De ökade problemen kring EPA-traktorer (utbruten från Vad gör vi? Del CLXIV)

Hur fick du det till att körkort är onödiga?
Jag har verkligen inte skrivit det.
Jag skrev att två års PRÖVOTID var märkligt eftersom de knappt kör i två år.
Däremot skrev jag att jag höll med om övrigt och då inkluderar ju det kravet på bättre utbildning.
Du sa inte det, men tyckte att alla de här fordonen kunde gå i 45-50 som mopedbilarna, trots att de är vanliga bilar i essens.

Tänker att om alla lika gärna kan köra utan körkort i stan, (alla vägar i tätort brukar ju ha hastighet runt 40 ibland 50). Så varför ska någon ha körkort alls?

Reglerna för motorväg som är det enda som tillkommer vid ett körkort är ju förhållandevis simpla. Ta en dataspelssimulering bara så.. tadaa

Och om Epa gick i 50 kan många skippa körkort hela livet och klara sig utmärkt i sin tätort och helt enkelt åka tåg om de ska långt. 60% förare utan körkort i städerna, voila.
 
Jag tror det är lika förödande som cyklist eller fotgängare att bli påkörd av en mopedbil. Och det är ännumer förödande för ungdomarna i mopedbilen. Det kan väl inte vara till ondo att isf SÄNKA hastigheten även för mopedbilar samt att samma regler gäller även för dom?
Hur menar du med att det är ännu mer förödande för de i mopedbilen?
 
Jag tror det är lika förödande som cyklist eller fotgängare att bli påkörd av en mopedbil. Och det är ännumer förödande för ungdomarna i mopedbilen. Det kan väl inte vara till ondo att isf SÄNKA hastigheten även för mopedbilar samt att samma regler gäller även för dom?

Väldigt få A-traktorer väger 2 ton. En normalvik på personbil ligger på ca 1,5 med full tank.
Det vore ju inte av ondo naturligtvis. Men det är ju inte möjligt, det är ett EU fordon.

Sedan, varför är det mer förödande för ungdomarna i mopedbilen än för cyklisten? Är det fokus igen på att det värsta som kan hända i situationen att ungdomen bryter armen och får oro över att ha kört över och dödat en cyklist?

(ungdomen var ju ändå i en bil och därmed är ungdomens mentala hälsa mer värdefull än cyklistens liv, barn och familj? Vad händer om vi lägger till en treåring i barnsadeln som dör? blir det bara ännu mer mental ohälsa då för ungdomen? Som om cyklister bara är ngt slags väghinder i GTA som ger minuspoäng.)

Volvo är väl ändå vanliga som Epa.
 
Senast ändrad:
Du sa inte det, men tyckte att alla de här fordonen kunde gå i 45-50 som mopedbilarna, trots att de är vanliga bilar i essens.

Tänker att om alla lika gärna kan köra utan körkort i stan, (alla vägar i tätort brukar ju ha hastighet runt 40 ibland 50). Så varför ska någon ha körkort alls?

Reglerna för motorväg som är det enda som tillkommer vid ett körkort är ju förhållandevis simpla. Ta en dataspelssimulering bara så.. tadaa

Det är ju jättekonstigt om det bara är ok att köra utan körkort i stan om du är under 18.

Iofs är ju inte gränsen under 18 så om Epa gick i 50 kan många skippa körkort hela livet och klara sig utmärkt i sin tätort och helt enkelt åka tåg om de ska långt.
Men utan körkort är de ju inte och nu ska utbildningen skärpas och ökas.
Teoriutbildningen är nästan den samma som för B-kort redan idag. Det är bristen på övningskörning som har varit på tapeten men nu ska ju det ingå i utbildningen. Och då tycker jag att de kan få köra i 40 el 45
 
Det vore ju inte av ondo naturligtvis. Men det är ju inte möjligt, det är ett EU fordon.
Och därmed behöver de inte ens den utbildning som A-traktorförare nu ska ha men ändå får de köra i 45. Hur hål i huvudet är inte det? Plus att de trimmas i lika stor utsträckning men där kommer inga krav 🙄
Där har vi verkligen ett livsfarligt fordon med usel väghållning som ofta går i 60-70 km.
 
Men utan körkort är de ju inte och nu ska utbildningen skärpas och ökas.
Teoriutbildningen är nästan den samma som för B-kort redan idag. Det är bristen på övningskörning som har varit på tapeten men nu ska ju det ingå i utbildningen. Och då tycker jag att de kan få köra i 40 el 45
Ok så den där övningskörningen som folk betalar 10-20 000 kr för är det onödiga helt enkelt, då vet jag.

Och varför är den "nästan samma" inte helt samma. Om den ändå är nästan samma kan de ju gå hela vägen och göra den just samma.

Jag har uttryckt tidigare och säger det igen, om ni anser att de kan köra i en vanlig bil eller lastbil i stadstrafik i Solna vill jag att de har körkort. Ett riktigt körkort. Om ingen tror att en 16 åring kan hantera ett riktigt körkort tycker jag inte de kan köra i 50 i en lastbil, i Solna.

Mitt barn på cykel är inte ngt slags GTA hinder för folks tonåringar.
 
Och därmed behöver de inte ens den utbildning som A-traktorförare nu ska ha men ändå får de köra i 45. Hur hål i huvudet är inte det? Plus att de trimmas i lika stor utsträckning men där kommer inga krav 🙄
Där har vi verkligen ett livsfarligt fordon med usel väghållning som ofta går i 60-70 km.
Ja som sagt jag tycker de ska förbjudas :) eller ges enskilda tillstånd, eller åldersgräns på 18 och körkort.

Jag gissar att det vore lättare att förbjuda dem än sätta ngt slags hastighetsgräns som är annorlunda än i resten av EU.
 
Ok så den där övningskörningen som folk betalar 10-20 000 kr för är det onödiga helt enkelt, då vet jag.

Och varför är den "nästan samma" inte helt samma. Om den ändå är nästan samma kan de ju gå hela vägen och göra den just samma.

Jag har uttryckt tidigare och säger det igen, om ni anser att de kan köra i en vanlig bil eller lastbil i stadstrafik i Solna vill jag att de har körkort. Ett riktigt körkort. Om ingen tror att en 16 åring kan hantera ett riktigt körkort tycker jag inte de kan köra i 50 i en lastbil, i Solna.
Va? Vad pratar du om? Vilken övningskörning? Pratat du bilkörkort?
Sluta lägg ord i munnen på mig och diskutera som en vuxen. Jag sitter vetkligen inte och säger att övningskörning för B-kort är onödnigt.

Helt ärligt så finner jag det helt meningslöst att diskutera men någon som bara vill tjafsa och vränga till det jag skriver.
 
Va? Vad pratar du om? Vilken övningskörning? Pratat du bilkörkort?
Sluta lägg ord i munnen på mig och diskutera som en vuxen. Jag sitter vetkligen inte och säger att övningskörning för B-kort är onödnigt.

Helt ärligt så finner jag det helt meningslöst att diskutera men någon som bara vill tjafsa och vränga till det jag skriver.
Ja bilkörkort såklart. Du sa ju att utbildningen är nästan samma lika som körkortsutbildningen, förutom för övningskörningen.

Så då säger jag, är övningskörningen alltså onödig för B-körkort?

Eller förklara för mig varför jag har ett körkort när jag kör min bil, i stan, i 40?


Vanliga bilar kör i städer där det oftast är fartgräns 40 km i timman, ibland 50. Det är en komplicerad omgivning med mycket cyklister, barn och gångtrafikanter. Den mest komplicerade körnings situationen vi har.

Lastbilar och bussar kör i städer i 40-50 km i timman och kräver speciella körkort, trots att speciellt bussar sällan kör på motorväg. Lastbilar orsakar många dödliga cykelolyckor i hastigheter under 30, vid högersväng.

Vanliga bilar kör även på motorväg, det är hög hastighet men förhållandevis enkla trafiksituationer. Men dock kan hög reaktionshastighet krävas. Ungdomar är mycket bra på dataspel ofta och har väl hög reaktionshastighet.

Nu tycker folk att vem som helst över 16 självklart ska få köra i staden utan körkort, även en rejält tung lastbil.

Men på motorvägen (där cyklister, barn och gångtrafikanter absolut inte finns) ska reaktionssnabba 16 åringar som slår pappa i dataspel inte få köra?
 
Senast ändrad:
Ja bilkörkort såklart. Du sa ju att utbildningen är nästan samma lika som körkortsutbildningen, förutom för övningskörningen.

Så då säger jag, är övningskörningen alltså onödig för körkort?
Lägg ner tjaffset. Jag har redan svarat på den frågan.
Dessutom ska ju övningskörning med fyrhjuligt fordon ingå i utbildning numera som jag TYDLIGT ställde mig bakom.
 
Lägg ner tjaffset. Jag har redan svarat på den frågan.
Dessutom ska ju övningskörning med fyrhjuligt fordon ingå i utbildning numera som jag TYDLIGT ställde mig bakom.
Men jag förstår ju inte svaret.

Om man ska få köra Epa traktor utan körkort i 50 km i timmen. Dvs i realiteten, all trafik i Storstockholm utanför motorvägarna skulle kunna köras av 16 åringar utan körkort. Bilar, lastbilar, bussar.

Varför har vi då B körkort, med prov och övningskörning?

Är det bara för motorvägen?
 
Allra först bör vi alltså utrusta alla oskyddade trafikanter med reflexer.
Ja, och nej. Vi bör ha en trafikmiljö där det inte är ett dödligt misstag att missa reflexen, på samma sätt som nollvisionen har försökt se till att vi har vägar som tillåter bilister att göra misstag utan att döda sig själva.
 
Men jag förstår ju inte svaret.

Om man ska få köra Epa traktor utan körkort i 50 km i timmen. Dvs i realiteten, all trafik i Storstockholm utanför motorvägarna skulle kunna köras av 16 åringar utan körkort. Bilar, lastbilar, bussar.

Varför har vi då B körkort, med prov och övningskörning?

Är det bara för motorvägen?
Om du läser mina inlägg från början så är det ganska glasklart.
Men du väljer att vrida, vända och lägga ord i munnen på mig och jag säger tydligt att då är jag inte intresserad av en vidare diskussion.
Du verkar ha gott om tid så gå bakåt i tråden och läs ordentligt.
Jag kommer inte att upprepa och formulera om svar så du begriper för jag tror inte du vill förstå vad jag vill få fram utan bara fortsätta tjaffsa.
 
Intressant med de nya föreslagna reglerna och nuvarande, där man inte följer moped reglerna men ändå inte
Får ändå inte ihop det.
Moped med kaross skall ha bälte, inte A eller EPA i nuläget
Moped får ha en passagerare om det finns en sådan plats, finns inte på A eller EPA idag eller?
Moped har hjälmtvång
Moped behöver inte vinterdäck, inte A eller EPA i nuläget.
Får en moped vara hus stor och tung som helst, tänker på A som väger 10 ton vilket är ok att framföra.
Föräldrana är ju ansvariga för A, men det verkar inte som om dom döms ofta.
Helt otroligt hur de nuvarande reglerna är utfomade.
 
Men jag förstår ju inte svaret.

Om man ska få köra Epa traktor utan körkort i 50 km i timmen. Dvs i realiteten, all trafik i Storstockholm utanför motorvägarna skulle kunna köras av 16 åringar utan körkort. Bilar, lastbilar, bussar.

Varför har vi då B körkort, med prov och övningskörning?

Är det bara för motorvägen?
Du har en väldigt bra poäng!
 
Men jag förstår ju inte svaret.

Om man ska få köra Epa traktor utan körkort i 50 km i timmen. Dvs i realiteten, all trafik i Storstockholm utanför motorvägarna skulle kunna köras av 16 åringar utan körkort. Bilar, lastbilar, bussar.

Varför har vi då B körkort, med prov och övningskörning?

Är det bara för motorvägen?
Du ser liksom ingen skillnad alls mellan ratta omkring på egen hand i lustempo med några få kompisar och att ratta omkring med 60 pers i fordonet?
 
Min hjärna får faktiskt inte riktigt ihop ditt resonemang.

Innebär det exempelvis att du inte skulle tycka att trafiksäkerheten påverkades till det sämre om de 15-tal ungdomar som cruisar fram och tillbaka på huvudgatan i Edsbyn bytte ut sina vanliga a-traktorer mot ombyggda lastbilar? Eller du kanske rent av tänker att den förbättras?

Innebär det att du tänker att högersvängsolyckorna i Stockholm skulle minska om vi bytte ut de vanliga lastbilarna mot ombyggda lastbilar och lastbilschaufförerna i ovan nämnda lastbilar mot 16-åringar?

Ditt resonemang kan liknas vid någon som säger sig vara mer orolig över att bli attackerad av en hund (vanlig a-traktor) än att bli attackerad av en domesticerad tiger (ombyggd lastbil) eftersom man aldrig hör om folk som blir attackerade av domesticerade tigrar på öppen gata i Sverige.
Nu fattar jag verkligen ingenting. Har inte skrivit något om det du skriver nu eller antytt om det. Lägg inte ord i min mun tack.
 
Om du läser mina inlägg från början så är det ganska glasklart.
Men du väljer att vrida, vända och lägga ord i munnen på mig och jag säger tydligt att då är jag inte intresserad av en vidare diskussion.
Du verkar ha gott om tid så gå bakåt i tråden och läs ordentligt.
Jag kommer inte att upprepa och formulera om svar så du begriper för jag tror inte du vill förstå vad jag vill få fram utan bara fortsätta tjaffsa.
Såvitt jag förstod tyckte du bättre utbildning. Jag tänker att körkort kanske vore lagom helt enkelt.
 
Du ser liksom ingen skillnad alls mellan ratta omkring på egen hand i lustempo med några få kompisar och att ratta omkring med 60 pers i fordonet?
Skillnaden för de som är utanför fordonet är ju ganska liten, 60 personer lägger inte till så mycket vikt. Är inte jättebra på vikt, men väger inte den där lastbilen tidigare i tråden ungefär som en mindre buss med passagerare?

Men nej jag tycker inte att 16 åringar ska köra bil, lastbil eller buss i 50 km i timman (eller 40 för den delen) i Solna utan varken B-körkort eller busskörkort. Det var det som var poängen.
 

Liknande trådar

Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 403
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp