De ökade problemen kring EPA-traktorer (utbruten från Vad gör vi? Del CLXIV)

Även om de är ovanliga hörs eller syns inga olyckor om dom. Det gör det däremot rätt friskt om vanliga a-traktorer. 🤷🏼‍♀️

Ändrar inte att jag är mer orolig för vanliga lastbilar än en a-traktor lastbil.

Min hjärna får faktiskt inte riktigt ihop ditt resonemang.

Innebär det exempelvis att du inte skulle tycka att trafiksäkerheten påverkades till det sämre om de 15-tal ungdomar som cruisar fram och tillbaka på huvudgatan i Edsbyn bytte ut sina vanliga a-traktorer mot ombyggda lastbilar? Eller du kanske rent av tänker att den förbättras?

Innebär det att du tänker att högersvängsolyckorna i Stockholm skulle minska om vi bytte ut de vanliga lastbilarna mot ombyggda lastbilar och lastbilschaufförerna i ovan nämnda lastbilar mot 16-åringar?

Ditt resonemang kan liknas vid någon som säger sig vara mer orolig över att bli attackerad av en hund (vanlig a-traktor) än att bli attackerad av en domesticerad tiger (ombyggd lastbil) eftersom man aldrig hör om folk som blir attackerade av domesticerade tigrar på öppen gata i Sverige.
 
Jag tycker de nya reglerna på det stora hela är bra och självklara. Blev förvånad över kravet på vinterdäck för det trodde jag att det redan var. Sonen har dubbdäck till sin och jag vet då ingen, inte ens på 89-talet när jag själv åkte EPA/A-traktor som körde på sommardäck under vintern 😳
Två års prövotid känns dock helt meningslöst eftersom få öht kör A-traktor längre än.

Men förvånande att hastigheten inte höjdes till samma som mopedbilarnas om de ändå ska ha samma utbildning. Läste att anledningen var att skaderisken ökar, jovist men den kvarstår väl även i en mopedbil? Dessutom trimmas mopedbilarna i precis samma utsträckning men här sitter ungdommarna i en värdelös plastlåda. Mopedbilarna borde ha samma regler som A-traktorerna-dvs sänk hastigheten plus resten.
 
En av de yngre tjejerna o stallet som kör a-traktor körde ner i diket på en raksträcka förra veckan.

För att hon läste på mobilen samtidigt som hon körde. Hon är inte särskilt slarvig eller oansvarig av sig, egentligen, men konsekvenstänket är inte riktigt där än. Nu skadade sig ingen, iom faktiskt laglig hastighet och ute på landet utan saker att köra på bredvid vägen, men det kunde gått så mycket värre.

Jag har inget emot den här tjejen. Eller de elever jag undervisar som kör a-traktor, men många av dem hade varit trafiksäkrare på moppe eller cykel.
Jo, jag tycker ju inte det är konstigt egentligen. Den rör sig ju inte snabbare än 30 och det är långtråkigt att puttra fram så de stampar väl plattan i mattan och zonar ut/loggar ur helt enkelt. Cykel eller moped är ju mer av ett aktivt transportmedel som kräver mer uppmärksamhet, om inte annat så för att det annars kan välta.

Med tanke på hur duktiga vissa tonåringar är på dataspel så vore de säkert typ duktigare än vuxna på motorvägen i 110, så länge det är adrenalinpåslag.

Som sagt de här i trakten (som tur är har jag inte sett dem på ett tag) i mopedbil kör ju alltså precis så snabbt som fordonet går, vilket tydligen är 45-50 på vår 40 sträcka och släpper inte gaspedalen vare sig inför fartgupp, övergångsställen eller svängar. Det är liksom one speed fits no one. Till och med om man kör bakom en aggro BMW gubbe som kör i 50 på sträckan så ändrar han ju alltså hastigheten inför svängar och fartgubb och spanar in högerregeln.

Det är ju säkert det trafikföreningarna menar med -hur ska vi kunna lära bort alla dumma olater de får när de kör någonting som de tycker är helt ofarligt och ägnar ganska lite uppmärksamhet åt. Sedan ska de åka något annat som ser likadant ut men inte är det (plattan i mattan, stirra rakt fram o zona ut i Porchen/jättelastbilen... egentligen vet vi ju inte ännu vad som händer då :)).
 
Senast ändrad:
Jag tycker de nya reglerna på det stora hela är bra och självklara. Blev förvånad över kravet på vinterdäck för det trodde jag att det redan var. Sonen har dubbdäck till sin och jag vet då ingen, inte ens på 89-talet när jag själv åkte EPA/A-traktor som körde på sommardäck under vintern 😳
Två års prövotid känns dock helt meningslöst eftersom få öht kör A-traktor längre än.

Men förvånande att hastigheten inte höjdes till samma som mopedbilarnas om de ändå ska ha samma utbildning. Läste att anledningen var att skaderisken ökar, jovist men den kvarstår väl även i en mopedbil? Dessutom trimmas mopedbilarna i precis samma utsträckning men här sitter ungdommarna i en värdelös plastlåda. Mopedbilarna borde ha samma regler som A-traktorerna-dvs sänk hastigheten plus resten.
De bilarna är kanske tyngre? Dvs kör ned mer än en mopedbil i samma hastighet.

Ok jag kollade, en mopedbil väger under 500 kg, en Volvo V70 väger 1 900 kg. Vad det där monstret till lastbil väger vete gudarna.

Min mamma körde ned, alltså välte, en granitstolpe med min gamla Volvo V75 i 10 km i timman O_o, den var 20 cm i diameter 1 m hög och nedgrävd och fastsatt i betongklump. (stod en rad på en parkering). Bilen fick inte en skråma, vaktmästarna gapade.

Så ungen i jättelastbilen vars föräldrar är jätteduktiga på jättelastbilar..., gissa om de vet att det fordonet kan dra rakt igenom en lada utan att ungen - eller lastbilen... får en skråma. Vad som händer ladan och alla och allt i den tror jag inte de fokuserar på...

Så 40 km i timmen och kör över X sittandes i någonting som består av ett skal plast runt en moped och väger 490 kg, eller i något som väger över 2 ton. Voila.

Sedan vet jag inte jättemycket om bilar, men gissar att kraften i motorn påverkar även om man inte kan köra snabbt. Dvs en traktor kan inte köra snabbt men den har en styrka en mopedbil inte har. Hur ska jag säga, min nya Ford skulle inte kunna köra ned en granitstolpe i 10 km i timman, för den orkar bara inte det, moderna bilar har veka motorer (om de inte är Porche eller lastbil). En mopedbil borde ha ännu mindre ork. Om man satte ett hästsläp bakom skulle jag gissa att den inte skulle komma uppför backar ens?
 
Senast ändrad:
Jag tycker de nya reglerna på det stora hela är bra och självklara. Blev förvånad över kravet på vinterdäck för det trodde jag att det redan var. Sonen har dubbdäck till sin och jag vet då ingen, inte ens på 89-talet när jag själv åkte EPA/A-traktor som körde på sommardäck under vintern 😳
Två års prövotid känns dock helt meningslöst eftersom få öht kör A-traktor längre än.

Men förvånande att hastigheten inte höjdes till samma som mopedbilarnas om de ändå ska ha samma utbildning. Läste att anledningen var att skaderisken ökar, jovist men den kvarstår väl även i en mopedbil? Dessutom trimmas mopedbilarna i precis samma utsträckning men här sitter ungdommarna i en värdelös plastlåda. Mopedbilarna borde ha samma regler som A-traktorerna-dvs sänk hastigheten plus resten.
Om körkort är onödiga så länge man är i stadstrafik, varför har vi dem alls?

Vidare i 45-50 km i timman utan körkort i en lastbil. Då säger man ju faktiskt att -vi bryr oss inte om några cyklister och gångtrafikanter och förskolebarn som jagar boll, i komplicerad stadstrafik som kräver mycket uppmärksamhet blir överkörda.

Vi bryr oss bara om personer som kör motorväg och den som är i en bil på motorvägen. Dvs folk i bil, med körkort är mycket värda och ska inte behöva ha risken att dela E4 med 16 åringar med körkort och de är så mycket värda att de inte ska behöva ligga bakom i 30 km i timman. 16 åringar i bil är så mycket värda att de inte ska riskera hamna i olyckor på E4 och skada sig i en krock med en annan bil. För kör de över en cyklist är det inga problem, då skadar de sig inte, ingen skada skedd, ingen viktig råkade ut för något.

Men förskolebarn, cyklister, skolbarn på cykel, barn som jagar boll, pensionärer, rullstolsburna, kollektivtrafikanter, alla som inte är i en bil men kan befinna sig i en stad, förort, längs vägkanten, på cykelbanan, gått ur bilen på parkeringen. De är så värdelösa att en 16 åring utan körkort ska köra 50 i en komplicerad trafiksituation i staden/byn/utanför skolan. Utanför skolan!!!!!! (du vet den där 1-9 skolan med gymnasiet bredvid som 16 åringen kör till. Men som massor av 12 åringar cyklar till och några 7 åringar som bor nära går själva till.)

Det är som om en person på cykel bara genom att ta mindre plats också är mindre, värd. Och gångtrafikanter -oj överkörd, men hade han reflex? nähä, skyllensjälvdå. Barn, det är mer som småttsmått hoppsan.
 
Senast ändrad:
Nu har transportstyrelsen publicerat sin redovisning om regeringsuppdraget om A-traktorer för den som är intresserad. Jag har själv inte hunnit läsa än
https://www.transportstyrelsen.se/g...gtrafik/uppdrag-utreda-regler-a-traktorer.pdf
Det här var intressant:
A-traktorerna används främst till att ta sig till och från skola samt för att umgås. Att ta sig till fritidsaktiviteter och till platser där man utför ärenden, till exempel att handla, sker också förhållandevis frekvent. Transportstyrelsens undersökning visar att de tillfrågade ungdomarna sällan använder A-traktorerna i jord- och skogsbruk. Knappt 20 procent angav att de använder A-traktorn i sådana syften en gång i veckan eller oftare. Knappt 65 procent angav att det aldrig sker eller att frågan inte är relevant för dem. Även VTI:s undersökning pekar på snarlika svar. Att kunna köra runt och vara med kompisar och ta sig till skolan är de alternativ som flest ungdomar svarade att de använder fordonen till. Att kunna ta sig till fritidsaktiviteter är också ett förhållandevis vanligt användningsområde.

Ja, jag är helt övertygad om att det för många är en kul grej att ha en a-traktor.

Också väldigt läskigt att så många som skadas i olyckor hade varit utan bälte.... :(
 
jag har inte hunnit läsa men om traktorer måste gå 30 och mopedbilar fortfarande 45 så har de inte alls i åtanke ungdomen som kör fordonet 🤦‍♀️ Mopedbilen är bra mkt farligare ut den synvinkeln.
 
Det här var intressant:
A-traktorerna används främst till att ta sig till och från skola samt för att umgås. Att ta sig till fritidsaktiviteter och till platser där man utför ärenden, till exempel att handla, sker också förhållandevis frekvent. Transportstyrelsens undersökning visar att de tillfrågade ungdomarna sällan använder A-traktorerna i jord- och skogsbruk. Knappt 20 procent angav att de använder A-traktorn i sådana syften en gång i veckan eller oftare. Knappt 65 procent angav att det aldrig sker eller att frågan inte är relevant för dem. Även VTI:s undersökning pekar på snarlika svar. Att kunna köra runt och vara med kompisar och ta sig till skolan är de alternativ som flest ungdomar svarade att de använder fordonen till. Att kunna ta sig till fritidsaktiviteter är också ett förhållandevis vanligt användningsområde.

Ja, jag är helt övertygad om att det för många är en kul grej att ha en a-traktor.

Också väldigt läskigt att så många som skadas i olyckor hade varit utan bälte.... :(
Och man blir nyfiken på hur det är med avgassituationen om så många andra regler, inklusive säkerhetsbälte är lite si och så?
Skummade förbi en som verkade anse att hennes fordon drog 2 liter milen, gissade på feltryck och läste ngt annat men... nu börjar jag undra. Är de som bensindrivna gräsklippare och lövblås totala katastrofer när det gäller koldioxidutsläpp och partiklar till lungorna.
 
Och man blir nyfiken på hur det är med avgassituationen om så många andra regler, inklusive säkerhetsbälte är lite si och så?
Skummade förbi en som verkade anse att hennes fordon drog 2 liter milen, gissade på feltryck och läste ngt annat men... nu börjar jag undra. Är de som bensindrivna gräsklippare och lövblås totala katastrofer när det gäller koldioxidutsläpp och partiklar till lungorna.
Det står det också om i rapporten.... Skrämmande läsning.... :eek:

I dagsläget finns inga krav på utrustning för avgasrening eller krav på utsläppsnivåer och det görs därmed heller inga kontroller av utsläpp. Det finns en risk att A-traktorer släpper ut mer luftföroreningar än ursprungsfordonet gjorde. Det beror på att avgasreningen inte fungerar på ett optimalt sätt när fordonen framförs i maximalt 30 km/tim. Det kan även bero på att hela eller delar av avgasreningssystemet tas bort. Dessutom har det i samråd med polisen framkommit att det förekommer att bilar som inte klarar besiktningskraven för avgasrening byggs om till A-traktorer. Det gör att det med stor sannolikhet finns A-traktorer som släpper ut betydligt mer miljöskadliga utsläpp än vad ursprungsfordonet gjorde.
 
I samband med detta behöver vi nog passa på att se över trafikmiljön för oskyddade trafikanter, särskilt i landsbygd, för jag tror att det finns sträckor där det är rent olämpligt att cykla, på grund av att Trafikverket enbart satsar på biltrafiken.
Ja, det finns inga lämpliga sätt att cykla på där jag bor. 70/80 väg, helt utan vägren, ingen snöröjning. Eller ännu smalare grusväg. Går inte heller bra att gå på vid mörker, rena livsfaran.

Så på sommarhalvåret under ljusa timmar är det halvfarligt men möjligt, på vinterhalvåret förenat med livsfara.

Det är mer rimligt att köra EPA-traktor, för då finns förutsättningar i infrastrukturen. Man syns och är lite skyddad. Fast det borde givetvis vara bälteskrav på allmän väg.
 
I samband med detta behöver vi nog passa på att se över trafikmiljön för oskyddade trafikanter, särskilt i landsbygd, för jag tror att det finns sträckor där det är rent olämpligt att cykla, på grund av att Trafikverket enbart satsar på biltrafiken.
Bra poäng! Har 5 km till närmsta affär (och låg-mellanstadieskola) via en 70-väg. Hade gärna tillämpat "inte bilen under milen" och cyklat (det tar inte lång tid) men jag vägrar att göra det eftersom det är med livet som insats pga noll respekt från skyddade trafikanter.
 
I samband med detta behöver vi nog passa på att se över trafikmiljön för oskyddade trafikanter, särskilt i landsbygd, för jag tror att det finns sträckor där det är rent olämpligt att cykla, på grund av att Trafikverket enbart satsar på biltrafiken.
Absolut! för att inte gå till bussen. Har sett landsvägar, smala, utan lyktor, utan vägren, mellan leriga åkrar, med ljupa diken direkt vid vägen. Så plötsligt två busshållplatser för skolbuss mittemot varandra. Och man bara :confused: om ungarna har vingar så de kan flyga till busshållplatsen så varför flyger de inte hela vägen till skolan... (eller menar något pucko att barnen ska gå mitt i landsvägen/simma i diket/eller kravla över en nyplöjd åker). Förstår ingenting.
 
Ja, det finns inga lämpliga sätt att cykla på där jag bor. 70/80 väg, helt utan vägren, ingen snöröjning. Eller ännu smalare grusväg. Går inte heller bra att gå på vid mörker, rena livsfaran.

Så på sommarhalvåret under ljusa timmar är det halvfarligt men möjligt, på vinterhalvåret förenat med livsfara.

Det är mer rimligt att köra EPA-traktor, för då finns förutsättningar i infrastrukturen. Man syns och är lite skyddad. Fast det borde givetvis vara bälteskrav på allmän väg.
Och att det plötsligt inte går i 80.
 
Bra poäng! Har 5 km till närmsta affär (och låg-mellanstadieskola) via en 70-väg. Hade gärna tillämpat "inte bilen under milen" och cyklat (det tar inte lång tid) men jag vägrar att göra det eftersom det är med livet som insats pga noll respekt från skyddade trafikanter.
Jag gjorde det en gång som 14 åring, 2 km till affären (var hos en bekant och vi var två 14 åringar själva i huset). Cykla längs med 70-vägen, där folk kör 90 och 10 cm vägren. Dödsskräck bortom.

Helt fastlåst vid bil 2-3 km från affären :arghh: (alltså nyplöjda åkrar de sätter sig på skorna, det går bara inte att gå heller, bortsett från att ägaren säkert blir sur)
 
Om körkort är onödiga så länge man är i stadstrafik, varför har vi dem alls?

Vidare i 45-50 km i timman utan körkort i en lastbil. Då säger man ju faktiskt att -vi bryr oss inte om några cyklister och gångtrafikanter och förskolebarn som jagar boll, i komplicerad stadstrafik som kräver mycket uppmärksamhet blir överkörda.

Vi bryr oss bara om personer som kör motorväg och den som är i en bil på motorvägen. Dvs folk i bil, med körkort är mycket värda och ska inte behöva ha risken att dela E4 med 16 åringar med körkort och de är så mycket värda att de inte ska behöva ligga bakom i 30 km i timman. 16 åringar i bil är så mycket värda att de inte ska riskera hamna i olyckor på E4 och skada sig i en krock med en annan bil. För kör de över en cyklist är det inga problem, då skadar de sig inte, ingen skada skedd, ingen viktig råkade ut för något.

Men förskolebarn, cyklister, skolbarn på cykel, barn som jagar boll, pensionärer, rullstolsburna, kollektivtrafikanter, alla som inte är i en bil men kan befinna sig i en stad, förort, längs vägkanten, på cykelbanan, gått ur bilen på parkeringen. De är så värdelösa att en 16 åring utan körkort ska köra 50 i en komplicerad trafiksituation i staden/byn/utanför skolan. Utanför skolan!!!!!! (du vet den där 1-9 skolan med gymnasiet bredvid som 16 åringen kör till. Men som massor av 12 åringar cyklar till och några 7 åringar som bor nära går själva till.)

Det är som om en person på cykel bara genom att ta mindre plats också är mindre, värd. Och gångtrafikanter -oj överkörd, men hade han reflex? nähä, skyllensjälvdå. Barn, det är mer som småttsmått hoppsan.
Hur fick du det till att körkort är onödiga?
Jag har verkligen inte skrivit det.
Jag skrev att två års PRÖVOTID var märkligt eftersom de knappt kör i två år.
Däremot skrev jag att jag höll med om övrigt och då inkluderar ju det kravet på bättre utbildning.
 
De bilarna är kanske tyngre? Dvs kör ned mer än en mopedbil i samma hastighet.

Ok jag kollade, en mopedbil väger under 500 kg, en Volvo V70 väger 1 900 kg. Vad det där monstret till lastbil väger vete gudarna.

Min mamma körde ned, alltså välte, en granitstolpe med min gamla Volvo V75 i 10 km i timman O_o, den var 20 cm i diameter 1 m hög och nedgrävd och fastsatt i betongklump. (stod en rad på en parkering). Bilen fick inte en skråma, vaktmästarna gapade.

Så ungen i jättelastbilen vars föräldrar är jätteduktiga på jättelastbilar..., gissa om de vet att det fordonet kan dra rakt igenom en lada utan att ungen - eller lastbilen... får en skråma. Vad som händer ladan och alla och allt i den tror jag inte de fokuserar på...

Så 40 km i timmen och kör över X sittandes i någonting som består av ett skal plast runt en moped och väger 490 kg, eller i något som väger över 2 ton. Voila.

Sedan vet jag inte jättemycket om bilar, men gissar att kraften i motorn påverkar även om man inte kan köra snabbt. Dvs en traktor kan inte köra snabbt men den har en styrka en mopedbil inte har. Hur ska jag säga, min nya Ford skulle inte kunna köra ned en granitstolpe i 10 km i timman, för den orkar bara inte det, moderna bilar har veka motorer (om de inte är Porche eller lastbil). En mopedbil borde ha ännu mindre ork. Om man satte ett hästsläp bakom skulle jag gissa att den inte skulle komma uppför backar ens?
Jag tror det är lika förödande som cyklist eller fotgängare att bli påkörd av en mopedbil. Och det är ännumer förödande för ungdomarna i mopedbilen. Det kan väl inte vara till ondo att isf SÄNKA hastigheten även för mopedbilar samt att samma regler gäller även för dom?

Väldigt få A-traktorer väger 2 ton. En normalvik på personbil ligger på ca 1,5 med full tank.
 

Liknande trådar

Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 403
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp