De ökade problemen kring EPA-traktorer (utbruten från Vad gör vi? Del CLXIV)

De får ju ett körkort genom teori som nästan motsvarar B-kort och nu även praktisk utbildning i 4-hjuligt fordon :banghead:

Nu lägger jag ner att försöka förklara för dig.
Ja för jag tycker ju att, varför inte ett vanligt körkort.

(tex alla som kört uppkörningen på vänstersväng på landsväg, varför är det viktigt att kunna i en vanlig bil men inte i en Epa.)
 
Det är inte i tätort ungar kör i 160, försöker preja polisen eller kör ihjäl sig själva men tanken är god.
Jag tycker idén med olika körkort för moppe och "traktor" är en bra idé, det är försvinnande få ungar som kör riktig traktor på föräldrarnas gårdar så när det gäller ombyggda bilar på allmän väg borde det vara högre krav:
  • Godkänt teoriprov
  • Godkänt manöverprov
  • Godkänd uppkörning
  • Årlig besiktning
  • Registreringsskyltar fram och bak
  • Bälteskrav
  • Max en passagerare.
  • Max 45 km/h
Målsman är givetvis personligt ansvarig för sin avkomma och kan förlora det egna körkortet beroende på grad av företeelse.
 
Skulle vara bra med en maxvikt på A traktorn.
Varför ska en 15 åring åka omkring med en gigantisk lastbil. Få personer i den åldern kan hantera det med enbart moppekort utan traktorvana från gården. Helt omöjligt att köra om dessutom.
Vinterdäck ett måste.
Kännbart straff om man manipulerar motorn för att öka hastigheten för både förälder och förare.
 
Det är inte i tätort ungar kör i 160, försöker preja polisen eller kör ihjäl sig själva men tanken är god.
Jag tycker idén med olika körkort för moppe och "traktor" är en bra idé, det är försvinnande få ungar som kör riktig traktor på föräldrarnas gårdar så när det gäller ombyggda bilar på allmän väg borde det vara högre krav:
  • Godkänt teoriprov
  • Godkänt manöverprov
  • Godkänd uppkörning
  • Årlig besiktning
  • Registreringsskyltar fram och bak
  • Bälteskrav
  • Max en passagerare.
  • Max 45 km/h
Målsman är givetvis personligt ansvarig för sin avkomma och kan förlora det egna körkortet beroende på grad av företeelse.
Bälteskrav blir det nu. Likaså på passagerare och eftersom baksäte är förbjudet så kan alltså bara en passagerare vara med nu eftersom det bara finns två bälten.
Godkänt teoriprov krävs redan.
Håller med om samtliga punkter.
 
Min första tanke när jag såg artiklar om skärpta regler var, hjälper verkligen det när en stor andel av de i A-traktor struntar i de regler som redan finns?
Det stora problemet är trimm och i det nya regelverket kommer krav på annan teknik för att motverka det och det tycker jag är av stor vikt och skillnad. Mycket av de övriga nya reglerna är helt nya och där har ingen reglerig öht funnit innan att bryta emot.
 
Bälteskrav blir det nu. Likaså på passagerare och eftersom baksäte är förbjudet så kan alltså bara en passagerare vara med nu eftersom det bara finns två bälten.
Godkänt teoriprov krävs redan.
Håller med om samtliga punkter.
Det är bara bilar med ett säte brevid chauffören som får göras om till a-traktor?
 
Det är bara bilar med ett säte brevid chauffören som får göras om till a-traktor?
Om du syftar på skåpbilar så får de väl men de är nog inte attraktiva som A-traktor. Har faktiskt aldrig sett någon. Och jag tror inte de blir heta nu pga en sätesplats till.
 

Liknande trådar

Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 403
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp