mycket mer olyckor.

Sen tycker jag också de behöver se över reglerna och göra om. Får väl se vad de kommer fram till. Var det inte imorgon de första förslagen skulle släppas?

Det är ju inte direkt vanligt med obyggda lastbilar. Däremot är det ganska vanligt att det finns vanliga lastbilar på vägarna. Jag tycker därför inte att det går att göra den jämförelse som du gör.
 
Det är ju inte direkt vanligt med obyggda lastbilar. Däremot är det ganska vanligt att det finns vanliga lastbilar på vägarna. Jag tycker därför inte att det går att göra den jämförelse som du gör.
Även om de är ovanliga hörs eller syns inga olyckor om dom. Det gör det däremot rätt friskt om vanliga a-traktorer. 🤷🏼‍♀️

Ändrar inte att jag är mer orolig för vanliga lastbilar än en a-traktor lastbil.
 
En av de yngre tjejerna o stallet som kör a-traktor körde ner i diket på en raksträcka förra veckan.

För att hon läste på mobilen samtidigt som hon körde. Hon är inte särskilt slarvig eller oansvarig av sig, egentligen, men konsekvenstänket är inte riktigt där än. Nu skadade sig ingen, iom faktiskt laglig hastighet och ute på landet utan saker att köra på bredvid vägen, men det kunde gått så mycket värre.

Jag har inget emot den här tjejen. Eller de elever jag undervisar som kör a-traktor, men många av dem hade varit trafiksäkrare på moppe eller cykel.
 

Liknande trådar

Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 403
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp