De ökade problemen kring EPA-traktorer (utbruten från Vad gör vi? Del CLXIV)

Vas gör du om du hamnar bakom en timmerbil med släp, ligger bakom tills den svänger av :confused::confused:
Ligga bakom en timmerbil är lite annorlunda - och ofta går det att köra om på landsväg vilket det inte gör på alla vägar i t.ex Solna (där timmerbilar fö är sällsynta). Det är dessutom någon kör för sitt bröd med det fordon som krävs för detta, varpå vettiga människor visar hänsyn Likadant att stanna för att släppa fram sl-bussar och andra som ofta behöver mer än ett körfält för att svänga (=normalkörning i stadstrafik). Något helt annat än att någon hindrar trafiken och kör med ett heltöverdimensionerat fordon för skojs skull. Hänsyn måste liksom vara dubbelriktad. Som att man bara i undantagsfall kör till ICA med släpet påkopplat.

Fast jag har lust att skriva att den här tråden fått mig att omvärdera min körning visavi lastbilschaufför.
 
Om du syftar på skåpbilar så får de väl men de är nog inte attraktiva som A-traktor. Har faktiskt aldrig sett någon. Och jag tror inte de blir heta nu pga en sätesplats till.
Jo, tänkte på dem, och amerikanska pick-uppar och liknande. Så det är i princip möjligt med 2 passagerare, bara att bilarna inte är så attraktiva?
 
Jo, tänkte på dem, och amerikanska pick-uppar och liknande. Så det är i princip möjligt med 2 passagerare, bara att bilarna inte är så attraktiva?
Ja.
Tror du att det skulle spela större roll med två passagerare mot en?
Jag tror lagförslaget vill åt att bälte används och att inte många färdas i samma bil.
 
Jag utgår från att timmerbilen kör fortare än en A traktor och har en chaufför med lämpligt körkort att framföra detta fordon. Det räcker inte med B körkort.
Det är allrså enklare för dig att köra om en fullstor lastbil med släp och som kör relativt fort, än att köra om en långsam liten lastbil?

Spännande.
 
Jag har inte lagt ord i din mun. Jag ställde två frågor (eller snarare tre) och gav sedan en liknelse. Om du vill får du gärna svara på frågorna. Det räcker med ja eller nej.
Det jag skriver är det jag menar, inget mellan raderna.

Jag tror inte ni behöver oroa er för a-traktorer á la lastbilar för de är för dyrt att införskaffa, samt hålla i drift. Det är snordyrt att tanka en personbil, en lastbil är ungefär 4 dubbelt så dyr att tanka. Jag tror helt ärligt inte det är lastbils a-traktorerna som är det största bekymret. 🤷‍♀️
Nog värre med personbilsbyggena som det fullständigt kryllar av numera, de är mer oroväckande.

---

En opopulär åsikt:

Ska men sen hård dra det och gå på den linjen som tydligen kommer fram här i tråden så är det INGEN som ska köra något fordon överhuvudtaget, det är ju dödsmaskiner. Spela roll om man har utbildning spelar ingen roll det är en dödsmaskin ändå. Det vore kanske det allra bästa så kan inga olyckor ske och vi har nått 0 visionen.
 
Har man en sådan traktor så kan du lita på att föräldrarna ser till att han måste öva innan han får köra själv. Dessa fordon är inte gratis.
Njaaaa, en av våra gymnasielever kom i A-traktor modell större pickup, köpt för 180 000 skr. Tog månader innan hen kunde hantera fordonet. Kompisarna var väldigt försiktiga runt den föraren. Hen berättade också själv att hen hade stora problem då det var vägbygge med trafikljus i uppförsbacke. Hen var nervös att hen skulle rulla bakåt. Jag föreslog att hen kanske skulle övningsköra lite mer hemma för att få bättre vana men det fick gå. Lite repor har det dock blivit.
 
Tänkte på den här tråden när jag häromdagen såg en Nissan King Cab nästan preja en liten mopedbil. Ungdomarna kände antagligen varandra för det inleddes med att mopedbilen gjorde en U-sväng framför king caben med passageraren visandes fingret ut genom den nedvevade rutan, varpå föraren i king caben uppenbarligen blev upprörd.

Det vore såklart lämpligt om mer utbildning krävs, men min största invändning mot barn i tunga fordon är att deras hjärnor inte är tillräckligt utvecklade ännu. Det är inget eget tyckande, utan enligt vetenskapen så är det helt enkelt så det är, att hjärnan inte är fullt utvecklad förrän i 20-25-årsåldern, flickor ligger vanligtvis något före pojkar, och konsekvens- och riskcentrat kommer sist.

Nu ska jag läsa dagens utredning.
 
Ja.
Tror du att det skulle spela större roll med två passagerare mot en?
Jag tror lagförslaget vill åt att bälte används och att inte många färdas i samma bil.
Nej, jag bara funderade hur lagen är utformad, att det är baksätesförbud och bälte åt alla som gäller, inte att man bara får ha en passagerare.
Tänkte mest på att de små liven brukar ju ha en tendens att söka och hitta kryphålen (var ju inte sämre själv heller i den åldern).
 
Njaaaa, en av våra gymnasielever kom i A-traktor modell större pickup, köpt för 180 000 skr. Tog månader innan hen kunde hantera fordonet. Kompisarna var väldigt försiktiga runt den föraren. Hen berättade också själv att hen hade stora problem då det var vägbygge med trafikljus i uppförsbacke. Hen var nervös att hen skulle rulla bakåt. Jag föreslog att hen kanske skulle övningsköra lite mer hemma för att få bättre vana men det fick gå. Lite repor har det dock blivit.
Det finns undantag överallt 🤷‍♀️
 
Intressant med de nya föreslagna reglerna och nuvarande, där man inte följer moped reglerna men ändå inte
Får ändå inte ihop det.
Moped med kaross skall ha bälte, inte A eller EPA i nuläget
Moped får ha en passagerare om det finns en sådan plats, finns inte på A eller EPA idag eller?
Moped har hjälmtvång
Moped behöver inte vinterdäck, inte A eller EPA i nuläget.
Får en moped vara hus stor och tung som helst, tänker på A som väger 10 ton vilket är ok att framföra.
Föräldrana är ju ansvariga för A, men det verkar inte som om dom döms ofta.
Helt otroligt hur de nuvarande reglerna är utfomade.

Jag tror att inte att man ska dra för stora växlar på Trafikverket förslag till regeländringar. Eftersom det uppdrag de har fått från regeringen endast handlar om att utreda regler för traktorer så sätter de inte
Det jag skriver är det jag menar, inget mellan raderna.

Jag tror inte ni behöver oroa er för a-traktorer á la lastbilar för de är för dyrt att införskaffa, samt hålla i drift. Det är snordyrt att tanka en personbil, en lastbil är ungefär 4 dubbelt så dyr att tanka. Jag tror helt ärligt inte det är lastbils a-traktorerna som är det största bekymret. 🤷‍♀️
Nog värre med personbilsbyggena som det fullständigt kryllar av numera, de är mer oroväckande.

---

En opopulär åsikt:

Ska men sen hård dra det och gå på den linjen som tydligen kommer fram här i tråden så är det INGEN som ska köra något fordon överhuvudtaget, det är ju dödsmaskiner. Spela roll om man har utbildning spelar ingen roll det är en dödsmaskin ändå. Det vore kanske det allra bästa så kan inga olyckor ske och vi har nått 0 visionen.

Jag tror även att tigrar är dyra i inköp, så vi behöver inte oroa oss över dem heller.
 
https://www.expressen.se/nyheter/eddie-15-har-en-lastbil-som-a-traktor-overkligt/

Tyvärr låst artikel. Men en 15-åring med en lastbil är ju precis vad man vill möta på vägarna…
Att ha lastbil som A-traktor är så jävla 2021.

bombplan.jpg
 
Då är det det lite ”dumt” att lobba för ett totalförbud, tycker jag.
Totalförbud fungerar också för mig, liksom ett B-körkort från 16.

Men notera gärna att mina senaste inlägg är en respons på önskemålet att höja hastigheten på ombyggda, strypta bilar och lastbilar på ett par ton till 45-50 km i timman och köra dem i stadstrafik.
 
Teknikens värld har många notiser om A traktorer. Bla detta med vinterdäck och 15 åringar som kör stora lastbilar. Bra läsning då dom är kunniga när det gäller motorfordon.
 

Liknande trådar

Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 403
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp